R1 och R6-tråden!

DarrDarr

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2011
Ort
Bromma
Hoj
1999 Yamaha R1
Hallå, köpte R1:a för c:a 1 vecka sen och kan inte annat än att säga är sjukt nöjd tills idag då jag fick se det droppa ut relativt mycket grön vätska under motorn och jag tänkte genast glykol, nån slang som kan lossnat?. Nån som varit med om något liknande ? Årsmodellen är för övrigt 1999.

Såg även att plastbehållaren som sitter på kylaren är tom vilket inte känns så bra ? Dock är kylarn som du sa rätt full !
 

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Borås
Hoj
hojlös
kolla på min framskärm.hittar ingen r1:a eller r6:a som har en såns tor framskärm men bromsoken ser exakt likadan ut som till r1:a. men han som bytte packboxarna i dom nyligen innan lelleveckan sa att det troligt vis är yamaha fjr dämpare. vilken årsmodell vet jag inte men om nån vet de så är ajg oerhört tacksam om nån vet
 

Bifogat

  • DSC_0506.jpg
    DSC_0506.jpg
    218.8 KB · Visningar: 89
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
kolla på min framskärm.hittar ingen r1:a eller r6:a som har en såns tor framskärm men bromsoken ser exakt likadan ut som till r1:a. men han som bytte packboxarna i dom nyligen innan lelleveckan sa att det troligt vis är yamaha fjr dämpare. vilken årsmodell vet jag inte men om nån vet de så är ajg oerhört tacksam om nån vet

Nja, precis som P-son skriver så ser det mest troligt ut som att du har R6 99-02 framgaffel med en knepig framskärm (Hemtillverkad?)

Värt att veta är att R6 99-02 och R1 98-01 har likadana bromsok, bromsskivor och fälg.

Så till 99% är problemet löst. Du har R6-gafflar. Skaffa en R6 99-02 framskärm så ska det passa med fästena.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
kolla på min framskärm.hittar ingen r1:a eller r6:a som har en såns tor framskärm men bromsoken ser exakt likadan ut som till r1:a. men han som bytte packboxarna i dom nyligen innan lelleveckan sa att det troligt vis är yamaha fjr dämpare. vilken årsmodell vet jag inte men om nån vet de så är ajg oerhört tacksam om nån vet

dendär framskärmen ser ju ut som nåt äldre...
CBR eller nåt får jag känslan av, det är inte original skärmen ?
Ser infästningen original ut för skärmen eller är det plåtbitar å skrafs som adaptrar ?

R6:ans skärm ser ut som på bilen jag postade ovan, ett fäste framför och ett fäste bakom gaffeln

FJR, R6 & R1 har en hel del gemensamt i broms & stötdämparväg vissa årsmodeller !

Plocka av framskärmen så att man kan se fästena så kan man såga vissa modeller kanske.


Edit:
Hittade en bild på en R1 (-00) framskärm, med lite spackel eller en glasfiberskärm ej förberedd för skruvhål så kanske det hade kunnat vara en sådan ??

Men är det en R6 gaffel med R1 skärm så borde du ha lite plåtstag eller nåt på baksidan....
 

Bifogat

  • 00_YZF-R1_L.jpg
    00_YZF-R1_L.jpg
    57 KB · Visningar: 62
Last edited:

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Borås
Hoj
hojlös
okey det är ju bra de iaf med bromsarna. nej framskärmarna på min är inte hemmatillverkade samt att fästena sitter
så med. och finns inga fästen
för en sån r1 kåpa. den bakre och främre men inte
den nedre.bara en fråga men varförmska jag skaffa en r6 styrkrona? en kuggfråga
då. hur stora är gafflarna från en r6a uppe vid styrkronan?nån
som kan ta/har en närbild på fästena för framkåpan till r6.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
okey det är ju bra de iaf med bromsarna. nej framskärmarna på min är inte hemmatillverkade samt att fästena sitter
så med. och finns inga fästen
för en sån r1 kåpa. den bakre och främre men inte
den nedre.bara en fråga men varförmska jag skaffa en r6 styrkrona? en kuggfråga
då. hur stora är gafflarna från en r6a uppe vid styrkronan?nån
som kan ta/har en närbild på fästena för framkåpan till r6.

Det är INTE en Yamaha R1 eller R6-skärm som du har på nu, Det är jag 100% säker på. Jag skrev fel första gången jag skrev till dig, att du skulle skaffa en R6 gaffelkrona, menade ju att du skulle skaffa en R6-framskärm vilket jag också redigerade snabbt :)

Gaffeldiametern vid styrkronan på R6 99-02 är 43mm.
Angående bilder, Google är din vän, sök på "R6 99-02 front mud guard".
Du kan även klicka på min länk i signaturen gällande sprängskisser, och där klicka dig fram till R6 99, 01 eller 02 och sedan klicka på "front wheel" alternativt "Cowling".
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
okey det är ju bra de iaf med bromsarna. nej framskärmarna på min är inte hemmatillverkade samt att fästena sitter
så med. och finns inga fästen
för en sån r1 kåpa. den bakre och främre men inte
den nedre.bara en fråga men varförmska jag skaffa en r6 styrkrona? en kuggfråga
då. hur stora är gafflarna från en r6a uppe vid styrkronan?nån
som kan ta/har en närbild på fästena för framkåpan till r6.

försök dela upp dina texter lite, blir jättejobbigt att läsa tycker jag iaf !!

han du läsa min editering ??

här är en direktlänk till ovan nämnda sida, där man ser hela gaffeln.

Här har du framskärmen

Har för mig att det står stämplat OEM nummer i min framskärm....

Lättast är nog att greppa en eftermarknadskatalog och börja bläddra....
kolla alla kolfiberskärmarna på S-racing t.ex så kanske du hittar rätt !

Och ja, diametern på innerbenet ( som sitter klämt i kronorna iom att det inte är en USD gaffel) är 43mm
 

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Borås
Hoj
hojlös
okey tack så mycket. För mina gafflar uppe vid styrkronan är 48 mm nämligen så då kan det inte vara r6 gafflar heller?

ska ev ut till garaget idag så kan knäppa lite kort på dom. Det finns inget nr på dom så man kan identifiera dom?
 

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Borås
Hoj
hojlös
så nu har jag knäppt några kort och det är inte några r6 gafflar.ska försöka söka lite mer på yamaha fjr gafflar men annars får man väl bygga om så man får r1:a gaffar annars. men bifogar med 1 en bild så ser ni.
 

Bifogat

  • IMG_0416.jpg
    IMG_0416.jpg
    238.9 KB · Visningar: 56

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
okey tack så mycket. För mina gafflar uppe vid styrkronan är 48 mm nämligen så då kan det inte vara r6 gafflar heller?

ska ev ut till garaget idag så kan knäppa lite kort på dom. Det finns inget nr på dom så man kan identifiera dom?

nej då är det inte R6 gafflar, men du, jag har nog fan knäckt det !!

nu ikväll var bi ute ochkörde ett gäng, när vi parkerat för att käka står jag framför en av hojarna, en thunaderace.
Känner igen framskärmen samt det stämmer med "blue spots" oken mm
synd att innerbenen ser lite grova ut tänker jag dock, dem är ju stockare än 43mm.... dock är dem ju av rätt sort (ej USD)

kikar lite snabbt i en katalog när jag kommer hem, 48mm enligt den iallafall.

läste din post nu och :banana

den skall enligt yamaha isåfall vara 2 delad med.

döm skälv av bilden, skärmen, gaffeln

Alltså Yamaha YZF 1000 R / Thunderace 1996-1997
 

Bifogat

  • yamaha-thunderace.jpg
    yamaha-thunderace.jpg
    89 KB · Visningar: 52

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Borås
Hoj
hojlös
fan va grym du är.problemet är att jag inte kan se bilderna på länkarna som du skicka. jag har.48 mm gafflar. men en annan fråga OM man vill bygga om till r1:a gafflar.är de stor skillnad på väghållning tro du/ni och om man i så fall kan använda befintlig fälg,oken och skivorna?
 
Last edited:

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
det verkar precis som att det är dom gafflarna men kåpan verkar inte stämma helt( kanske beror på att jag har tagit snett framifrån). jag har.48 mm gafflar. men en annan fråga OM man vill bygga om till r1:a gafflar.är de stor skillnad på väghållning tro du/ni?

borde väl finnas en thunderace någonstans i trakterna runt borås kan man tänka, annars får du googla och hitta fler bilder....

är inte dessa ställbara redan på både retur & komp ?

en vanlig dödlig tror jag har väldigt svårt att kräma ut dedär lilla extra för att känna skillnad, fördelen med en konventionell gaffel jämfört med e USD som jag ser det är ju annars att på en USD kan ALL olja rinna ut vid ett läckage, medan det oftast tar betydligt längre tid innan dämparen är tom på en konventionell gaffel, dvs du kanske kan köra dedär 10 milen hem fasten det har börjat fukta lite mer än bra....

gå in på länken i Xups signatur och välj en R1:a skriv ner art nummer och jämför med thunderacen så ser du om det är samma, ok är samma iaf.
 
Last edited:

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Borås
Hoj
hojlös
borde väl finnas en thunderace någonstans i trakterna runt borås kan man tänka, annars får du googla och hitta fler bilder....

är inte dessa ställbara redan på både retur & komp ?

en vanlig dödlig tror jag har väldigt svårt att kräma ut dedär lilla extra för att känna skillnad, fördelen med en konventionell gaffel jämfört med e USD som jag ser det är ju annars att på en USD kan ALL olja rinna ut vid ett läckage, medan det oftast tar betydligt längre tid innan dämparen är tom på en konventionell gaffel, dvs du kanske kan köra dedär 10 milen hem fasten det har börjat fukta lite mer än bra....

okey men då så.om detta stämmer nu så älskar jag dig haha..har letat som en dåre dom senaste dagarna men nu är det ev äntligen löst..hade dock velat haft r1:ans framskärm eller ngn mindre iaf.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
nej då är det inte R6 gafflar, men du, jag har nog fan knäckt det !!

nu ikväll var bi ute ochkörde ett gäng, när vi parkerat för att käka står jag framför en av hojarna, en thunaderace.
Känner igen framskärmen samt det stämmer med "blue spots" oken mm
synd att innerbenen ser lite grova ut tänker jag dock, dem är ju stockare än 43mm.... dock är dem ju av rätt sort (ej USD)

kikar lite snabbt i en katalog när jag kommer hem, 48mm enligt den iallafall.

läste din post nu och :banana

den skall enligt yamaha isåfall vara 2 delad med.

döm skälv av bilden, skärmen, gaffeln

Alltså Yamaha YZF 1000 R / Thunderace 1996-1997

Bra jobbat!!

Tanken slog mig idag, när jag var ute hos hojarna i garaget, om det inte kunde vara gaffel + skärm från en Thunderace eller Thundercat, jag var mer inne på Thundercat-spåret men du verkar ha löst det! Härligt! :)
 

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Borås
Hoj
hojlös
Bra jobbat!!

Tanken slog mig idag, när jag var ute hos hojarna i garaget, om det inte kunde vara gaffel + skärm från en Thunderace eller Thundercat, jag var mer inne på Thundercat-spåret men du verkar ha löst det! Härligt! :)

ja riktigt najs.men en liten fråga bara..kan man svetsa i gafflar? vill ha r1:a framskärm nämligen.tycker min är alldeles för stor
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
ja riktigt najs.men en liten fråga bara..kan man svetsa i gafflar? vill ha r1:a framskärm nämligen.tycker min är alldeles för stor

Svetsa? Blir väl både lättare & billigare att tillverka stag eller anpassa en R1-skärm än att svetsa nya fästen i gaffelbenen om det nu var vad du tänkte på?
 

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Borås
Hoj
hojlös
Svetsa? Blir väl både lättare & billigare att tillverka stag eller anpassa en R1-skärm än att svetsa nya fästen i gaffelbenen om det nu var vad du tänkte på?

aa tänkte på det med gaffelbenen men stag är ju ett alternativ också.tänkte inte riktigt så långt..får skylla på att klockan är mkt;)
 

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Borås
Hoj
hojlös
är de ngn i närheten av borås dom man skylle kunna få låna gaffelben samt styrkronorna? behöver bara låna dom en halvtimma max? kan ge
lite betalt med om det skulle vara så
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top