R1 och R6-tråden!

Jonne-J

Misshandlar R6!
Gick med
16 Sep 2006
Ort
Kalix
Hoj
Yamaha R6
Jag försöke att intala mig att -09'an var snygg i ett halvår men det gick inte. Inte ens halvfull i soffan med stormande vinter utanför var den snygg.

fattar inte att så många ogillar nya R1 :va

bakdelen är väl lite tjock men annars en grym hoj :yoparty
 

norpan76

Ny medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
skövde
Hoj
thundercat
Nu misstänker jag att en thundercat inte är en r1 eller r6, skrev du här? Bra info iaf:tummenupp

Hej!
Vet inte om du är en kille med humor, eller om du menar allvar:tungan
Om du nu menar allvar så har jag en Thundercat YZF R600 = R6 fast jag kör ju en lite större och äldre än vad som erbjuds nu.....:yoparty

Hoppas att det är ett bra svar!
Ha d gött, norpan

Ledsen att du fick hitta felet själv men det är jättesvårt att felsöka på internet.. Hade jag tittat på den live kanske man hade kännt soppalukt och lite sånt... Även om du inte har en R1/R6 är du välkommen här ändå ! Och vem vet du kanske hänger på x-up nästa gång han åker ner hit till småland för att köra bus på dom småländska räserbanorna "landsvägarna" !

Hej!

Va? en till kille med humor lr???? Klart jag har en R6:a!!!! Det va ju därför jag la ut min fråga "hemma" Jag fattar ingenting:confused:
Är det så att min katt inte "räknas" bara för att hon har varit med ett tag :va.

I vilket fall som helst....tack för inbjudan, norpan :yoparty

Synd att ingen kunde hjälpa dig,kul att det löste sig och du fick lite mer kunskap om vad du åker på.
Svårt med internethjälp som andra sagt,mycket enklare om man står vid fordonet,kan dock ta lite tid det med.

Vad du gjorde med detta inlägget var dock något mycket bra,du gav lösningen till problemet och gav oss som ev.kan hjälpa någon annan med likvärdigt fel ett tips att framföra(och oss själva oxå om vi står där själva)borde tillhöra SH-lag att alltid meddela hur det gått och vad felet var när det är klart,något jag tycker sker alltför sällan.

Ha en underbar hojsäsong,kom ihåg att fälla ner stödet lika många gånger som du fäller upp det. :)

Henrik



Hej!

Kul att ni uppskattade att jag återkom med lösningen!!!
Hoppas dock att jag inte behöver återkomma med frågor om problemlösning igen.....iaf inte denna säsong. Kul det där med stödet :D

Ha en underbar säsong du me! Norpan
 
Last edited:

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Hej, jag kikar på r6 som (amatör) banhoj. Har en 2004 som flirtar lite med mig men jag är lite okunnig på r6 fortfarande. Vad jag sett så kom USD-gaffeln 2005. Vad finns det för fördelar/nackdelar hos 2004?

Hur ligger priserna på extra fälgset och kåpset?
Kommer få med det, så det kan vara bra o känna till värdet på dem.

Tacksam för er hjälp
Mvh, Danne
 

norpan76

Ny medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
skövde
Hoj
thundercat
Hjälm

Hej, jag kikar på r6 som (amatör) banhoj. Har en 2004 som flirtar lite med mig men jag är lite okunnig på r6 fortfarande. Vad jag sett så kom USD-gaffeln 2005. Vad finns det för fördelar/nackdelar hos 2004?

Hur ligger priserna på extra fälgset och kåpset?
Kommer få med det, så det kan vara bra o känna till värdet på dem.

Tacksam för er hjälp
Mvh, Danne


Bor numera i Skövde men är uppväxt i Fjärås utanför Kungsbacka.....Kunde inte låta bli att dra på smilbanden över din bild......Fick mej att drömma mig tebax till fotbollsträningar i Hjälm och bakvägen man tog med sin bondtrimmade puch dakota från fjärås city till kungsbacka.......kör en mogen katt....R6.....har bara positiva erfarenheter av den....min sambo köpte förresten en 05 triumph speed triple som han har tänkt att köra upp på.....några tips? Ha d gott :yoparty
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Som jag skrev innan... nån R6a har du inte men välkommen att hänga här ändå ! R6an kom 99 sålunda är din 96a ingen R6a. http://www.yamaha-motor.se/rseries10/ där finns lite trevlig information som du kan ta till dig ! Och glöm nu inte att hänga med x-up ner hit så vi får busa lite på fin fina vägar !
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Som jag skrev innan... nån R6a har du inte men välkommen att hänga här ändå ! R6an kom 99 sålunda är din 96a ingen R6a. http://www.yamaha-motor.se/rseries10/ där finns lite trevlig information som du kan ta till dig ! Och glöm nu inte att hänga med x-up ner hit så vi får busa lite på fin fina vägar !

Du har faktiskt helt rätt. Dunderkissen har inte mycket gemensamt med R6 99-02 annat än cylindervolymen.

Helt annan motor, sving, ram, framgaffel, hjulbas, styrgeometri med mera.
Visst är den en ersättare till Thundercat:en men i övrigt är de inte alls lika. Provkör man båda modellerna så upplever man en enorm skillnad i motorkaraktär & hanterbarhet.

Men givetvis är Norpan välkommen här i tråden ändå!!

Och vad anbelangar en tripp söderut till Vaggeryd så hoppas jag att vi kan sammanstråla ett helt gäng för lite gemensam körning!
 

certina

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Umeå
Hoj
Yamaha R1 -02
Hej
Har lite frågor :
Är statoils Mc olja bra att andvända i en -02 R1 ?
Är det normalt att det smäller lite ibland när man lägger i 1:ans ?
Om man kör sakta på 2,3 växel och gasar, Brukar hojen "skaka" lite då ?
Tacksam för svar :)
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hej
Har lite frågor :
Är statoils Mc olja bra att andvända i en -02 R1 ?
Är det normalt att det smäller lite ibland när man lägger i 1:ans ?
Om man kör sakta på 2,3 växel och gasar, Brukar hojen "skaka" lite då ?
Tacksam för svar :)

Statoil Raceway? Helt ok:tummenupp
Ja det är helt normalt att det smäller till när du lägger i ettans växel. Men det är inte vidare nyttigt i längden. Ta i ställetför vana att starta hojen genom att hålla inne kopplingen & med ettan ilagd.

Beskriv vad du menar med att hojen skakar (vibrerar?)
 

certina

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Umeå
Hoj
Yamaha R1 -02
Statoil Raceway? Helt ok:tummenupp
Ja det är helt normalt att det smäller till när du lägger i ettans växel. Men det är inte vidare nyttigt i längden. Ta i ställetför vana att starta hojen genom att hålla inne kopplingen & med ettan ilagd.

Beskriv vad du menar med att hojen skakar (vibrerar?)

Okej :)
Jo motorn som vibrerar, vet inte hur jag ska förklara.
 

|ZooT

Medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
ingen
Okej :)
Jo motorn som vibrerar, vet inte hur jag ska förklara.
Kan det vara en dåligt spänd kedja eller slitet drivpaket?
Ger väl en mer tuggande känsla dock har jag förstått..
Jag hade en liknande känsla på min retta, men hos mig
var det mellan 3-4000 varv som det hände.
Visade sig vara en dålig tändhatt som gav klen kontakt på
ettans cylinder vid acceleration.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Någon som hört något om att Yamaha skulle dragit in utvecklingen av en ny generation av R6 i kölvattnet av den globala finanskrisen?

Eller lagt på is iaf. och planerar släppa en 08/09 till nästa år igen?

Henrik
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Låter både otroligt och troligt när man tänker efter att R6an är en av yamahas storsäljare i många länder... Men har man inga pengar så vad gör man.. !?
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Något skumt har hänt idag med hojjen. Jag skulle dra iväg imorse och då började oljelampan att lysa och varvräknarn gick upp och ner lite konstigt. Samtidigt som att det lät som att oljelampan glappade eller vad man ska säga. Som om elen stängdes av och på.

Och nu 5 timmar senare är hela el-systemet dött. Vet någon vad det kan bero på? Jag monterade miniblinkers igår och körde ett par timmar efter det utan några problem. Batteriet är fortfarande laddat. Några idéer?
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Jodå, det är åtdraget. Kan en trasig säkring orsaka nåt sånt här?
Jag ska ta och käka lite och sen gå igenom lite kablar.

edit: Det var tydligen dålig kontakt vid batteriet ändå. Det kändes stenhårt men det glappade lite. Så nu verkar det funka igen. :banana
 
Last edited:

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Hej
Har lite frågor :
Är statoils Mc olja bra att andvända i en -02 R1 ?
Är det normalt att det smäller lite ibland när man lägger i 1:ans ?
Om man kör sakta på 2,3 växel och gasar, Brukar hojen "skaka" lite då ?
Tacksam för svar :)

Är det samma på alla växlar och låga varvtal? Klart det vibrerar när man segdrar från låga varv, så gör min också :tummenupp
 

norpan76

Ny medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
skövde
Hoj
thundercat
Du har faktiskt helt rätt. Dunderkissen har inte mycket gemensamt med R6 99-02 annat än cylindervolymen.

Helt annan motor, sving, ram, framgaffel, hjulbas, styrgeometri med mera.
Visst är den en ersättare till Thundercat:en men i övrigt är de inte alls lika. Provkör man båda modellerna så upplever man en enorm skillnad i motorkaraktär & hanterbarhet.

Men givetvis är Norpan välkommen här i tråden ändå!!

Och vad anbelangar en tripp söderut till Vaggeryd så hoppas jag att vi kan sammanstråla ett helt gäng för lite gemensam körning!

Hej!
Spanx for the ride (länken)!! Vi har nog missförstått varandra lite....känns d som. Det vore väl konstigt om det inte hade gjorts förändringar sen 1996!! Jag är inte så insatt i de senare versionerna men jag vet att min hoj väger betydligt mer än de senare (min väger ca 225 kg) och att det är lite fler häst att tillgå nu (min ca 100) Jag tänker så här: Om inte katten hade varit ngn succe så hade den inte heller utvecklats till det den är idag..... typbeteckningen är fortfarande densamma: Yamaha YZF 600R, eller? Funderar dock på att byta hoj efter säsongen..... Från det ena till det andra.....Om det nu blir någon åkning från Skövde och neråt.....är det ngn som isåfall har funderat på när? Har ingen semester i sommar.....(nytt jobb) men skulle gärna hänga på lite bus! / norpan
 

Jonne-J

Misshandlar R6!
Gick med
16 Sep 2006
Ort
Kalix
Hoj
Yamaha R6
Hej, jag kikar på r6 som (amatör) banhoj. Har en 2004 som flirtar lite med mig men jag är lite okunnig på r6 fortfarande. Vad jag sett så kom USD-gaffeln 2005. Vad finns det för fördelar/nackdelar hos 2004?

Hur ligger priserna på extra fälgset och kåpset?
Kommer få med det, så det kan vara bra o känna till värdet på dem.

Tacksam för er hjälp
Mvh, Danne

de wheelar bra iaf :rolleyes:

håller på att gjuta nya glasfiberkåpor till min 03a precis, kan höra pris om du är intresserad
 

inc_666

yamaha kung
Gick med
15 Oct 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
-06 Yamaha R6
bensin

någon som vet hur mycket bensin det finns kvar i tanken när bensinmätaren börjar lysa på en r6 -06 ? hur långt kan man köra?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top