R1 och R6-tråden!

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Någon som vet om 10september stämmer som datum för visning av -10modellerna?

Henrik
 

Durasell

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Tranås
Hoj
Ingen just nu :(
Hallå där alla glada R6 och R1 ägare :)

Jag står i valet och kvalet om ja ska köpa en R6 -06 eller en CBR 600 RR -08!!!
Jag skall endast använda den för bana...
Har googlat söder min dator efter lite lättsmält info men svårt att få tag på opartisk information.
Skulle gärna vilja veta vad som väger för och mot dessa modeller.
Hondan är ju nyare som sagt men vad jag hört så skall ändå R6 -06 vara vass på banan!?
Tester som visats från -08 så har ju Hondan slagit Yamaha men Yamaha tog tydligen hem segern i år igen tack vare lite ramjusteringar, ändrad gaffel och lite mer mellanregister...
Så frågan lyder som sagt R6 2006 vs CBR 600RR 2008, vem vinner racet på banan!?!?!?

Gött Mos /Fredrich
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hallå där alla glada R6 och R1 ägare :)

Jag står i valet och kvalet om ja ska köpa en R6 -06 eller en CBR 600 RR -08!!!
Jag skall endast använda den för bana...
Har googlat söder min dator efter lite lättsmält info men svårt att få tag på opartisk information.
Skulle gärna vilja veta vad som väger för och mot dessa modeller.
Hondan är ju nyare som sagt men vad jag hört så skall ändå R6 -06 vara vass på banan!?
Tester som visats från -08 så har ju Hondan slagit Yamaha men Yamaha tog tydligen hem segern i år igen tack vare lite ramjusteringar, ändrad gaffel och lite mer mellanregister...
Så frågan lyder som sagt R6 2006 vs CBR 600RR 2008, vem vinner racet på banan!?!?!?

Gött Mos /Fredrich

Har inte kört -06-r6 så den kan jag inte uttala mig om men hade jag valt idag och skulle kört gata med moppen så hade jag valt hondan istället för min.
När det gäller bana så har jag inte testat hondan i den miljön men tyckte den var ganska likvärdig yamma-05an i uppträdandet¨på gata(hade en innan som tjejen tagit över)och jag väljer min före hennes på bana alla dagar i veckan.

I mitt tycke så verkar Honda satsat på att få en hoj som funkar direkt ur kartongen i alla miljöer mednas yamma har siktat in sig på att vara optimerade runt en bana i första hand,detta gäller -08a modellerna.
Om nu -06an är i närheten av den senaste och inriktningen för dig är bana så skulle valet vara lätt för mig,yamaha!

Sedan är det högst personligt vilket som funkar bäst,alla har fysiska och psykiska egenheter som funkar olika bra på olika moppar och du kan endast hitta din optimala hoj genom att testa dig fram,dock tror jag att du redan genom att ställa frågan här har bestämt dig och bara behöver en knuff i rätt riktning. ;)

På detta forat kan du nog enbart räkna med R6 men jag säger att Hyndan är det bättre valet om du ska ut på gatan,på bana har du hamnat rätt här.

Henrik
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hallå där alla glada R6 och R1 ägare :)

Jag står i valet och kvalet om ja ska köpa en R6 -06 eller en CBR 600 RR -08!!!
Jag skall endast använda den för bana...
Har googlat söder min dator efter lite lättsmält info men svårt att få tag på opartisk information.
Skulle gärna vilja veta vad som väger för och mot dessa modeller.
Hondan är ju nyare som sagt men vad jag hört så skall ändå R6 -06 vara vass på banan!?
Tester som visats från -08 så har ju Hondan slagit Yamaha men Yamaha tog tydligen hem segern i år igen tack vare lite ramjusteringar, ändrad gaffel och lite mer mellanregister...
Så frågan lyder som sagt R6 2006 vs CBR 600RR 2008, vem vinner racet på banan!?!?!?

Gött Mos /Fredrich

Svår fråga då smaken är högst individuell.
Hade du skrivit R6 08-09 vs CBR 600 08-09 så hade jag valt R6 utan att tveka. Den känns som ett betydligt vassare vapen på bana än Hondan som är något tamare.

Ställt mellan R6 -06 & CBR 600 -08 så tror jag det är mer jämt skägg. Det hänger nog mer på vilken av hojarna som du tycker känns bäst med avseende på körställning, känsla i växellåda, styrning med mera.

Dock är ju 2 år nyare oftast roligare och ibland bättre. :)
 

|ZooT

Medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
ingen
Har en liten fundering.
Har justerat om fjädringen på min hoj nyligen, R1 -98,
eftersom jag tycker den uppförde sig riktigt konstigt
in i kurvorna, både låg och hög fart.
Det visade sig vara 'compression force' på gaffeln
som stod olika..! (3 klick på vänster ben och 8 klick på höger).

Mina nuvarande inställningar ligger rätt nära standard just nu,
med undantag för gaffel preload strax över 5 för att styva upp den.

Då jag har väldigt liten erfarenhet av att omvandla känslan till
nästa justering så tänkte jag kolla om det är nån här som har
lust att hjälpa mig. Det är en RN01 med standardgrejor vad jag vet.
Jag åker enbart på allmän väg (än så länge).
Ligger på ca 75kg utan potta och gallondressen mm..

Nån som har kunskapen och lust att aggera bollplank då och då?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Har en liten fundering.
Har justerat om fjädringen på min hoj nyligen, R1 -98,
eftersom jag tycker den uppförde sig riktigt konstigt
in i kurvorna, både låg och hög fart.
Det visade sig vara 'compression force' på gaffeln
som stod olika..! (3 klick på vänster ben och 8 klick på höger).

Mina nuvarande inställningar ligger rätt nära standard just nu,
med undantag för gaffel preload strax över 5 för att styva upp den.

Då jag har väldigt liten erfarenhet av att omvandla känslan till
nästa justering så tänkte jag kolla om det är nån här som har
lust att hjälpa mig. Det är en RN01 med standardgrejor vad jag vet.
Jag åker enbart på allmän väg (än så länge).
Ligger på ca 75kg utan potta och gallondressen mm..

Nån som har kunskapen och lust att aggera bollplank då och då?

Väger du 75kg så är det precis den vikten som fjädringen är inställd för från fabrik. Så återgå till orginalinställningarna som står i ägarhandboken.

Angående olika inställningar för kompressionen mellan gaffelbenen så beror det ofta på frekvent wheelande. Vid nedslag i marken så ändrar sig kompressionen.
 

|ZooT

Medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
ingen
Väger du 75kg så är det precis den vikten som fjädringen är inställd för från fabrik. Så återgå till orginalinställningarna som står i ägarhandboken.

Angående olika inställningar för kompressionen mellan gaffelbenen så beror det ofta på frekvent wheelande. Vid nedslag i marken så ändrar sig kompressionen.
Tackar tackar!
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Väger du 75kg så är det precis den vikten som fjädringen är inställd för från fabrik. Så återgå till orginalinställningarna som står i ägarhandboken.

Angående olika inställningar för kompressionen mellan gaffelbenen så beror det ofta på frekvent wheelande. Vid nedslag i marken så ändrar sig kompressionen.

Hur styvt tror du blir bäst om man väger 110kg+ ? Har vant mig vid vad jag tror är originalinställningarna och det funkar bra nu, men vill gärna testa "rätt" inställningar för mig.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hur styvt tror du blir bäst om man väger 110kg+ ? Har vant mig vid vad jag tror är originalinställningarna och det funkar bra nu, men vill gärna testa "rätt" inställningar för mig.

Alltså, allt hänger ju på hur man nyttjar hojen. Egentligen skulle man ju behöva anpassa fjädringen från dag till dag beroende på hur man kör & hur underlaget ser ut där man kör.

Om du i ditt fall är ute efter en sportigare inställning så skulle jag med din vikt göra en ordentlig inställning där du först mäter frihänget och därefter ställer in kompression, retur & fjäderförspänning.

Rent generellt tror jag du behöver öka på både kompression, retur & fjäderförspänning med några klick.

Mitt tips är att du ökar samtliga samtidigt med max 2 klick både fram & bak och sedan provkör inspirerat för att lära känna skillnaden.

Ändra inte mer än 1-2 klick per gång och inte olika antal klick per enhet.
(Helst ska man inte ändra på mer än en egenskap åt gången).
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
skall åka och kolla på en R1 -03 och behöver lite råd, vad skall man kolla noggrannare på? vad brukar problemen vara och hur märker man det? har hört talas om vissa problem med växellådor som strular med 2:ans växel.

/J
 

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
CRF450 -02
skall åka och kolla på en R1 -03 och behöver lite råd, vad skall man kolla noggrannare på? vad brukar problemen vara och hur märker man det? har hört talas om vissa problem med växellådor som strular med 2:ans växel.

/J

Växellådsproblemen gäller väl i huvudsak 98-99 som jag förstått det. Iofs går alla lådor att köra sönder. Smiska ur den fullt på 2:an. Växeln får inte hoppa ur.

Annars är det väl det vanliga, dvs slitagedetaljer som däck och drivpaket.

Kolla framgafflarna så de inte läcker olja samt att den inte glappar i styrlagren. Klantigt uiiilande kan orsaka sånt.
 
Last edited:

Ubben

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Täby
Hoj
Röd Ducati
Ni som kör R6 på bandagar, och använder vanliga gatdäck, vad brukar ni köra med för däckstryck? Givetvis beror det på dagstemperatur/väder men är lite nyfiken på om ni har mera luft fram eller bak. Manualen säger 2,5 fram och bak men det känns lite mycket för banåka.

Jag funderar på att skaffa nya Pirelli Rosso. Är det någon som har provat de här däcken på sin R6:a?
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Ni som kör R6 på bandagar, och använder vanliga gatdäck, vad brukar ni köra med för däckstryck? Givetvis beror det på dagstemperatur/väder men är lite nyfiken på om ni har mera luft fram eller bak. Manualen säger 2,5 fram och bak men det känns lite mycket för banåka.

Jag funderar på att skaffa nya Pirelli Rosso. Är det någon som har provat de här däcken på sin R6:a?

Med slicks har jag alltid kört 2.1 fram & 1.9 bak i kalltryck. Med gatdäck har jag släppt ut 0.3-0.5 Bar.
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Alltså, allt hänger ju på hur man nyttjar hojen. Egentligen skulle man ju behöva anpassa fjädringen från dag till dag beroende på hur man kör & hur underlaget ser ut där man kör.

Om du i ditt fall är ute efter en sportigare inställning så skulle jag med din vikt göra en ordentlig inställning där du först mäter frihänget och därefter ställer in kompression, retur & fjäderförspänning.

Rent generellt tror jag du behöver öka på både kompression, retur & fjäderförspänning med några klick.

Mitt tips är att du ökar samtliga samtidigt med max 2 klick både fram & bak och sedan provkör inspirerat för att lära känna skillnaden.

Ändra inte mer än 1-2 klick per gång och inte olika antal klick per enhet.
(Helst ska man inte ändra på mer än en egenskap åt gången).

Tackar för infon! Blir att testa detta i veckan!
 

Durasell

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Tranås
Hoj
Ingen just nu :(
Tackar för svaren på mitt inlägg :)

Svårt att få ett opartiskt svar här men det kanske var därför jag frågade i detta forum,
eftersom jag varit sugen på en R6 ganska länge :p
Men som sagt det får nog bli en R6 -06:a!
Och med tanke på frågan som är postad innan mig här om vad man skall kolla på en sådan vid eventuellt köp så tror ja inte det är något speciellt på -06 va förutom det vanliga som gaffel, styrdämpare, lager m.m.

Gött Mos o ses på banan :D
 

Henkew

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Orust
Hoj
Tenere 660 2011
Bestyckning?

Tja!

Har precis införskaffat en R6:a som förutom en BOS slip-on är orginal.
När jag nu tänker skaffa någon typ av sportfilter undrar jag om det är lika bra att gå upp något i bestyckning för att få ut mer av motorn.

Om så är fallet, ska man gå upp på både hög o lågfart.
Tacksam för svar.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top