R1 och R6-tråden!

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hejsan grabbar/tjejer, jag har en liten fråga. Passar en R1´s bakdel årsm. 99 på en R6ás årsm. 00 bakdel eller är det helt kört?
Går det kanske att göra ngn. modifikation av "Enklare" slag för att få passform OM det inte skulle passa så som det är?

Alternativt om någon har en bakdel att sälja till årsm. 99-01 från en R6á...

Tjjppp!

Jag har ev en blå bakdel till en R6:a.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Tja allt gott folk i R6-tråden... Min R6a ska säljas nu, men vad är den värd egentligen? Intresset är lite svalt, så jag tänkte kolla med er vad ni tycker en 05 (uttagen 06) är värd? Den har rullat 930 mil, nyservad + garanti till 2011.

vad tycker du den är värd ? som du själv skriver, är intresset ganska svalt på marknaden just nu.

Det finns en hel hög med 05:eek:r på blocket för runt 60, med samma miltal som din. på dessa är det säkert 10 % prutmån, dvs då hamnar den runt 55 tusen

vill du bli av med den snabbt, så lägger du dig på 50, är du inte i behov av varken pengar eller inte har bråttom att sälja, så sätter du priset du själv anser att du vill ha
 

cheddar bob

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2008
Ort
sthlm
Hoj
GSXR 1000 K8 CBR600rr
Nu är det snart dags för mitt första oljebytet på rettan (-03) som jag köpte i vintras. På kvittot från förra servicen så har dom haft i castrol GPS 10w40, ska jag fortsätta med det eller har ni några andra förslag?
 

Dollyeaa

En Honda vet inte vad skära är
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Östersund
Hoj
2003 Honda CBR 954RR
Nu är det snart dags för mitt första oljebytet på rettan (-03) som jag köpte i vintras. På kvittot från förra servicen så har dom haft i castrol GPS 10w40, ska jag fortsätta med det eller har ni några andra förslag?

Testa biltemas Racing olja 10-40w :D den bytta jag till igår, billig och uppfyller höga krav. Kostade 75:-/Liter. plus ett nytt filter för en hundring.. Oljan är helsyntetisk, och jag bytte från en halvsyntetisk (eller delsyntetisk?) utan problem :D. Om du nu tänker "BILTEMA GÖRA OLJA NO WAY JOSÉ" så kom ihåg dom inte gör oljan själv :p

Hursomhaver funkar oljan kanon för mig, luktar gott gör skiten också. hehe.
 

Kawa6

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Ingen för tillfället
Hej! Har köpt mig en ny hoj och tänkte jag skulle beställa ett Yoshi-slipon! Kollar på t ex Jcmotors i USA och det ser ut att vara smidigt att beställa för till synes bra pris. Eftersom det är första gången jag beställer något på detta sätt behöver jag lite goda råd för att inte råka ut för obehagliga överraskningar dvs,

Leveransvillkor. Det finns två alternativ med stor prisskillnad, UPS (219USD, levtid 4-8 dagar) och Priority Mail International (85 USD, levtid 6-10 dagar). Vad ska jag tänka på för säkraste och bästa leverans?

Åker man på tull och moms på materialets totalsumma av det man beställer? Tips för att slippa detta?

Betalningssätt vid förskottsbetalning? Paypal? Visa? Vad är säkrast?

Tacksam för goda råd från er som är vana att handla utanför landets gränser!!
Mvh
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
cheddar bob skrev:
Nu är det snart dags för mitt första oljebytet på rettan (-03) som jag köpte i vintras. På kvittot från förra servicen så har dom haft i castrol GPS 10w40, ska jag fortsätta med det eller har ni några andra förslag?

Vissa påstår att kopplingen slirar på R1/R6 om man kör med castrol gps. Själv har jag dock aldrig upplevt det.
Tycker du kan prova biltemas olja, men bäst ska annars Motul eller Shell vara.
 

cheddar bob

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2008
Ort
sthlm
Hoj
GSXR 1000 K8 CBR600rr
Vissa påstår att kopplingen slirar på R1/R6 om man kör med castrol gps. Själv har jag dock aldrig upplevt det.
Tycker du kan prova biltemas olja, men bäst ska annars Motul eller Shell vara.
Okej, men ska ska man köra del, halv eller helsyntet? för i crossen kör man delsyntet för att inte kopplingen ska ta stryk...
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
cheddar bob skrev:
Okej, men ska ska man köra del, halv eller helsyntet? för i crossen kör man delsyntet för att inte kopplingen ska ta stryk...

Tror det är lite olika hur kopplingen påverkas på olika hojar.
Gps ska ju få kopplingen att slira på R1/R6 (aldrig märkt själv) t.ex. och den är ju delsyntet.

Jag skulle tro att för gatbruk så är det bäst med delsyntet men för bana där det körs hårt är det helsyntet som gäller.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Nu är det snart dags för mitt första oljebytet på rettan (-03) som jag köpte i vintras. På kvittot från förra servicen så har dom haft i castrol GPS 10w40, ska jag fortsätta med det eller har ni några andra förslag?

Ja fungerar det bra tidigare med den oljan så är det bara att fortsätta. Dock är det väldigt många exemplar av R1 som inte lirar ihop med Castrols oljor då det ger upphov till ett hiskeligt kopplingsslir.

Hej! Har köpt mig en ny hoj och tänkte jag skulle beställa ett Yoshi-slipon! Kollar på t ex Jcmotors i USA och det ser ut att vara smidigt att beställa för till synes bra pris. Eftersom det är första gången jag beställer något på detta sätt behöver jag lite goda råd för att inte råka ut för obehagliga överraskningar dvs,

Leveransvillkor. Det finns två alternativ med stor prisskillnad, UPS (219USD, levtid 4-8 dagar) och Priority Mail International (85 USD, levtid 6-10 dagar). Vad ska jag tänka på för säkraste och bästa leverans?

Åker man på tull och moms på materialets totalsumma av det man beställer? Tips för att slippa detta?

Betalningssätt vid förskottsbetalning? Paypal? Visa? Vad är säkrast?

Tacksam för goda råd från er som är vana att handla utanför landets gränser!!
Mvh

Har du inte väldigt bråttom att få paketet så räcker det med Priority Mail.
Kan du teckna en tilläggsförsäkring (det brukar framgå på sidan) så kan du göra det om den inte är alltför dyr. Köper du via eBay så har du en köp-försäkring på 500USD (tror jag att det är).

Kan du betala med PayPal så är det att föredra, men det är absolut ingen större säkerhetsrisk att betala med VISA eller motsvarande. Kontrollera dock så att den du köper av, företag eller privatperson, verkar pålitlig så att du inte blir lurad på pengarna.

Jag har gjort hundratals av köp från hela världen både via eBay & från hemsidor & har hittills tack & lov inte blivit blåst.

Du kommer att åka på förtullning + moms på varans köpeskilling, inte frakten. Men har du tur så slinker ditt paket igenom & du slipper betala mer än ursprungssumman.
 
Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Du kommer att åka på förtullning + moms på varans köpeskilling, inte frakten. Men har du tur så slinker ditt paket igenom & du slipper betala mer än ursprungssumman.

stämmer inte riktigt det där

jag köpte en komplett stator & kåpa, fick det för 10 dollar, frakten gick på 15 dollar


fick betala tull & moms på HELA beloppet + en ompackningsavgift på 100:- som posten tar :näsblod

men det blev ändå billigt, jämfört med svenska priser
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
stämmer inte riktigt det där

jag köpte en komplett stator & kåpa, fick det för 10 dollar, frakten gick på 15 dollar


fick betala tull & moms på HELA beloppet + en ompackningsavgift på 100:- som posten tar :näsblod

men det blev ändå billigt, jämfört med svenska priser

Va? Det var det sjukaste! De gånger jag åkt på förtullning så har det endast rört sig om köpsumman. Senast var en hjälm där jag fick hem ett papper om att bifoga ett kvitto på köpsumman. Därefter räknades avgifterna utifrån beloppet på kvittot.
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Testa biltemas Racing olja 10-40w :D den uppfyller höga krav. Kostade 75:-/Liter. plus ett nytt filter för en hundring.. Oljan är helsyntetisk, och jag bytte från en halvsyntetisk

För 75 Kr/L kan du köpa olja av mig OK/Q8 SBK Racing! Eller så betalar du vad jag begär! 60 Kr/L. "problemet" är att jag säljer 20 liters dunkar, vill inte sprätta förseglingen för att ingen skall kunna säga att jag sålt oren olja. Men 20 liter är ca 5 oljebyten, så den mängden gör man av med fortare än man tror, om man sköter om sin hoj.
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Ett litet tips som antagligen alla redan vet om är ju att be dem skriva ner totalbeloppet. Blir lite svårt för tullen att ta ut skatt för mer än det står att du betalt, skrivs det inget kommer dem ta ett mellanting, detta har dem försökt på mig men det är bara att neka och påpeka att det var en gåva.
 

SweHollow

Ny medlem
Gick med
30 May 2007
Ort
Borlänge
Hoj
Yamaha YZF R1 2001
Såhär ser hojjen ut som jag gick och köpte för 2 veckor sen nu! Funkar bra hittils :) Akraslip, Öhlins styrdämp och förhöjt kåpglas.
 

Bifogat

  • JJ3L6860_2.jpg
    JJ3L6860_2.jpg
    255 KB · Visningar: 97

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Såhär ser hojjen ut som jag gick och köpte för 2 veckor sen nu! Funkar bra hittils :) Akraslip, Öhlins styrdämp och förhöjt kåpglas.

Nästan lika snygg som min ;)
Mototeck-blinkers eller vad du har där fram gör underverk.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Köpte såna till min -09 men fick lämna tebax....syntes ju ingenting fram...bara åt sidorna:mad:

Har samma på mina hojar & kan bara hålla med. Syns i princip noll framåt dagstid, så jag får alltid komplettera med att hålla ut armen vid körning i stadstrafik för att förtydliga.

Snyggt men ganska ofunktionabelt. Skulle satsat på ett pat Watsen Design blinkare i stället.
 

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Watsen design är riktigt snygga !
Finns det återförsäljare i Sverige eller handlar man direkt av dem ?

/ Peter
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Har jag tur kanske jag får byta till mig en 05'ans r1 till veckan :p
Hade tänkt gå ifrån R1 och bytt till något annat men en lite repad r1 till vettigt pris kan inte äns jag motstå, perfekt att ha på bana :p
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top