R1 och R6-tråden!

larsson84

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
Svedala
Hoj
yamaha r6
Nix det är inte samma kuts på R1 & R6. Den kommer inte att passa. Leta upp en kuts för R6 i stället så slipper du ett onödigt köp.

Har inte köpt någon Kina-Kuts från ebay själv men har polare som har gjort det och de är nöjda.

Okej jag tackar för hjälpen!!
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Najat fast en saxsprint som sitter i stickan och upp till locket.

Vet inte om det är godkänt med sprint men det ska ju vara det sen förra året så jag hoppas på det,annars får jag väl naja ihop skiten och göra om efter varje koll/påfyllning.

Har inte hojen hemma så tyvärr inga bilder nu.

Henrik
Henrik

Ok tack! Får trixxa lite!

Hej!

Är det någon som har en bra stötdämpar-setup för R6?
Nåt ungefärligt som funkar bra för bankörning.. Väger runt 85-90kg.
Jag känner mig lite osäker på alla inställningar... Nån kanske har nåt magiskt recept?

Tack!
 
Last edited:

cr9

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
kristianstad
Hoj
06 yamaha r6
Hej har lite frågor då ja precis köpt en r6 2007:)

Check engine lampan lyser, (började lysa efter 30 mil) slocknar ibland.
har hel system och det läcker mellan grenrör och motorn( kanske drf check engine lampan lyser?)

Har lite svårt att få in den i friläge, kan de bero på vajern? när den e avstängd så går de utmärkt, när den är på hoppar den över friläge (går att få in den med lite teknik men men)

Hojen ska besiktas så om någon har bak och framlykta samt orginal dämpare till salu så hör av er, tipsa gärna med några hemsidor.

MVH
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ok tack! Får trixxa lite!

Hej!

Är det någon som har en bra stötdämpar-setup för R6?
Nåt ungefärligt som funkar bra för bankörning.. Väger runt 85-90kg.
Jag känner mig lite osäker på alla inställningar... Nån kanske har nåt magiskt recept?

Tack!

Här har du en bild,kanske hjälper lite.

Dämpinställning har jag ingen aning om,jag bara kör......:näsblod

Spände gaffeln 3varv från orginal nu och det blev ju en användbar hoj istället,nu gick det ju att bromsa.....sen kändes det mjukt och oroligt bak så det blev 2 hack där med,blev mycket bättre så nu ska jag kolla och ställa hänget ordentligt på fredag.

Dock räckte inte orginalbeläggen till nu när det gick att bromsa så det får bli lite vassare belägg,nya var dom med.....utgifterna fortsätter och ingen ände i sikte........:brinnerup
 

Bifogat

  • IMG_3636.jpg
    IMG_3636.jpg
    245.1 KB · Visningar: 67

combatunit

Drömmare!
Gick med
22 Mar 2011
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha YZF R1 -98, Suzuki RG125 Gamma -88
R1/R6-tråden!

Hej!!
Har en R1 -98.
Hastighetsmätaren visar en diff på cirkus 10+km/t vid hastigheter från 90 och en bit uppåt.

Rent generellt så tänker jag att det är dreven som är spöket i det hela, det är en hoj som är ny för mig för säsongen.

Jag har ett problem med att det känns som den varvar för mycket också..

Hur många tänder är det på orginal-dreven(fram & bak) på en R1 orginal?
Det jag har hittat är att orginal är 16 fram och 43 bak, stämmer det enligt dig?:confused:

tack!:Bugar
 

Aphrodite

MC Polis
Gick med
1 Feb 2007
Ort
Norrsidan
Hoj
Peugeot Speedfight 125cc och snart en till…
Jag har en R1 -2003 och ska nästa vecka inhandla ett slipon.
Det jag undrar över passar ett slipon till alla årsmodellerna 1998-2003??
Vissa som säljer skriver 98-99, vissa 98-03, vissa 02-03 osv...
Eftersom flera har skrivit att ett rör passar 98-03 så är alltså det samma rör mellan åren??
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Jag har en R1 -2003 och ska nästa vecka inhandla ett slipon.
Det jag undrar över passar ett slipon till alla årsmodellerna 1998-2003??
Vissa som säljer skriver 98-99, vissa 98-03, vissa 02-03 osv...
Eftersom flera har skrivit att ett rör passar 98-03 så är alltså det samma rör mellan åren??

Nej, det är en helt annorlunda vinkling på röret mellan 98-01 och 02-03.
Det är iofs inget större problem att fixa. Det som händer är att själva ljuddämparklämman / fästet inte hamnar i rätt läge för att kunna skruvas fast i skjutspinnen. Men tillverkar man ett eget fäste så blir det riktigt bra. Har provat detta själv så jag vet! :)

Hej!!
Har en R1 -98.
Hastighetsmätaren visar en diff på cirkus 10+km/t vid hastigheter från 90 och en bit uppåt.

Rent generellt så tänker jag att det är dreven som är spöket i det hela, det är en hoj som är ny för mig för säsongen.

Jag har ett problem med att det känns som den varvar för mycket också..

Hur många tänder är det på orginal-dreven(fram & bak) på en R1 orginal?
Det jag har hittat är att orginal är 16 fram och 43 bak, stämmer det enligt dig?:confused:

tack!:Bugar

16 / 43 stämmer bra som orginaldrevning! Har du kollat om det stämmer med vad du har? Om det inte är orginaldrevning så kan både varvandet & missvisande hastighet stämma väl med vad du upplever.

Iofs så har man allltid en reell hastighetsdifferens mellan verklig hastighet vs vad mätaren visar. Denna differens ökar med hastigheten. Har själv mätt upp toppfarten på min R1 med GPS och fick då 267km/h (eller om det var 276km/h:va) fast mätaren visade 299.
 
Last edited:

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
Ingen som råkar sitta inne på cc-måttet mellan de två skruvar som fotpinnarna sitter fast med? Där de är fästa i ramen alltså.

På yamaha r1 2004-2006. :)

(förstår man vilket mått jag menar? ca 70mm kanske)
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Här har du en bild,kanske hjälper lite.

Dämpinställning har jag ingen aning om,jag bara kör......:näsblod

Spände gaffeln 3varv från orginal nu och det blev ju en användbar hoj istället,nu gick det ju att bromsa.....sen kändes det mjukt och oroligt bak så det blev 2 hack där med,blev mycket bättre så nu ska jag kolla och ställa hänget ordentligt på fredag.

Dock räckte inte orginalbeläggen till nu när det gick att bromsa så det får bli lite vassare belägg,nya var dom med.....utgifterna fortsätter och ingen ände i sikte........:brinnerup

Ah nu förstår jag hur du gjorde!

Mjo jag får väl pilla lite med dämparna också... Hur mkt häng bör man ha då?
Ang bromsarna så köpte jag SBS DC belägg, och dom var riktigt sköna tyckte jag!
 

cr9

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
kristianstad
Hoj
06 yamaha r6
R6 frågor

Om man har akrapovic helsystem kan man byta slipon till yoshimura istället, tycker de låter bättre med helsystem:) Har en r6 .


Min check engine lampa lyser vet inte varför:S slocknar ibland, känner inget fel, vet någon va de kan vara? var kan ja kollla upp detta? mvh
 

combatunit

Drömmare!
Gick med
22 Mar 2011
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha YZF R1 -98, Suzuki RG125 Gamma -88
Nej, det är en helt annorlunda vinkling på röret mellan 98-01 och 02-03.
Det är iofs inget större problem att fixa. Det som händer är att själva ljuddämparklämman / fästet inte hamnar i rätt läge för att kunna skruvas fast i skjutspinnen. Men tillverkar man ett eget fäste så blir det riktigt bra. Har provat detta själv så jag vet! :)



16 / 43 stämmer bra som orginaldrevning! Har du kollat om det stämmer med vad du har? Om det inte är orginaldrevning så kan både varvandet & missvisande hastighet stämma väl med vad du upplever.

Iofs så har man allltid en reell hastighetsdifferens mellan verklig hastighet vs vad mätaren visar. Denna differens ökar med hastigheten. Har själv mätt upp toppfarten på min R1 med GPS och fick då 267km/h (eller om det var 276km/h:va) fast mätaren visade 299.

Jo att det är en viss hastighets diff förstår jag. Det är ju coolare:brinnerup när det står 299 på mätaren ;)
Skall kolla drevningen ikväll, tack för hjälpen!
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Iofs så har man allltid en reell hastighetsdifferens mellan verklig hastighet vs vad mätaren visar. Denna differens ökar med hastigheten. Har själv mätt upp toppfarten på min R1 med GPS och fick då 267km/h (eller om det var 276km/h:va) fast mätaren visade 299.

Jag har synkat min hastighetsmätare med en GPS genom att köra med Speedohealer. Testade en högfartsrepa häromveckan (givetvis i Tyskland på Autobahn) och jag kom upp i 260 i mätarfart när jag pressade en liten stund. Skulle tro att jag kanske kan komma upp i 270 innan varvstoppet går i (neddrevat en kugg). Det gör sjukt mycket att få hastighetsmätaren att visa rätt!!!

En fördel är att man kan ligga inom 30+ (och inte riskera KK) och ändå köra bra mycket fortare än övriga trafikanter som sitter med sina missvisande hastighetsmätare :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ah nu förstår jag hur du gjorde!

Mjo jag får väl pilla lite med dämparna också... Hur mkt häng bör man ha då?
Ang bromsarna så köpte jag SBS DC belägg, och dom var riktigt sköna tyckte jag!

Har absolut ingen egen erfarenhet av detta men vad jag fått berättat och förklarat så ska detta vara ett bra utgångsläge och därefter så får man justera sig fram till något som passar sin egen körstil och tempo.

Och även att funkar det så lämna det tills det uppstår problem,däck och lufttryck comp. och retur innan man ger sig på att ändra grundinställningen i hänget ungefär.....tja,allt lär bli bättre än innan då gaffeln bottnade.

Fram
Statisk(utan förare) 20-30mm
Dynamisk(med förare och ställ,hjälm och allt du kör med) 30-40mm

Bak
Statisk 5-15mm
Dynamisk 25-35mm

Jag ska börja där och förhoppningsvis så räcker det ett bra tag för mig så jag kan köra istället för att fundera på detta,har ju fan fullt upp med att ta mig runt utan att behöva tänka på fjäder och dämpare. :)

Har redan beställt Galferbelägg så det får bli de åtminståne tills de tar slut men tack för tipset. :)

Henrik
 

Izor

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2011
Ort
igloo
Hoj
va???
Tjenare gott folk..

Precis skaffat mig en R6 08:)

Är det någon som kanske vet vad som är orginaldrevning på en sån?



Mvh
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top