Jag ser att det var ett tag sedan frågan dök upp. Jag orkar inte kika om någon svarat, men jag kan dela med mej till dej och andra ang lite av detta du frågar om.
Jag anser att det finns ett stort själ till att göra det ingrepp som jag själv gjort. Det finns vissa fördelar här.
Har kört min R1 (2008 modell) med endast Yoshimura TRC.
Som de flesta säkert observerat, finns det en svacka i mellanregistret på 07-08 modellerna. Jag gjorde några förfrågningar ang detta. Det såg att att finnas en lösning, där man ej behöver köpa helsystem.
Man köper ett Y-rör (i mitt fall blev det Akrapovic), det är utan kat.
Sedan köper man en pc3, och "mappar igen" luckan. Jag fick mitt Y-rör innan pc3an, så jag körde med det tillsammans med mitt Yoshi TRC i ca 2 veckor.
Det fungerar, men, svackan är kvar, motorbromsningen upplevs som starkare. Hojen spottar en del vid gasavslag. Hojen går mer burdust än med endast slip-on. Men, monterat med pc3 och en mapp är det andra bullar.
Jag har även monterat ett BMC filter (samtidigt som pc3:an), tvivlar dock på att det har något med saken att göra, men det sitter där iaf.
Saken är den, att där svackan tigare var, 6200-7800varv ca, är helt borta. Hojen går mkt linjärt.
Tex, vid gasavslag, den går mkt mjukare i övergångarna, motorbromsningen är lugn och kontrollerad, inga avgassmällar i systemet. Jag har legat och provocerat i mellanregistret för att hitta något att "gnälla" på, men det finns inget. Hojen går så mjukt.
Vidare, så fortsatte jag efter att kört hårt på lägre mellanregister och upp till ca 7500 varv, att endast ligga från 7500-rödmarkering. Hojen går kanon.
Man kan enkelt modulera gasen utan några peakar eller dippar, bara lägga ner, gasa bromsa -what ever!
Hojen går mycket kontrollerat och fint. Det finns nog de som t.o.m. tycker att den går för mjukt.
Fördelen med Y-rör utan kat samt pc3 är.
* Du tappar ca 3kg, (förmodligen mer beroende på vad ditt slip-on väger).
* Värmen som strålar upp, på högerlår, är totalt bortblåst.
* Hojen har ingen svacka, den nyttjar hela registret, utan några tendenser till ojämnhet.
I mitt tycke, är den rätt lik Triumph Daytona 675 (2009), men t.o.m. jämnare i registret.
Det Daytonan saknar i kraft, har R1:an.
Men annars är de relativt lika i sin effektutveckling.
Som en Daytona på viagra.
Den som har en daytona, men inte vill avvika för mkt, bör med fördel prova en R1 07-08.
R1:an har ett stadigare, mer följsamt chassi än min fd.ZX10R.
Tillika, dyker den fortare i kurvor, går att snabbare, att gå på gas och lättare att pressa upp i hastighet. Inget fladder eller någon som helst oro.
(Min R1 har Öhlins styrdämpare.)
ZX10R, hade dock en mer brutal effektutveckling uppåt.
I mitt tycke är R1 07-08, en klart härlig hoj. Har testat Gixxer K7 och K9, Honda CBR1000RR (08:a), ägde tidigare Kawasaki ZX10R (08:a).
Daytona 675 (09), KTM RC8 (08).
Jag kan inte säga något om helsystem på R1, men där ska man ju lossa kablar för EXUP (avsgasservo motor)-ventilen.
EXUP, det diskuteras. Endel menar att detta endast är för att kväsa ljud nivå, samt hålla emissions kraven på rätt nivå. Som jag förstått är det även för att behålla ett visst motstånd för att inte tappa vrid nedåt i register samt att ha en svacka som är mer punktformig, än att ha flera mindre svackor/ dippar/ peakar, på olika ställen i registret. Som nämnt, svackan löser du/ ni med slip-on + y-rör samt pc3 med en mappning. Detta till ett pris som är långt lägre än med helsystem.
Hur detta är väsentligt och till vilken grad, med nyare R1, eller äldre generation, känner jag inte till. Enligt hörsägen, så är dock 07-08:a, mer mottagliga. Påpekar- hörsägen!
Ja då har man köpt sig en R1 -05, satt slipon på och original följde med. Däremot så låg det ett y-rör i lådan också, original förmodligen men frågan är då varför det andra y-röret sitter på. Följer det med slipon'et för att passa eller är det nåt annan orsak.
Reserverar mig för dålig svenska/meningsuppbyggnad då jag dricker öl.... fredag!