R1 och R6-tråden!

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
Den är ett tämligen säkert köp. -07:an hade däremot en hel del exemplar som skar pg a en trång oljekanal i vevlagret. Detta åtgärdades till -08 och inga andra kända fel finns rapporterade.

Skönt att höra! Det var det jag hade för mig :)
Tack för sjukt snabbt svar X-up!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nu känner jag mig extremt trög, men vad menar du med "nav"?

Bromsklossarna har jag känt på och de kan jag "rucka" på fram och tillabaka ca 3-5mm. De sitter absolut inte stenhårt fast utan har ett litet glapp.

Eller är det själva bromsskivorna jag ska "rucka" på? Det har jag inte gjort nämligen.

Är det själva skivorna som spökar? (skivorna på fälgen?) Jag hade innan en teori om att det var mina bromsklossar. Om jag med fingrarna pressar ut klossarna eller rör på dem lite så förvinner problemet, men dyker upp sen igen efter en sväng på stan.

Sen känner jag lite att det "pumpar" i bromsen i låga hastigheter. Det känns helt enkelt inte som om bromsklossar och skiva gör ett "smidigt" möte i låga hastigheter. Men i högre hastigheter märker jag ingenting...

Känns i styret eller handtaget?

Styret kan det vara styrlagret,handtaget så kan det vara fastärgade nitar.

Henrik
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Känns i styret eller handtaget?

Styret kan det vara styrlagret,handtaget så kan det vara fastärgade nitar.

Henrik

Känns i bromsklossarna, det känns som klossarna vibrerar lite innan dom sätter sig ordentligt när jag fortsätter bromsa. Detta också bara i låga hastigheter. Styrlagret är nyss jysterat förra säsongen. Sen detta klick/klong ljud precis när jag börjar bromsa.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Nu känner jag mig extremt trög, men vad menar du med "nav"?

Bromsklossarna har jag känt på och de kan jag "rucka" på fram och tillabaka ca 3-5mm. De sitter absolut inte stenhårt fast utan har ett litet glapp.

Eller är det själva bromsskivorna jag ska "rucka" på? Det har jag inte gjort nämligen.

Är det själva skivorna som spökar? (skivorna på fälgen?) Jag hade innan en teori om att det var mina bromsklossar. Om jag med fingrarna pressar ut klossarna eller rör på dem lite så förvinner problemet, men dyker upp sen igen efter en sväng på stan.

Sen känner jag lite att det "pumpar" i bromsen i låga hastigheter. Det känns helt enkelt inte som om bromsklossar och skiva gör ett "smidigt" möte i låga hastigheter. Men i högre hastigheter märker jag ingenting...
Kolla bilden.

Det svarta är skivans "nav" vilken är skruvad i fälgen. Själva bromsytan sitter ju fast i navet medelst nitar vilka har ett normalt glapp, för att skivan ska vara "flytande", alltså kunna expandera och röra sig då temperaturen varierar kraftigt beroende på bromskraft.

Det kan vara någon nit (inringade gula) som satt sig lite, pga smuts eller annat, som gör att skivan klonkar lite när man bromsar i lågfart.

Prova att försöka rucka lite på skivan och känn om du har något glapp mellan nav och nitar. Spraya rent med Bräkleen och se om du märker någon skillnad.

Är beläggen nya? Det kan även vara så att "kanten" på belägget hugger lite i skivans ventilering, som känns mest i lågfart. När vi räjsade så slipade vi oftast ner beläggen/fasade av dem, vilket visserligen var mest för att förenkla hjulbyte, men det kan vara ett tips som kanske hjälper även i ditt fall.
 

Bifogat

  • galfer_wave_front_brake_rotor_1.jpg
    galfer_wave_front_brake_rotor_1.jpg
    134.1 KB · Visningar: 65

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Kolla bilden.

Är beläggen nya? Det kan även vara så att "kanten" på belägget hugger lite i skivans ventilering, som känns mest i lågfart. När vi räjsade så slipade vi oftast ner beläggen/fasade av dem, vilket visserligen var mest för att förenkla hjulbyte, men det kan vara ett tips som kanske hjälper även i ditt fall.

Hej o tack för infon. Ja , precis som du säger är beläggen helt nya. Fick fenomenet efter att jag bytte klossarna. När jag körde hem från jobbet igår och till idag så lät det ingenting även fast jag försökte provocera fram ljudet. (många ryckiga bromsningar i låg fart)

Kanske ger det sig efter en tid då man bromsat ner klossarna lite?
Jag har en bandag den 22:e då får man ju nypa till i bromsen ordentligt, kanske blir bättre efter det. Ska även prova att rengöra lite bättre, inte alls omöjligt att det kommit in skit runt beläggen.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hejsan!

Nästa vecka ska det köpas ny hoj! Är sjukt sugen på en ny nu för sambon och jag delar på en Hornet 600 men nu måste jag nåt eget så nästa vecka måste det ske! Har hittat en R1 06 till rätt peng som gått ca 1300 mil. Finns det nåt speciellt man ska titta efter eller några kända fel eller brister!
Tacksam för svar.

/Gustav

Kul!

Inga kända brister på R1 -06. TPS:en kan börja krångla men detta är under kampanj från Yamaha så är det inte åtgärdat så byts det på förlängd garanti från Yamaha vid problem (Dör på tomgång efter lite inspirerad körning oftast).

Känn igenom växellådan ordentligt stillastående och sedan under provkörning där du varvar ur varje växel ordentligt så växellådan är under belastning. Växlarna ska då inte hoppa ur, gör de det så är lådan sliten. Vanligare problem på äldre R1 / R6:eek:r.

Servicehistoriken? Kolla om hojen har servats enligt boken. Om inte. Prutläge.

Övrigt: Kolla så att du får med samtliga nycklar samt nyckelbricka med serienummer, 2st svarta 1st röd samt servicehäfte + ägarhandbok.


Utöver det gäller en allmän genomgång för begagnad hoj som till exempel inkluderar:

Kolla miltalet och se om det överensstämmer med skicket. Kolla om drivpaketet är bytt, det bör hålla ca 2500 mil och ett drivpaket säger mycket om hur ägaren har skött hojen är min erfarenhet. Låga mil på hojen + bytt drivpaket kan indikera mätarfiffel eller vansinnig misskötsel.

Kolla styrstoppen efter märken eller skador, kolla efter tecken på bankörning / tävlande. Är oftast hål för najning i skruvskallar / oljeplugg med mera.

Lycka till!
 

mc_vw

Ny medlem
Gick med
13 May 2010
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha R1-99
Då felet mer troligen är att bromsskivorna slagit sig eller att en kolv i bromsoket kärvar känns det lite småonödigt att renovera bromspumpen. Vill du ändå göra det så finns det renoveringssatser på Ebay. De är inte dyra.

Så de kan alltså upplevas så om skivorna är vinda? Köpte nämligen nytt bromsgrepp förr säsongen som hade gjutningfel, vilket gjorde att efter 1 mil så blev bromsarna överhettade och tog tvärstopp. Har inte tänkt på om de kändes tidigare innan detta.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Om man bromsar lätt så pulserar det i handtaget. Bromsar man hårt så brukar det antingen försvinna eller bli grymt mycket värre beroende på hur skev skivan är och bromstyp.

Det är väldigt bökigt att mäta upp om en skiva är skev då du måste lossa själva skivan från bromsnavet genom att ta bort nitarna. Sen lägger man skivan på ett helt plant underlag och mäter. Oftast kan man se om skivan är skev redan när man lägger den på skivan.
Ibland går det att se med blotta ögat om man snurrar hjulet fort.
 

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha YZF R1-05
några frågor till experterna

glaset till framlyset går det att ta bort?
insidan ser lite halv rutten ut

sen undrar jag om nån kan rekomendera nåt polermedel för att polera bort smårepor på plast?
kåpan fram ser inte så jäkla rolig ut om man säger så :)
testade med polermaskin och 3M fastcut rubbing + som tar bort repor på vanlig lack
http://www.prorecond.se/webshop/index.php?act=viewProd&productId=179
men det ville inte bita på plasten.
 
Last edited:

Hyssna

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
Skogen
Hoj
07 CBR 1000 RR
Kul!

Inga kända brister på R1 -06. TPS:en kan börja krångla men detta är under kampanj från Yamaha så är det inte åtgärdat så byts det på förlängd garanti från Yamaha vid problem (Dör på tomgång efter lite inspirerad körning oftast).

Känn igenom växellådan ordentligt stillastående och sedan under provkörning där du varvar ur varje växel ordentligt så växellådan är under belastning. Växlarna ska då inte hoppa ur, gör de det så är lådan sliten. Vanligare problem på äldre R1 / R6:eek:r.

Servicehistoriken? Kolla om hojen har servats enligt boken. Om inte. Prutläge.

Övrigt: Kolla så att du får med samtliga nycklar samt nyckelbricka med serienummer, 2st svarta 1st röd samt servicehäfte + ägarhandbok.


Utöver det gäller en allmän genomgång för begagnad hoj som till exempel inkluderar:

Kolla miltalet och se om det överensstämmer med skicket. Kolla om drivpaketet är bytt, det bör hålla ca 2500 mil och ett drivpaket säger mycket om hur ägaren har skött hojen är min erfarenhet. Låga mil på hojen + bytt drivpaket kan indikera mätarfiffel eller vansinnig misskötsel.

Kolla styrstoppen efter märken eller skador, kolla efter tecken på bankörning / tävlande. Är oftast hål för najning i skruvskallar / oljeplugg med mera.

Lycka till!

Tack för ditt svar! Nu blev det dock inget med denna för den hann säljas till någon annan! Så jag får helt enkelt leta vidare!

/Gustav
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
några frågor till experterna

glaset till framlyset går det att ta bort?
insidan ser lite halv rutten ut

sen undrar jag om nån kan rekomendera nåt polermedel för att polera bort smårepor på plast?
kåpan fram ser inte så jäkla rolig ut om man säger så :)
testade med polermaskin och 3M fastcut rubbing + som tar bort repor på vanlig lack
http://www.prorecond.se/webshop/index.php?act=viewProd&productId=179
men det ville inte bita på plasten.

Fast cut borde definitivt ta dom reporna. Vilken maskin och trissor använde du?
Använde du dubbeltrissa typ Biltema så kan det nog bli svårt.
En billig roterande slår dubbeltrissan med hästlängder. Däremot är den suverän med ett finare polermedel efter att man kört med en roterande. På mörka lacker gör jag det 9 gånger av 10:)
 
Last edited:

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
God dag! :)

Har ett par frågor:

1. Jag har märkt att när jag startar igång hojjen så brukar tomgången låta lite "trött" i början..nästan så att hojjen kan lägga av när som helst. Någon inställning på t.ex. bränsleflödet eller liknande kanske?

2. Har länge hört att de inte e bra och starta och stänga av hojjen kort tid efter varandra. T.ex. om jag startar hojjen och åker 5 min så ska jag helst inte stänga av den?

3. Någon som vet vart man kan få tag på snygga backspeglar passandes en R6:a 2007?

Dessa var de frågor jag kom på sålänge :)

Ha de bra gott folk!

mvh Iman
 

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
Sådär nu står nya cykeln i garaget :)

Finns det någon bra sida med eftermarknadstillbehör? Den är helt orginal i nuläget vilket är skönt då jag får fixa allt som jag vill från början utan att någon har varit där och klippt&klistrat innan :)
 

Ayen

Ny medlem
Gick med
28 May 2010
Ort
Norrland
Hoj
R1
Någon som har en skylthållare med miniblinkers till salu?(gärna reflex så polisen inte grinar). dvs mindre onödig plast än orginal+miniblinkers, men originalstorlek på regskylt.
Eller tips vart man kan köpa en för en hyfsad slant, inte 1200spänn som dom tar på bikersneed.

Ska passa R1 -06.
 

Lazzekongo

Member of Team Rubank Racing
Gick med
16 Jul 2008
Ort
Linköping
Hoj
Daytona 675 -08 R6 -00
Tjena! Va nyss o besiktade min R6 -00. Fick nerslag på att halvljuset va för högt ställt, vart ställer man in det?
Antar att det är nånstans under frontkåpan men tänkte höra här innan jag skruvar ner hela skiten :)
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Har en fin R1 till salu om någon är intresserad!

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=53004

53004_IMG_0925.JPG
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Hej då hojen! :hej

Hoppas att någon pedant tar hand om dig och putsar lika frenetiskt som jag gjort.

(Kommer att bytas in på Hermans Hojar i Vara, så om någon på "schlätta" letar gammel R1, kan det vara på sin plats att ta en kik hos honom.)
 

Bifogat

  • IMAG0057sm.jpg
    IMAG0057sm.jpg
    95.3 KB · Visningar: 121

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Strax bär det av mot Monza och ett besök hos Yamaha Motor Italia då World Superbike körs på Monza i helgen.:yoparty

Kvällen inleds med Superbike-Night på en nattclub där förare med hojar visar upp sig & minglar. Därefter hoppas jag på tät & rafflande racing med mycket action de resterande dagarna.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Strax bär det av mot Monza och ett besök hos Yamaha Motor Italia då World Superbike körs på Monza i helgen.:yoparty

Kvällen inleds med Superbike-Night på en nattclub där förare med hojar visar upp sig & minglar. Därefter hoppas jag på tät & rafflande racing med mycket action de resterande dagarna.

Så jävla välförjänt dig, vet ingen större racingfantast, hoppas du får kul och glöm nu inte kameran! :)
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Hej
Någon som vet om de finns något eftermarknadsställe som säljer de små plast pluppar/skruvar som sitter överallt i våra kåpor?
De går ju alltid sönder och på yamaha tar de 20kr st:brinnerup
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top