R1 och R6-tråden!

BillyTheBiker

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Örebro
Hoj
R1 -98
En motors livslängs hänger på hur den har skötts. Men rent generellt så kan motorn gå hur långt som helst om man bara byter slitdelar i tid och servar enligt rekommendation.

Jag hade en R1 -98 och körde ERF med och den hade gått över 6500 mil när jag sålde den, och den tickade fint trots otaliga krascher där den vid ett tillfälle även brann ordentligt.

Hojen hade endast gått 500 mil på gata innan den blev banhoj, så den fick allt känna på den körning den var byggd för! :)

Men det som brukar känneteckna en långmilad R1 är slitna kolvringar som gör att den dricker mycket olja samt sliten växellåda som kan visa sig i att växlarna hoppar ur under belastning. En översyn av ventilspelet och kontroll av kamkedjesträckaren kan även vara på sin plats om det inte det är gjort.

Utöver motorperspektivet så kan en framgaffelöversyn samt bakdämparöversyn också rekommenderas om det inte har blivit gjort.

Med andra ord, att en hoj har många mil behöver inte vara negativt, bara den har fått ordentligt med omsorg! :)

Tack för utförligt svar! :)
Ja det värsta är väl ifall växellådan är sliten. Kan tänka mig att det kan kosta ca 10k att fixa på verkstad? Ventilspelet har jag också för mig ska vara en dyr historia och något som man inte gärna gör själv..

Framgaffel vet jag inte vad du menar med översyn riktigt. göra rent och nya packboxar? bakdämpare har jag ingen aning om alls... :va

Finns en fin polka ute på blocket nu, därav dessa frågor.
En sak till: Privatimport. Har det stor betydelse? Denna hoj är tydligen det..
http://www.blocket.se/gavleborg/Yamaha_R1_34466126.htm?ca=8&w=3

Är det mycket som behövs göra på en gammal retta kanske det lönar sig med en lite nyare?
 

PoNtUzA

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg FS570, 10
Första Hojen!

Tänkte bara dela med mig av några bilder på min älskling en R6:a från 1999 med utbytt under tail med inbyggda blinkers och Micron kolfiber dämpare.

Hade även tänkt att byta fram blinkersanna mot mindre LED varianter så om någon vet hur jag kan göra det mest smärtfritt eller vart jag kan få tag på flush mount blinkers så uppskattar jag gärna lite feedback.
 

Bifogat

  • R6 2.jpg
    R6 2.jpg
    203 KB · Visningar: 66
  • IMG_0415.jpg
    IMG_0415.jpg
    237.2 KB · Visningar: 57

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Någon fjäderkunnig??

Försökte öppna upp kompressionen på hojen idag och skruvade bort mig totalt!!
Det står antal klick i instruktionsboken. Men det var inga klick, det var ca 4,3 varv på muttern från noll till stop.

Nu vill jag gå tillbaka till standard, boken säger 3 klick från noll är standard.
Jag har snurrat på muttern tre varv från noll, har jag gjort rätt eller kommer det att gå åt helvete nu??

Finns ju inga klick!
R1 08, (kompression snabb muttern)

Någon som kan detta?
 

Heimdall

Medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Kramfors
Hoj
R1 -98
Ni som är grymma på motorer och sådant.. :)
Hur långt anses en R1a kunna gå? Om vi snackar tidigaste årsmodellen, 98. Är det någon idé att köpa en med över 5000mil på nacken? Vilken prisklass bör vara rimlig i så fall?

Eller säckar den ihop vid 6000mil..? hehe
Man måste ju våga fråga här i livet.. ovetandes som man är :)
Tack på förhand!

Min 98:a slår alldeles strax om till 6000 mil och går lika bra nu som när jag köpte den för 4 år sedan. Har fått pytsa i en halvliter olja extra den här sommaren på runt 200-250 körda mil, det får väl anses som ganska bra mtp att de gamla R1:eek:rna ska dra så mycket olja.
Jag och en kompis bänkade våra hojar nu i sommar. Jag fick ut 130 bakhjulshästar på min R1:a med enbart slipon, medans han fick ut 132 hk på sin -08 FZ1 med slipon och powercommander. Så även fast den rullat några mil så finns det lite att åka med fortfarande.
 

Murre_

Ny medlem
Gick med
15 May 2011
Ort
Kramfors
Hoj
Yamaha R1 -06
Vad rekommenderar ni för krashpuckar till en R1 -06? Har tänkt mig sving, motor och framgafflar. Finns det några prisvärda som funkar eller måste man köra på typ R&G?
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Vad rekommenderar ni för krashpuckar till en R1 -06? Har tänkt mig sving, motor och framgafflar. Finns det några prisvärda som funkar eller måste man köra på typ R&G?

Hittar du nått gött så dela gärna med dig ! I övrigt tror jag ebay är det hetaste tipset...
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Vad rekommenderar ni för krashpuckar till en R1 -06? Har tänkt mig sving, motor och framgafflar. Finns det några prisvärda som funkar eller måste man köra på typ R&G?

campar här på forumet har gjort till mig & en polare.
vet dock inte om han har tid att göra, men fråga kostar ju inget.

snygga & funktionella. rädda min gamla hoj när jag syna backen sist
 

R1-Mange

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Lindesberg
Hoj
2000 Honda VTR Sp-1
Jag efterlyser dom små svarta plastkåporna som sitter under tank/sadeln på min R1:a 01..
Om nån har ett par att sälja vore ja glad, har dock inte kollat va dom kostar original, nån som har koll på de kanske?
 

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Någon som vet om hojen påverkas negativt av att ha framdäck med högre profilhöjd än vad som står i manualen? Där bak har jag rekommenderade 180/55 men fram har jag 120/70 istället för rekommenderade 120/60... några negativa biverkningar vid exempelvis banåkning?

Också, vet någon om det finns någon produkt man kan använda till att limma ihop delar av chassit (den svarta gjutjärnsliknande metallen)? Vid en vurpa slog stora skruven som håller fast översta kåpan ett hål i den....
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Någon som vet om hojen påverkas negativt av att ha framdäck med högre profilhöjd än vad som står i manualen? Där bak har jag rekommenderade 180/55 men fram har jag 120/70 istället för rekommenderade 120/60... några negativa biverkningar vid exempelvis banåkning?

Också, vet någon om det finns någon produkt man kan använda till att limma ihop delar av chassit (den svarta gjutjärnsliknande metallen)? Vid en vurpa slog stora skruven som håller fast översta kåpan ett hål i den....

120/60-profilen gör att hojen blir stabilare i högre fart och mera trögstyrd, medan den högre 120/70 profilen tvärtom gör hojen mer instabil i högre farter och mer snabbsvängd i kurvor. Nu pratar vi inga enorma skillnader som du kommer att märka av utan rent teoretiskt.

Det är ingen fara att byta. Hojen är endast typad med den dimensionen av tillverkaren för att de tycker att den kombinationen är bäst för den hojen.


Vad gäller din fråga om att "limma ihop" chassit så är jag inte riktigt med på vad du menar. Men är det en del av ramen som är trasig så bör du konsultera någon som kan svetsa aluminium/magnesium och för övrigt kanske även röntga sprickan kan vara på sin plats.

Sökte på ebay och har hittat massor.

Det här verkar vara ett kit till svingen, motorn och styret. Vad tror ni om det?

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/SHOG...rcycles_Parts_Accessories&hash=item35a4cb99bd

Billigt och säkert bra! Har hört talas om märket förr men har ingen egen erfarenhet. Dock så är jag skeptiskt till styrändes-puckarna. Orginal styrändarna sitter ju där för att ta upp vibrationer, om du nu ersätter dem med kraschpuckar i nylon/delrin så kommer du nog få domnade händer av alla vibrationer. Sätter man de utanpå befintliga styrändar så är ju saken biff, om än att det kanske ser lite muppigt ut :)
 
Last edited:

Murre_

Ny medlem
Gick med
15 May 2011
Ort
Kramfors
Hoj
Yamaha R1 -06
Billigt och säkert bra! Har hört talas om märket förr men har ingen egen erfarenhet. Dock så är jag skeptiskt till styrändes-puckarna. Orginal styrändarna sitter ju där för att ta upp vibrationer, om du nu ersätter dem med kraschpuckar i nylon/delrin så kommer du nog få domnade händer av alla vibrationer. Sätter man de utanpå befintliga styrändar så är ju saken biff, om än att det kanske ser lite muppigt ut :)

Ja, styr puckarna hade jag inte tänkt byta. Kan ju iofs va kul att testa eftersom man ändå får med dom på köpet. Annars var det ju rätt bra pris ändå om man bara ser till motor och sving puckar. Men det fanns ju andra som var snyggare om man köper dom var för sig.

Huvudsaken dom håller, det är väl det jag skulle vilja höra andras erfarenheter av :)
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Ja, styr puckarna hade jag inte tänkt byta. Kan ju iofs va kul att testa eftersom man ändå får med dom på köpet. Annars var det ju rätt bra pris ändå om man bara ser till motor och sving puckar. Men det fanns ju andra som var snyggare om man köper dom var för sig.

Huvudsaken dom håller, det är väl det jag skulle vilja höra andras erfarenheter av :)

Det enda som skulle kunna vara negativt med dem är puckarna för motorfästena. De flesta dyrare konstruktioner har en platta som pucken sitter på, någon decimeter förskjuten från själva motorfästet.

Detta för att inte anslagskraften skall gå rakt in i motorn när hojen landar på kraschpucken och då kunna leda till sekundära skador i motorn. Men jag har inte läst någon undersökning som bekräftar detta ännu.

Hade samma konstruktion på racehojen samt även egentillverkade och de fungerade utmärkt vid marksyningarna.

Prova dem du!
 

R1-Mange

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Lindesberg
Hoj
2000 Honda VTR Sp-1
Jag efterlyser dom små svarta plastkåporna som sitter under tank/sadeln på min R1:a 01..
Om nån har ett par att sälja vore ja glad, har dock inte kollat va dom kostar original, nån som har koll på de kanske?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig

BillyTheBiker

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Örebro
Hoj
R1 -98
Någon som vet varför vissa R1 är reggade som 55kw?!? Vet inte om det endast gäller vissa från -98? Blir ju sjukt billigare försäkring.. Är man inte skyldig att berätta detta misstag för försäkringsbolaget?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Någon som vet varför vissa R1 är reggade som 55kw?!? Vet inte om det endast gäller vissa från -98? Blir ju sjukt billigare försäkring.. Är man inte skyldig att berätta detta misstag för försäkringsbolaget?

Troligtvis parallellimporterade från början där de har strypts ned från leverantör. Då hänger den effektsiffran med i registreringsbeviset.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
120/70-profilen gör att hojen blir stabilare i högre fart och mera trögstyrd, medan den lägre 120/60 profilen tvärtom gör hojen mer instabil i högre farter och mer snabbsvängd i kurvor. Nu pratar vi inga enorma skillnader som du kommer att märka av utan rent teoretiskt.

70 profilen bör ju göra hojen mer snabbsvängd :)
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top