R1 och R6-tråden!

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Är det någon som har nya kolvringar liggande till en R1 99?
Har stor panik eftersom motorn ligger i bitar och dom beställda har inte kommit än, ska bänka på fredag och åker mot Funäsdalen den 24/3 bara 10 dagar kvar och jag vet inte om allt fungerar i hop:confused:

R1 Turbo Banshee Quad som jag ska sätta ett världsrekord med på is.....

Så är det någon som har ringar liggandes så ring gärna mig 070-5782362

Min tråd på Turbo & Dragracing http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=220486

Kolvringarna har kommit.....
Tack alla som hjälpte till att leta!
 

Sl33py

Ett hjul är bättre än två.
Gick med
2 Jan 2009
Ort
I fönstret med döda blommor
Hoj
Fireblade -06, CR250R -02
Tänkte höra lite om det är någon som har singlecuts(blå), Svart bubbelglas eller hugger liggandes och vill bli av med? Passande till en R6-01.
Eller tips var man kan få tag i grejerna billigt:)

PM gärna svar!

// Ante
 

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
South of Peking
Hoj
Yamaha fståss
Nu har man blivit med hoj. En liten R1a från 06 så nu suger det i högerhanden kan jag lova.:banana

Btw Ingen här inne som ligger o håller på en PC3a och/eller andra attiraljer till en 06a?
 

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 exc -07. Ducati Monster 620ie -04 . Yamaha R1 Såld. Yamha FZR 1000 Såld. Kawasaki GPX 600 Såld. Honda NSR 125 Såld.
Tackar för tipsen ang kåpglas till min hoj.
Till slut blev det ett sådant här: http://cgi.ebay.co.uk/Double-Bubble...mQQptZUK_Motorcycle_Parts?hash=item27afd39678

Ganska ok pris tyckte jag för att vara inkl frakt, kan ju vara rena skiten (skickas från Hong Kong) eller så är den perfekt, det återstår att se, det skulle ta ca 14-21 dagar att få hem den.
Jag får väl hoppas att tullen och momsen inte blir för dyr:)

Här kommer en recension på kåpglaset:
Jag är faktiskt helnöjd! Bra kvalité på plasten (vad jag kan bedömma), bra tjocklek, känns hållbart, passade perfekt (kanske en lite glugg längst fram mot kåporna men inget jag hänger upp eller bryr mig om. Fin färg. Det tog ca 2 veckor att få hem det, det var under den utlovade tiden. Priset ca 250kr tyckte jag var finfint.

/Dadde
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Fiffan, dealade kåpor med en kille nu på lunchen...

"-Vilken sida skulle du ha?"
Höger, svarade jag (han hade både en höger och vänstersidokåpa original i OK skick).

"-Okej, vilket pris hade vi sagt för högerkåpan och den lilla tankkåpdelen?"
750 för högerkåpan och 100 för lillkåpan, svarade jag.

"-Fan, ta både höger-, vänsterkåpan och lillkåpan för 900."
Tack och bock Johan! Lycka till med din nya R1!

Nu har jag 3 vänsterkåpor och 2 högerkåpor liggandes. Börjar bli fullt i garaget. :tungan
 

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Villa Filip
Hoj
R6´99 R7ed.
Är det nån som har tips på billig mekaniker som kan hjälpa mig med ett drivpaketsbyte på min R6a i Göteborgstrakten? Har redan kedja & drev köpt sen tidigare. Likaså skulle jag behöva hjälp med byta av mitt gamla slitna badäck till ett nytt jag har liggandes här. så, tips tack! :)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Drivpaketet byter du ju enkelt själv tycker jag. Köp en Haynes manual och dra igång :)
Däcket låter du någon lokat däckfirma kränga och byta så balanserar de det pt dig också.

Även det går att göra själv, men det kan ganska lätt bli fula märken.
Det kan det iofs också på en firma om de klantar sig...
 

Sl33py

Ett hjul är bättre än två.
Gick med
2 Jan 2009
Ort
I fönstret med döda blommor
Hoj
Fireblade -06, CR250R -02
Här kommer en recension på kåpglaset:
Jag är faktiskt helnöjd! Bra kvalité på plasten (vad jag kan bedömma), bra tjocklek, känns hållbart, passade perfekt (kanske en lite glugg längst fram mot kåporna men inget jag hänger upp eller bryr mig om. Fin färg. Det tog ca 2 veckor att få hem det, det var under den utlovade tiden. Priset ca 250kr tyckte jag var finfint.

/Dadde


Tackar för tipset! Men är det samma mått på kåpglaset på en r6 & r1? Isf blir det till att beställa med en gång:)
 

Dawan

Medlem
Gick med
11 Feb 2004
Ort
Örebro, Närkes Kil
Hoj
Yamaha R6 -01
Vad katten ska sitta här?
Skruvade sönder hojen i höstas och tänkte att; jag kommer ihåg var allt ska sitta men icke. Vad är det som ska sitta vid pilen på bilden? hojen är en R6 från 01
 

Bifogat

  • kattenskasittahär.jpg
    kattenskasittahär.jpg
    224 KB · Visningar: 82

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Villa Filip
Hoj
R6´99 R7ed.
Drivpaketet byter du ju enkelt själv tycker jag. Köp en Haynes manual och dra igång :)
Däcket låter du någon lokat däckfirma kränga och byta så balanserar de det pt dig också.

Även det går att göra själv, men det kan ganska lätt bli fula märken.
Det kan det iofs också på en firma om de klantar sig...

Tänkte det oxå först, men jag har inga verktyg, inte ens ett depåstöd plus att jag gärna ser att kedjan blir nitad på ett schysst sätt. Summa summarum, betydligt mycket billigare att få hjälp av nån med rätt prylar.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jaghar en liten spaning som jag undrar om någon kan verifiera.
Jag köpte min hoj förra våren och upptäckte genast att den vänstra ljuddämparen rök mer vid kallstart än den högra. Noterade detta och tyckte det var lite skumt, men tänkte inte så mycket mer på det.
När jag bytte till Akrapovic slipon (dock fortfarande original Y-rör) så noterade jag att den högra ljuddämparen sällan blev varmare än rejält ljummen, medan den vänstra blev asvarm. Noterade även detta och tyckte att det var konstigt.

Vintern kom och jag har nu köpt ett Akrapovic Y-rör utan kat. Fick hem det, lyste in i det med ficklampa och noterade förvånat att man svetsat ihop rören så att det rör som går åt vänster går in ordentligt mycket in och stoppar flödet till det rör som går åt höger.
Jag tog ett slipstift idag och slipade bort överflödet invändigt så att båda rören nu har fritt flöde.
Min spaning går ut på att det kanske är likadant på original Y-rör. Det skulle ju i så fall förklara varför det ryker mer om den vänstra pipan samt att den högra inte blir varm.

Jag kan inte se någon annan logisk förklaring till detta annat än att det är svårt att få det bra utan en massa handslipning och att man därför låtit det vara.
Är det någon som kan verifiera om även original Y-rör ser ut på detta sätt?
I så fall, finns det någon annan förklaring än min till att det är så?
Mer mottryck blir det ju och det är ju ingen hit om man vill ha ut max av motorn.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
I så fall, finns det någon annan förklaring än min till att det är så?
Mer mottryck blir det ju och det är ju ingen hit om man vill ha ut max av motorn.

Långt ifrån en förklaring, visste ens om att det ska va så (?), men "fritt flöde/öppna rör" är nästan aldrig det bästa. I t.ex WSBK så kör flera team med 4-1, trots att det inte ser så ut. Hört ryktet att Backlund kör 4-1 på sin Suzuki också men det har jag bara hört över axeln, bekräfta någon?
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
South of Peking
Hoj
Yamaha fståss
Grattis.. Får man fråga vad du betalade?

Det börjar kännas som att markanden är rikigt skruvad nu, visseligen har han angett årsmod 10 i denna annons men det är en -06a

http://www.blocket.se/goteborg/R1a_i_toppskick_26342790.htm?ca=11&w=3

Den annons du refererar till ligger runt 30K över vad jag betalade.
Det kan ju tänkas att personen i fråga har lagt in fel bild iofs och då är ju hans prislapp genast lite vettigare.
Edit/ Såg när man läste mer noggrant att det står 06 i annonsen med. :confused:.


Bifogar en bild på Urzula :kär, har demonterat lite pinnar o speglar för o se lite hur hon ter sig då.



 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Långt ifrån en förklaring, visste ens om att det ska va så (?), men "fritt flöde/öppna rör" är nästan aldrig det bästa. I t.ex WSBK så kör flera team med 4-1, trots att det inte ser så ut. Hört ryktet att Backlund kör 4-1 på sin Suzuki också men det har jag bara hört över axeln, bekräfta någon?

4-1 är bra för max effekt. 4-2-1 ger lite mindre toppeffekt men bredare register (rent krasst).
Men i detta fall rör det sig ju om hur systemet är uppbyggt efter grenröret i princip i slutdämparen (som i detta fall förgrenar sig och blir två slutdämpare). Jag har alltså ett system som stryper flödet till den ena ljuddämparen ganska markant. Jag har inte kollat hut mycket totalarean blir när det grova röret förgrenar sig i två tunnare, men i detta fall förgrenar det sig ju inte till två lika grova rör.

Att köra med en ljuddämpare har många fördelar på en radfyra. Man minskar vikten. Man kan ha ett rör som är lika grovt hela vägen och utan onödiga böjar. Enda fördelen som jag ser det med att ha dubbla pipor är att det är snyggt och att det dämpar ljudet bättre än en ensam dämpare gör. I gatsammanhang är det bra eftersom man då kan göra två fina fullflödesdämpare och ändå ha laglig ljudnivå. Med endast en ljuddämpare så måste man göra den mer restriktiv för att få samma dämpningeffekt kanske.

Som jag ser det så borde det bli mycket bättre iom att jag slipade bort flänsen som täckte 1/3 av den ena röret i Y-röret. Den enda nackdel jag kan se är att jag ökat arean och därmed kanske minskat gashastigheten igenom ljuddämparna lite. Men samtidigt borde jag ha tagit bort en källa till mottryck som man inte vill ha.

Spekulationer...
 

Tricku

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2007
Ort
Vaxjo
Hoj
Mt07-15
Nu står den i garaget:) Helt tagen av ljudet efter man fått på yoshidämparna ikväll.
 

Bifogat

  • DSC00581.jpg
    DSC00581.jpg
    238.9 KB · Visningar: 71
  • DSC00585.jpg
    DSC00585.jpg
    238.1 KB · Visningar: 66

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hej undrade vad som behövs för att få denna baklampa att passa på min '99 R6:
Baklampa

Här finns bilder på bakdelen på R6'an:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=220891

Tack för svar!

MvH,
Humper

Inget!

Den passar rakt av eftersom den till det yttre ser exakt likadan ut som din orginal. Jag har en precis likadan monterad på min R6 -00.

Dock måste du komplettera med skyltbelysning & reflex vid besiktning.
Du behöver aldrig byta tillbaka till orginalbaklampan vid besiktning utan bara dra ur sladdarna till blinkerserna & montera tillbaka orginalblinkarna.

Edit: Såg dina bilder nu, du behöver skaffa dig en orginal undertray så att lamphuset får en hållare.

Nu står den i garaget:) Helt tagen av ljudet efter man fått på yoshidämparna ikväll.

Grattis! Se nu till att hålla pärlan väl låst & ompysslad! :)
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top