R1 och R6-tråden!

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Låter ju som att framgaffeln är tom på vänster sida? Men det borde du ju sett tycker man...
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02

i_fieL_good

HBB 2006
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Uddevalla
Hoj
R6 -06
Byte packbox R6 -06?

Det läcker olja ur vänster gaffelben fram. Ringde till verkstaden och de vill ha 2 000 spänn för att byta packboxen etc.

Är detta något jag enkelt själv kan laga? Hur gör man isf? Jag har inte tummen mitt i handen, men inte långt ifrån :gnissla
 

Jonne-J

Misshandlar R6!
Gick med
16 Sep 2006
Ort
Kalix
Hoj
Yamaha R6
Det läcker olja ur vänster gaffelben fram. Ringde till verkstaden och de vill ha 2 000 spänn för att byta packboxen etc.

Är detta något jag enkelt själv kan laga? Hur gör man isf? Jag har inte tummen mitt i handen, men inte långt ifrån :gnissla

böt på min R6, inga större problem men du behöver ett spec verktyg för att ta isär den om jag inte misstar mig, gjorde ett eget

ska se om jag hittar guiden jag använde mig av :)

edit: såg att du hade 06 och då är det ju USD gaffeln :tungan

edit2: fanns för den också:

http://www.r6messagenet.com/forums/r6-how-guides/44136-r6-service-maintenance-repair-manual.html

ta manualen för din hoj så finns det beskrivning hur man har isär gaffeln :tummenupp
 
Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Vad är det för fabrikat på denna "undertrayen"?

0394020386.jpg


Edit: Sjukt stort utblåset är på Devil-rören. :yoparty
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Inkonsekventsproblem - Yamaha R1 -09

Tänkte bara nämna lite information för er med R1 -09.

De tidigast producerade R1 -09 enheterna lider av inkonsekventsproblem - variationer orsakade i tillverkningsprocessen. Så stora att om du testar en cykel och därefter går till en annan så upplevs de helt olika i karaktären.

Störst är problemet med vibrationer från motor & chassie. Vill minnas att någon här i tråden nämnde något om vibrationer på sitt ex?

Hur som helst så råder jag er att vara uppmärksamma och vid misstänksamhet kontakta er återförsäljare.

Vid ett test nyligen med 9st R1 -09 hade samtliga exemplar tydliga olikheter.
 
Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
oh tusan jag visste inte att 5års garantin inte tog framgaffeln... Är det bara motor och elektronik då eller?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
oh tusan jag visste inte att 5års garantin inte tog framgaffeln... Är det bara motor och elektronik då eller?


Korrekt,är yamaha sveriges egen garanti så det krävs även auktoriserad service för den(om dom inte ljög för mig)inte vilken mcverkstad som helst alltså.

Henrik
 

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
Tänkte bara nämna lite information för er med R1 -09.

De tidigast producerade R1 -09 enheterna lider av inkonsekventsproblem - variationer orsakade i tillverkningsprocessen. Så stora att om du testar en cykel och därefter går till en annan så upplevs de helt olika i karaktären.

Störst är problemet med vibrationer från motor & chassie. Vill minnas att någon här i tråden nämnde något om vibrationer på sitt ex?

Hur som helst så råder jag er att vara uppmärksamma och vid misstänksamhet kontakta er återförsäljare.

Vid ett test nyligen med 9st R1 -09 hade samtliga exemplar tydliga olikheter.

Nu vart jag ännu mera nöjd över att jag köpte en ny -08 istället.:banana
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
R6 delar sökes!!!!

Ja, jag vet att denna fråga bör ligga i "köp&sälj" forumet men jag tror att jag eventuellt kan få några napp här också.

Söker grejer till R6 -06:a
Bakram
Kåpstag
Clip-on
Broms&kopplingsgrepp
Ljuddämpare (orginal eller slip-on inkl. dB-killer)
Kraschpuckar,motorkåpsskydd
Fotpinnsats

Tacksam för all hjälp.....
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Tack!
Hur lång tid tog frakten då? Från order till dörr..

Hur vet jag vilken jag har då YZFR1N lr YZFR1NC ? Båda står att det är 2001..

Frakten tog nog ca 2 veckor, men Yamaha i svedala skulle tagit en vecka på sig hotade dem. Spelar ingen roll vilken av varianterna du tar sålänge det är samma artikelnummer, de använder Yamahas orginalnummer. Alternativt ring din åf o kolla vilket nummer prylen har och sök på det numret.

//P
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Tänkte bara nämna lite information för er med R1 -09.

De tidigast producerade R1 -09 enheterna lider av inkonsekventsproblem - variationer orsakade i tillverkningsprocessen. Så stora att om du testar en cykel och därefter går till en annan så upplevs de helt olika i karaktären.

Störst är problemet med vibrationer från motor & chassie. Vill minnas att någon här i tråden nämnde något om vibrationer på sitt ex?

Hur som helst så råder jag er att vara uppmärksamma och vid misstänksamhet kontakta er återförsäljare.

Vid ett test nyligen med 9st R1 -09 hade samtliga exemplar tydliga olikheter.

Vilket test refererar du till? Vore intressant att läsa.

/Daniel
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Fråga om behov av mappning

Tjenare R1-anhängare!
Som nybliven ägare till en R1 -06 som endast gått 42 mil när jag köpte den så är jag lite sugen på en del uppgraderingar. Jag har sökt i timmar här på forumet, men får inga vettiga träffar alls. Antagligen så söker jag på fel sätt.

Kortfattat så är min fråga:
Jag vill köpa ett akrapoovic slip on till min hoj i första hand. Behöver jag även en Powercommander för att kunna mappa om? Jag vill absolut inte att motorn ska gå snålt och jag vill ju inte heller tappa effekt eller körbarhet.

I andra steget vill jag köpa typ K&N eller pipercross luftfilter. Samma fråga här. Behöver jag även en Powercommander och ny mappning till detta?

Skickar upp en liten bild som togs på mig från bulten som häromveckan :).
 

Bifogat

  • DSC_0035.jpg
    DSC_0035.jpg
    78 KB · Visningar: 101
Last edited:

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Vilket test refererar du till? Vore intressant att läsa.

/Daniel

Jag vet att tidningen Fast Bikes från england i juli numret sa att de fått testa 6st R1 innan de fick lite ordning på sakerna. Den kom efter Bladen som vann men kunde vunnit om den varit mer "konsekvent" i sitt uppträdande. De har även klagat tidigare på "dåliga" exemplar. Men 9st :confused: ingen aning!
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Vilket test refererar du till? Vore intressant att läsa.

/Daniel

Det är flera tester gjorda av tidningen Performance Bikes "PB".

Tjenare R1-anhängare!
Som nybliven ägare till en R1 -06 som endast gått 42 mil när jag köpte den så är jag lite sugen på en del uppgraderingar. Jag har sökt i timmar här på forumet, men får inga vettiga träffar alls. Antagligen så söker jag på fel sätt.

Kortfattat så är min fråga:
Jag vill köpa ett akrapoovic slip on till min hoj i första hand. Behöver jag även en Powercommander för att kunna mappa om? Jag vill absolut inte att motorn ska gå snålt och jag vill ju inte heller tappa effekt eller körbarhet.

I andra steget vill jag köpa typ K&N eller pipercross luftfilter. Samma fråga här. Behöver jag även en Powercommander och ny mappning till detta?

Skickar upp en liten bild som togs på mig från bulten som häromveckan :).

Visst blir avgasmotståndet lägre med ett slip-on, men så länge du inte tar bort katalysatorn så behövs egentligen varken PCIII eller luftfilter.
Men det skadar ju inte att investera i grejerna för att verkligen finjustera hojens motorkaraktär.
 
Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Tjenare R1-anhängare!
Som nybliven ägare till en R1 -06 som endast gått 42 mil när jag köpte den så är jag lite sugen på en del uppgraderingar. Jag har sökt i timmar här på forumet, men får inga vettiga träffar alls. Antagligen så söker jag på fel sätt.

Kortfattat så är min fråga:
Jag vill köpa ett akrapoovic slip on till min hoj i första hand. Behöver jag även en Powercommander för att kunna mappa om? Jag vill absolut inte att motorn ska gå snålt och jag vill ju inte heller tappa effekt eller körbarhet.

I andra steget vill jag köpa typ K&N eller pipercross luftfilter. Samma fråga här. Behöver jag även en Powercommander och ny mappning till detta?

Skickar upp en liten bild som togs på mig från bulten som häromveckan :).

Köpte du den i nässjö ?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top