R1 och R6-tråden!

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Vad har ni för erfarenheter av Galferbelägg på originalskivor?

Jag köpte ett set Galferbelägg av Grevens förra sommaren. Det var en modell som skulle lira bra med originalskivorna, alltså inte någon riktig racevariant.
I vintras monterade jag dem och nu när våren äntligen kommit så har jag kört med dem. Första repan ägnade jag mig åt lite inkörning av bromsarna enligt samma princip som jag brukar köra in lite vassare belägg till bilen. Dvs först värma upp dem genom ett par tre halvhårda inbromsningar , och sedan värma dem rejält med tre ordentligt hårda inbromsningar, därefter avkylning och vila tills de har kommit ner i fingertemp igen.

Men jag är inte helt nöjd med hur det lirar. Jag tycker inte att det är samma bett i dessa belägg som det var i originalbeläggen, och därmed tappar de känsla. Jag får klämma ganska hårt i bromshantaget (jämfört med förra sommaren med originalbelägg) för att snabbt få stopp på hojen.

Nu undrar jag om det är fler som känner igen sig i detta, eller om jag helt enkelt minns fel angående bromsverkan med originalbeläggen?
Jag har kanske 30-40% kvar på mina gamla belägg och är sugen på att byta tillbaka faktiskt.

Jag har inte någon luft i systemet, så det är inte där skon klämmer.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vad har ni för erfarenheter av Galferbelägg på originalskivor?

Jag köpte ett set Galferbelägg av Grevens förra sommaren. Det var en modell som skulle lira bra med originalskivorna, alltså inte någon riktig racevariant.
I vintras monterade jag dem och nu när våren äntligen kommit så har jag kört med dem. Första repan ägnade jag mig åt lite inkörning av bromsarna enligt samma princip som jag brukar köra in lite vassare belägg till bilen. Dvs först värma upp dem genom ett par tre halvhårda inbromsningar , och sedan värma dem rejält med tre ordentligt hårda inbromsningar, därefter avkylning och vila tills de har kommit ner i fingertemp igen.

Men jag är inte helt nöjd med hur det lirar. Jag tycker inte att det är samma bett i dessa belägg som det var i originalbeläggen, och därmed tappar de känsla. Jag får klämma ganska hårt i bromshantaget (jämfört med förra sommaren med originalbelägg) för att snabbt få stopp på hojen.

Nu undrar jag om det är fler som känner igen sig i detta, eller om jag helt enkelt minns fel angående bromsverkan med originalbeläggen?
Jag har kanske 30-40% kvar på mina gamla belägg och är sugen på att byta tillbaka faktiskt.

Jag har inte någon luft i systemet, så det är inte där skon klämmer.

Har du testat på gata eller bana?

Har precis bytt själv och det enda jag tänkt på är att det tar längre tid att få värme i dom mot original annars tycker jag de bettar minst lika bra.

De kyls av mycket snabbare med,stannade till 2 min i depån och väntade in en rygg att gå på och då saknades det bett in i första böj men det är ju bara de första inbromsningarna sen är det ju bra.

Har du kört tillräckligt på attack för att bygga och hålla värme i dom?

Jag bytte för jag nådde gränsen vad original fixade,mina överhettade alltså,då fick jag önskad effekt med dessa.

Om det är gatkörning skulle jag om jag vore dig bytt tillbaka till original och sparat dessa till banan,rätt sak på rätt plats,på banan ska dom funka bra om du har ett hyfsat tempo annars reklamera dom.

Henrik
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
OK. Ja, då är nog dina intryck och mina ganska lika. De bettar bättre när de har fått upp tempen helt klart, och tappar tempen fort som fan så att i nästa böj bettar det sämre igen. Jag köpte street/trackday-belägg just för att kunna använda dem till båda, men som det känns nu så tycker jag inte att det känns helt OK på gata. Antingen fick jag fel sammansättning och sitter med rena ban-belägg, eller så har Galfer lite skev syn på vad som är bra för gata :). Alltså, de är inte helt värdelösa på gata. Det funkar absolut att åka med rent säkerhetsmässigt. Men bettet och känslan är märkbart sämre än med originalbelägg vid gatkörning, och det var inte den effekt jag hade hoppats på.

På med originalbeläggen igen, och sedan byte till dessa inför bandagarna.

Tack för din synpunkt!
 

TimR

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6 -01 | Kawasaki kx 250 -03
Tjena! Nu fa'an ska bilen säljas så jag kan köpa hojj!

Har bestämt mig för att köpa r6a! Vill lägga 25-45 tusen på en hoj. Vilken årsmod ska jag satsa på? 03 fick dom väl insprut men dom ligger lite högre på blocket tyvärr...Fast årsmod 98-02 är väl inte skit dom inte? :)
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Tjena! Nu fa'an ska bilen säljas så jag kan köpa hojj!

Har bestämt mig för att köpa r6a! Vill lägga 25-45 tusen på en hoj. Vilken årsmod ska jag satsa på? 03 fick dom väl insprut men dom ligger lite högre på blocket tyvärr...Fast årsmod 98-02 är väl inte skit dom inte? :)

Bra val! :)

R6 99-02 är en gedigen och säker modell utan några barnsjukdomar. Provkör bara ordentligt och känn igenom växellådan stillastående samt växla igenom hela växellådan under kraftig acceleration vid provkörning. Hoppar inga växlar ur så är lådan i bra skick. Den enda egentliga svagheten.

Naturligtvis börjar den första generationen R6 se lite till åren ut om man ställer den jämte senaste utgåvan, men jag kan lova dig att det är en hoj med mycket körglädje i!
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag är ganska säker på att det är en originalpump då den var alldeles för billig för att vara en racepump. Hur ska kontakten för bromsljuset sitta på den?

Jag hittade lösningen, det var inte så svårt när man väl fick av originalpumpen. Kontakten för bromsljuset sitter med en skruv på undersidan. Den passade rakt på R1pumpen. Så nu är allt monterat och klart.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Varför skulle du bli orolig för att en 09ans motor med en helt annan vevaxel och tändföljd än din R1a rasat?
 

TimR

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6 -01 | Kawasaki kx 250 -03
Bra val! :)

R6 99-02 är en gedigen och säker modell utan några barnsjukdomar. Provkör bara ordentligt och känn igenom växellådan stillastående samt växla igenom hela växellådan under kraftig acceleration vid provkörning. Hoppar inga växlar ur så är lådan i bra skick. Den enda egentliga svagheten.

Naturligtvis börjar den första generationen R6 se lite till åren ut om man ställer den jämte senaste utgåvan, men jag kan lova dig att det är en hoj med mycket körglädje i!

Väldigt bra svarat! Det är jag tacksam för.

Själv tycker jag att gammel r6orna och rettorna ser riktigt råa ut jämfört mot 03-05ans modeller. Sen kom 06 r6 och imponerade stort på mig, så sjukt snygga!

Så det är växellådan man ska vara extra uppmärksam på alltså:tummenupp
 

Walle1

Medlem
Gick med
20 Nov 2005
Ort
göteborg
Hoj
fireblade-08
surt!
nu blir man ju orolig
det här måste gås till botten med :)

vilken olja körde du med och hur gammal var den?
95okt soppa?
skickat på med gasen med kall motor?

oljan va väl cirka 300 mil gammal å servad på auktoriserad verkastad detta året. motorn va ordentligt varm å jag körde med 95 oktan.
men jag fick just reda på att dom ska försöka laga motorn ändå, för det finns inga reserv motorer att få tag på.
jag vet inte om du behöver va specielt orolig för du har ju som sagt en helt annan motor.

är det nån mer här som har haft problem med sina 09 eller nyare?
 

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha YZF R1-05
jag körde med 95 oktan.
jag vet inte om du behöver va specielt orolig för du har ju som sagt en helt annan motor.

95 oktan alltså
spikrisken är ju större med den soppan om du nu körde med slip-on och annat filter ?
kör själv alltid V power.
V Power ska ha nån tillsats som även smörjer ventilerna sägs det
om det är bull shit eller inte vet jag inte men det låter ju bra ;)

nej jag är väl inte direkt orolig men mer intresserad av vad som orsakar rasen.
har hört sen förut att det finns större risk för ras på 07-08 modellerna men inte 09orna?
samma motor på dom som 07-08 eller ?

hoppas det löser sig


vad tror ni om dom här handtagen då?
skit eller ok ?
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=53460
säljaren vet inte om det är org men det tvivlar jag på till det priset.
100kr/st
org känns mer som dom skulle gå på minst 500 spänn/st
nån kanske har kolll på vad handtagen går på original till R1-05?

så vad är haken
kina plast ;)?

har lite nerskrapat på kopplingshandaget så jag slog till och köpte dom.
ska mäta godset på dom nya så det inte är nåt som skiljer mot org som sitter på
 
Last edited:

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha YZF R1-05
Sen kom 06 r6 och imponerade stort på mig, så sjukt snygga!

håller med!
nyare R6or är GRYMMA

va fan ser inte R1orna ut så för :)?
nya R1orna ser ju ut som nån jäkla offroad baktill och som en gammal 70 tals TT hoj på sidokåporna.

GP dämparen borde även vara standard på R1orna
är lite emot uppdragna dubbla pipor.
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
95 oktan alltså
spikrisken är ju större med den soppan om du nu körde med slip-on och annat filter ?
kör själv alltid V power.
V Power ska ha nån tillsats som även smörjer ventilerna sägs det
om det är bull shit eller inte vet jag inte men det låter ju bra ;)

nej jag är väl inte direkt orolig men mer intresserad av vad som orsakar rasen.
har hört sen förut att det finns större risk för ras på 07-08 modellerna men inte 09orna?
samma motor på dom som 07-08 eller ?

hoppas det löser sig


vad tror ni om dom här handtagen då?
skit eller ok ?
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=53460
säljaren vet inte om det är org men det tvivlar jag på till det priset.
100kr/st
org känns mer som dom skulle gå på minst 500 spänn/st
nån kanske har kolll på vad handtagen går på original till R1-05?

så vad är haken
kina plast ;)?

har lite nerskrapat på kopplingshandaget så jag slog till och köpte dom.
ska mäta godset på dom nya så det inte är nåt som skiljer mot org som sitter på

09-11 motorerna är helt annorlunda jämfört med 07-08. 09-11 har bl a crossplane vevaxel. 07-orna hade problem med en trång oljekanal från produktionen och jag tippar på att det är samma fel denna gång. Trång oljekanal = otillräcklig smörjning.

Handtagen ser ut att vara eftermarknadshandtag från MC-katalogen MAX. Det är riktigt bra handtag som ser identiska ut med orginal fast till en bråkdel av priset. Ingen skit!

Kopplingshandtag kostar ca 200kr orginal och bromshandtag ca 600kr.
 

Walle1

Medlem
Gick med
20 Nov 2005
Ort
göteborg
Hoj
fireblade-08
det svaret räcker.
tackar!
då finns det ingen anledning att mäta upp godset.

appropå MAX så kör jag med ett batteri därifrån
absolut inga problem.
dom verkar hålla bra kvalitet på grejorna trots dom låga priserna.

jag har hört att kamkedjesträckarna ska va lite dåliga på 09 men dom blev utbytta till 2010.
jag är dock inte säker på om det är det som orsakat raset på min.

ang 95 oktan så e den väl byggd för att klara det dessutom är det väl lägre oktantal i många andra länder å det verkar ju funka bra.
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
jag har hört att kamkedjesträckarna ska va lite dåliga på 09 men dom blev utbytta till 2010.
jag är dock inte säker på om det är det som orsakat raset på min.

ang 95 oktan så e den väl byggd för att klara det dessutom är det väl lägre oktantal i många andra länder å det verkar ju funka bra.

Kamkedjesträckaren på min byttes på garanti vid 1000-milaservicen då den börjat slamra lite vid kallstart. Den har börjat göra det igen men nu vid 2000-mila så gjorde vi inget åt det då det inte är något farligt enligt verkstäderna utan bara ett irriterande ljud. Mekanikern sa att det ju dröjer någon sekund innan oljetrycket byggs upp men man undrar ju ändå varför den inte slamrar när den är helt ny :va
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kamkedjesträckaren på min byttes på garanti vid 1000-milaservicen då den börjat slamra lite vid kallstart. Den har börjat göra det igen men nu vid 2000-mila så gjorde vi inget åt det då det inte är något farligt enligt verkstäderna utan bara ett irriterande ljud. Mekanikern sa att det ju dröjer någon sekund innan oljetrycket byggs upp men man undrar ju ändå varför den inte slamrar när den är helt ny :va

Därför finns det händiga firmor som lever gott på att bygga kedjesträckare som antingen har tryck+fjäder eller helmanuella.....

Det må vara ganska ofarligt att det slammrar vid kallstart men kedjan kan lika gärna kugga vid kallstart. En ny sträckare är tätare och därför läcker inte lika mycket olja ur vid förvaring och därmed får den upp trycket snabbare...
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Därför finns det händiga firmor som lever gott på att bygga kedjesträckare som antingen har tryck+fjäder eller helmanuella.....
Det må vara ganska ofarligt att det slammrar vid kallstart men kedjan kan lika gärna kugga vid kallstart. En ny sträckare är tätare och därför läcker inte lika mycket olja ur vid förvaring och därmed får den upp trycket snabbare...

Tack för den mycket bättre förklaringen :tummenupp
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top