Hej, håller på att byta styrlager på min r6 05 och jag undrar vad man ska ha för fett i dom nya lagrena.
Fråga två är hur hårt man ska dra låsskruvarna när allt ska ihop, om det finns några riktlinjer.
Tack på förhand
Lagerfett.
Vad menar du med låsskruvar?
Hej, håller på att byta styrlager på min r6 05 och jag undrar vad man ska ha för fett i dom nya lagrena.
Fråga två är hur hårt man ska dra låsskruvarna när allt ska ihop, om det finns några riktlinjer.
Tack på förhand
hur stora är bromsskivorna från en r1a 98-01 samt hur grova är gafflarna uppe vid styrkronan?58mm? samt om det är
nån som vet om det skikjer sig ngt förutom
gafflarna och syyrkronor mellam r1 och yamaha yzf 1000r thunderrace 96-97?
Iom att frågan är mer generell ställer jag den här med
Har som sagt en R6 -08:a.
Skall ha nya däck. Min körning är inriktad på endast banåka. Kör dock med en registrerad hoj som jag kör på vägen men vill inte göra några kompromisser för att det skall funka bättre. Alltså banåka gäller!
Kör nu på Metzeler Sportec M3. Tycker att de har varit bra så till vida att hållbarhet kontra fäste är kanon. Blivit många mil innan de slitits ut. Men jag upplever det som att de där riktiga fästet uteblir. Om det har med körstil att göra eller att de helt enkelt inte riktigt håller måttet för den hojen låter jag vara osagt. Jag vill vill hur som ha däck med riktigt bra fäste. Och med ett "snällt" gränsområde.
Vilka däck rekommenderas utav er som kör en del bana. Har ni några favoriter?
Om du kör riktigt hårt så kanske det är så att du upplever oroligheterna i greppet pg a att du kör med mönstrade däck, kanske dags att gå över till slicks & däckvärmare?
Dunlop D211 GP racer ska väl vara ett bra alternativ om man fortfarande vill ha möjligheten att köra gata.
Har funderat lite på det. Men vad är hårt?
Tycker inte mina tider är helt lysande. På A-torp ligger jag runt 1:54-1:55 (om jag kör med marginal). Och ner mot 53 eller lite under om jag öser på lite men då "inbillar" jag mig att däcken blir lite oroliga. På falken strax över 50 tider. Skall nog tillägga att jag generallt sätt inte brukar ta i allt vad jag har på rakan och vid bromsningar så någon sek till är väl rimmligt om jag överallt skulle köra så mycket jag kan (iaf och fortfarande känna mig säker med däcken).
Jag skall kolla lite på det
Har funderat lite på det. Men vad är hårt?
Tycker inte mina tider är helt lysande. På A-torp ligger jag runt 1:54-1:55 (om jag kör med marginal). Och ner mot 53 eller lite under om jag öser på lite men då "inbillar" jag mig att däcken blir lite oroliga. På falken strax över 50 tider. Skall nog tillägga att jag generallt sätt inte brukar ta i allt vad jag har på rakan och vid bromsningar så någon sek till är väl rimmligt om jag överallt skulle köra så mycket jag kan (iaf och fortfarande känna mig säker med däcken).
Jag skall kolla lite på det
Hårt är när man kör lika snabbt som pajkarna i snabb grupp / race grupp vid bankörningar.
Dina tider låter väl som att du kör i medel / snabb kan jag tänka mig?
Hur mycket väger du? Det kontra fjädringsinställning är en bra början för att komma tillrätta med hur hojen beter sig på bana.
Iom att frågan är mer generell ställer jag den här med
Har som sagt en R6 -08:a.
Skall ha nya däck. Min körning är inriktad på endast banåka. Kör dock med en registrerad hoj som jag kör på vägen men vill inte göra några kompromisser för att det skall funka bättre. Alltså banåka gäller!
Kör nu på Metzeler Sportec M3. Tycker att de har varit bra så till vida att hållbarhet kontra fäste är kanon. Blivit många mil innan de slitits ut. Men jag upplever det som att de där riktiga fästet uteblir. Om det har med körstil att göra eller att de helt enkelt inte riktigt håller måttet för den hojen låter jag vara osagt. Jag vill vill hur som ha däck med riktigt bra fäste. Och med ett "snällt" gränsområde.
Vilka däck rekommenderas utav er som kör en del bana. Har ni några favoriter?
R6an trivs bra på metzler racetec eller pirelli supercorsa,jag har kört k1/sc1 fram och k2/sc2 bak(soft/medium,k-metzler,sc-pirelli)
SC1/k1 bak funkar bara om det är soligt och varmt,är det skugga och/eller kallt så försvinner gummit på några pass om det inte går tokfort så kör på SC2/k2 bak.
Det tempo du beskriver får du ut bra med dagar på de däcken och de funkar att köra gata,behövs inte värmare heller om du bara tar några varv och jobbar upp tempen(dom mönstrade nu,ska du köra slicks så är värmare en klar fördel).
Pirelli har lite bättre känsla och grepp och finns massor med beggade att handla för en bra peng,metzler har inte det sista bettet annars är dom riktigt sköna att köra på och varnar mjukt och snällt,dock lite svårare att hitta beggade.
Största fördelen med dom är att dom är relativt okänsliga för fjäder/dämpinställning,du har bra grepp och livslängd utan att skruva något.
Har kört dunlop och michelin med men har inte fått det att funka bra,verkar krävas lite dämpjustering för att få dom att lira medans pirelli/metzler bara är att hänga på och köra.
Sen,när man börjar justera dämpen så blir det längre livslängd när det börjar gå fortare men utan att förlora känslan för vad däcken håller på med om man skruvar fel.
Handla ett set beggat från någon sst-förare och testa,billigt om du inte trivs på dom och billigt tills det börjar gå riktigt fort om du trivs,det går att köra riktigt fort på dom trots att sst-killarna ratar dom.
Henrik
GP-racer är kanondäck, dock racegummi och rekommenderas därför att kombineras med däckvärmare. Med dina tider räcker dock Dunlop Sportsmart med marginal. Fortfarande N-tec, men betydligt bättre livslängd än GP-racer.
Sportsmart har jag kört på i en hel säsong nu och jag är kanonnöjd. Efter 6 bandagar och 5-600 mil gata är det foirtfarande långt ifrån slut när det gäller mönstret. Dock så ska jag inte ta det ut på någon mer bandag eftersom jag tycker att det har tappat en del av det forna greppet.
Jag kör hyfsat snabbt för att vara amatör, men långt ifrån racetempo. 1:41,0 på Gotland ring i somras och 1:23,0 på Gelleråsen under kursdagar (en tid som jag borde kunna fila en del på om jag får några varv utan trafik).
Mina intryck av Dunlop Sportsmart är att det är ett helt sjukt slitstarkt däck! Det spöar alla andra däck jag testat med det dubbla i slitstyrka. Greppet är riktigt bra också. Jag gillade nog Dunlop Qualifyer (1, det utan dual compound) ännu lite bättre, men å andra sidan gick det långsammare runt banorna när jag hade det på, så jag provocerade nog mitt Sportsmart hårdare.
Skivdiameter: 298mm.
Gaffel: 50/43 (Ytter/Inner).
Men hallå, det absolut mesta skiljer mellan Thunderace och R1, eftersom just R1 -98 ansågs förändra sporthojens specifikationer något sagolikt.
Thunderace = Gårdagens teknik.
R1 98 = Banbrytande teknologi.
Thunderacen har ju te x konventionell gaffel medan R1 fick en USD från start.
Ja, du körde väl i snabba gruppen på Åsen med SMC sist?
Håller med helt i det du skriver. Jag själv kör på Sportsmart (torrt, kör Pirelli Diablo Rain regndäck för blött) och kommer att fortsätta med det även nästa säsong. Däcken klarar oftast betydligt mer än man tror. Har för mig att de körde Superstock 600 i Tyskland på dem nå't år t.ex.
Ja, det stämmer. Eller sist och sist. Jag körde där i början på augusti. Dvs tvådagarskursen med SMC-Stockholm. Gjorde du det också?
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |