Hallå där alla glada R6 och R1 ägare
Jag står i valet och kvalet om ja ska köpa en R6 -06 eller en CBR 600 RR -08!!!
Jag skall endast använda den för bana...
Har googlat söder min dator efter lite lättsmält info men svårt att få tag på opartisk information.
Skulle gärna vilja veta vad som väger för och mot dessa modeller.
Hondan är ju nyare som sagt men vad jag hört så skall ändå R6 -06 vara vass på banan!?
Tester som visats från -08 så har ju Hondan slagit Yamaha men Yamaha tog tydligen hem segern i år igen tack vare lite ramjusteringar, ändrad gaffel och lite mer mellanregister...
Så frågan lyder som sagt R6 2006 vs CBR 600RR 2008, vem vinner racet på banan!?!?!?
Gött Mos /Fredrich
Hallå där alla glada R6 och R1 ägare
Jag står i valet och kvalet om ja ska köpa en R6 -06 eller en CBR 600 RR -08!!!
Jag skall endast använda den för bana...
Har googlat söder min dator efter lite lättsmält info men svårt att få tag på opartisk information.
Skulle gärna vilja veta vad som väger för och mot dessa modeller.
Hondan är ju nyare som sagt men vad jag hört så skall ändå R6 -06 vara vass på banan!?
Tester som visats från -08 så har ju Hondan slagit Yamaha men Yamaha tog tydligen hem segern i år igen tack vare lite ramjusteringar, ändrad gaffel och lite mer mellanregister...
Så frågan lyder som sagt R6 2006 vs CBR 600RR 2008, vem vinner racet på banan!?!?!?
Gött Mos /Fredrich
Har en liten fundering.
Har justerat om fjädringen på min hoj nyligen, R1 -98,
eftersom jag tycker den uppförde sig riktigt konstigt
in i kurvorna, både låg och hög fart.
Det visade sig vara 'compression force' på gaffeln
som stod olika..! (3 klick på vänster ben och 8 klick på höger).
Mina nuvarande inställningar ligger rätt nära standard just nu,
med undantag för gaffel preload strax över 5 för att styva upp den.
Då jag har väldigt liten erfarenhet av att omvandla känslan till
nästa justering så tänkte jag kolla om det är nån här som har
lust att hjälpa mig. Det är en RN01 med standardgrejor vad jag vet.
Jag åker enbart på allmän väg (än så länge).
Ligger på ca 75kg utan potta och gallondressen mm..
Nån som har kunskapen och lust att aggera bollplank då och då?
Tackar tackar!Väger du 75kg så är det precis den vikten som fjädringen är inställd för från fabrik. Så återgå till orginalinställningarna som står i ägarhandboken.
Angående olika inställningar för kompressionen mellan gaffelbenen så beror det ofta på frekvent wheelande. Vid nedslag i marken så ändrar sig kompressionen.
Väger du 75kg så är det precis den vikten som fjädringen är inställd för från fabrik. Så återgå till orginalinställningarna som står i ägarhandboken.
Angående olika inställningar för kompressionen mellan gaffelbenen så beror det ofta på frekvent wheelande. Vid nedslag i marken så ändrar sig kompressionen.
Hur styvt tror du blir bäst om man väger 110kg+ ? Har vant mig vid vad jag tror är originalinställningarna och det funkar bra nu, men vill gärna testa "rätt" inställningar för mig.
Hur styvt tror du blir bäst om man väger 110kg+ ? Har vant mig vid vad jag tror är originalinställningarna och det funkar bra nu, men vill gärna testa "rätt" inställningar för mig.
skall åka och kolla på en R1 -03 och behöver lite råd, vad skall man kolla noggrannare på? vad brukar problemen vara och hur märker man det? har hört talas om vissa problem med växellådor som strular med 2:ans växel.
/J
Ni som kör R6 på bandagar, och använder vanliga gatdäck, vad brukar ni köra med för däckstryck? Givetvis beror det på dagstemperatur/väder men är lite nyfiken på om ni har mera luft fram eller bak. Manualen säger 2,5 fram och bak men det känns lite mycket för banåka.
Jag funderar på att skaffa nya Pirelli Rosso. Är det någon som har provat de här däcken på sin R6:a?
Med slicks har jag alltid kört 2.1 fram & 1.9 bak i kalltryck. Med gatdäck har jag släppt ut 0.3-0.5 Bar.
Alltså, allt hänger ju på hur man nyttjar hojen. Egentligen skulle man ju behöva anpassa fjädringen från dag till dag beroende på hur man kör & hur underlaget ser ut där man kör.
Om du i ditt fall är ute efter en sportigare inställning så skulle jag med din vikt göra en ordentlig inställning där du först mäter frihänget och därefter ställer in kompression, retur & fjäderförspänning.
Rent generellt tror jag du behöver öka på både kompression, retur & fjäderförspänning med några klick.
Mitt tips är att du ökar samtliga samtidigt med max 2 klick både fram & bak och sedan provkör inspirerat för att lära känna skillnaden.
Ändra inte mer än 1-2 klick per gång och inte olika antal klick per enhet.
(Helst ska man inte ändra på mer än en egenskap åt gången).
Tack för det!
Menar du att du släppt ut 0,3-0,5 från 2,1/1,9 till gatdäcken(eller från 2,5)?
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |