R1 och R6-tråden!

Gesus

SFS YAOOOOOOOO!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Lala land
Hoj
Falu rödfärg
Hej, håller på att byta styrlager på min r6 05 och jag undrar vad man ska ha för fett i dom nya lagrena.

Fråga två är hur hårt man ska dra låsskruvarna när allt ska ihop, om det finns några riktlinjer.

Tack på förhand
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Hej, håller på att byta styrlager på min r6 05 och jag undrar vad man ska ha för fett i dom nya lagrena.

Fråga två är hur hårt man ska dra låsskruvarna när allt ska ihop, om det finns några riktlinjer.

Tack på förhand

Lagerfett.

Vad menar du med låsskruvar?
 

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Borås
Hoj
hojlös
hur stora är bromsskivorna från en r1a 98-01 samt hur grova är gafflarna uppe vid styrkronan?58mm? samt om det är
nån som vet om det skikjer sig ngt förutom
gafflarna och syyrkronor mellam r1 och yamaha yzf 1000r thunderrace 96-97?
 

Gesus

SFS YAOOOOOOOO!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Lala land
Hoj
Falu rödfärg
Lagerfett.

Vad menar du med låsskruvar?


Jo lagerfett förstår jag att det ska vara men finns ju olika fett till detta för olika lager.

sitter två stycken lås skruvar högst upp ovanför kronan. dessa har jag bara hört att dom inte får dras för hårt. och till vissa lager så talar man om att man ska "skruva" dom i ett visst grad tal och det var detta jag undra om!?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hej, håller på att byta styrlager på min r6 05 och jag undrar vad man ska ha för fett i dom nya lagrena.

Fråga två är hur hårt man ska dra låsskruvarna när allt ska ihop, om det finns några riktlinjer.

Tack på förhand

Det finns lite olika lagerfetter på marknaden, kolla upp SKF's sortiment. Det finns säkert ett som passar perfekt för koniska lager.

Toppskruvarna skall dras med 23Nm får jag det till.

hur stora är bromsskivorna från en r1a 98-01 samt hur grova är gafflarna uppe vid styrkronan?58mm? samt om det är
nån som vet om det skikjer sig ngt förutom
gafflarna och syyrkronor mellam r1 och yamaha yzf 1000r thunderrace 96-97?

Skivdiameter: 298mm.
Gaffel: 50/43 (Ytter/Inner).

Men hallå, det absolut mesta skiljer mellan Thunderace och R1, eftersom just R1 -98 ansågs förändra sporthojens specifikationer något sagolikt.
Thunderace = Gårdagens teknik.
R1 98 = Banbrytande teknologi.

Thunderacen har ju te x konventionell gaffel medan R1 fick en USD från start.
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Iom att frågan är mer generell ställer jag den här med :)

Har som sagt en R6 -08:a.

Skall ha nya däck. Min körning är inriktad på endast banåka. Kör dock med en registrerad hoj som jag kör på vägen men vill inte göra några kompromisser för att det skall funka bättre. Alltså banåka gäller!

Kör nu på Metzeler Sportec M3. Tycker att de har varit bra så till vida att hållbarhet kontra fäste är kanon. Blivit många mil innan de slitits ut. Men jag upplever det som att de där riktiga fästet uteblir. Om det har med körstil att göra eller att de helt enkelt inte riktigt håller måttet för den hojen låter jag vara osagt. Jag vill vill hur som ha däck med riktigt bra fäste. Och med ett "snällt" gränsområde.

Vilka däck rekommenderas utav er som kör en del bana. Har ni några favoriter?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Iom att frågan är mer generell ställer jag den här med :)

Har som sagt en R6 -08:a.

Skall ha nya däck. Min körning är inriktad på endast banåka. Kör dock med en registrerad hoj som jag kör på vägen men vill inte göra några kompromisser för att det skall funka bättre. Alltså banåka gäller!

Kör nu på Metzeler Sportec M3. Tycker att de har varit bra så till vida att hållbarhet kontra fäste är kanon. Blivit många mil innan de slitits ut. Men jag upplever det som att de där riktiga fästet uteblir. Om det har med körstil att göra eller att de helt enkelt inte riktigt håller måttet för den hojen låter jag vara osagt. Jag vill vill hur som ha däck med riktigt bra fäste. Och med ett "snällt" gränsområde.

Vilka däck rekommenderas utav er som kör en del bana. Har ni några favoriter?

Det är ju svårt att rekommendera ett specifikt bandäck. Alla kör ju olika.
Men det däcket du kör på är ju omtyckt av många, sedan har du ju Dunlop Qualifier, Bridgestone och Maxxis däcken.

Om du upplever att du inte har optimalt fäste så kan det bero på, som du själv säger, din körstil men även fjädringsinställning, däckstryck och värmen i däcken spelar in (eller en kombination av allihopa).

Om du kör riktigt hårt så kanske det är så att du upplever oroligheterna i greppet pg a att du kör med mönstrade däck, kanske dags att gå över till slicks & däckvärmare? :)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Dunlop D211 GP racer ska väl vara ett bra alternativ om man fortfarande vill ha möjligheten att köra gata.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Om du kör riktigt hårt så kanske det är så att du upplever oroligheterna i greppet pg a att du kör med mönstrade däck, kanske dags att gå över till slicks & däckvärmare? :)

Har funderat lite på det. Men vad är hårt?

Tycker inte mina tider är helt lysande. På A-torp ligger jag runt 1:54-1:55 (om jag kör med marginal). Och ner mot 53 eller lite under om jag öser på lite men då "inbillar" jag mig att däcken blir lite oroliga. På falken strax över 50 tider. Skall nog tillägga att jag generallt sätt inte brukar ta i allt vad jag har på rakan och vid bromsningar så någon sek till är väl rimmligt om jag överallt skulle köra så mycket jag kan (iaf och fortfarande känna mig säker med däcken).

Dunlop D211 GP racer ska väl vara ett bra alternativ om man fortfarande vill ha möjligheten att köra gata.

Jag skall kolla lite på det :)
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Har funderat lite på det. Men vad är hårt?

Tycker inte mina tider är helt lysande. På A-torp ligger jag runt 1:54-1:55 (om jag kör med marginal). Och ner mot 53 eller lite under om jag öser på lite men då "inbillar" jag mig att däcken blir lite oroliga. På falken strax över 50 tider. Skall nog tillägga att jag generallt sätt inte brukar ta i allt vad jag har på rakan och vid bromsningar så någon sek till är väl rimmligt om jag överallt skulle köra så mycket jag kan (iaf och fortfarande känna mig säker med däcken).



Jag skall kolla lite på det :)

Hårt är när man kör lika snabbt som pajkarna i snabb grupp / race grupp vid bankörningar. :)

Dina tider låter väl som att du kör i medel / snabb kan jag tänka mig?
Hur mycket väger du? Det kontra fjädringsinställning är en bra början för att komma tillrätta med hur hojen beter sig på bana.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Har funderat lite på det. Men vad är hårt?

Tycker inte mina tider är helt lysande. På A-torp ligger jag runt 1:54-1:55 (om jag kör med marginal). Och ner mot 53 eller lite under om jag öser på lite men då "inbillar" jag mig att däcken blir lite oroliga. På falken strax över 50 tider. Skall nog tillägga att jag generallt sätt inte brukar ta i allt vad jag har på rakan och vid bromsningar så någon sek till är väl rimmligt om jag överallt skulle köra så mycket jag kan (iaf och fortfarande känna mig säker med däcken).



Jag skall kolla lite på det :)

GP-racer är kanondäck, dock racegummi och rekommenderas därför att kombineras med däckvärmare. Med dina tider räcker dock Dunlop Sportsmart med marginal. Fortfarande N-tec, men betydligt bättre livslängd än GP-racer.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Hårt är när man kör lika snabbt som pajkarna i snabb grupp / race grupp vid bankörningar. :)

Dina tider låter väl som att du kör i medel / snabb kan jag tänka mig?
Hur mycket väger du? Det kontra fjädringsinställning är en bra början för att komma tillrätta med hur hojen beter sig på bana.

Ja, brukar i regel inte ha några störra problem att hänga med i snabba gat gruppen. Men har inte en chans mot de som är snabba i race :gnissla

De tider jag har är loggade med en variant utav GPS logger som heter Q-star någonting. Den brukar inte logga speciellt bra. I söndags när jag var på a-torp loggade den bara totalt 10 varv :rolleyes: Det är från den körningen jag har tiderna. Iom jag hänger med bra i snabba gatgruppen kanske tiderna är bättre??

Jag väger ca 74kg i nu läget. Har allt vad gäller inställningar på original. Inkl förspännigen. Kollade "sag" när jag köpte hojen och efter vad jag hade för siffror då var det ok (med lite åt det "mjuka" hållet" har jag för mig). Tycker att hojen i övrigt uppför sig ok. Men när jag körde på LMS tyckte jag att den "studdsade" mycket. Hojen var relativt ny för mig då så jag gjorde ingenting åt det. På fbg och a-torp upplever jag inte samma kännsla.

Tycker även att när man tittar på däckens slitage tycker jag att de riktgit fint ut. En jämn och fint ruggad yta utan alltför mycket "skav". Brukar inte det vara ett bra tecken på att fjädringen funkar ok?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Iom att frågan är mer generell ställer jag den här med :)

Har som sagt en R6 -08:a.

Skall ha nya däck. Min körning är inriktad på endast banåka. Kör dock med en registrerad hoj som jag kör på vägen men vill inte göra några kompromisser för att det skall funka bättre. Alltså banåka gäller!

Kör nu på Metzeler Sportec M3. Tycker att de har varit bra så till vida att hållbarhet kontra fäste är kanon. Blivit många mil innan de slitits ut. Men jag upplever det som att de där riktiga fästet uteblir. Om det har med körstil att göra eller att de helt enkelt inte riktigt håller måttet för den hojen låter jag vara osagt. Jag vill vill hur som ha däck med riktigt bra fäste. Och med ett "snällt" gränsområde.

Vilka däck rekommenderas utav er som kör en del bana. Har ni några favoriter?

R6an trivs bra på metzler racetec eller pirelli supercorsa,jag har kört k1/sc1 fram och k2/sc2 bak(soft/medium,k-metzler,sc-pirelli)

SC1/k1 bak funkar bara om det är soligt och varmt,är det skugga och/eller kallt så försvinner gummit på några pass om det inte går tokfort så kör på SC2/k2 bak.

Det tempo du beskriver får du ut bra med dagar på de däcken och de funkar att köra gata,behövs inte värmare heller om du bara tar några varv och jobbar upp tempen(dom mönstrade nu,ska du köra slicks så är värmare en klar fördel).

Pirelli har lite bättre känsla och grepp och finns massor med beggade att handla för en bra peng,metzler har inte det sista bettet annars är dom riktigt sköna att köra på och varnar mjukt och snällt,dock lite svårare att hitta beggade.

Största fördelen med dom är att dom är relativt okänsliga för fjäder/dämpinställning,du har bra grepp och livslängd utan att skruva något.

Har kört dunlop och michelin med men har inte fått det att funka bra,verkar krävas lite dämpjustering för att få dom att lira medans pirelli/metzler bara är att hänga på och köra.

Sen,när man börjar justera dämpen så blir det längre livslängd när det börjar gå fortare men utan att förlora känslan för vad däcken håller på med om man skruvar fel.

Handla ett set beggat från någon sst-förare och testa,billigt om du inte trivs på dom och billigt tills det börjar gå riktigt fort om du trivs,det går att köra riktigt fort på dom trots att sst-killarna ratar dom. :)

Henrik
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
R6an trivs bra på metzler racetec eller pirelli supercorsa,jag har kört k1/sc1 fram och k2/sc2 bak(soft/medium,k-metzler,sc-pirelli)

SC1/k1 bak funkar bara om det är soligt och varmt,är det skugga och/eller kallt så försvinner gummit på några pass om det inte går tokfort så kör på SC2/k2 bak.

Det tempo du beskriver får du ut bra med dagar på de däcken och de funkar att köra gata,behövs inte värmare heller om du bara tar några varv och jobbar upp tempen(dom mönstrade nu,ska du köra slicks så är värmare en klar fördel).

Pirelli har lite bättre känsla och grepp och finns massor med beggade att handla för en bra peng,metzler har inte det sista bettet annars är dom riktigt sköna att köra på och varnar mjukt och snällt,dock lite svårare att hitta beggade.

Största fördelen med dom är att dom är relativt okänsliga för fjäder/dämpinställning,du har bra grepp och livslängd utan att skruva något.

Har kört dunlop och michelin med men har inte fått det att funka bra,verkar krävas lite dämpjustering för att få dom att lira medans pirelli/metzler bara är att hänga på och köra.

Sen,när man börjar justera dämpen så blir det längre livslängd när det börjar gå fortare men utan att förlora känslan för vad däcken håller på med om man skruvar fel.

Handla ett set beggat från någon sst-förare och testa,billigt om du inte trivs på dom och billigt tills det börjar gå riktigt fort om du trivs,det går att köra riktigt fort på dom trots att sst-killarna ratar dom. :)

Henrik

Mycket bra info!

För några år sedan när jag körde en del bana (har varit uppehåll i några år med "vanl" hojar) var Metzeler en klar favorit. Hade en R6 från 99 och med den körde jag på Metzeler Rhennsport någonting har jag för mig de hette. Tyckte de funkade bra. Provade även med något Pirelli med tyckte de var lite giftiga i gränsområdet.

Men det var som sagt några år sedan. Har ingen koll alls på vilka däck som funkar bra idag.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
GP-racer är kanondäck, dock racegummi och rekommenderas därför att kombineras med däckvärmare. Med dina tider räcker dock Dunlop Sportsmart med marginal. Fortfarande N-tec, men betydligt bättre livslängd än GP-racer.

Sportsmart har jag kört på i en hel säsong nu och jag är kanonnöjd. Efter 6 bandagar och 5-600 mil gata är det foirtfarande långt ifrån slut när det gäller mönstret. Dock så ska jag inte ta det ut på någon mer bandag eftersom jag tycker att det har tappat en del av det forna greppet.

Jag kör hyfsat snabbt för att vara amatör, men långt ifrån racetempo. 1:41,0 på Gotland ring i somras och 1:23,0 på Gelleråsen under kursdagar (en tid som jag borde kunna fila en del på om jag får några varv utan trafik).

Mina intryck av Dunlop Sportsmart är att det är ett helt sjukt slitstarkt däck! Det spöar alla andra däck jag testat med det dubbla i slitstyrka. Greppet är riktigt bra också. Jag gillade nog Dunlop Qualifyer (1, det utan dual compound) ännu lite bättre, men å andra sidan gick det långsammare runt banorna när jag hade det på, så jag provocerade nog mitt Sportsmart hårdare.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Sportsmart har jag kört på i en hel säsong nu och jag är kanonnöjd. Efter 6 bandagar och 5-600 mil gata är det foirtfarande långt ifrån slut när det gäller mönstret. Dock så ska jag inte ta det ut på någon mer bandag eftersom jag tycker att det har tappat en del av det forna greppet.

Jag kör hyfsat snabbt för att vara amatör, men långt ifrån racetempo. 1:41,0 på Gotland ring i somras och 1:23,0 på Gelleråsen under kursdagar (en tid som jag borde kunna fila en del på om jag får några varv utan trafik).

Mina intryck av Dunlop Sportsmart är att det är ett helt sjukt slitstarkt däck! Det spöar alla andra däck jag testat med det dubbla i slitstyrka. Greppet är riktigt bra också. Jag gillade nog Dunlop Qualifyer (1, det utan dual compound) ännu lite bättre, men å andra sidan gick det långsammare runt banorna när jag hade det på, så jag provocerade nog mitt Sportsmart hårdare.

Ja, du körde väl i snabba gruppen på Åsen med SMC sist? :)

Håller med helt i det du skriver. Jag själv kör på Sportsmart (torrt, kör Pirelli Diablo Rain regndäck för blött) och kommer att fortsätta med det även nästa säsong. Däcken klarar oftast betydligt mer än man tror. Har för mig att de körde Superstock 600 i Tyskland på dem nå't år t.ex.
 

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Borås
Hoj
hojlös
oj.var nog lite otydlig.alltså om man bara tar styrkronon,gafflar,skivor,ok,fälg? hur mkt är de som skiljer på r1:an och thunderracern förutom gafflarna?

Skivdiameter: 298mm.
Gaffel: 50/43 (Ytter/Inner).

Men hallå, det absolut mesta skiljer mellan Thunderace och R1, eftersom just R1 -98 ansågs förändra sporthojens specifikationer något sagolikt.
Thunderace = Gårdagens teknik.
R1 98 = Banbrytande teknologi.

Thunderacen har ju te x konventionell gaffel medan R1 fick en USD från start.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Ja, du körde väl i snabba gruppen på Åsen med SMC sist? :)

Håller med helt i det du skriver. Jag själv kör på Sportsmart (torrt, kör Pirelli Diablo Rain regndäck för blött) och kommer att fortsätta med det även nästa säsong. Däcken klarar oftast betydligt mer än man tror. Har för mig att de körde Superstock 600 i Tyskland på dem nå't år t.ex.

Ja, det stämmer. Eller sist och sist. Jag körde där i början på augusti. Dvs tvådagarskursen med SMC-Stockholm. Gjorde du det också?
 

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Borås
Hoj
hojlös
hur långa är r1 98-01 gafflar?från översta kanten (inte ljusterskruven inräknad) till centrum där axeln till hjulet sitter? behöver inte vara på millimetern men på ett ungefär
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Ja, det stämmer. Eller sist och sist. Jag körde där i början på augusti. Dvs tvådagarskursen med SMC-Stockholm. Gjorde du det också?

Jag var där lördag-söndag och körde, ja. Körde i snabba gruppen med Tom, som jag har för mig att du hade som instruktör du med?

Blev Åsen där lör-sön, sedan Kinnekulle mån-tis med Rapido.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top