R1 och R6-tråden!

Emilstrandberg88

Lastbilschaufför
Gick med
16 Jun 2008
Ort
Hudiksvall
Hoj
Aprilia Rsv4 R 2010
Ja R6an har aldrig haft de som barnjukdom, kan vara så att det är svårt att få i 2ans växel då många växlar till 3an på slangen utan koppling men det är inget som är standardfel. :tungan

Haha precis, fast just den hojjen är strypt till 25 kw för killen har A begränsad så jag tror inte den är körd på bakan men :)
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
En smått retarderad fråga.

Tomgångsjusteringen på en R1 '01? Jag har lokaliserat en presumtiv skruv på vänster sida, som med all säkerhet är tomgångsskruven, men är det någon form av låsning på denna eller hur justerar man på enklast vis?

Det var bättre förr...
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
En smått retarderad fråga.

Tomgångsjusteringen på en R1 '01? Jag har lokaliserat en presumtiv skruv på vänster sida, som med all säkerhet är tomgångsskruven, men är det någon form av låsning på denna eller hur justerar man på enklast vis?

Det var bättre förr...

Ja den sitter på vänster sida, ingen låsning bara att vrida. Medurs för ökat varv, moturs för minskat varv.

Trodde det var R1 som led av det problemet?

Alla sporthojar oavsett märke kan lida av detta. Att man varvar & växlar genom lådan gör man för att kontrollera om lådan är sliten eller inte.

Det är lätt hänt att växelgafflarna är slitna eller böjda om lådan har "misshandlats".

Var ute nu och skulle byta min generator kåpa som hade spruckit, allt gick fin fint tills jag skulle montera tillbaka allt igen, då finns det en sprint som håller upp ett litet kugghjul längst upp så naturligtvis fipplade jag med den sprinten så den föll in i själva motorn . Så skulle behöva tips på att få bort detta hjul (bild) är det mutterknack som gäller eller finns det någon speciell avdragare? förhoppningsvis ligger den där annars får jag plocka bort tråget som är lite mera jobb med...

Mutterknack är förmodligen okej att lossa med, men vid åtdragning bör du använda dig av en momentnyckel.
 
Last edited:

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Söker ett klart kåpglas till R1 -02.
Spelar ingen roll om det är original eller inte..

Har du ett över som du vill sälja???

Skicka PM :tummenupp
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Någon som har ett tips på bästa dubble bubble kåpglas till min R1 -06.
Mörkt ska det vara och passform och bra kvalité är ett krav.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Söker ett klart kåpglas till R1 -02.
Spelar ingen roll om det är original eller inte..

Har du ett över som du vill sälja???

Skicka PM :tummenupp

Se vad som precis dök upp under "Köp & Sälj".

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=32850

Någon som har ett tips på bästa dubble bubble kåpglas till min R1 -06.
Mörkt ska det vara och passform och bra kvalité är ett krav.

Snyggast, men ganska dyra är Puig´s kåpglas. Bra passform & kvalitet.
Även Zero Gravity & PowerBronze är likvärdiga.
 
Last edited:

Norqen

Oslagbar
Gick med
5 Jun 2005
Ort
Umeå
Hoj
R1 -98
Någon som vet skf beteckningen till framhjulslagrena till R1 -98. Yamahas artikelnummer är 93306-00420-00, men gör ju inte så stor nytta. Problemet är att jag inte har garage och är inte så sugen på att ta lös hjulet och lämna hojjen i cykelförrådet på depåstöd. Så jag kan inte ta med mig lagrerna till affären.

Tack på förhand
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Snyggast, men ganska dyra är Puig´s kåpglas. Bra passform & kvalitet.
Även Zero Gravity & PowerBronze är likvärdiga.

:bow
Tackar ödmjukast!
Det lutar åt ett svart. Tycker att det känns lite fisigt med ett gult. Men det hade varit intressant att se hur det ser ut monterat förstås.

Svart
http://cgi.ebay.com.sg/ws/eBayISAPI...BIA&itu=UCI%2BIA&otn=4&ps=41#ebayphotohosting

Gult
http://cgi.ebay.co.uk/Double-bubble...8?IMSfp=TL090708186003r15896#ebayphotohosting
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
X-up, du är fanimej en riktig guld-gubbe!!! :tummenupp

Kollade där precis innan jag skrev här i tråden...

Tackar ;)

:bow
Tackar ödmjukast!
Det lutar åt ett svart. Tycker att det känns lite fisigt med ett gult. Men det hade varit intressant att se hur det ser ut monterat förstås.

Svart
http://cgi.ebay.com.sg/ws/eBayISAPI...BIA&itu=UCI%2BIA&otn=4&ps=41#ebayphotohosting

Gult
http://cgi.ebay.co.uk/Double-bubble...8?IMSfp=TL090708186003r15896#ebayphotohosting


Tror det gula kan bli bra, dock så tycker jag att det är bäst med ett genomskinligt så man kan se genom det när man ligger pressad mot tanken.

Någon som vet skf beteckningen till framhjulslagrena till R1 -98. Yamahas artikelnummer är 93306-00420-00, men gör ju inte så stor nytta. Problemet är att jag inte har garage och är inte så sugen på att ta lös hjulet och lämna hojjen i cykelförrådet på depåstöd. Så jag kan inte ta med mig lagrerna till affären.

Tack på förhand

Slappa har nyligen bytt, han kan sitta på de beteckningarna!
 
Last edited:

Anden

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
YAMAHA YZF-R1 -03
Varvräknaren brukar alternera mellan att ställa sig på ett fast varvtal i 3 sekunder och sedan återgå till aktuellt varvtal när den vill påvisa att något inte står rätt till, var det så i detta fallet innan den ställde sig i topp?

Vad varje felkod (varvtal) betyder kan du läsa i ägarmanualen.
Har du möjlighet så skulle jag börja med att försöka få tag i någon annans fungerande mätare av samma modell för att utesluta att det är mätarhuset som är kaputt.


Tyvärr så höll jag mer koll på vägen när jag gasa än varvräknaren, märkte endast att den reagera när jag gasa riktigt ordentligt.
Men som sagt så är den helt död nu, ligger bara i topp konstant nu. Lite fräckt ändå att den ligger över 13 tusen rpm när jag inte ens startat den.
Är helt ny på hojjar så billigaste möjligavis att åtgärda detta är uppskattas. Pengarna går redan på försäkringen :)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Tror det gula kan bli bra, dock så tycker jag att det är bäst med ett genomskinligt så man kan se genom det när man ligger pressad mot tanken.

Du har en poäng där... Original kåpglas är ju stört omöjligt att komma in under och se igenom, så därför har jag tänkt att jag lika gärna kan ha ett svart. Men med dubbelbubbla så kommer ju glaset några centimeter högre upp och då kanske det faktiskt går att suga in magen nog mycket så man kan pressa ner huvudet ända ner bakom glaset...
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Du har en poäng där... Original kåpglas är ju stört omöjligt att komma in under och se igenom, så därför har jag tänkt att jag lika gärna kan ha ett svart. Men med dubbelbubbla så kommer ju glaset några centimeter högre upp och då kanske det faktiskt går att suga in magen nog mycket så man kan pressa ner huvudet ända ner bakom glaset...

Det skiljer ganska mycket i höjd på ett orginalglas & ett Double Bubble. Orginal är väldigt lågt.

Här ser du mitt Zero Gravity Double Bubble-glas.
visabild.php
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Hej!
Är det någon som vet nån sjysst sida med bra pris på bromsskivor?
Behöver också den blåa färgkoden till R1 99:a så jag kan lacka lite detaljer.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top