R1 och R6-tråden!

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Passar ett R1 '02-slipon på en '01?

Eller, hur mycket behöver man modifiera? (A'la allt passar om man vill).

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Passar ett R1 '02-slipon på en '01?

Eller, hur mycket behöver man modifiera? (A'la allt passar om man vill).

Nej, det är lite annan vinkling på röret som gör att fästet på ljudämparen inte hamnar i linje med fästet på skjutspinnen.

Men som tur är så går ju sådant att modifiera! :)

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
För att uppgradera bromsarna på R1 98-03 har jag läst på div. forum att man kan byta ut orginalpumpen mot radialpumpen som kom på R1 -04-> och R6 -06-> Någon som testat??

Nu har jag provat. Efter en kortare provkörning i kallt väder, med slut framdäck och dåliga orginalbelägg kan jag konstatera att det var väl investerade 1200 e-bay kronor. En R6 -06 pump i nyskick fick jag för slantarna. Resultatet blev rejält förbättrad känsla i handtaget vid hårda inbromsningar, mera lättmodulerat eller hur man nu ska säga. Bolt on, så när som på att jag kortade slangen till bromsvätskebehållaren på R6pumpen ca 10mm. (använd orginalbehållaren från R1:an)

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nu har jag provat. Efter en kortare provkörning i kallt väder, med slut framdäck och dåliga orginalbelägg kan jag konstatera att det var väl investerade 1200 e-bay kronor. En R6 -06 pump i nyskick fick jag för slantarna. Resultatet blev rejält förbättrad känsla i handtaget vid hårda inbromsningar, mera lättmodulerat eller hur man nu ska säga. Bolt on, så när som på att jag kortade slangen till bromsvätskebehållaren på R6pumpen ca 10mm. (använd orginalbehållaren från R1:an)
Fasen så bra! Det var samma infästning alltså? Bara att dunka på?

Har du någon före-/efterbild?

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Ett tipps till alla som byter olja själva. Skulle byta på min R1 -09 nu innan ställer undan den för vintern och det är skit trångt att komma åt oljefiltret mycket värre än på min förra -04a. Så var hos försäljaren i kväll och beställde orginal hyllsan man trär över filtret och drar med en fast nyckel. Kostar bara 140kr+moms och passar dom flesta Yamaha filterna. Riktigt billigt än att behöva ligga med fingrarna o vara osäker på att man dragit dit det riktigt.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Fasen så bra! Det var samma infästning alltså? Bara att dunka på?

Har du någon före-/efterbild?

Efterbild skulle jag kunna fixa, före är försent. Man får vinkla banjon uppe vid handtaget annorlunda, skiljer 90grader. Var lite osäker om slangen skulle räcka men det gick fint och ser inget konstigt ut.

Edit: Det blir som synes lite trångt mellan banjon och gaffelbenet, men det funkar. Jag har vinklat ner reglagen lite, det är väl därför.(Vid lite närmare eftertanke tar bromsljuskontakten i "gaswirekröken" innan banjon tar i gaffelbenet. Den går inte att flytta med mindre än att man tar bort stiftet som sitter in i cliponet) Ledsen för lite halvdana bilder, passerade garaget i annat ärende och hade inga nycklar med så jag kunde inte vrida styret.

Bifogat

• DSC00744.jpg
    DSC00744.jpg
    211.9 KB · Visningar: 69
  • DSC00745.jpg
    DSC00745.jpg
    182.1 KB · Visningar: 70
  • DSC00743.jpg
    DSC00743.jpg
    177.3 KB · Visningar: 63
Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Efterbild skulle jag kunna fixa, före är försent. Man får vinkla banjon uppe vid handtaget annorlunda, skiljer 90grader. Var lite osäker om slangen skulle räcka men det gick fint och ser inget konstigt ut.
Dra upp en bild om du har lust! :tummenupp

MaKikaltio

Medlem
Gick med
24 Sep 2009
Hoj
Aprilia Shiver -08
Lite funderingar angående undertail till R1

- Gör det något att bakdelen har en krashkåpa?
- Hur fäster man fast den? Tänkte instalera en undertail på min Yamaha FZR och är rädd att jag stöter på problem

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj

Edit: Det blir som synes lite trångt mellan banjon och gaffelbenet, men det funkar. Jag har vinklat ner reglagen lite, det är väl därför.(Vid lite närmare eftertanke tar bromsljuskontakten i "gaswirekröken" innan banjon tar i gaffelbenet. Den går inte att flytta med mindre än att man tar bort stiftet som sitter in i cliponet) Ledsen för lite halvdana bilder, passerade garaget i annat ärende och hade inga nycklar med så jag kunde inte vrida styret.
Grymt! Får nog hamna på projektlistan över vinterns aktiviteter.

Allmän följdfråga (som ett brev på posten), vilka brompumpar passar? R6 '06 and... ?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Någon som har koll om det finns bok till r6-08?

Hittar ingen själv.

Gör lite tillägg,håller på att skruva ihop hojen igen och undrar lite över åtdragningsmoment på styrhalva och gaffelkrona.

Någon som vet vilket moment som gäller eller är det bara att köra med känsla?

Henrik

Last edited:

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 -01 banhoj
Hrmm, jag satt skyddad i bil. Hojen på släpet. Av förståeliga skäl, troliga ventilproblem, så vågade jag inte köra den alls.
Fint skick men motorproblem pris=25 lök. Har jag tur så är det bara ventiljustering som behövs, har jag otur sååå.....blir det dyrare.
Här är en bild på den tagen idag.

Ventilproblem är aldrig kul.. skulle det va så har jag en komplett extra topp med ventiler och kammar liggandes i bra skick till salu!
PMa om det är intressant:)

Är det nån som vet (inte tror) om det det går att besiktiga med racebakkåpa ala ensits? Och bara högra lyktan i framkåpan? (R1 -01)

Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Grymt! Får nog hamna på projektlistan över vinterns aktiviteter.

Allmän följdfråga (som ett brev på posten), vilka brompumpar passar? R6 '06 and... ?

R1 med fyrkolvsok och radialpump dvs. -04 tom. -06
R6 med fyrkolvsok och radialpump -06 -07 är jag tvärsäker på, men bromsarna kanske är samma på -08 och framåt också?

Pumpen är vad jag förstått lika på R1 och R6.

Tittar man på kolvarean på R1med fyrkolvsok så är alla i princip lika 98-06.

Om pumpen till R1 med sexkolvsok går att använda vet jag inte.

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
Spårningsbilder

Bilder

Bifogat

• IMG_2027.JPG
    IMG_2027.JPG
    182.2 KB · Visningar: 77
  • IMG_2028.JPG
    IMG_2028.JPG
    175.4 KB · Visningar: 67
  • IMG_2034.JPG
    IMG_2034.JPG
    119.4 KB · Visningar: 64
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Ventilproblem är aldrig kul.. skulle det va så har jag en komplett extra topp med ventiler och kammar liggandes i bra skick till salu!
PMa om det är intressant:)
Tack! skall spara ditt nick, man vet aldrig.
Men jag har troligen en begagnad motor på G. Monterar i så fall den i vinter och har den andra som läro objekt framöver.
Då behöver jag inte jäkta. Sen blir den kanske till salu.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R6 med fyrkolvsok och radialpump -06 -07 är jag tvärsäker på, men bromsarna kanske är samma på -08 och framåt också?

:tummenupp Fan va bra! Blir att ebaya hela vintern nu. Fick erbjudande om en Beringerpump för 3,5lök, men tyckte det var lite saftigt.

Förövrigt blir jag helt rysk på kopplingskåpan och mecket när man ska få den jävla spårpinnen i "vredlänkaget". Helt sinnessjukt svårt att få det på plats. Verkar som att jag lyckats få den att greppa, men när man frikopplar fullt drar den inte hela vägen. Måste jag ta ner skiten igen, eller går det att justera på nåt sätt med vajern eller med infästningen av "vajerarmen"?

Vidare undrar jag hur mycket ölja man häller på vid filterbyte? (Har ju inte fått min Haynsbok än...).

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750

Det blev ju bra det där pw !
Bromscylindern jag har i fram ger en riktigt stum känsla men nu blev jag sugen att prova din variant.
Well done old chap ! :tummenupp

Btw...jag har ett fräscht framdäck över, du får det om du vill ! Hör av dig bara.
/ P

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...