R1 och R6-tråden!

Phoenix69

Wheelie-Trainee
Gick med
21 Jul 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Den Retta -09
någon som vet hur mycket bensin det finns kvar i tanken när bensinmätaren börjar lysa på en r6 -06 ? hur långt kan man köra?


Fuel tank capacity:
17.5 L (4.62 US gal) (3.85 Imp.gal)
Fuel reserve amount (when the fuel
level warning light comes on):
3.5 L (0.92 US gal) (0.77 Imp.gal)

Sen hur långt du tar dej på 3.5 L är en annan fråga....beror ju helt på hur gas-glad du är :tungan
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
typbeteckningen är fortfarande densamma: Yamaha YZF 600R, eller?


Nej, typbeteckningen är inte densamma, YZF600R / YZF-R6...
Dunderkissen tillverkades mellan 1994 och 2007, och ersattes 2008 med YZF-R6S http://www.yamaha-motor.com/sport/products/modelimagelib/500/1/1/0/image.aspx (en modell som vad jag vet inte kom till sverige) och den är inte densamme som YZF-R6 http://www.yamaha-motor.com/sport/products/modelimagelib/8/1/1/0/image.aspx som kom 1999 och tillverkas än idag....

(vore ju lika knas å kalla thunderace för R1:tungan)

Du kan läsa mer om modellerna här:
YZF600R: http://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_YZF600R
YZF-R6: http://en.wikipedia.org/wiki/YZF-R6

Puss å kram, ta det lugnt på vägarna :)
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Ja det är helt normalt att det smäller till när du lägger i ettans växel. Men det är inte vidare nyttigt i längden. Ta i ställetför vana att starta hojen genom att hålla inne kopplingen & med ettan ilagd.
Eller så höjer man tomgången till 2500 rpm och sen skiter man i och starta hojen med 1an 1, då både smäller de fint när växeln går i och så man kröker gafflarna i lådan :tungan :fyllisar
 

inc_666

yamaha kung
Gick med
15 Oct 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
-06 Yamaha R6
Fuel tank capacity:
17.5 L (4.62 US gal) (3.85 Imp.gal)
Fuel reserve amount (when the fuel
level warning light comes on):
3.5 L (0.92 US gal) (0.77 Imp.gal)

Sen hur långt du tar dej på 3.5 L är en annan fråga....beror ju helt på hur gas-glad du är :tungan

Tack för svaret, det behövdes! trodde inte det skulle vara så mycket som 3.5 L men då vet jag:tummenupp
 

zOdi

jahaja
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha r6 -06
t-tuner r6 06

Installade T-tuner midpipe förra sommaren på min r6 06 har nu lagt upp en liten soundcheck film på hojen :)
Ljudet är hårresande om man säger så, man tappar dock lite effekt i mellanregistret men får lite mer kick på höga varv.

Kör med orginal map och lamdda mätare nu, men en pc3 installation är planerad i framtiden.

Håll till godo :
http://www.youtube.com/watch?v=bgYTt0Jbm5o

http://www.ttuners.com/Home_Page.php
 

ostkakan

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Östersund
Hoj
r6 -02
Ska handla lite under veckan, behöver nya däck både fram och bak, nån som kan rekommendera några till mig? Vilka storlekar behöver jag? hojen är en r6 -02

Ska även köpa motorolja, vad för olja ska man ha, helst nån som finns på lite större förpackningar

Oljefilter, handlar man det hos yamaha eller finns de andra alternativ?

tacksam för svar!
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Nej, typbeteckningen är inte densamma, YZF600R / YZF-R6...
Dunderkissen tillverkades mellan 1994 och 2007, och ersattes 2008 med YZF-R6S http://www.yamaha-motor.com/sport/products/modelimagelib/500/1/1/0/image.aspx (en modell som vad jag vet inte kom till sverige) och den är inte densamme som YZF-R6 http://www.yamaha-motor.com/sport/products/modelimagelib/8/1/1/0/image.aspx som kom 1999 och tillverkas än idag....

(vore ju lika knas å kalla thunderace för R1:tungan)

Du kan läsa mer om modellerna här:
YZF600R: http://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_YZF600R
YZF-R6: http://en.wikipedia.org/wiki/YZF-R6

Puss å kram, ta det lugnt på vägarna :)

Måste göra ett tillägg!:mattias
YZF-R6S är den gamla 2005 modellen som de fortsätter att sälja parallellt med YZF-R6R 2006-2009. Modellen säljs enbart i USA.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Måste göra ett tillägg!:mattias
YZF-R6S är den gamla 2005 modellen som de fortsätter att sälja parallellt med YZF-R6R 2006-2009. Modellen säljs enbart i USA.

Inte för att -05an är en dålig hoj,tjejen har min förra så jag kör den ibland,men varför?
Menar,det är ju samma koncept fast "out of date" så att säga.

Har förresten du som är R-husgud här någon känning om nästa generations R6 vara eller inte vara nästa år?

Har fått en antydan om att det kanske blir en årgång till av -08an pga. det ekonomiska läget.

Henrik
 

Phoenix69

Wheelie-Trainee
Gick med
21 Jul 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Den Retta -09
Ska handla lite under veckan, behöver nya däck både fram och bak, nån som kan rekommendera några till mig? Vilka storlekar behöver jag? hojen är en r6 -02

Ska även köpa motorolja, vad för olja ska man ha, helst nån som finns på lite större förpackningar

Oljefilter, handlar man det hos yamaha eller finns de andra alternativ?

tacksam för svar!

Dimensionerna du ska ha är 180/55/17 bak & 120/60/17 fram.Finns prisvärt paket med däck här om du är intresserad:
http://www.shinko.se/index.php?main..._id=29&zenid=e32b4d6a48ed53dd1be23fda4b5ea232

Sen oljan...funkade kanon för mej med Statiol Raceway 15W40 när jag hade min ZX9R -01,köpte på lösvikt för 79:-/litern hos HydraulTeknik i S-vall. Filter lär nog vara tillgänglig hos Yammacenter i lager.
Räkna med ungefär 3.5L olja inkl. filterbyte:)
Lycka till :tummenupp
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Ska handla lite under veckan, behöver nya däck både fram och bak, nån som kan rekommendera några till mig? Vilka storlekar behöver jag? hojen är en r6 -02

Ska även köpa motorolja, vad för olja ska man ha, helst nån som finns på lite större förpackningar

Oljefilter, handlar man det hos yamaha eller finns de andra alternativ?

tacksam för svar!

Dimensionerna som du ska ha är: 120/60 17" fram och 180/55 17" bak.
Vilken däcktyp du ska ha beror på din körning. Kör du aktivt och med inslag av bana så rekommenderar jag Michelin Pilot Power 2CT. Kör du mest väg så rekommenderar jag Michelin Pilot Road 2CT.

Notera även att dimensionen på framdäcket är just 120/60. De flesta sporthojar av idag har 120/70 så det kan bli beställningsvara att få hem ett 120/60.

Vad du än gör så montera inte ett 120/70 utan att först höja framskärmen genom att slipa ur hålen så att skärmen går att flytta uppåt. Annars så kommer däcket att äta sig genom skärmen sakta men säkert eftersom det växer med hastigheten.

Olja rekommenderar jag Motul 300V om du kör aktivt & lite bana, Motul 5100 om du kör mest gata, eller motsvarande olja av samma kvalitet från annat märke. Viskositet 15W50 eller 10W40.

Oljefilter som gäller är antingen ett Hiflo-Filtro "HF-303" eller ett Yamaha orginal som då heter "5GH-13440-00-00". Du behöver även en ny bricka till oljepluggen som motverkar att du spräcker gängorna i tråget genom att dra för hårt. Yamaha Art nr:"214-11198-01-00". Denna är skitbillig så slarva inte med den, beställ hem 5-6st så har du hemma för framtida bruk.

Momentdragningen för oljefiltret är 17Nm och 44Nm för oljepluggen.
Oljemängden är 2.5L utan filterbyte och 2.7L med filterbyte.

Lycka Till!
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Inte för att -05an är en dålig hoj,tjejen har min förra så jag kör den ibland,men varför?
Menar,det är ju samma koncept fast "out of date" så att säga.

Har förresten du som är R-husgud här någon känning om nästa generations R6 vara eller inte vara nästa år?

Har fått en antydan om att det kanske blir en årgång till av -08an pga. det ekonomiska läget.

Henrik

Förstår vad du menar, jag har ju kvar -00:an. Mest är det min fru som kör på den, men jag tar mig en tur då & då och jag trivs för jäkla bra med den även fast den har några år på nacken. Men visst är det ändå en skillnad mellan den senaste modellen & denna, men inte värre än att man känner igen sig.:)

Det jag hört gällande R6:an är att den kommer att stå sig även nästa år i princip samma utförande. Detta hörde jag dock i höstas så det kan ju ha ändrat sig.

Jag gissar på att det kommer en kraftigt uppdaterad modell oavsett det ekonomiska läget. Så länge som Yamaha har fabrikssatsning i WSS 600 och vill vara med i toppen så krävs det ju att de hänger med i utvecklingen, eller hellre leder utvecklingen. Och det krävs ju att de släpper en homologiserad modell om minst 1500 enheter för att få tävla så jag tror därför att vi kommer att få se en ny R6.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Förstår vad du menar, jag har ju kvar -00:an. Mest är det min fru som kör på den, men jag tar mig en tur då & då och jag trivs för jäkla bra med den även fast den har några år på nacken. Men visst är det ändå en skillnad mellan den senaste modellen & denna, men inte värre än att man känner igen sig.:)

Det jag hört gällande R6:an är att den kommer att stå sig även nästa år i princip samma utförande. Detta hörde jag dock i höstas så det kan ju ha ändrat sig.

Jag gissar på att det kommer en kraftigt uppdaterad modell oavsett det ekonomiska läget. Så länge som Yamaha har fabrikssatsning i WSS 600 och vill vara med i toppen så krävs det ju att de hänger med i utvecklingen, eller hellre leder utvecklingen. Och det krävs ju att de släpper en homologiserad modell om minst 1500 enheter för att få tävla så jag tror därför att vi kommer att få se en ny R6.

Skulle bli glad om det kom en ny då jag backade R1an i år med siktet inställt på en R6-10 ny modell(är inte bra nog att ta klivet upp än)och en tant med biologisk klocka så det kanske är sista bytet på några år.

Dröjer det en säsong till kanske jag bara får drömma! :gnissla

Men men,den som lever får se.

Henrik
 

~Öjje~

mu
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Halmstad
Hoj
KTM RC8 R -12
En lite löjlig fråga,

Hur fort piskar ni upp era R1or?

300 km/h i orginal utförande är normalt el?

vh
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
En lite löjlig fråga,

Hur fort piskar ni upp era R1or?

300 km/h i orginal utförande är normalt el?

vh

299km/h är max vad mätaren kan visa. Jag har högfartstestat mängder av gånger & det är omöjligt att få den att slå över till 300km/h. Även om man känner att farten ökar i te x en nedförsbacke.

Btw så är 299km/h på mätaren inte mer än 264km/h i verklig hastighet enligt GPS. :(

Skulle bli glad om det kom en ny då jag backade R1an i år med siktet inställt på en R6-10 ny modell(är inte bra nog att ta klivet upp än)och en tant med biologisk klocka så det kanske är sista bytet på några år.

Dröjer det en säsong till kanske jag bara får drömma! :gnissla

Men men,den som lever får se.

Henrik

Ja det är bara att avvakta & se, & du, en utökad familj behöver inte betyda slutet på hojkarriären:)

Kommer det ingen ny R6 så kan du ju lika gärna hålla kvar vid den du har eller köpa dig en R1:a. :) Klart du fixar den!
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ja det är bara att avvakta & se, & du, en utökad familj behöver inte betyda slutet på hojkarriären:)

Kommer det ingen ny R6 så kan du ju lika gärna hålla kvar vid den du har eller köpa dig en R1:a. :) Klart du fixar den!

Nejdå,inget slut på hojkarriären inte men nyinvesteringar lär hamna på barnvagn,blöjor,"den där vackra,klassiska spjälsängen" osv. istället för senaste Yamman.
Sen,efter något år tillkommer ju den första minimoton,därefter blir det bara dyrare.....

Så,hoppas på en ny 6a nästa år,annars kommer jag köra -08a ett(bra?)tag till.

Henrik
 

Phoenix69

Wheelie-Trainee
Gick med
21 Jul 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Den Retta -09
Dimensionerna som du ska ha är: 120/60 17" fram och 180/55 17" bak.
Vilken däcktyp du ska ha beror på din körning. Kör du aktivt och med inslag av bana så rekommenderar jag Michelin Pilot Power 2CT. Kör du mest väg så rekommenderar jag Michelin Pilot Road 2CT.

Notera även att dimensionen på framdäcket är just 120/60. De flesta sporthojar av idag har 120/70 så det kan bli beställningsvara att få hem ett 120/60.

Vad du än gör så montera inte ett 120/70 utan att först höja framskärmen genom att slipa ur hålen så att skärmen går att flytta uppåt. Annars så kommer däcket att äta sig genom skärmen sakta men säkert eftersom det växer med hastigheten.

Olja rekommenderar jag Motul 300V om du kör aktivt & lite bana, Motul 5100 om du kör mest gata, eller motsvarande olja av samma kvalitet från annat märke. Viskositet 15W50 eller 10W40.

Oljefilter som gäller är antingen ett Hiflo-Filtro "HF-303" eller ett Yamaha orginal som då heter "5GH-13440-00-00". Du behöver även en ny bricka till oljepluggen som motverkar att du spräcker gängorna i tråget genom att dra för hårt. Yamaha Art nr:"214-11198-01-00". Denna är skitbillig så slarva inte med den, beställ hem 5-6st så har du hemma för framtida bruk.

Momentdragningen för oljefiltret är 17Nm och 44Nm för oljepluggen.
Oljemängden är 2.5L utan filterbyte och 2.7L med filterbyte.

Lycka Till!

Skillnaden mellan 120/60 & 120/70 blir väl i runda slängar ungefär 12mm i höjd om jag räknar rätt? Profilen är väl procenten av bredden?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Skillnaden mellan 120/60 & 120/70 blir väl i runda slängar ungefär 12mm i höjd om jag räknar rätt? Profilen är väl procenten av bredden?

Jo så är det, på ett statiskt hjul. Men ju snabbare man kör, ju mer växer hjulet då luften blir varm & expanderar i kombination med centifugalkraften.
 

ostkakan

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Östersund
Hoj
r6 -02
Dimensionerna som du ska ha är: 120/60 17" fram och 180/55 17" bak.
Vilken däcktyp du ska ha beror på din körning. Kör du aktivt och med inslag av bana så rekommenderar jag Michelin Pilot Power 2CT. Kör du mest väg så rekommenderar jag Michelin Pilot Road 2CT.

Notera även att dimensionen på framdäcket är just 120/60. De flesta sporthojar av idag har 120/70 så det kan bli beställningsvara att få hem ett 120/60.

Vad du än gör så montera inte ett 120/70 utan att först höja framskärmen genom att slipa ur hålen så att skärmen går att flytta uppåt. Annars så kommer däcket att äta sig genom skärmen sakta men säkert eftersom det växer med hastigheten.

Olja rekommenderar jag Motul 300V om du kör aktivt & lite bana, Motul 5100 om du kör mest gata, eller motsvarande olja av samma kvalitet från annat märke. Viskositet 15W50 eller 10W40.

Oljefilter som gäller är antingen ett Hiflo-Filtro "HF-303" eller ett Yamaha orginal som då heter "5GH-13440-00-00". Du behöver även en ny bricka till oljepluggen som motverkar att du spräcker gängorna i tråget genom att dra för hårt. Yamaha Art nr:"214-11198-01-00". Denna är skitbillig så slarva inte med den, beställ hem 5-6st så har du hemma för framtida bruk.

Momentdragningen för oljefiltret är 17Nm och 44Nm för oljepluggen.
Oljemängden är 2.5L utan filterbyte och 2.7L med filterbyte.

Lycka Till!
Tusen tack för det utförliga svaret! :yoparty:Bugar
 

Toye

Salmon River Rajders
Gick med
7 Jul 2007
Ort
I ett slott snart =)
Hoj
"Den senaste =)"
Hejsan grabbar/tjejer, jag har en liten fråga. Passar en R1´s bakdel årsm. 99 på en R6ás årsm. 00 bakdel eller är det helt kört?
Går det kanske att göra ngn. modifikation av "Enklare" slag för att få passform OM det inte skulle passa så som det är?

Alternativt om någon har en bakdel att sälja till årsm. 99-01 från en R6á...

Tjjppp!
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top