Kul!
Inga kända brister på R1 -06. TPS:en kan börja krångla men detta är under kampanj från Yamaha så är det inte åtgärdat så byts det på förlängd garanti från Yamaha vid problem (Dör på tomgång efter lite inspirerad körning oftast).
Känn igenom växellådan ordentligt stillastående och sedan under provkörning där du varvar ur varje växel ordentligt så växellådan är under belastning. Växlarna ska då inte hoppa ur, gör de det så är lådan sliten. Vanligare problem på äldre R1 / R6
r.
Servicehistoriken? Kolla om hojen har servats enligt boken. Om inte. Prutläge.
Övrigt: Kolla så att du får med samtliga nycklar samt nyckelbricka med serienummer, 2st svarta 1st röd samt servicehäfte + ägarhandbok.
Utöver det gäller en allmän genomgång för begagnad hoj som till exempel inkluderar:
Kolla miltalet och se om det överensstämmer med skicket. Kolla om drivpaketet är bytt, det bör hålla ca 2500 mil och ett drivpaket säger mycket om hur ägaren har skött hojen är min erfarenhet. Låga mil på hojen + bytt drivpaket kan indikera mätarfiffel eller vansinnig misskötsel.
Kolla styrstoppen efter märken eller skador, kolla efter tecken på bankörning / tävlande. Är oftast hål för najning i skruvskallar / oljeplugg med mera.
Lycka till!