R1 och R6-tråden!

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Ska montera bobbiner på hojen och blev lite konfunderad över de hål som finns i svingen, strax framför axelinfästningen.

Är dessa avsedda för att enkelt kunna dra fast bobbiner? Är det genomgående hål, eller är det bara att gå loss med gängtappen?
 

Bifogat

  • 2001-YZF-R1-detail-11_tcm36-214999.jpg
    2001-YZF-R1-detail-11_tcm36-214999.jpg
    144.9 KB · Visningar: 108

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Inte bara jag som tog premiärturen i skitväder alltså :D
Men det är den fan värd :kär
Hrmm, jag satt skyddad i bil. Hojen på släpet. Av förståeliga skäl, troliga ventilproblem, så vågade jag inte köra den alls.
Fint skick men motorproblem pris=25 lök. Har jag tur så är det bara ventiljustering som behövs, har jag otur sååå.....blir det dyrare.
Här är en bild på den tagen idag.
 

Bifogat

  • R1_2.jpg
    R1_2.jpg
    220.8 KB · Visningar: 105

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Ska montera bobbiner på hojen och blev lite konfunderad över de hål som finns i svingen, strax framför axelinfästningen.

Är dessa avsedda för att enkelt kunna dra fast bobbiner? Är det genomgående hål, eller är det bara att gå loss med gängtappen?

Ja det är M6, avsedda för just bobbiner.:)
Gängtapp behövs ej då de är färdiggängade från fabrik.

Hej alla glada:)
Har en köpte en r1 2001 för ett litet tag sedan, och det är så att förra ägaren har lagd ner den i låg fart så tailen samt tanken måste lackeras om pga mindre repor. Är sugen på att lackera om den i någon schysst vit färg och pulverlackera ramen svart,, men skulle man förlora mycket i värde med att lackera om orginalkåporna? alternativet är ju att köpa ett kåpset på ebay tex samt en ny tank och bevara och lackera orginalkåporna??
Tacksam för svar

//jocke

Mitt råd är att lacka om tanken & tail i orginalfärg hos professionell lackerare. Då får du mer för den då du ska sälja den i framtiden.
 
Last edited:

zolander

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Småland
Hoj
K5
Sådär ja! I torsdags vart det inköp av en vinröd R1 05:a :tummenupp

Hojen har gått strax över 2000 mil men inte fått sin 2000-mila service. Är det någon som har någon som har tips om vart man kan få tag i en firma i stockholmstrakten som kan utföra jobbet billigt men ändå så att garantin fortfarande gäller?

Sen tänkte jag passa på att höra om folk anser 62 papp för hojen med en del godis (kraschpuckar, spyball larm, shark slipon, styrdämpare) var ett skäligt pris för årstiden och miltalet (självklart är hojen i mycket fint skick och visar inga tecken på att vara lagd)?


Jag hade också ögonen på den...fast den var för långt bort..
den va very nice :tummenupp

1000mila servicen på en -04...är det bara byte av olja / filter?
 
Last edited:

Nicson

Already Gone
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Letar
62 är bra. Jag var själv sugen på den där men blev nojjig pga priset :D

Jag hade också ögonen på den...fast den var för långt bort..
den va very nice :tummenupp

Hehe, jo jag blev lite fundersam pga den var avställd i juni och ägaren köpt den i början av augusti och satt ut annonsen 4 veckor senare. Visade sig ägas av en karl med $$, utan varken A-kort eller ställ som kört 2 tankar i sina chinos med hojen avställd (gissar att det är brottsligt?). Han hade hört att det var R1 man ska ha och köpt den utan att provköra från en kille i GBG och tagit den på släp till STHLM :tummenupp

Lyckades dock få tag i Yamaha Center i GBG som hade haft den inne på för ventilfix a la Garanti vid 1700 mil samt snacka lite skit i 45 min med förra ägaren. Båda gick i god för hojen och tyckte att jag skulle slå till.. Lyckades t.o.m. pruta en tusing pga av Maxxis bakdäck :tuttar

Men mh service.. jo är ju mest olja, filter och tändstift som bytes vid 2000 mil, men eftersom det är en hel del check punkter som gås igenom, samt att garantin inte går ut förrän våren 2011 så tänkte jag lämna in den, frågan är bara var.. :confused:
 
Last edited:

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Men mh service.. jo är ju mest olja, filter och tändstift som bytes vid 2000 mil, men eftersom det är en hel del check punkter som gås igenom, samt att garantin inte går ut förrän våren 2011 så tänkte jag lämna in den, frågan är bara var.. :confused:

MC-Varuhuset? Kanske inte de billigaste
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Försäkringar

Nu kommer ytterligare en postning om de ständigt aktuella försäkringspremierna.
Dessa bör man ju kolla av hela tiden så det är säkert intressant för alla att få höra lite uppdateringar.
I och med nyförvärvet så skall jag ju ha en försäkring.
Har än så länge kollat Folksam som vill ha 7613:- hel/helår. Gjensidige 10337:- hel/helår och TryggH 23317 hel/helår.
Vad har ni andra för bolag/helförsäkringar på Rettorna?
Klår ni Folksams premie? (som dessutom bara har 6000:- i självrisk på vagnskadan).

Fyller på med lite mer info, gör om det lite så billigaste hamnar överst.
(medlem i SMC)

Folksam 7613:- hel/helår(eller 1231:-/mån påställd 101:-/mån avställd)
Gjensidige 10337:- hel/helår.
Länsförsäkr. 16643:- hel/helår.
TryggH 23317:- hel/helår.
Dina Försäkr 8000:- (endast trafik erbjuds)
Bilsport & MC försäkrar ej hojen.
 
Last edited:

R_Velocity

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2009
Ort
Noname
Hoj
08/R1 (fd.ZX10R 08 ägare)
Jag ser att det var ett tag sedan frågan dök upp. Jag orkar inte kika om någon svarat, men jag kan dela med mej till dej och andra ang lite av detta du frågar om.
Jag anser att det finns ett stort själ till att göra det ingrepp som jag själv gjort. Det finns vissa fördelar här.

Har kört min R1 (2008 modell) med endast Yoshimura TRC.
Som de flesta säkert observerat, finns det en svacka i mellanregistret på 07-08 modellerna. Jag gjorde några förfrågningar ang detta. Det såg att att finnas en lösning, där man ej behöver köpa helsystem.
Man köper ett Y-rör (i mitt fall blev det Akrapovic), det är utan kat.
Sedan köper man en pc3, och "mappar igen" luckan. Jag fick mitt Y-rör innan pc3an, så jag körde med det tillsammans med mitt Yoshi TRC i ca 2 veckor.
Det fungerar, men, svackan är kvar, motorbromsningen upplevs som starkare. Hojen spottar en del vid gasavslag. Hojen går mer burdust än med endast slip-on. Men, monterat med pc3 och en mapp är det andra bullar.
Jag har även monterat ett BMC filter (samtidigt som pc3:an), tvivlar dock på att det har något med saken att göra, men det sitter där iaf.
Saken är den, att där svackan tigare var, 6200-7800varv ca, är helt borta. Hojen går mkt linjärt.
Tex, vid gasavslag, den går mkt mjukare i övergångarna, motorbromsningen är lugn och kontrollerad, inga avgassmällar i systemet. Jag har legat och provocerat i mellanregistret för att hitta något att "gnälla" på, men det finns inget. Hojen går så mjukt.
Vidare, så fortsatte jag efter att kört hårt på lägre mellanregister och upp till ca 7500 varv, att endast ligga från 7500-rödmarkering. Hojen går kanon.
Man kan enkelt modulera gasen utan några peakar eller dippar, bara lägga ner, gasa bromsa -what ever!
Hojen går mycket kontrollerat och fint. Det finns nog de som t.o.m. tycker att den går för mjukt.

Fördelen med Y-rör utan kat samt pc3 är.
* Du tappar ca 3kg, (förmodligen mer beroende på vad ditt slip-on väger).
* Värmen som strålar upp, på högerlår, är totalt bortblåst.
* Hojen har ingen svacka, den nyttjar hela registret, utan några tendenser till ojämnhet.

I mitt tycke, är den rätt lik Triumph Daytona 675 (2009), men t.o.m. jämnare i registret.
Det Daytonan saknar i kraft, har R1:an.
Men annars är de relativt lika i sin effektutveckling.
Som en Daytona på viagra.
Den som har en daytona, men inte vill avvika för mkt, bör med fördel prova en R1 07-08.
R1:an har ett stadigare, mer följsamt chassi än min fd.ZX10R.
Tillika, dyker den fortare i kurvor, går att snabbare, att gå på gas och lättare att pressa upp i hastighet. Inget fladder eller någon som helst oro.
(Min R1 har Öhlins styrdämpare.)
ZX10R, hade dock en mer brutal effektutveckling uppåt.
I mitt tycke är R1 07-08, en klart härlig hoj. Har testat Gixxer K7 och K9, Honda CBR1000RR (08:a), ägde tidigare Kawasaki ZX10R (08:a).
Daytona 675 (09), KTM RC8 (08).
Jag kan inte säga något om helsystem på R1, men där ska man ju lossa kablar för EXUP (avsgasservo motor)-ventilen.
EXUP, det diskuteras. Endel menar att detta endast är för att kväsa ljud nivå, samt hålla emissions kraven på rätt nivå. Som jag förstått är det även för att behålla ett visst motstånd för att inte tappa vrid nedåt i register samt att ha en svacka som är mer punktformig, än att ha flera mindre svackor/ dippar/ peakar, på olika ställen i registret. Som nämnt, svackan löser du/ ni med slip-on + y-rör samt pc3 med en mappning. Detta till ett pris som är långt lägre än med helsystem.

Hur detta är väsentligt och till vilken grad, med nyare R1, eller äldre generation, känner jag inte till. Enligt hörsägen, så är dock 07-08:a, mer mottagliga. Påpekar- hörsägen!

Ja då har man köpt sig en R1 -05, satt slipon på och original följde med. Däremot så låg det ett y-rör i lådan också, original förmodligen men frågan är då varför det andra y-röret sitter på. Följer det med slipon'et för att passa eller är det nåt annan orsak.

Reserverar mig för dålig svenska/meningsuppbyggnad då jag dricker öl.... fredag!
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hehe, jo jag blev lite fundersam pga den var avställd i juni och ägaren köpt den i början av augusti och satt ut annonsen 4 veckor senare. Visade sig ägas av en karl med $$, utan varken A-kort eller ställ som kört 2 tankar i sina chinos med hojen avställd (gissar att det är brottsligt?). Han hade hört att det var R1 man ska ha och köpt den utan att provköra från en kille i GBG och tagit den på släp till STHLM :tummenupp

Lyckades dock få tag i Yamaha Center i GBG som hade haft den inne på för ventilfix a la Garanti vid 1700 mil samt snacka lite skit i 45 min med förra ägaren. Båda gick i god för hojen och tyckte att jag skulle slå till.. Lyckades t.o.m. pruta en tusing pga av Maxxis bakdäck :tuttar

Men mh service.. jo är ju mest olja, filter och tändstift som bytes vid 2000 mil, men eftersom det är en hel del check punkter som gås igenom, samt att garantin inte går ut förrän våren 2011 så tänkte jag lämna in den, frågan är bara var.. :confused:

Eftersom du har garanti kvar på hojen så rekommenderar jag dig att serva hojen hos en Yamaha-återförsäljare. Annars gäller inte garantin.
 

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Sävedalen
Hoj
R6-00, M1-03
Vad tror ni om detta som vinterprojekt? R1 -03 med böjd bakram, tillknycklad tank och halvrisig plast för 18k? Har gått av vägen och glidit en längre sträcka på gräs. Hur stor är risken att ramen har tagit skada? Bakramen har mer eller mindre slitits av. Bultarna till den har gått av och sitter kvar i huvudramen..
 

Bifogat

  • DSC01645x.jpg
    DSC01645x.jpg
    230.5 KB · Visningar: 90

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Vad är det för j-vla spåntratt som designat/konstruerat infästningen av kåpan för främre drevet?

Måste man ha en imaginärt tunnväggig hylsa för att komma åt alla de j-vla 10mm skallar som gömts överallt?

I synnerhet i den inringade positionen, där lite oljenivåkablage, dränslangar och bös passerar. Helt sjukt att komma åt med ett vanligt jäkla verktyg.

:mad:
 

Bifogat

  • 2001-YZF-R1-detail-13_tcm36-215005_sm.jpg
    2001-YZF-R1-detail-13_tcm36-215005_sm.jpg
    156.1 KB · Visningar: 106

Nicson

Already Gone
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Letar
Eftersom du har garanti kvar på hojen så rekommenderar jag dig att serva hojen hos en Yamaha-återförsäljare. Annars gäller inte garantin.

Yes, har bokat tid hos MC-proffsen i Hägersten :tummenupp 4400:- tog dem för en 2000 mila service. Yamaha center i haningen tog 5200:- och mc-varuhuset 5500:-

skönt att få det gjort innan snön kommer :D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top