BillyTheBiker
Ny medlem
En motors livslängs hänger på hur den har skötts. Men rent generellt så kan motorn gå hur långt som helst om man bara byter slitdelar i tid och servar enligt rekommendation.
Jag hade en R1 -98 och körde ERF med och den hade gått över 6500 mil när jag sålde den, och den tickade fint trots otaliga krascher där den vid ett tillfälle även brann ordentligt.
Hojen hade endast gått 500 mil på gata innan den blev banhoj, så den fick allt känna på den körning den var byggd för!
Men det som brukar känneteckna en långmilad R1 är slitna kolvringar som gör att den dricker mycket olja samt sliten växellåda som kan visa sig i att växlarna hoppar ur under belastning. En översyn av ventilspelet och kontroll av kamkedjesträckaren kan även vara på sin plats om det inte det är gjort.
Utöver motorperspektivet så kan en framgaffelöversyn samt bakdämparöversyn också rekommenderas om det inte har blivit gjort.
Med andra ord, att en hoj har många mil behöver inte vara negativt, bara den har fått ordentligt med omsorg!
Tack för utförligt svar!
Ja det värsta är väl ifall växellådan är sliten. Kan tänka mig att det kan kosta ca 10k att fixa på verkstad? Ventilspelet har jag också för mig ska vara en dyr historia och något som man inte gärna gör själv..
Framgaffel vet jag inte vad du menar med översyn riktigt. göra rent och nya packboxar? bakdämpare har jag ingen aning om alls...
Finns en fin polka ute på blocket nu, därav dessa frågor.
En sak till: Privatimport. Har det stor betydelse? Denna hoj är tydligen det..
http://www.blocket.se/gavleborg/Yamaha_R1_34466126.htm?ca=8&w=3
Är det mycket som behövs göra på en gammal retta kanske det lönar sig med en lite nyare?