R1 och R6-tråden!

Spiggen

Ny medlem
Gick med
17 May 2011
Ort
Sjöbo
Hoj
Yamaha YZF R1 -99
Nu börjar de närma sig att min R1 -00 är ihop som jag köpte i delar.
Är dock en sak jag inte löst. Sitter 2 nipplar bredvid varandra på undersidan av tanken, där ska på slangar men var ska dom va kopplade? I min meckbok står de bara var på tanken dom ska sitta och inget mer
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Nu börjar de närma sig att min R1 -00 är ihop som jag köpte i delar.
Är dock en sak jag inte löst. Sitter 2 nipplar bredvid varandra på undersidan av tanken, där ska på slangar men var ska dom va kopplade? I min meckbok står de bara var på tanken dom ska sitta och inget mer

Bortsett från bränsleslangen så har du en slang som är avluftning och en slang som är dräneringsslang om du skulle lyckas överfylla tanken.

Båda dessa skall dras ner till vänster om ramen, ned mot fotpinnen där det finns ett fäste som håller slangarna på plats. Hoppas du förstår? :)
 

Spiggen

Ny medlem
Gick med
17 May 2011
Ort
Sjöbo
Hoj
Yamaha YZF R1 -99
Bortsett från bränsleslangen så har du en slang som är avluftning och en slang som är dräneringsslang om du skulle lyckas överfylla tanken.

Båda dessa skall dras ner till vänster om ramen, ned mot fotpinnen där det finns ett fäste som håller slangarna på plats. Hoppas du förstår? :)

Tackar för svaret.. Hojen är nu startad :)
 

R5+1

Guest
Fan va kass!:mad: Klart jag suktat efter R1. Funtat på att köpa en att ha på gata och bara köra lillen på bana. Gillade att läsa om båda lite om vartannat i den här tråden.
Men men... Jag får väl ändra min trådprenumeration och hålla käften och vänja mig.
:6surkart
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Tjena, har ett akrapovic system som har gått sönder, alltså ringen (markerat med rött på bild) har gått sönder så ja kan inte spänna avgasröret utan att det läcker luft, kan man fixa dit en ny ring eller är de bara till att kasta avgasröret?

Hur får man ut ringarna om de går och sätter dit en ny?

Vad jag vet går de inte för att rörets ände sätter stopp ju (markerat med blått)


MVH


Om det är ett Akrapovic racesystem du har(det är inte ett på bilden) med fjädrar så sitter det lösa konor mot avgasporten. De brukar sitta väldigt hårt men det ska gå att ta ur dom. Fjädrarna är till för att man ska kunna plocka av och på grenröret utan att behöva lossa konorna från cylindrarna. Fjädrarna drar ihop grenröret med konorna. M.a.o så behöver du bara plocka ur konan och byta ut ringen.
Har du inte fjädrar som håller ihop systemet så har du nog inga lösa konor och då får du hitta en annan lösning.
Att kapa och svetsa kan funka såvida det inte är ett Titansystem. Det går också att svetsa men är inte lika enkelt. Du kan kolla lätt om det är titan med en magnet. Ringen brukar däremot vara gjord av aluminium, kan vara lättare att svetsa den på plats.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Fan va kass!:mad: Klart jag suktat efter R1. Funtat på att köpa en att ha på gata och bara köra lillen på bana. Gillade att läsa om båda lite om vartannat i den här tråden.
Men men... Jag får väl ändra min trådprenumeration och hålla käften och vänja mig.
:6surkart

Nej men det går bra att hänga kvar i tråden nu när den heter "R1 och R6-tråden" igen! :)

Det går utmärkt att ställa allmänna frågor i denna tråden, och är det något alldeles särdeles specifikt och R6-unikt så KAN du använda den andra tråden. Om du vill. :)
 

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha YZF R1-05
ok den här frågan gäller R1
ni som kör R6or kan titta bort annars snackar jag med eran morsa ;)

är det nån som har beställt delar från Italien?

Capricciosa moto?
http://www.carpimoto.it/EN/

har ni fått det ni har beställt isåfall ?
efter hur lång tid?

som sagt har betalat för en vecka sen
grejorna finns hemma men dom skickar inte skiten och dom svarar heller inte på mail.
en pizza för mycket?
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
ok den här frågan gäller R1
ni som kör R6or kan titta bort annars snackar jag med eran morsa ;)

är det nån som har beställt delar från Italien?

Capricciosa moto?
http://www.carpimoto.it/EN/

har ni fått det ni har beställt isåfall ?
efter hur lång tid?

som sagt har betalat för en vecka sen
grejorna finns hemma men dom skickar inte skiten och dom svarar heller inte på mail.
en pizza för mycket?

Italienarna har väl eller har väl precis haft semester? Kan ta ett tag. Försöker själv hålla mig till England, Tyskland och USA när jag beställer utifrån dock.
 

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha YZF R1-05
Försöker själv hålla mig till England, Tyskland och USA när jag beställer utifrån dock.

det blir det här med i fortsättningen

jag råkade kalla dom för Pizza Dudes och då tog flickorna åt sig och vägrade att skicka grejorna haha

fan har dom ingen humor Italienarna?

order canceled
forget about our site står det bara haha

så nu får vi se om man får pengarna tillbaka
blir till att leta upp nån annan Akrapovic försäljare
 

DarrDarr

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2011
Ort
Bromma
Hoj
1999 Yamaha R1
Hallå, köpte R1:a för c:a 1 vecka sen och kan inte annat än att säga är sjukt nöjd tills idag då jag fick se det droppa ut relativt mycket grön vätska under motorn och jag tänkte genast glykol, nån slang som kan lossnat?. Nån som varit med om något liknande ? Årsmodellen är för övrigt 1999.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hallå, köpte R1:a för c:a 1 vecka sen och kan inte annat än att säga är sjukt nöjd tills idag då jag fick se det droppa ut relativt mycket grön vätska under motorn och jag tänkte genast glykol, nån slang som kan lossnat?. Nån som varit med om något liknande ? Årsmodellen är för övrigt 1999.

Kontrollera nivån i expansionskärlet. Om det är fullt (eller om hojen går väldigt varmt, typ krypkörning) så kan det bli fullt i expansionskärlet om du har en hög nivå i från början.

Det som händer då är att det blir övertryck och det leds ut i en slang nere vid vänstra fotpinnen. Så kolla kylvätskenivån, samt känn vid skvallerslangarna vid fotpinnen och se om du får lite grön sörja på fingrarna. Då har du förmodligen hittat fenomenet.

Om det inte skulle vara ovan beskrivna scenario, så får du kolla upp den stora svarta slangen som går från botten av kylaren på vänster sida. Det är ganska vanligt att den har torkat samman på äldre hojar och när det då blir tryck i systemet så läcker det ur sprickorna. En ny sådan armerad slang beställer du hos din Yamaha ÅF, eller så köper du en hos närmsta bildelsaffär.
 

Murre_

Ny medlem
Gick med
15 May 2011
Ort
Kramfors
Hoj
Yamaha R1 -06
det blir det här med i fortsättningen

jag råkade kalla dom för Pizza Dudes och då tog flickorna åt sig och vägrade att skicka grejorna haha

fan har dom ingen humor Italienarna?

order canceled
forget about our site står det bara haha

så nu får vi se om man får pengarna tillbaka
blir till att leta upp nån annan Akrapovic försäljare

hahaha, bra där :D

men ja, hoppas du får pengarna tillbaka utan massa klater!
 

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Borås
Hoj
hojlös
Tjenare.skulle fixa en ny framskärm till mig hoj då det påstods att det var r1:a gafflar på den men icke (självklart). är tydligen några ymaha fjr gafflar. från viken modell vet jag inte men till frågorna, hur stora är gafflarna i diameter uppe vid styrkronan och om nån vänlig själ kan ta ett kort där framskärmen sitter fast så man kan se om jag kan få på en r1:a framskärm. har prövat googla men hittar ingen info om de (kanske jag som söker för dåligt) men behöver iaf hjälp.

tacksam för svar:)
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Tjenare.skulle fixa en ny framskärm till mig hoj då det påstods att det var r1:a gafflar på den men icke (självklart). är tydligen några ymaha fjr gafflar. från viken modell vet jag inte men till frågorna, hur stora är gafflarna i diameter uppe vid styrkronan och om nån vänlig själ kan ta ett kort där framskärmen sitter fast så man kan se om jag kan få på en r1:a framskärm. har prövat googla men hittar ingen info om de (kanske jag som söker för dåligt) men behöver iaf hjälp.

tacksam för svar:)

Vilken årsmodell på gafflar & framskärm tänker du dig?

Innerbensdiameter 43mm. Ytterdiameter 50mm.

Duger denna bilden?
1998-yamaha-r1-streetfighter.jpg
 

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Borås
Hoj
hojlös
Vilken årsmodell på gafflar & framskärm tänker du dig?

Innerbensdiameter 43mm. Ytterdiameter 50mm.

Duger denna bilden?
1998-yamaha-r1-streetfighter.jpg

just d eja..glömde skriva..är de din på bild som är från årsmodell -00?framskärm mellan 98-03 (samma?) sen märkte jag att det uinte är usd gafflar heller..mina är 48 mmuppe vid styrkronan.men allt annat verkar vara frpn r1:a typ bromsok,skivor och fälg
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
just d eja..glömde skriva..är de din på bild som är från årsmodell -00?framskärm mellan 98-03 (samma?) sen märkte jag att det uinte är usd gafflar heller..mina är 48 mmuppe vid styrkronan.men allt annat verkar vara frpn r1:a typ bromsok,skivor och fälg

Nix, inte min hoj på bilden, bara ett exempel på en R1 med bild på monterad framskärm. I detta fallet en -00:a.

99-01 framskärmar är likadana, lite osäker på om det passar med 02-03 samt 04-06, 07-08, 09-11.

Bäst är givetvis om du köper komponenter som är från samma årtal.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
just d eja..glömde skriva..är de din på bild som är från årsmodell -00?framskärm mellan 98-03 (samma?) sen märkte jag att det uinte är usd gafflar heller..mina är 48 mmuppe vid styrkronan.men allt annat verkar vara frpn r1:a typ bromsok,skivor och fälg

det kan inte vara R6 gafflar du har då ?

99-02

bromsar osv är samma, tror att fälgen med är samma

bilden är framgooglad
 

Bifogat

  • 11064a08ed95a53a8.jpg
    11064a08ed95a53a8.jpg
    57.7 KB · Visningar: 101
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top