R1 och R6-tråden!

phatbastard

Lindblad
Gick med
15 Jun 2008
Ort
Lycksele
Hoj
SukiSuki Tusen Nolltre
Frågar igen.
Läste någonstans om ett längre "hundben", vov vov, som indirekt kunde sänka höjden på sadeln.
Någon med erfarenhet som kan berätta om det?
Vet inget typ och vill veta allt om det, gärna med manual osv:)

Det finns justerbara dogbones, drar ihop eller trycker isär beroende på hur du ska justera. Jag vet dock inte vart du kan fåtag på dom. Fixade bara några fästen, en låda med gängutrustning och lite alfonsåbergmekande senare så blev det kanon på min förra sukaturbo. Vet du exakt hur mycket du behöver justera så går det ju alltid att skära till egna fasta i lämplig storlek också.
 

Bifogat

  • dogbones.JPG
    dogbones.JPG
    108.7 KB · Visningar: 43

Shunon

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2010 Yamaha R1
Tjena.. R1-07 finns det någon egen tråd för den eller är det denna tråd som gäller? Någon som haft både 06 och 07? Skillnad?

Har ägt båda utseende skiljer dom lite då 07 fått en facelift sen gick min 07 mkt bättre men då satt det också helsystem mm.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Fick tag på ett Akra Y-rör till min idag så i sommar blir det uppdaterat med BPU-trim, dvs K&N-filter, kat-fritt, Akra-slipon som jag hade förra sommaren också och PC III.
Funderar på att köpa dn här killens färdiga mapp och ladda ner. Den ska visst vara bra om man får tro säljaren.
http://cgi.ebay.co.uk/R1-04-05-06-A...mQQptZUK_Motorcycle_Parts?hash=item2eabaa6bd4
Men jag är inte 100 på att det lirar med hans mapp i min 06:a. Det är ju ett annat artikelnummer på Power Commandern till 06 jämfört med 04-05.
Är det någon som vet?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Fick tag på ett Akra Y-rör till min idag så i sommar blir det uppdaterat med BPU-trim, dvs K&N-filter, kat-fritt, Akra-slipon som jag hade förra sommaren också och PC III.
Funderar på att köpa dn här killens färdiga mapp och ladda ner. Den ska visst vara bra om man får tro säljaren.
http://cgi.ebay.co.uk/R1-04-05-06-A...mQQptZUK_Motorcycle_Parts?hash=item2eabaa6bd4
Men jag är inte 100 på att det lirar med hans mapp i min 06:a. Det är ju ett annat artikelnummer på Power Commandern till 06 jämfört med 04-05.
Är det någon som vet?

Kul att du fick tag i en Y-pipa!
Men du kan glömma att använda den killens mappning, det är en annan / modifierad insprutning på -06 mot 04-05.

Dessutom är motorer olika individer så det som passar bra på en motor passar inte med all säkerhet bra på en annan likadan motor. Det bästa du kan göra är att bänka den på en Dynojet-certifierad bromsbänk där just din motor blir fininställd.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Hur är det nu. 180 vs 190-däck på en R1 '01?

Körde med 190 strax innan jag fick punka och ställde av förra året och tyckte det kändes bra. Vill samtidigt intala mig att det "ska" vara 190-däck på den fälgen (6tum?).

I samma veva känns det som att utbudet på bankörda 180-ostar är större...

:vel

Köpte en polka idag, nu är det bara våren som fattas :huvet
Den är så jäkla ball den hojen! Grattis!
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hur är det nu. 180 vs 190-däck på en R1 '01?

Körde med 190 strax innan jag fick punka och ställde av förra året och tyckte det kändes bra. Vill samtidigt intala mig att det "ska" vara 190-däck på den fälgen (6tum?).

I samma veva känns det som att utbudet på bankörda 180-ostar är större...

:vel

Den är så jäkla ball den hojen! Grattis!

Du ska ha 190/50 på din hoj orginal. Men du kan utan problem köra med 180/50.

Ett 190-däck gör hojen mer stabil i högre farter men något mer trögstyrd i kurvor.

Ett 180-däck är precis tvärtom, det gör hojen något mer nervös / instabil i högre farter men den svänger runt lättare i kurvor.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Kul att du fick tag i en Y-pipa!
Men du kan glömma att använda den killens mappning, det är en annan / modifierad insprutning på -06 mot 04-05.

Dessutom är motorer olika individer så det som passar bra på en motor passar inte med all säkerhet bra på en annan likadan motor. Det bästa du kan göra är att bänka den på en Dynojet-certifierad bromsbänk där just din motor blir fininställd.

Perfekt! Det var exakt det jag ville veta! Dvs att det skiljer rent fysiskt på insprutningen på min hoj jämfört med 04-05.
Att ladda ner färdiga mappar är inte helt optimalt, det vet jag. Men det är ganska OK ändå om man kan hitta någon som mappat en likadan motor med exakt samma mods noggrant. Skillnaderna mellan olika motorer gör att det aldrig blir perfekt, men det blir riktigt hyggligt oftast. Det är iallafall min erfarenhet.

En mapp som många testat och ger bra kritik brukar funka bra och vill man få det perfekt så är den en bra grund för den som mappar hojen att börja med.

Men nu får jag alltså nöja mig med att tanka ner mappar från Power Commanders hemsida och ladda in. Sedan får jag se till att mappa i bänk om jag inte blir helt nöjd.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
någon som vet hur mycke motorolja som en r1a 03a behöver??? tacksam för svar då de e dags för service

Med oljefilterbyte: 3,1 L.
Utan oljefilterbyte: 2,9 L.

Glöm inte beställa ny oljepluggsbricka hos Yamaha, art nr: 214-11198-01-00.

Moment oljeplugg: 43Nm.
Moment oljefilter: 17Nm.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
höjsatser för rumpan brukar vara som på bilden.
men sänksatser har jag nog inte hört talas om....

men de finns kanske det med....

Hoeherlegung-Lucas2_RED_05.JPG
Ok, tack!
Jag får jaga mer info om just sänkning.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Du ska ha 190/50 på din hoj orginal. Men du kan utan problem köra med 180/50.

Ett 190-däck gör hojen mer stabil i högre farter men något mer trögstyrd i kurvor.

Ett 180-däck är precis tvärtom, det gör hojen något mer nervös / instabil i högre farter men den svänger runt lättare i kurvor.
Jojo, jag vet skillnaden på däckstorlekarna som sådana, tänkte mest vad det var i original.

:tummenupp
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Kolvringar R1 99 Hjälp

Är det någon som har nya kolvringar liggande till en R1 99?
Har stor panik eftersom motorn ligger i bitar och dom beställda har inte kommit än, ska bänka på fredag och åker mot Funäsdalen den 24/3 bara 10 dagar kvar och jag vet inte om allt fungerar i hop:confused:

R1 Turbo Banshee Quad som jag ska sätta ett världsrekord med på is.....

Så är det någon som har ringar liggandes så ring gärna mig 070-5782362

Min tråd på Turbo & Dragracing http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=220486
 

Vonkan20

Vonkan
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Ultuna
Hoj
R6 -99 New edition coming soon
Hallå! Då jag är inne på att köpa hoj så har en R6a varit väldigt attraktivt. Men jag ställer frågan hur den är som nybörjarhoj? Jag tog cykelkörkortet sensommaren förra året så jag har inte hunnit köra så värst mycket. Ni som köpte en R6a som eran förstahoj, hur var det att köra en sådan cykel som just förstahoj? Tack på förhand

Den är grym!!
Jag har en!! :banana
 

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Ort
Gävle/Älvsjö
Hoj
CBR 1000 - 08
nån som har lite info ang R1-2007 batteri? mått o AH ?
Har inte hojjen i närheten för att kika o tänkte köpa ett nytt nu när säsongen snart drar igång
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Är det snart läge att byta olja och tätningar i framdämparna på R1/R6:an - kolla in dessa filmer på Youtube - helt klart informativa - Part 1, Part 2.

Har man bara specialverktygen blir det helt klart billigare att göra jobbet själv. :tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top