R1 och R6-tråden!

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha YZF R1-05
vi kör väl på några frågor till när man ändå är igång

PCIII nästa vecka
tänkte köra på en färdig mapp tills man kör dyno på hojen

är dom färdiga mapparna nåt att ha?
http://www.powercommander.com/power...dl=130&yr=22-037&pcVersion=PCV&PartNum=22-037

tänkte testa följande mapp:
"M22-037-543 European model Akrapovic open slip ons and Y-pipe (removes catalytic converter) Stock or aftermarket air filter "

Ändrat på R1an nu är:
Akrapovic Slip-On
Akrapovic Y-pipe
K&N Filter
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
vi kör väl på några frågor till när man ändå är igång

PCIII nästa vecka
tänkte köra på en färdig mapp tills man kör dyno på hojen

är dom färdiga mapparna nåt att ha?
http://www.powercommander.com/power...dl=130&yr=22-037&pcVersion=PCV&PartNum=22-037

tänkte testa följande mapp:
"M22-037-543 European model Akrapovic open slip ons and Y-pipe (removes catalytic converter) Stock or aftermarket air filter "

Ändrat på R1an nu är:
Akrapovic Slip-On
Akrapovic Y-pipe
K&N Filter

Det fungerar säkert bra, men som sagt, alla motorer är individer och det kommer bli bäst med en riktigt bänkning och mappning för just din hoj så klart!
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Ni som kör/kört R1 av 2009 el senare modell - hur upplever ni körställningen jämfört med tidigare årsmodeller? I flera tester/provkörningar så har jag för mig att den nya modellen har fått mer beröm utifrån just ett "landsvägsperspektiv". What's you're opinion?
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Vart har du köpt de nedre crashpuckarna?

tog några bilder på R1an idag med Y-Pipan monterad.

ljudet vart fan bättre med pipen på,men man hör det bara efter 7000rpm.
renare sång

Hej!
Ni som har dessa och haft tidigare R1:eek:r är ni nöjda över köpet?
Skall byta från min -05 nästa år och valet står mellan nyare blade eller en ny R1
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
vi kör väl på några frågor till när man ändå är igång

PCIII nästa vecka
tänkte köra på en färdig mapp tills man kör dyno på hojen

är dom färdiga mapparna nåt att ha?
http://www.powercommander.com/power...dl=130&yr=22-037&pcVersion=PCV&PartNum=22-037

tänkte testa följande mapp:
"M22-037-543 European model Akrapovic open slip ons and Y-pipe (removes catalytic converter) Stock or aftermarket air filter "

Ändrat på R1an nu är:
Akrapovic Slip-On
Akrapovic Y-pipe
K&N Filter

Jag hade den mappen i r jag satte på mina trimgrejor (samma som du plus andra insugstrattar). Det gick att köra med, men hojen gick väldigt snålt när vi väl mappade den i bänk.
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Ni som kör/kört R1 av 2009 el senare modell - hur upplever ni körställningen jämfört med tidigare årsmodeller? I flera tester/provkörningar så har jag för mig att den nya modellen har fått mer beröm utifrån just ett "landsvägsperspektiv". What's you're opinion?

Det enda jag stör mig lite på är att knäna tar i övre delen av sidokåporna då dessa sticker ut ganska mycket från ramen sett. M a o, jag är felbyggd, med för långa ben :tungan
 

Richi-Rich

Kör i alla andras tempo!
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Landvetter
Hoj
2xR1
Ingen som har koll på om det finns mc-skrot/delar på Gotland behöver få tag i en r1 07-08 skjuts sadel! Är där från idag till på torsdag! Kanske fel tråd men måste testa mig fram haha
 

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha YZF R1-05
Jag hade den mappen i r jag satte på mina trimgrejor (samma som du plus andra insugstrattar). Det gick att köra med, men hojen gick väldigt snålt när vi väl mappade den i bänk.

snålt även med den mappen?
frågan är hur snålt den går nu utan PCIII och mapp ?
fan den borde gå på luft ;)

fixar dom inte mappar för ökat flöde just för att motorerna ska gå fetare än med standard mappen?
isåfall om dom ändå går snålt så är det rena lurendrejeriet.

såg att det finns flera mappar som har samma namnbetäckning som den men olika nummer
vad är det för skillnad?

tror du att R1an kommer gå bättre med PCIII och en färdig mapp än vad den gör utan PCIII och standard mapp?
om inte så är det rätt bortkastade pengar om man inte har tänkt köra dyno samtidigt.
isåfall skiter jag i PCIII just nu och tar allt på engång istället
 
Last edited:

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Kollade försäkring på R1 -09 via Folksam idag;
Helförsäkring (avst.bar) låg på 3.900 per månad och halv på drygt 2.500.
Då är jag 37år, villa, mindre stad etc... Tanta måste f-n ha räknat fel!

När jag hade Gixxern K7 så kostade den typ 2.500 för helförsäkring (avst.bar) och ca
1.200 för halv. Inte f-n kan en två år nyare Yamma vara dubbelt så dyr. :va
 

MAESTROR1

Din dröm - Min vardag
Gick med
4 Mar 2008
Ort
08
Hoj
Yamaha R1 -03
Är det bara min eller är 02-03 känd för att ha svårt att få i 2an ibland och hoppa till friläge?

Känns ibland som om jag verkligen måste "sparka" upp tvåan...
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Tycker jag ser fler och fler som har lite "synpunkter" på vxl. Gäller både R1 och R6. Är det ett vanligt problem? Känner att på min hoj (R6 -08) är det lite små kärvt att växla om man inte har så mycket varv på motorn. Får ge mellangas för att det skall kännas bra. Men tar man upp varvet över 5-6k är det aldrig problem. Kan även ibland känna att (speciellt när hojen är kall) den draggar på kopplingen. Brukar försvinna när den är genom varm.

Är detta någonting som fler känner på sina hojar?
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Tyckte min R6a va lite seg i lådan med och hopplös att växla ner om man glömt det när man närmade sig ett stop. Men en R6a är ju knappt byggd för att köras under 10k rpm så va bestämt och smiska slynan som hon förtjänar så ska du se att allt blir bra ! ! !
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Kan tro det. Är nog svårt att få till en vxl som funkar både vid typ 3k eller 16k :va
 

BillyTheBiker

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Örebro
Hoj
R1 -98
Ni som är grymma på motorer och sådant.. :)
Hur långt anses en R1a kunna gå? Om vi snackar tidigaste årsmodellen, 98. Är det någon idé att köpa en med över 5000mil på nacken? Vilken prisklass bör vara rimlig i så fall?

Eller säckar den ihop vid 6000mil..? hehe
Man måste ju våga fråga här i livet.. ovetandes som man är :)
Tack på förhand!
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
snålt även med den mappen?
frågan är hur snålt den går nu utan PCIII och mapp ?
fan den borde gå på luft ;)

fixar dom inte mappar för ökat flöde just för att motorerna ska gå fetare än med standard mappen?
isåfall om dom ändå går snålt så är det rena lurendrejeriet.

såg att det finns flera mappar som har samma namnbetäckning som den men olika nummer
vad är det för skillnad?

tror du att R1an kommer gå bättre med PCIII och en färdig mapp än vad den gör utan PCIII och standard mapp?
om inte så är det rätt bortkastade pengar om man inte har tänkt köra dyno samtidigt.
isåfall skiter jag i PCIII just nu och tar allt på engång istället

Det sjuka är ju att mappen är snålare ställd än original på väldigt många ställen.
Öppna mappen och kolla. Alla rutor där det är minustecken före siffran är snålare ställd än original. Boka in en mappning och köp du din PCIII. Det är definitivt värt pengarna! Men innan du mappar så kan du i princip lika gärna åka på originalmappen tycker jag. Ta det dock lite försiktigt, för med katalysatorn borta går hojen som sagt ganska snålt.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Ni som är grymma på motorer och sådant.. :)
Hur långt anses en R1a kunna gå? Om vi snackar tidigaste årsmodellen, 98. Är det någon idé att köpa en med över 5000mil på nacken? Vilken prisklass bör vara rimlig i så fall?

Eller säckar den ihop vid 6000mil..? hehe
Man måste ju våga fråga här i livet.. ovetandes som man är :)
Tack på förhand!

En motors livslängs hänger på hur den har skötts. Men rent generellt så kan motorn gå hur långt som helst om man bara byter slitdelar i tid och servar enligt rekommendation.

Jag hade en R1 -98 och körde ERF med och den hade gått över 6500 mil när jag sålde den, och den tickade fint trots otaliga krascher där den vid ett tillfälle även brann ordentligt.

Hojen hade endast gått 500 mil på gata innan den blev banhoj, så den fick allt känna på den körning den var byggd för! :)

Men det som brukar känneteckna en långmilad R1 är slitna kolvringar som gör att den dricker mycket olja samt sliten växellåda som kan visa sig i att växlarna hoppar ur under belastning. En översyn av ventilspelet och kontroll av kamkedjesträckaren kan även vara på sin plats om det inte det är gjort.

Utöver motorperspektivet så kan en framgaffelöversyn samt bakdämparöversyn också rekommenderas om det inte har blivit gjort.

Med andra ord, att en hoj har många mil behöver inte vara negativt, bara den har fått ordentligt med omsorg! :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top