R1 och R6-tråden!

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Min började låta illa efter 130mil:mad: Fick vev inslipad och nya överdim lager på garantin (stod 8 månader på verkstad). Hörde mig för lite och det verkar vara rätt många som råkat ut för det tyvärr.

Har nu följt Yamahas rekomendationer om att alltid ha max olja i + lite till och den har gått 600mil bana hittils efter renov och funkar klockrent.

Att Yamaha inte kallat tillbaka hojarna och bytt motorer kan man ju tycka är lite dålig stil eller åtmindstone gått ut med brev till ägarna att oljenivån ska vara en annan mot vad mätglaset visar för att skiten inte ska rasa:mad:

Faaaaaan. :huvet
 

Phoenix69

Wheelie-Trainee
Gick med
21 Jul 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Den Retta -09
Skulle vilja ha lite feedback på R1-09 från dom som kört den denna säsongen är ni nöjda med hojjen?

vad är bra och vad är anus?

Har gjort 1400 mil på min 09:a och jag är tvärnöjd,kört 3 ggr på bana och måste säga att det bästa med den är att man har FULL kontroll över hojen,den är mjuk och följsam.Mer vrid i botten och mellanregistret:yoparty Enda jag kan klaga på är att den "stannar av" i accelerationen typ 1500-2000 innan varvstopp,men det kan bero på att jag satt på nya slipon (Leo-Vince) så den kan gå lite "tunt" i blandningen,lär nog försvinna när jag kör den i bänk till vintern..

Edit: Darth...1000mil?? Trodde du köpt hojen för att köra,inte sova bort sommaren *suck* släpp sargen nu å kom in i matchen,du ligger efter:D:krama
 
Last edited:

Erikzzon

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2009
Ort
Älvsbyn
Hoj
Hojlös
Har nu tänkt köpa en r6a, men jag har en liten fundering. En del skriver YZF och en del inte. Vad är det för skillnad mellan YZF R6 och R6?

Tacksam för svar.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Har nu tänkt köpa en r6a, men jag har en liten fundering. En del skriver YZF och en del inte. Vad är det för skillnad mellan YZF R6 och R6?

Tacksam för svar.

Ingen, det är samma modell :)

Vill du köpa en -00 i makalöst bra skick så kan du övertala mig.:)
Går i tankarna på att sälja av den, men har inte riktigt övertygat mig själv...än:)

1 ägare & ca 2000 ärliga & fullservade mil.

Har ingen annons ute på den...men det kanske kommer när jag väl bestämt mig.:)
 

Erikzzon

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2009
Ort
Älvsbyn
Hoj
Hojlös
Ingen, det är samma modell :)

Vill du köpa en -00 i makalöst bra skick så kan du övertala mig.:)
Går i tankarna på att sälja av den, men har inte riktigt övertygat mig själv...än:)

1 ägare & ca 2000 ärliga & fullservade mil.

Har ingen annons ute på den...men det kanske kommer när jag väl bestämt mig.:)


Tack för svaret, och tack för erbjudandet men jag ska köpa en lite nyare årsmodell, ev. beställa en ny om ekonimin räcker till. :)
 

ikonen

Ikonen
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Vällingby
Hoj
2009 XR1200
Tickande / Knackande ljud 2007 R1

Hej, min Yamaha R1 2007 har ett tickande ljud som försvinner runt 4-5000 varv, ibland tickar den mindre och andra dagar ticker den mer, tickningen blir lägre när jag tankar 98 oktanit och högre när jag har 95 oktan. lät en Yamaha Verkstad lyssna på det och de kunde inte säga vad det var. den har bara gått 1700mil så ventilerna ska inte behöva justeras, det kan tydligen vara läckage i packningen mellan motorn och grenrören, det kan låta som att det tickar. eller så kunde det vara från Kamen, men ingen visste säkert. Det är tydligen inte värt att riva hela motorn för det finns ingen garanti att man kan rätta till/ hitta ljudet! finns det någon som vari med om detta på 07-08? är det nåt som rasat, eller har ni fixat det på nåt sätt? jag vet inte hur R1 07'a är men om man ska vara petig så pendlar tomgången lite mellan 1000-1200 varv, som att den inte skulle tända till ordentligt på en av cylindrarna. men nu kan jag vara paranoid. tänkte filma oljudet nåndag och lägga upp en länk. Snälla ge mig tips om vad jag ska göra!
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Hur är det med kopplingskåpan och dess utbytbarhet? Till vilka årsmodeller passar samma kopplingskåpa?

'98-'01?

Har sett ett gäng på Ebay från '02-'03, funkar det till min nolletta?

Tack för hilfe!
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hur är det med kopplingskåpan och dess utbytbarhet? Till vilka årsmodeller passar samma kopplingskåpa?

'98-'01?

Har sett ett gäng på Ebay från '02-'03, funkar det till min nolletta?

Tack för hilfe!

98-01 bör passa, tror det tom är samma artikelnummer på dem. 02-03 är en helt annan motor, tror inte den passar.
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
lät en Yamaha Verkstad lyssna på det och de kunde inte säga vad det var.... ingen visste säkert.... Det är tydligen inte värt att riva hela motorn för det finns ingen garanti att man kan rätta till/ hitta ljudet!

Det har som sagt pratats om innan, bara för nån sida sen, att motorras inte är ovanligt på -07an. Den har vad jag har förstått för trånga oljekanaler.. Vad kör du med för olja? Bytt nyligen?
Att en Yamaha verkstad inte kunde hjälpa dig mer än så tycker jag är ganska dåligt..

/nicke
 

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linkan
Hoj
r6-räser
Går det inte att ändra mellan celsius och farenheit på R6-06?
Har sökt på foumet och i manualen. Jag har även testat alla kombinationer av knapptryckningar jag kunde komma på... :tungan

Tips?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Går det inte att ändra mellan celsius och farenheit på R6-06?
Har sökt på foumet och i manualen. Jag har även testat alla kombinationer av knapptryckningar jag kunde komma på... :tungan

Tips?

Jo det ska gå, tror man ska hålla in en av knapparna en viss tid för att byta mellan °C & F.
 

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Hur allvarligt är motorfelet (trånga oljekanaler) på R1 -07 egentligen?
Finns det någon statistik på hur många hojar som pajjat och fått det fixat på garantin?

Jag tänkte köpa en 07:a men jag är inte sugen på ett motorras. :gnissla :nojjig

Jag har en 07:a som gått nästan 900mil i princip endast bana, knappt 100 av dessa mil är gata. Låter perfekt i motorn och går som en klocka:tummenupp
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
98-01 bör passa, tror det tom är samma artikelnummer på dem. 02-03 är en helt annan motor, tror inte den passar.
Tackar! :tummenupp

Nu är det bara det lilla återstående problemet att hitta en kåpa. Sjukt svårt verkar det som. En ny på Y-center för 2,5kkr är jag inte så sugen på att inhandla.



- - - - - - - - - - - - - -
Vidare fråga som säkerligen ställts i tråden, men hur lyder "grundinställningen" av fjädringen på en R1 '01? Tycker att den känns bra jäkla mjuk, men vet inte riktigt hur det är skruvat, eller "var i spannet" jag befinner mig. Att gå till "default" känns som ett bra drag, till att börja med.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top