R1 och R6-tråden!

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Är det någon som kan svara på en fråga...
Framdrevet på en R1-98 är väl felgängat? (dvs tvärtemot normalt)

Är också relativt säker på att det är rättgängat.

Blev tvungen att lossa mitt i vinter och det var inte heller lätt. Det krävdes nån timma med dremeln för att nästan kapa av muttern och sedan slog jag loss den.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är det någon som kan svara på en fråga...
Framdrevet på en R1-98 är väl felgängat? (dvs tvärtemot normalt)

Har knackat loss brickan som var vikt runt drevet använder 36ans hylsa med ett riktigt långt spärrskaft lagt i 1:ans vxl, har en fot hårt på bakbromsen tar i som satan men det lossnar tamejfan ändå inte.
Har bytt drivpaket på flera hojjar för men det här verkar otroligt.
Enligt boken ska man dra framdrevet med 85nm det borde man ju få loss med min metod.

Åkte till stan och köpte muttermaskin men får inte loss det ändå, möjligt att kompressorn är för klen skulle jag tro den är bara på 2hk.

Provat att byta håll ifall det inte är felgängat (vilket jag inte tror men ändå)

Är det skadligt för lådan att använda muttermaskin..?

Vad göra tips mottages gärna.

Ta hjälp av någon som låser med bakbromsen,på med ett långt skaft på hylsan,spänn upp så det inte är något glapp och fram med en slägga och slå ett välriktat slag på skaftet.
Hjälper inte det så gör om,slå inte en andra gång utan att sätta hylsan rätt och spänna upp,flyttar sig gärna och risken finns då att du skadar muttern om hylsan sitter lite fel.

Henrik
Glömde,rättgängat är det.
 

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Ta hjälp av någon som låser med bakbromsen,på med ett långt skaft på hylsan,spänn upp så det inte är något glapp och fram med en slägga och slå ett välriktat slag på skaftet.
Hjälper inte det så gör om,slå inte en andra gång utan att sätta hylsan rätt och spänna upp,flyttar sig gärna och risken finns då att du skadar muttern om hylsan sitter lite fel.

Henrik
Glömde,rättgängat är det.

Tack för alla tips angående framdrevslossning:tummenupp
Rättgängat var det och ett lååååååångt skaft på hylsan typ 60 cm och slägga var modellen.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Tack för alla tips angående framdrevslossning:tummenupp
Rättgängat var det och ett lååååååångt skaft på hylsan typ 60 cm och slägga var modellen.

Tänkte väl att det var rättgängat. Har som sagt bytt drev flera gånger men när jag började tänka på vilket håll den var gängad åt så fick du mig osäker :)
Det har liksom gått per automatik när man gjort det.

Glöm nu inte att köpa en ny låsbricka till muttern, sätt INTE tillbaka den gamla. Jag vet vad som händer när man gör det:gnissla

Låsvingarna gick av & drevet hoppade av och försvann på flygrakan på Anderstorp under tävling.....:brinnerup

Dra även muttern med rätt moment vid återmontering.
 
Last edited:

inc_666

yamaha kung
Gick med
15 Oct 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
-06 Yamaha R6
börjar bli bättre väder nu:tummenupp precis lackat och stylat klart hojen, såsom gjort egen skylthållare, infällda miniblinkers, svart tonat kåpglas, gjort nya dekaler ( svarta ) istället för orginal vita, svart grillgaller vid motor kåporna. Det som fattas nu bara är wave bromsskivor, broms - kopplinshantag kortare ( svarta ) , ny fotpinnesatser ( svarta ) får se om man ska köpa en power comander lll kanske är ett onödigt köp? hittade cool utrustning till slut i england. Allt från RST, sitter som en smäck :hihi komentarer på det nya utseendet hade varit kul
 

Bifogat

  • 200932214392433126608_big.jpg
    200932214392433126608_big.jpg
    66 KB · Visningar: 114

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
börjar bli bättre väder nu:tummenupp precis lackat och stylat klart hojen, såsom gjort egen skylthållare, infällda miniblinkers, svart tonat kåpglas, gjort nya dekaler ( svarta ) istället för orginal vita, svart grillgaller vid motor kåporna. Det som fattas nu bara är wave bromsskivor, broms - kopplinshantag kortare ( svarta ) , ny fotpinnesatser ( svarta ) får se om man ska köpa en power comander lll kanske är ett onödigt köp? hittade cool utrustning till slut i england. Allt från RST, sitter som en smäck :hihi komentarer på det nya utseendet hade varit kul

Riktigt snygg!:tummenupp
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
börjar bli bättre väder nu:tummenupp precis lackat och stylat klart hojen, såsom gjort egen skylthållare, infällda miniblinkers, svart tonat kåpglas, gjort nya dekaler ( svarta ) istället för orginal vita, svart grillgaller vid motor kåporna. Det som fattas nu bara är wave bromsskivor, broms - kopplinshantag kortare ( svarta ) , ny fotpinnesatser ( svarta ) får se om man ska köpa en power comander lll kanske är ett onödigt köp? hittade cool utrustning till slut i england. Allt från RST, sitter som en smäck :hihi komentarer på det nya utseendet hade varit kul

Singelkuts vill jag med ha vad fick du tag på din och pris?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
börjar bli bättre väder nu:tummenupp precis lackat och stylat klart hojen, såsom gjort egen skylthållare, infällda miniblinkers, svart tonat kåpglas, gjort nya dekaler ( svarta ) istället för orginal vita, svart grillgaller vid motor kåporna. Det som fattas nu bara är wave bromsskivor, broms - kopplinshantag kortare ( svarta ) , ny fotpinnesatser ( svarta ) får se om man ska köpa en power comander lll kanske är ett onödigt köp? hittade cool utrustning till slut i england. Allt från RST, sitter som en smäck :hihi komentarer på det nya utseendet hade varit kul

Klart fräscht! Överstyla den inte bara:gnissla Då blir det fjortisvarning!
Men som den ser ut nu så är det bara tummen upp!:tummenupp
 

zolander

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Småland
Hoj
K5
Tja,

Jag har kollat ganska många sidor på denna tråd, men inte hittat det jag söker så jag frågar...

Har hittat en R1:a -01 till fint pris, den har gått 3100mil, men givetvis saknas servicebok..
Hur ska man se på det egentligen? Jag blir jävligt skeptisk...är det jag som är "nojig"?

Är det inte stor service med ventiljustering vid 3000mil på en R1:a från -01?
Borde man inte ha papper på det iaf?

Och hur kommer det sig att så många saknar serviceboken egentligen!?...är dom jättesmå och hala..så man lätt tappar bort dom? =)
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Tja,

Jag har kollat ganska många sidor på denna tråd, men inte hittat det jag söker så jag frågar...

Har hittat en R1:a -01 till fint pris, den har gått 3100mil, men givetvis saknas servicebok..
Hur ska man se på det egentligen? Jag blir jävligt skeptisk...är det jag som är "nojig"?

Är det inte stor service med ventiljustering vid 3000mil på en R1:a från -01?
Borde man inte ha papper på det iaf?

Och hur kommer det sig att så många saknar serviceboken egentligen!?...är dom jättesmå och hala..så man lätt tappar bort dom? =)

Generellt sett så är det inga problem om en hoj inte har någon servicebok. Men i mina ögon säger det lite om hur ägaren värdesätter sin investering.

Förstå mig rätt nu bara. Många som inte har servicebok har det av den enkla anledningen till att de inte vill betala andra för att utföra majoriteten av den service som man själv kan göra. Absolut inget fel i det, dock finns det ju ingen som helst garanti för att det som står på serviceschemat är utfört.

Det finns det ju inte om man servat hojen på auktoriserad verkstad heller. Men skulle man få ventilsallad 500 mil efter utförd service så kan man ju iaf bestrida utfört arbete. (Vad det nu ger).

För egen del servar jag alltid på verkstad för att få stämpeln i boken, även om jag själv kan utföra säkert 60-70% av det som står i serviceschemat.

En erfaren hojåkare kan med hjälp av sina 5 sinnen syn, hörsel, känsel, lukt, smak (eller iaf de 3 första) stämma av om skicket på hojen motsvarar miltalet på mätaren och hurvida motor & komponenter mår bra eller inte.

Vad gäller ventiljusteringen så är det vid 4000mil. (Sitter i ryggmärgen nu ;))

Lycka Till!
 

zolander

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Småland
Hoj
K5
Generellt sett så är det inga problem om en hoj inte har någon servicebok. Men i mina ögon säger det lite om hur ägaren värdesätter sin investering.

Förstå mig rätt nu bara. Många som inte har servicebok har det av den enkla anledningen till att de inte vill betala andra för att utföra majoriteten av den service som man själv kan göra. Absolut inget fel i det, dock finns det ju ingen som helst garanti för att det som står på serviceschemat är utfört.

Det finns det ju inte om man servat hojen på auktoriserad verkstad heller. Men skulle man få ventilsallad 500 mil efter utförd service så kan man ju iaf bestrida utfört arbete. (Vad det nu ger).

För egen del servar jag alltid på verkstad för att få stämpeln i boken, även om jag själv kan utföra säkert 60-70% av det som står i serviceschemat.

En erfaren hojåkare kan med hjälp av sina 5 sinnen syn, hörsel, känsel, lukt, smak (eller iaf de 3 första) stämma av om skicket på hojen motsvarar miltalet på mätaren och hurvida motor & komponenter mår bra eller inte.

Vad gäller ventiljusteringen så är det vid 4000mil. (Sitter i ryggmärgen nu ;))

Lycka Till!


ok ok...men hur ska jag som äger en R1:a utan servicebok veta när det är dags för oljebyte?

Jag hade hellre sett att serviceboken fanns, där privatpersonen själv skrivit att han bytt olja...ist för att låta den "försvinna"..

Tack för svaret :tummenupp
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
ok ok...men hur ska jag som äger en R1:a utan servicebok veta när det är dags för oljebyte?

Jag hade hellre sett att serviceboken fanns, där privatpersonen själv skrivit att han bytt olja...ist för att låta den "försvinna"..

Tack för svaret :tummenupp

Alla serviceintervaller står i ägarhandboken. Finns det ingen så kan du ladda ner den från min länk i sgnaturen nedan.

Visst är det bra om man skriver upp den service man själv utför? Jag har en pärm där jag sätter in alla kvitton på utförda servicar samt datum & anteckningar för extra oljebyten med mera.
 

zolander

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Småland
Hoj
K5
Ventilerna ska kollas vid 4200 mil, ser hojen fin ut och verkar välskött så köp om priset är de "retta" ;)


Jag vet att värdering är jävligt svårt, men vad är ett "bra pris" på en -01?

Denna verkar vara i grymt skick, 3100mil på mätarn...
Vet ej om det är import eller svensksåld.
Visst kunde man kolla upp det via regnr på www.vv.se innan!? men jag hittar ta mig f*n inte det på den sidan längre!...vet du var man kan göra de så länka gärna :)

Som sagt, jävligt svår fråga...men vad ska man ge?
Jag har ju fått ett pris, kollat lite på blocket och det ligger några tusen under vad alla andra begär...men ändå kul att kolla me R1 folk :tungan
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Jag vet att värdering är jävligt svårt, men vad är ett "bra pris" på en -01?

Denna verkar vara i grymt skick, 3100mil på mätarn...
Dock tror jag det är import, den har svenskt regnr men inte besiktigats ännu...(tror det är så)

Som sagt, jävligt svår fråga...men vad ska man ge?
Jag har ju fått ett pris, kollat lite på blocket och det ligger några tusen under vad alla andra begär...men ändå kul att kolla me R1 folk :tungan

Enligt Bikes begagnatguide värderas den till 52.000:- med konfidensvärde 6 vilket innebär "hyfsad uppskattning" av priset.

Jag tror dock snarare på 42.000-45.000:- på privatmarknaden.

Föressten, är det någon här som ska till Yamaha-Center i Gbg till helgen då de har öppet hus?

Jag tänkte ge mig dit & spana lite. Ser ni en ytterst suspekt figur dressad i Yamaha-kläder som smyger omkring så kom gärna fram & säg Hej. :)
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top