R1 och R6-tråden!

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hej har köpt olja o oljefilter, någon som vet hur man sätter dit oljefiltret? yamaha r6 2007.


Någon som har framlampa till r6 til salu?

Lossar det gamla för hand eller med en filtertång, alternativt genom att köra en skruvmejsel genom det som en del förespråkar. Sedan skruvar du dit det nya efter att du har genomfört "olje-bytar-proceduren" som jag antar att du kan?

Helst avslutar du med att dra åt oljefiltret med moment 17Nm. Annars så hårt du bara kan för hand eller med filtertång.

Halloj!

Min varvräknare har slutat fungera så jag tänkte byta ut den.

Nu till min fråga. Passar instrumentpanelen från en R1a i en R6a?
Och vilka årsmodeller har samma mätare?
Hojen i fråga är en R6a - 01

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/02-Yamaha-YZF-R6-YZFR6-Gauges-Speedometer-Speedo-315-/130521703232?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item1e63b32340
Mvh Markus

Går säkert att få den att passa, dock tror jag inte att ditt varvtal kommer att visas rätt eftersom R6:an är mer högvarvig än R1:an. Alltså vad jag menar är att skalan på urtavlan för varvtalet är annorlunda.

Sedan kan jag även tänka mig att CDI-enheten kommer att bli kinkig för den känner säkert av skillnaden.
 
Last edited:

Diod

Med Lem
Gick med
20 Dec 2008
Ort
N/A
Hoj
BMW R1200GS
vad drar en R1-05 landsvägskörning i lugnt tempo?

högt tempo så måste det sluka över litern milen så det har jag redan koll på ;)

tänkte mest på hur långt man vågar åka på en tank.
lite osäkert nu

Min R1-06 med lambda 12,5/1 dvs, något fet blandning drog aldrig mer än 0,55L/milen även när jag var uppe i höga hastigheter, dvs full rulle kortare stunder.
När jag körde SMC sporthojsutb på Kinnekulle drog den 0,65 över en hel dag med körpass på 20minuter och en viss gasglädje :). Jag läser ibland tester på motorcyklar där dom drar 0,75 till uppemot 0,95L/milen vilket är horribelt. Det är visseligen råa motorer men ändå. Jag applåderar Yamaha R1 med låg förbrukning av bränsle och olja med den trimgraden på motorn. Min hade 151Hk på bakhjulet dvs äkta körglädje.
 

cr9

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
kristianstad
Hoj
06 yamaha r6
Lossar det gamla för hand eller med en filtertång, alternativt genom att köra en skruvmejsel genom det som en del förespråkar. Sedan skruvar du dit det nya efter att du har genomfört "olje-bytar-proceduren" som jag antar att du kan?

Helst avslutar du med att dra åt oljefiltret med moment 17Nm. Annars så hårt du bara kan för hand eller med filtertång.




Tyvärr så kan ja inte olje-bytar-proceduren.
detta är min första hoj så kan inte så mycket, hämtat den från england så har lite problem med besiktningen med angående framlampor som bländar, och dessutom har ja inget original slipon, kan den gå igenom ändå?
 

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Tjena alla retta piloter.

Då va man och hämtade drömhojen i helgen. En svart/guld R1 09. Ska bli riktigt spännande i sommar. :)
 

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91
Tjena alla retta piloter.

Då va man och hämtade drömhojen i helgen. En svart/guld R1 09. Ska bli riktigt spännande i sommar. :)

Grattis! Hoppas hojen är som förväntat och att du får en trevlig säsong på nya phärlan :tummenupp
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Någon som har koll på om slip-on till en 98-99 även passar till en 2001:a utan modefiering?

Ja det ska passa rakt av, det har gjort så för mig iaf. (orginal ljuddämpare/slip-on)

Tjena alla retta piloter.

Då va man och hämtade drömhojen i helgen. En svart/guld R1 09. Ska bli riktigt spännande i sommar. :)

Grattis & välkommen! :)
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Tyvärr så kan ja inte olje-bytar-proceduren.
detta är min första hoj så kan inte så mycket, hämtat den från england så har lite problem med besiktningen med angående framlampor som bländar, och dessutom har ja inget original slipon, kan den gå igenom ändå?

Jag har skrivt proceduren några sidor bak i denna tråden. Men here we go again :) :

1. Lossa de nedre kåporna (magkåporna). Läg gärna en gammal filt / miljömatta under hojen för att dels skydda kåporna men även suga upp ev oljespill.
2. Varmkör hojen ordentligt och ställ den på stödet eller depåstöd.
3. Placera ett uppsamlingskärl under oljtråget.
4. Lossa oljepåfyllningslocket på höger sida av hojen.
5. Lossa oljepluggen och se upp för att bränna dig!
6. Låt all olja rinna ur.
7. Lossa på oljefiltret och låt oljan rinna ur.
8. Luta nu hojen åt sidorna för att få ur den sista oljan.
9. Torka rent kring oljefiltrets placering på motorn.
10. Öppna det nya filtret Art nr: 5GH-13440-20-00 eller Hiflo filtro HF 303 och stryk lite ny motorolja runt filtrets packning. (För att packningen inte skall torrnypa & gå sönder).
11. Skruva fast filtret för hand, avsluta om möjligt med att dra moment 17Nm.
12. Gör rent kring oljepluggen i oljetråget.
13. Kasta brickan från oljepluggen och ersätt med en ny. Art nr: 214-11198-01-00
14. Skruva tillbaka pluggen för hand tills det tar stopp. Dra helst med moment 44Nm.
15. Torka rent kring oljepåfyllningshålet.
16. Fyll på ny olja med rätt klassificering, viskositet och mängd. (Står i instruktionsboken, har ej ngn klicka på min länk nedan och ladda hem den).
17. Skruva tillbaka oljepåfyllningslocket.
18. Starta och varmkör ordentligt. Kontrollera så det inte läcker kring oljeplugg eller oljefilter. Stäng av.
19. Låt hojen stå avstängd under minst 5 min så oljan hinner rinna tillbaka helt i tråget.
20. Kontrollera oljenivån och fyll eventuellt på mer olja om det behövs. Oljenivån skall alltid kontrolleras när oljan är varm!
21. Återmontera bottenkåporna och lämna spilloljan till återvinningscentral.
22. Kör! :)

Ny framlampa hittar du lättast på en MC-skrot, typ Bike i Trollhättan eller på ebay.com

Om hojen klarar besiktning med slip-on beror helt på vilket märke du har. Vissa låter brutalmycket medan andra som te x Akrapovic mest mullrar lite gott. Då kan man ha tur och klara de 95db som är kravet.
I värsta fall får du köpa ett beggat orginalsystem eller köpa en db-killer som du monterar i befintligt slip-on.

Lycka till!
 
Last edited:

cr9

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
kristianstad
Hoj
06 yamaha r6
Jag har skrivt proceduren några sidor bak i denna tråden. Men here we go again :) :

1. Lossa de nedre kåporna (magkåporna). Läg gärna en gammal filt / miljömatta under hojen för att dels skydda kåporna men även suga upp ev oljespill.
2. Varmkör hojen ordentligt och ställ den på stödet eller depåstöd.
3. Placera ett uppsamlingskärl under oljtråget.
4. Lossa oljepåfyllningslocket på höger sida av hojen.
5. Lossa oljepluggen och se upp för att bränna dig!
6. Låt all olja rinna ur.
7. Lossa på oljefiltret och låt oljan rinna ur.
8. Luta nu hojen åt sidorna för att få ur den sista oljan.
9. Torka rent kring oljefiltrets placering på motorn.
10. Öppna det nya filtret Art nr: 5GH-13440-20-00 eller Hiflo filtro HF 303 och stryk lite ny motorolja runt filtrets packning. (För att packningen inte skall torrnypa & gå sönder).
11. Skruva fast filtret för hand, avsluta om möjligt med att dra moment 17Nm.
12. Gör rent kring oljepluggen i oljetråget.
13. Kasta brickan från oljepluggen och ersätt med en ny. Art nr: 214-11198-01-00
14. Skruva tillbaka pluggen för hand tills det tar stopp. Dra helst med moment 44Nm.
15. Torka rent kring oljepåfyllningshålet.
16. Fyll på ny olja med rätt klassificering, viskositet och mängd. (Står i instruktionsboken, har ej ngn klicka på min länk nedan och ladda hem den).
17. Skruva tillbaka oljepåfyllningslocket.
18. Starta och varmkör ordentligt. Kontrollera så det inte läcker kring oljeplugg eller oljefilter. Stäng av.
19. Låt hojen stå avstängd under minst 5 min så oljan hinner rinna tillbaka helt i tråget.
20. Kontrollera oljenivån och fyll eventuellt på mer olja om det behövs. Oljenivån skall alltid kontrolleras när oljan är varm!
21. Återmontera bottenkåporna och lämna spilloljan till återvinningscentral.
22. Kör! :)

Ny framlampa hittar du lättast på en MC-skrot, typ Bike i Trollhättan eller på ebay.com

Om hojen klarar besiktning med slip-on beror helt på vilket märke du har. Vissa låter brutalmycket medan andra som te x Akrapovic mest mullrar lite gott. Då kan man ha tur och klara de 95db som är kravet.
I värsta fall får du köpa ett beggat orginalsystem eller köpa en db-killer som du monterar i befintligt slip-on.

Lycka till!



Tack för hjälpen, blev kopiera o klistra in:p hahaha.

Ja jag har kollat runt lite på mc skrot men hittar inget, kanske kan du hitta nåt till en ett bra pris om de inte är för mycket begärt .

ja jag har ju akrapovic full system men la dit original men har inte slutburken så har bara akrans slipon på, bilden på avgasröret och mcn får du här
IMG%200809.jpg



Så vad tror du? tack för hjälpen:)

Fram strålkastare behövs för de är en engelskhoj.
 

Murre_

Ny medlem
Gick med
15 May 2011
Ort
Kramfors
Hoj
Yamaha R1 -06
Hej, är det något speciellt man ska kolla efter på en R1 mellan -05-08 innan köp? Förutom dom vanliga sakerna då som drivpaket osv. Några kända fel?

Edit: Never mind. Fick till sökningen tillslut och hittade ett bra inlägg på sidan 523. Det verkar vara rätt lugnt :)
 
Last edited:

Walle1

Medlem
Gick med
20 Nov 2005
Ort
göteborg
Hoj
fireblade-08
fick ett komplett motorras på min r1-09 i fredags.
på en motorvägs påfart så rasslade det till som fan i motorn in med kopplingen å sen va den stendöd, ville inte ens gå runt.

lämnade in den till firman jag köpt den från. å när dom öppnat den sa dom att en ventil hade slagit i en kolv å skapat ett komplett motorras.
hojen har gått 1300 mil ungefär.
garantin kommer ju att täcka detta. men det e ju alldeles början av säsongen å yamaha brukar tydligen inte ha färdiga utbytes motorer liggandes.

va tycker ni? borde jag få en annan hoj
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
fick ett komplett motorras på min r1-09 i fredags.
på en motorvägs påfart så rasslade det till som fan i motorn in med kopplingen å sen va den stendöd, ville inte ens gå runt.

lämnade in den till firman jag köpt den från. å när dom öppnat den sa dom att en ventil hade slagit i en kolv å skapat ett komplett motorras.
hojen har gått 1300 mil ungefär.
garantin kommer ju att täcka detta. men det e ju alldeles början av säsongen å yamaha brukar tydligen inte ha färdiga utbytes motorer liggandes.

va tycker ni? borde jag få en annan hoj

Aj fan. Mycket tråkigt att höra. Märkte du några andra symptom innan det blev ventilsallad? Ojämn gång, oljud med mera?

Tyvärr så kan du nog inte förvänta dig att få en annan hoj utan att låta Yamaha först försöka åtgärda problemet. Det står i det finstilta gällande garantin vilka åtaganden som gäller för kund respektive tillverkare/återförsäljare.

Hoppas det löser sig snabbt för dig dock!
 

Walle1

Medlem
Gick med
20 Nov 2005
Ort
göteborg
Hoj
fireblade-08
Aj fan. Mycket tråkigt att höra. Märkte du några andra symptom innan det blev ventilsallad? Ojämn gång, oljud med mera?

Tyvärr så kan du nog inte förvänta dig att få en annan hoj utan att låta Yamaha först försöka åtgärda problemet. Det står i det finstilta gällande garantin vilka åtaganden som gäller för kund respektive tillverkare/återförsäljare.

Hoppas det löser sig snabbt för dig dock!


naj det hela kom faktiskt väldigt plötsligt. den drog bra å allting.
inga varningslampor eller missljud. sen blev det bara ett jävla rassel så jag slet in kopplingen med engång. det gick inte rulla hojen med växel i sen. så det satt fast allting
 

skruttiz

Ny medlem
Gick med
5 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha R1-01,
Ska byta kopplingsvajer på min r1 -00, jag vet skitbasic men brukar annars köra in i min mekanikers garage (läs pappas) och få hjälp med det, men har ju flyttat en bit bort så ska göra det själv,

Inga konstigheter med att byta elle?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Ska byta kopplingsvajer på min r1 -00, jag vet skitbasic men brukar annars köra in i min mekanikers garage (läs pappas) och få hjälp med det, men har ju flyttat en bit bort så ska göra det själv,

Inga konstigheter med att byta elle?

Hej!

Det är faktiskt ganska lätt att göra. Drar du in kopplingshandtaget så ser du att vajern sitter fast med en kula i ena änden. Snurra på hjulet för att släppa på spänsten på vajern och trä sedan ur vajern ur handtaget.

Därefter släpper du vajern nere vid kopplingsarmen vid motorkåpan och upprepa sedan i bakvänd ordning med den nya vajern.

Ett tips är att ta lite kort innan / medan du mekar så ser du hur allt satt innan du började pilla! :)

Lycka till!
 

skruttiz

Ny medlem
Gick med
5 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha R1-01,
Hej!

Det är faktiskt ganska lätt att göra. Drar du in kopplingshandtaget så ser du att vajern sitter fast med en kula i ena änden. Snurra på hjulet för att släppa på spänsten på vajern och trä sedan ur vajern ur handtaget.

Därefter släpper du vajern nere vid kopplingsarmen vid motorkåpan och upprepa sedan i bakvänd ordning med den nya vajern.

Ett tips är att ta lite kort innan / medan du mekar så ser du hur allt satt innan du började pilla! :)

Lycka till!

ah! tack tack! Misstänkte att de var ganska simpelt:)
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Ang motorras så fick polaren ras på sin 07a när den hade gått 110 mil, han fick inte en ny motor utan dom lagade originalmotorn. Tog ett tag :mad:
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top