R1 och R6-tråden!

Murdokk

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Vid götet
Hoj
Z750 2011
Nja, det blir säkert bättre men det låter mer som att du får låta dem se över det där spjället du talar om. Då 09:an inte har någon EXUP så kanske det kan vara YCC-T:n de skruvade på? Alltså sensorn för ride-by-wire?

Eller kanske YCC-I:n förresten. Du har ju variabla insugstrattar som ställer sig efter hur mycket gas man ger. Det är säkerligen dessa som de har justerat och som nu har ändrat läge av någon anledning som gör att bränsleblandningen blir ojämn/felaktig.

Vet ju inte riktigt va dom gjort. Killen som jag hämta ut hojen av visste inte riktigt och meken hade gått hem. Känns bara piss just nu när jag bytt bort en kanon hoj och får köra runt på nått som inte håller mer än 5mil i stöten. Får ringa dit upp på måndag igen då. Tack för hjälpen iaf.:krama
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Vet ju inte riktigt va dom gjort. Killen som jag hämta ut hojen av visste inte riktigt och meken hade gått hem. Känns bara piss just nu när jag bytt bort en kanon hoj och får köra runt på nått som inte håller mer än 5mil i stöten. Får ringa dit upp på måndag igen då. Tack för hjälpen iaf.:krama

Låter inte kul. Hur långt har den gått?
 

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1
För vad det är värt står både en R1:a och en R6:a i mitt garage. :tummenupp

Krävs väl inte en raketforskare för att förstå att du då uppskattar om båda modellerna är samlade i samma tråd.

Hade jag ägt en R1a hade jag säkert också uppskattat det men det gör jag inte, för det gör man i regel inte om man redan har en R6'a.

Ska man av den rätt dåliga anledningen kombinera två trådar baserat på att VISSA delar passar till båda så kan man lika gärna slänga in FZ-1 tråden i R1 tråden också då för från den passar ännu fler delar vågar jag nog lova.

Roligt att det i princip endast är R1 folk som tycker att dom ska vara kombinerade. Ni har enligt mig inte ens rösträtt då ni inte känner av problemet.

Nä, separata trådar skall det va.
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Krävs väl inte en raketforskare för att förstå att du då uppskattar om båda modellerna är samlade i samma tråd.

Hade jag ägt en R1a hade jag säkert också uppskattat det men det gör jag inte, för det gör man i regel inte.

Ska man av den rätt dåliga anledningen kombinera två trådar baserat på att VISSA delar passar till båda så kan man lika gärna slänga in FZ-1 tråden i R1 tråden också då för från den passar ännu fler delar vågar jag nog lova.

Roligt att det i princip endast R1 folk som tycker att dom ska vara kombinerade. Ni har enligt mig inte ens rösträtt då ni inte känner av problemet.

Nä, separata trådar skall det va.

:rolleyes:
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Tar väl inte en raketforskare för att förstå att du då uppskattar om båda modellerna är samlade i samma tråd.

Hade jag ägt en R1a hade jag säkert också uppskattat det men det gör jag inte, för det gör man i regel inte.

Ska man av den rätt dåliga anledningen kombinera två trådar baserat på att VISSA delar passar till båda så kan man lika gärna slänga in FZ-1 tråden i R1 tråden också då för från den passar ännu fler delar vågar jag nog lova.

Roligt att det i princip endast R1 folk som tycker att dom ska vara kombinerade. Ni har enligt mig inte ens rösträtt då ni inte känner av problemet.

Nä, separata trådar skall det va.

Nej du, R1 & R6 har betydligt mer gemensamt än FZ-modellerna än endast vissa delar. Hela konceptet med hur de är uppbyggda i chassie, ramteknik, motorteknik och användningsområde. De är båda Yamahas R-hojar och egentligen skulle jag vilja att tråden hette Yamaha R-tråden eftersom även R7:an platsar in här. Dock är den så pass ovanlig så jag vet endast en här på forumet som kvalar in.

Men med ditt resonemang om uppdelning så borde det i så fall finnas en tråd per modellserie för R1 & R6. Typ R1 98/99-tråden, R1 01-tråden, R1 02/03-tråden, R6 99/02-tråden, R6 03/05-tråden, R6 06/07-tråden osv eftersom det skiljer så pass mycket på hojarna mellan modellåren. (Te x R6 -99 kontra R6 -10 är det ju ganska stor skillnad på ) Eller?
 
Last edited:

MAESTROR1

Din dröm - Min vardag
Gick med
4 Mar 2008
Ort
08
Hoj
Yamaha R1 -03
R1 trådar delade fram och tillbaka gör mig inte mycket :)) Så länge EN tråd finns där man får vettiga svar av kunnigt och likasinnade folk så är jag nöjd.
Så har det varit hittills iaf, dock kan jag iofs hålla med om att för R6 skull så bör de ha en egen tråd ifall de inte känner att de får svar på sina frågor.

MIN fråga nu :

Måste byta drivpaket och är ute efter ett bra som är så lik original som möjligt. Några tips? Handlar mycket på eBay så gärna modellnamn så letar jag upp det där.
Har en R1 02/03. (03)

//Allan
 

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Nej du, R1 & R6 har betydligt mer gemensamt än FZ-modellerna än endast vissa delar. Hela konceptet med hur de är uppbyggda i chassie, ramteknik, motorteknik och användningsområde. De är båda Yamahas R-hojar och egentligen skulle jag vilja att tråden hette Yamaha R-tråden eftersom även R7:an platsar in här. Dock är den så pass ovanlig så jag vet endast en här på forumet som kvalar in.

Men med ditt resonemang om uppdelning så borde det i så fall finnas en tråd per modellserie för R1 & R6. Typ R1 98/99-tråden, R1 01-tråden, R1 02/03-tråden, R6 99/02-tråden, R6 03/05-tråden, R6 06/07-tråden osv eftersom det skiljer så pass mycket på hojarna mellan modellåren. (Te x R6 -99 kontra R6 -10 är det ju ganska stor skillnad på ) Eller?

Absolut inte.

Med tanke på att R1'an är den vanligaste sporthojen här i Sverige så känns det jävligt onödigt att yttligare en modell skall befinna sig under samma lilla tråd-tak.

Mina frågor gick oavsett obesvarade trots att ni besitter så kopiösa mängder information.

Det finns ingen modelltråd som är kombinerad förutom Ducati 1098/1198 och där känns det jävligt logiskt då skillnaderna är extremt små i jämförselse med R1 och R6. För det otränade ögat så är hojjarna identiska.

Suzuki har tom egna trådar för K4 och K7. Fattar inte varför ni ska envisas? Är ni oförmögna att klicka in på R6 tråden eller?
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Absolut inte.

Med tanke på att R1'an är den vanligaste sporthojen här i Sverige så känns det jävligt onödigt att yttligare en modell skall befinna sig under samma lilla tråd-tak.

Mina frågor gick oavsett obesvarade trots att ni besitter så kopiösa mängder information.

Du dömmer ut denna trådens existens med båda modellerna baserat på att du inte fått svar på den enda fråga du har ställt sedan du reggade dig? Totalt har du postat 13 inlägg och av dessa hittar jag EN fråga i R1/R6-tråden borträknat inläggen om ämnet vi diskuterar nu.

:glömdet
 

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Du dömmer ut denna trådens existens med båda modellerna baserat på att du inte fått svar på den enda fråga du har ställt sedan du reggade dig? Totalt har du postat 13 inlägg och av dessa hittar jag EN fråga i R1/R6-tråden borträknat inläggen om ämnet vi diskuterar nu.

:glömdet

För det första så har jag varit reggad sen 2009, har bara bytt kontonamn så det är fler än en, men det är irrelevant.

Somsagt, det finns INGA modeller som har kombinerad tråd förutom 1098/1198. Suzuki har olika trådar beroende på årsmodellen i K serien.
Ändå vill ni ha Sveriges vanligaste sporthoj och en av dom vanligare under samma tak bara för att det är Yamaha R hojjar? E du seriös eller? Finns du på riktigt?

Hade det varit smart o lägga in Skoda Octavia i en Audi A4 tråd bara för att vissa delar passar och för att det är samma klass?

Finns tusen hojjar som har samma ändamål, känns jäkligt fel att behöva vistas med folk som äger olika produkter ändå.

:huvet
 
Last edited:

MAESTROR1

Din dröm - Min vardag
Gick med
4 Mar 2008
Ort
08
Hoj
Yamaha R1 -03
R1 trådar delade fram och tillbaka gör mig inte mycket :)) Så länge EN tråd finns där man får vettiga svar av kunnigt och likasinnade folk så är jag nöjd.
Så har det varit hittills iaf, dock kan jag iofs hålla med om att för R6 skull så bör de ha en egen tråd ifall de inte känner att de får svar på sina frågor.

MIN fråga nu :

Måste byta drivpaket och är ute efter ett bra som är så lik original som möjligt. Några tips? Handlar mycket på eBay så gärna modellnamn så letar jag upp det där.
Har en R1 02/03. (03)

//Allan

Xup:

Du brukar ha svar på det mesta och verkar väldigt kunnig, vad säger du om min fråga? :):)
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Du dömmer ut denna trådens existens med båda modellerna baserat på att du inte fått svar på den enda fråga du har ställt sedan du reggade dig? Totalt har du postat 13 inlägg och av dessa hittar jag EN fråga i R1/R6-tråden borträknat inläggen om ämnet vi diskuterar nu.

:glömdet



Btw, din fråga gällande kopplingen är ju ett utmärkt exempel på denna tråds ursprung med båda modellerna. Det är ju en i högsta grad en fråga som berör både R1 och R6-förare.

Och för att svara på din fråga i senaste laget: Har du slitna kopplingslameller så känner du det tydligt då du släpper ut kopplingshandtaget i form av att den tar väldigt långt ut.

Xup:

Du brukar ha svar på det mesta och verkar väldigt kunnig, vad säger du om min fråga? :):)

Ska du inte tävla eller i övrigt har andra krav på drivpaketet såsom dimension, färg, O-ring / X-ring med mera så kan jag rekommendera dig att köpa Yamahas orginaldrivpaket. Det är (eller i varje fall var) billigare än man kan tro och matchar 3:e parts priser väl.

Yamaha har 530 D.I.D-kedja och egentillverkade drev och ett drivpaket går på ca 1700kr vill jag minnas.

Annars är RK-kedja och Renthal-drev bra bland annat. D.I.D som Yamaha använder är också bra.

Men kontakta din Yamaha återförsäljare och kolla upp pris! Oavsett vad du köper, glöm ej köpa en ny låsbricka till framdrevet! ;)

Och vad du än gör, passa dig för att dra momentet på drevbultarna enligt boken (110Nm) det är då väldigt stor risk att du drar av bultarna då det är helt fel angivet moment för den gängdimensionen (M8 vill jag minnas). Har för mig att tabellen säger ca 85Nm.
 
Last edited:

Murre_

Ny medlem
Gick med
15 May 2011
Ort
Kramfors
Hoj
Yamaha R1 -06
Krävs väl inte en raketforskare för att förstå att du då uppskattar om båda modellerna är samlade i samma tråd.

Hade jag ägt en R1a hade jag säkert också uppskattat det men det gör jag inte, för det gör man i regel inte om man redan har en R6'a.

Ska man av den rätt dåliga anledningen kombinera två trådar baserat på att VISSA delar passar till båda så kan man lika gärna slänga in FZ-1 tråden i R1 tråden också då för från den passar ännu fler delar vågar jag nog lova.

Roligt att det i princip endast är R1 folk som tycker att dom ska vara kombinerade. Ni har enligt mig inte ens rösträtt då ni inte känner av problemet.

Nä, separata trådar skall det va.

Vad tror du det beror på? Att R6-folk inte vågar skriva för att de känner sig underlägsna eller? Get real.. Det kaaan ju bero på färre aktiva R6-folk. Och varför skulle dessa R6-ägare plötsligt bli mer aktiva bara för att de får en separat tråd. R6-tråden kommer få betydligt färre besökare vilket leder till betydligt mindre kunskapsdatabas. Förstår inte hur du kan tro att du vinner på det.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
E du seriös eller? Finns du på riktigt?

:huvet


Ja jag är seriös, ja jag finns på riktigt.

Uppenbarligen ser inte du fördelarna som jag gör. Och uppenbarligen ser inte jag fördelarna som du ser. Fine. Men jag märker att det gör dig duktigt irriterad, tråkigt.

En annan aspekt som gör att jag värnar om gemensam tråd är gemenskapen, Yamaha-R gemenskapen, att vi i denna tråd ska känna en samhörighet oavsett om vi kör R1 eller R6.

Men det är bara att inse att vi tycker helt olika, och det finns ingen anledning att bli ovänner över det. Jag respekterar din åsikt och intentioner med den nya tråden även om jag tycker det var väldigt dålig stil att inte kolla av med övriga innan.
 

Murdokk

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Vid götet
Hoj
Z750 2011
Låter inte kul. Hur långt har den gått?

har gått strax över 1300 nu. Så de är ju inte hemske långt heller.

Krävs väl inte en raketforskare för att förstå att du då uppskattar om båda modellerna är samlade i samma tråd.

Hade jag ägt en R1a hade jag säkert också uppskattat det men det gör jag inte, för det gör man i regel inte om man redan har en R6'a.

Ska man av den rätt dåliga anledningen kombinera två trådar baserat på att VISSA delar passar till båda så kan man lika gärna slänga in FZ-1 tråden i R1 tråden också då för från den passar ännu fler delar vågar jag nog lova.

Roligt att det i princip endast är R1 folk som tycker att dom ska vara kombinerade. Ni har enligt mig inte ens rösträtt då ni inte känner av problemet.

Nä, separata trådar skall det va.

Lite roligt att du nämner FZ1an. För i FZ tråden så samlas både 1,6 och 8an utan problem. Alla nöjda och glada :va
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
1. X-up
2. He rik
3. wonderwizard
4. -JP-

Vi som vill ha separata trådar för R1 och R6

1. Markymarkz
2. Bebbe

Jag förstår inte nackdelen med en separat? Ge den något år så kommer den att funka bra den med :)
 

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Ja jag är seriös, ja jag finns på riktigt.

Uppenbarligen ser inte du fördelarna som jag gör. Och uppenbarligen ser inte jag fördelarna som du ser. Fine. Men jag märker att det gör dig duktigt irriterad, tråkigt.

En annan aspekt som gör att jag värnar om gemensam tråd är gemenskapen, Yamaha-R gemenskapen, att vi i denna tråd ska känna en samhörighet oavsett om vi kör R1 eller R6.

Men det är bara att inse att vi tycker helt olika, och det finns ingen anledning att bli ovänner över det. Jag respekterar din åsikt och intentioner med den nya tråden även om jag tycker det var väldigt dålig stil att inte kolla av med övriga innan.

Ah okej jag som alltså äger en R6a ska kolla med dig som inte ens har en sån cykel om det är okej om jag skapar en ny tråd endast för R6'or?

Varför skall folk som inte äger R6or diktera om vi får ha en egen tråd?

Irriterad? Ja, lite.

Anledningen till att vi R6 folk hamnar i skymundan är förmodligen för att: R1 tråden är en av dom absolut största och det är den vanligaste sporthojen i Sverige. När en R6 människa ställer en fråga så kommer ofta 5 R1 frågor efter den och således så försvinner den posten innan någon person som kan både R1/R6 får chansen att titta på det.

Det första som hände när jag tyckte att vi skulle ha separat tråd är att två R6 personer höll med mig om det. Sen kom 5 R1 personer och sa att vi inte skall ha det.

Har du något som rör R6or så är du givetvis välkommen över, det tar två klick.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top