R1 och R6-tråden!

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Tjenixen!

Finns det något "bra att veta" inför ett köp av en Yamaha R1 -08? Oljekanalerna ska väl vara fixade vad jag förstått på års. -08 gentemot -07.

Go for it! Inga vanligt förekommande fel finns att anmärka på. :tummenupp

Den biten är lugn men risk att man pajar någon säkring om det blir "strömknäppar"?

Bara att byta! Se bara till att koppla polerna rätt på det nya batteriet så är det inga problem! ;)

Hej!

Några tips på var man monterar laptimer på R6 -08? Hittar ingen helt 100 plats åt mottagaren... Bilder kanske? :)

Över hastighetsmätaren, dels för att du då slipper bry dig om i vilken hastighet du kör, samt att det är en för ögat normal punkt att titta på i vanliga fall.

Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Yes :)

Ska försöka mig på de i helgen tänkte jag. Vet du exakt vart i avgassystemet jag ska kolla?
"servomotorn till EXUP ventilen i avgassystemet som har fastnat"...rena hieroglyfen för mig :confused:

På denna sidan ser du rätt bra hur hela EXUP-systemet ser ut. Själva spjället sitter inne i röret före ljuddämparen.

http://www.r6messagenet.com/forums/...aust-r6-2006-sensor-exup-another-version.html

Tänkte att det kanske vore bäst att kolla med er fackmän. Är denna hoj bra ett bra köp tro?
http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_YZF__R1_helvit_34139534.htm?ca=4&w=3

Tack på förhand och ha det gött efter vägarna. :)

Av annonsen att döma så låter det som ett ganska bra köp, om det nu stämmer att hojen är "servad enligt serviceboken" så hoppas jag det betyder att det är utfört av Yamaha eller annan godkänd serviceverkstad.

Hojen har passerat 4000 mil vilket också är intervallet för när ventilspelet skall kontrolleras och ställas. Denna servicen är väldigt dyr och kostar runt 6.000-8.000kr.

I övrigt gäller ett kritiskt granskande i allmänhet som alltid med begagnatköp, skick på drivpaket, repor, märken i ram eller styrstopp, tecken efter att ha gått som banhoj etc etc...

Lycka till!

Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
För att inte göra någon dundertabbe vid batteribyte; är det något speciellt jag bör tänka på? Förmodligen självklara saker men det är väl självklara saker man inte alltid tänker på eller hur? :)

Att köpa ett batteri där polerna sitter likadant som på ditt nuvarande är ju en ba start :)

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hej!

Några tips på var man monterar laptimer på R6 -08? Hittar ingen helt 100 plats åt mottagaren... Bilder kanske? :)

Min sitter på högersidan där lampan normalt sitter,gjorde ett fäste i aluplåt så det förhoppningsvis viker sig när man kraschar och laptimern kanske överlever.

Sitter lite väderskyddad där med,den är torr även när det regnar,inte alla som överlever regn.

Kan fixa bild till i morgon eftermiddag om du inte fattar/bara vill se.

Henrik

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Att köpa ett batteri där polerna sitter likadant som på ditt nuvarande är ju en ba start :)

Tänkte mera på tillvägagångssättet, spelar det någon roll vilken pol man lossar resp sätter tillbaka först? Någon säkring som skall plockas bort eller INTE plockas bort ifall det blir strömstötar? Jobbigt att stå där med nytt batteri men pajade säkringar kanske men än värre; skadad elektronik?

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tänkte mera på tillvägagångssättet, spelar det någon roll vilken pol man lossar resp sätter tillbaka först? Någon säkring som skall plockas bort eller INTE plockas bort ifall det blir strömstötar? Jobbigt att stå där med nytt batteri men pajade säkringar kanske men än värre; skadad elektronik?

Alltid jord först,slår du nyckeln i ramen när du lossar + så händer inget om den är borta,omvänt vid montering.

Sen är det bara att byta.

Henrik

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Min sitter på högersidan där lampan normalt sitter,gjorde ett fäste i aluplåt så det förhoppningsvis viker sig när man kraschar och laptimern kanske överlever.

Sitter lite väderskyddad där med,den är torr även när det regnar,inte alla som överlever regn.

Kan fixa bild till i morgon eftermiddag om du inte fattar/bara vill se.

Henrik

Oj, nu inser jag att mitt svar på frågan var något galen då jag helt missade att läsa det väsentliga ordet "mottagaren".:gnissla

Tur att det finns de med bättre läsförståelse än en annan :)

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Oj, nu inser jag att mitt svar på frågan var något galen då jag helt missade att läsa det väsentliga ordet "mottagaren".:gnissla

Tur att det finns de med bättre läsförståelse än en annan :)

Hoppsan kerstin,var nog inte bara du som fattade fel.....

Har ju gps-timer så pucken siter på cutsen,ir-mottagaren(om jag ska använda den någon gång)har jag planerat in till platsen över säkringarna på vänster eller motsvarande plats på höger men sålänge det funkar med gps så stannar det på planeringsstadiet.

Henrik

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Hoj
HRC RC213V
Hoppsan kerstin,var nog inte bara du som fattade fel.....

Har ju gps-timer så pucken siter på cutsen,ir-mottagaren(om jag ska använda den någon gång)har jag planerat in till platsen över säkringarna på vänster eller motsvarande plats på höger men sålänge det funkar med gps så stannar det på planeringsstadiet.

Henrik

Jag förstår! Är väl tyvärr mest IR-mottagaren som jag har problem att hitta en bra plats åt.
Tack ändå!

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag förstår! Är väl tyvärr mest IR-mottagaren som jag har problem att hitta en bra plats åt.
Tack ändå!

Var ut och kikade nu och enda jag kunde se som verkade vettigt skulle vara där lampan sitter normalt.

Borra hål för ögat och fästa upp den på insidan kåpan.

Där,eller bredvid tanken(där säkringarna sitter på höger sida)samma där,under kåpan och borra hål för ögat.

Svårt att få dit verkar det som.......

Annars finns ett gpt-set som gör om den till gps hos grevens.......

Henrik

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Hoj
Yamaha R6 -07

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Drar du ur sladdarna till servomotorn släcker sig inte lampan alls... Låt servomotorn vara inkopplad men lossa vajrarna på exupventilen o kör med den öppen så borde det funka om det bara är ventilen som är kärv....

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
:yoparty

Hur tror du de skulle vara om man tog bort den där flärpen inuti avgassystemet, och låta den vara öppen hela tiden? Jag har lossat på båda kablarna till servomotorn. Om jag köper ett fullrace helsystem (akrapovic). Löser jag problemet då?

Precis som Goffen förklarar får du göra om du köper ett slip-on/helsystem. Ska du köra orginal & vill ha det fungerande så får du som sagt rengöra & smörja upp maskineriet, eller, köra på Goffens tips. Det enda som händer är att hojen kan bli lite bluddrig på låga varv.

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Hoj
Yamaha R6 -07
Precis som Goffen förklarar får du göra om du köper ett slip-on/helsystem. Ska du köra orginal & vill ha det fungerande så får du som sagt rengöra & smörja upp maskineriet, eller, köra på Goffens tips. Det enda som händer är att hojen kan bli lite bluddrig på låga varv.

Hmm..antingen så köper jag ett billigt (3500kr) Akrapovic Full Race helsystem (hört att de ska va utan EXUP och katalysator) och slipper all nuvarande och framtida problem me EXUP:en
Eller så lossar jag på kablarna till ventilen och riskerar förlora effekt.

Svårt de här :va

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Hmm..antingen så köper jag ett billigt (3500kr) Akrapovic Full Race helsystem (hört att de ska va utan EXUP och katalysator) och slipper all nuvarande och framtida problem me EXUP:en
Eller så lossar jag på kablarna till ventilen och riskerar förlora effekt.

Svårt de här :va

Hittar du ett helsystem för dom pengarna så är det bara att gratulera :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln