Generellt sett så är det inga problem om en hoj inte har någon servicebok. Men i mina ögon säger det lite om hur ägaren värdesätter sin investering.
Förstå mig rätt nu bara. Många som inte har servicebok har det av den enkla anledningen till att de inte vill betala andra för att utföra majoriteten av den service som man själv kan göra. Absolut inget fel i det, dock finns det ju ingen som helst garanti för att det som står på serviceschemat är utfört.
Det finns det ju inte om man servat hojen på auktoriserad verkstad heller. Men skulle man få ventilsallad 500 mil efter utförd service så kan man ju iaf bestrida utfört arbete. (Vad det nu ger).
För egen del servar jag alltid på verkstad för att få stämpeln i boken, även om jag själv kan utföra säkert 60-70% av det som står i serviceschemat.
En erfaren hojåkare kan med hjälp av sina 5 sinnen syn, hörsel, känsel, lukt, smak (eller iaf de 3 första) stämma av om skicket på hojen motsvarar miltalet på mätaren och hurvida motor & komponenter mår bra eller inte.
Vad gäller ventiljusteringen så är det vid 4000mil. (Sitter i ryggmärgen nu
)
Lycka Till!