R1 och R6-tråden!

Hojbiten

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha R1 2010
håller med att blinkningen inte var någon höjdare....jag hade mer tänk mig ett fast ledljus....kanske blir too much med "bling"?
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Hej! Jag har inte skrivit i tråden tidigare och vet inte om svaret finns nånstans.. Tråden är ju en miljon sidor lång. :)
Jag har en R1 -04 och motorn ligger uppsprättad på ett bord nu, och polaren som skruvar i den menar på att det är bäst att köpa en annan motor:huvet
Nu har jag hittat en bra motor med låga mil, men problemet är att den är från en 06, jag är nästan säker på att den ska passa men är inte helt 100.
Ringde till yamaha i Gbg och dom kunde inte heller säga till 100% om det kommer gå att byta rakt av, så nu hoppas jag att nån här inne kan hjälpa mig.

Är det nån som vet om det passar att bota rakt av?
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Hej! Jag har inte skrivit i tråden tidigare och vet inte om svaret finns nånstans.. Tråden är ju en miljon sidor lång. :)
Jag har en R1 -04 och motorn ligger uppsprättad på ett bord nu, och polaren som skruvar i den menar på att det är bäst att köpa en annan motor:huvet
Nu har jag hittat en bra motor med låga mil, men problemet är att den är från en 06, jag är nästan säker på att den ska passa men är inte helt 100.
Ringde till yamaha i Gbg och dom kunde inte heller säga till 100% om det kommer gå att byta rakt av, så nu hoppas jag att nån här inne kan hjälpa mig.

Är det nån som vet om det passar att bota rakt av?

04-06 e samma (nästan)
det som skiljer är utseendet på kopplingskåpan + 3 extra HK
kommer den från en SP modell (som bara såldes 06) så har den även slirkoppling

så ja, den passar
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Härligt! då blir det nog att handla motor imorgon, så kan förhoppningsvis säsongen starta snart.
3 hk till säger du? det är ju klockrent :)
Måste man mappa om cykeln när man byter motor till en 06:a ?
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Härligt! då blir det nog att handla motor imorgon, så kan förhoppningsvis säsongen starta snart.
3 hk till säger du? det är ju klockrent :)
Måste man mappa om cykeln när man byter motor till en 06:a ?

kolla upp kaberhärvor och boxar med nu om du handlar, skiljer effekten så lär ju det vara någon skillnad i elektroniken ??

det kanke WW kan svara på, annars är det "bara" att blöja igenom nummerna på Yamaha-ficherna på deras sida.
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Exakt min tanke också.. Har försökt att googla mig till all info, men problemet är att jag är iväg och jobbar och har så jääävla segt internet att det är helt obrukligt.
Därför så hoppades jag att nån här inne hade gjort ett sånt byte och kunde ge mig ett 100 procentigt svar..

Vet du om det är gjort några ändringar i kontakter eller så ww?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
04-06 e samma (nästan)
det som skiljer är utseendet på kopplingskåpan + 3 extra HK
kommer den från en SP modell (som bara såldes 06) så har den även slirkoppling

så ja, den passar

De 3 extra hk 06:an har beror på förfinad insprutning. Med tanke på det så bör befintlig ECU mappas om vilket nog bara Yamaha kan erbjuda (med orginaldata för just R1 -06.)

Lättast är därför att köpa en ECU tillhörande en 06:a. Förvisso kommer den nog starta med ECU för din hoj, men allehanda felmeddelanden kommer nog att uppträda.

Annars så ska motorn passa rakt av.
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Ok.. Tack för infon:tummenupp då blir det att beställa motor.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det ska vara skillnad på ventilstyrningarna som ska ge lite mer effekt också va jag har läst.

Skillnaden i mapp som ger tre hästar extra skulle jag inte bry mig om. Testa med originalgrejorna om du vill hålla det enkelt.
Om du vill ha det perfekt så köp en Power Commander och mappa i bänk.
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Ok, Nu är motorn köpt!
Tanken är att jag ska köpa en Power Commander och köra hojen i bänk till våren.. men man får se om budgeten håller:)


Om det är nån som har en PC till salu för ett ok pris så PM:a mig gärna.

Tack än en gång till er alla för all hjälp.:tummenupp
 

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
startade min lilla idag oxå efter vintervilan. Tisdag besiktning...
 

damv

OjOj va de svängeer
Gick med
5 Oct 2004
Ort
stockholm
Hoj
Yamaha R1 50th
Våren närmar sig och den här vinterns fixande går mot sitt slut, här är några bilder från senaste tidens garage övningar.
Roth (Large).JPG
Roth levererade ut trattarna efter lite dröjsmål, men nu är dom på plats.
PCV (Large).JPG
Den lilla Power Commandern passar bra under cutsen.
Shorai (Large).JPG
Shorai batteriet är litet lätt och? ja hur det funkar lär väl visa sig.
PP Left (Large).JPG
Fotpinnar från PP, med drevkåpan i behåll.
PP Right (Large).JPG
PP på broms sidan med fungerande bromsljus, lurar på att byta vätskebehållaren.
Dual Sinter (Large).JPG
Grevens skakade fram Dual Sinter som verkar vara poppis med tanke på väntetiden från danskarna, ska bli kul att testa.
RX7-GP (Large).JPG
Min 15 år gamla hjälm fick pension till förmån för en RX7-GP.
Nu återstår bara lite småfix och injusteringar (fjädring, PC i bänk, sånt som jag måste ut på asfalt för att känna av)
Efter det hoppas jag på att kunna lägga ett par hundra lunga mil i sommar :)
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Våren närmar sig och den här vinterns fixande går mot sitt slut, här är några bilder från senaste tidens garage övningar.
View attachment 355947
Roth levererade ut trattarna efter lite dröjsmål, men nu är dom på plats.
View attachment 355948
Den lilla Power Commandern passar bra under cutsen.
View attachment 355949
Shorai batteriet är litet lätt och? ja hur det funkar lär väl visa sig.
View attachment 355950
Fotpinnar från PP, med drevkåpan i behåll.
View attachment 355951
PP på broms sidan med fungerande bromsljus, lurar på att byta vätskebehållaren.
View attachment 355952
Grevens skakade fram Dual Sinter som verkar vara poppis med tanke på väntetiden från danskarna, ska bli kul att testa.
View attachment 355954
Min 15 år gamla hjälm fick pension till förmån för en RX7-GP.
Nu återstår bara lite småfix och injusteringar (fjädring, PC i bänk, sånt som jag måste ut på asfalt för att känna av)
Efter det hoppas jag på att kunna lägga ett par hundra lunga mil i sommar :)

Vackert så jag blir tårögd! :):tummenupp
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Man skulle kunna tro att du varit ute och plåtat min hoj!? Häftigt att vi är två som kör i princip exakt samma grejor!
Vad är det som skiljer våra PP-pinnar? Jag var tvungen att ta bort drevkåpan.
 

damv

OjOj va de svängeer
Gick med
5 Oct 2004
Ort
stockholm
Hoj
Yamaha R1 50th
Man skulle kunna tro att du varit ute och plåtat min hoj!? Häftigt att vi är två som kör i princip exakt samma grejor!
Vad är det som skiljer våra PP-pinnar? Jag var tvungen att ta bort drevkåpan.

Tackar, ditt bygge har verkligen bidragit till insperationen, men att kopiera rakt av hade varit lite ofint.
När det gäller PP-pinnarna fick jag klura ut en egen liten lösning, nu har jag gatväxlat men vad jag måttat borde det funka på race med. det var nu bara estetiska skäl som fick mig till detta.
Efter dagens provkörningsrepa märkte jag att bromsslangarna (HEL full längd) skulle må bra av att på något sätt centreras och fästas någonstsans vid nedre delen av styrkronan. Jag har sett några lösningar on the internets, är det någon här som kan bidra med fiffig lösning på "bromsslangs trassel" så är jag tacksam för alla förslag:va
 

damv

OjOj va de svängeer
Gick med
5 Oct 2004
Ort
stockholm
Hoj
Yamaha R1 50th
Jag tänkte fästa mina med vanliga straps. Går inte det?

Funkar, bara det att jag tidigare i vintras såg några bilder på en snygg lösning med en "fixerings klämma" nu har jag inte ännu hittat prylen, någon customåkare tycker slangarna ska hållas såhär.
custom.jpg
Jag letar vidare.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Funkar, bara det att jag tidigare i vintras såg några bilder på en snygg lösning med en "fixerings klämma" nu har jag inte ännu hittat prylen, någon customåkare tycker slangarna ska hållas såhär.
View attachment 356084
Jag letar vidare.

finns nog till crossar tror jag





R6:an klar för besiktning på torsdag, påställd å klar.
Blir fighter iår :tungan
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Här kommer jag med den återkommande frågan. Olja.

Yamaha själva rekommenderar delsyntet, hade något med kopplingen att göra. Så det är vad jag kört på hittils (inte just deras olja då, men Motuls motsvarighet).

Så vad kör ni med för olja i era R1:eek:r egentligen?

Hojen det gäller är en R1 -05, den går en del bana varje säsong. Absolut inget licens/race-tempo på mig, men står väl på hyfsat för att vara "gatåkare" iaf. Några oljerekommendationer?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top