Steffo K
3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Vad har ni för erfarenheter av Galferbelägg på originalskivor?
Jag köpte ett set Galferbelägg av Grevens förra sommaren. Det var en modell som skulle lira bra med originalskivorna, alltså inte någon riktig racevariant.
I vintras monterade jag dem och nu när våren äntligen kommit så har jag kört med dem. Första repan ägnade jag mig åt lite inkörning av bromsarna enligt samma princip som jag brukar köra in lite vassare belägg till bilen. Dvs först värma upp dem genom ett par tre halvhårda inbromsningar , och sedan värma dem rejält med tre ordentligt hårda inbromsningar, därefter avkylning och vila tills de har kommit ner i fingertemp igen.
Men jag är inte helt nöjd med hur det lirar. Jag tycker inte att det är samma bett i dessa belägg som det var i originalbeläggen, och därmed tappar de känsla. Jag får klämma ganska hårt i bromshantaget (jämfört med förra sommaren med originalbelägg) för att snabbt få stopp på hojen.
Nu undrar jag om det är fler som känner igen sig i detta, eller om jag helt enkelt minns fel angående bromsverkan med originalbeläggen?
Jag har kanske 30-40% kvar på mina gamla belägg och är sugen på att byta tillbaka faktiskt.
Jag har inte någon luft i systemet, så det är inte där skon klämmer.
Jag köpte ett set Galferbelägg av Grevens förra sommaren. Det var en modell som skulle lira bra med originalskivorna, alltså inte någon riktig racevariant.
I vintras monterade jag dem och nu när våren äntligen kommit så har jag kört med dem. Första repan ägnade jag mig åt lite inkörning av bromsarna enligt samma princip som jag brukar köra in lite vassare belägg till bilen. Dvs först värma upp dem genom ett par tre halvhårda inbromsningar , och sedan värma dem rejält med tre ordentligt hårda inbromsningar, därefter avkylning och vila tills de har kommit ner i fingertemp igen.
Men jag är inte helt nöjd med hur det lirar. Jag tycker inte att det är samma bett i dessa belägg som det var i originalbeläggen, och därmed tappar de känsla. Jag får klämma ganska hårt i bromshantaget (jämfört med förra sommaren med originalbelägg) för att snabbt få stopp på hojen.
Nu undrar jag om det är fler som känner igen sig i detta, eller om jag helt enkelt minns fel angående bromsverkan med originalbeläggen?
Jag har kanske 30-40% kvar på mina gamla belägg och är sugen på att byta tillbaka faktiskt.
Jag har inte någon luft i systemet, så det är inte där skon klämmer.