R1 och R6-tråden!

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Körde hela förra säsongen med grepp ifrån "thetwowheels" på ebay och har inga problem med dem. 350kr inkl frakt för båda =)
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hur är det med reservnycklar till R6 -02?
Är den utrustad med immobilizer eller kan jag gå till lokala nyckelgubben och be han göra en ny?

Ingen immobilizer så det är bara att göra en ny. Men f-n vet om lokala nyckelgubben klarar dessa nycklar? Om inte så hoppas jag att du har nyckelbrickan kvar så kan du beställa ny direkt från Yamaha, men det blir säkert inte billigt. Man kan även köpa blanka nycklar vill jag minnas.
 

Phas

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2011
Ort
Öland
Hoj
just nu utan
Ingen immobilizer så det är bara att göra en ny. Men f-n vet om lokala nyckelgubben klarar dessa nycklar? Om inte så hoppas jag att du har nyckelbrickan kvar så kan du beställa ny direkt från Yamaha, men det blir säkert inte billigt. Man kan även köpa blanka nycklar vill jag minnas.

Bra att veta i framtiden men hittade dock nyckeln jag förlagt :crash
 

BillyTheBiker

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Örebro
Hoj
R1 -98
Har aldrig skruvat på hojar förut men jag tänkte försöka ge mig in i leken lite smått.. Jag menar, hur svårt kan det vara? :gnissla
Första jag tänkt göra är oljebyte. Borde ju inte vara något större problem.. men är man novis så är man :smasha
hojen är R1 -98. Tror jag har ganska bra koll på hur själva utförandet går till, men jag har förstått att det är bra att ha en momentnyckel? Vart hittar jag en vettig sådan? Den ska väl mäta typ ca 10-100 Nm om jag förstått rätt. Men hittar bara massa 50-200 Nm etc.. Tips?!

Sen har jag hört att man bör köpa och byta ut brickan till avtappningspluggen, vart köper man en sådan som passar min hoj?

Vad är det för oljefilter jag ska ha, någon som vet?
Olja sedan hade jag väl tänkt typ kanske motul 10W-40.. kör på det idag redan.

Extremt tacksam för hjälp! /nybörjare :rodnar
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Har aldrig skruvat på hojar förut men jag tänkte försöka ge mig in i leken lite smått.. Jag menar, hur svårt kan det vara? :gnissla
Första jag tänkt göra är oljebyte. Borde ju inte vara något större problem.. men är man novis så är man :smasha
hojen är R1 -98. Tror jag har ganska bra koll på hur själva utförandet går till, men jag har förstått att det är bra att ha en momentnyckel? Vart hittar jag en vettig sådan? Den ska väl mäta typ ca 10-100 Nm om jag förstått rätt. Men hittar bara massa 50-200 Nm etc.. Tips?!

Sen har jag hört att man bör köpa och byta ut brickan till avtappningspluggen, vart köper man en sådan som passar min hoj?

Vad är det för oljefilter jag ska ha, någon som vet?
Olja sedan hade jag väl tänkt typ kanske motul 10W-40.. kör på det idag redan.

Extremt tacksam för hjälp! /nybörjare :rodnar
Momentnyckel har jag en AmPro 0-25 Nm. Har inte mätt upp hur korrekt den drar men den har funkat för mig. Jag brukar dra 20 Nm. Vill minnas att jag köpte den på Mekonomen för ett antal år sedan.
Oljepluggspackning köper du hos närmaste Mc-handlare. Du kan mäta upp diametern på bulten innan om du vill vara riktigt säker på att komma hem med rätt storlek.
Ofta säljer dom Hi-Flow filter efterson org är dyra. Har inte hört att det skulle vara dålig kvalitet på dom. Orginal kan vara Made in China (Suzuki) har jag sett så fan att jag betalar extra för dessa.
10-40 olja har jag inte kört på så det får andra svara på.
 

Hojbiten

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha R1 2010
funderar på montera powercommander v någon som installerat själv och tycker det funkade bra?
måste det bänkas? är det inte redan förprogrammerat bra mappar.
märktes det något...bättre prestanda...bränsleförbrukning mm?
gärna tips och idéer mottages.
 

Robber

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2006
Ort
Järfälla
Hoj
2006 Yamaha R1
Ny på detta forum!
Har precis sålt min Ninja och köpt mig en R1 -06 50th anniversary edition. Hämtas om två veckor, blir min första R1 med lite skräckblandad förtjusning. Lämnar ett ganska tryggt ånglok för en månraket, kommer att lufta den på Gelleråsen den 28/4. Skönt med ett forum som är lite mer aktivt, har varit lite segt på zx9r forumet.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Ingen immobilizer så det är bara att göra en ny. Men f-n vet om lokala nyckelgubben klarar dessa nycklar? Om inte så hoppas jag att du har nyckelbrickan kvar så kan du beställa ny direkt från Yamaha, men det blir säkert inte billigt. Man kan även köpa blanka nycklar vill jag minnas.

Jag har kopierat till R1 -00 och det var inga problem för nyckelgubben iaf :)
 

TimR

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6 -01 | Kawasaki kx 250 -03
Uppföljning på mitt problem...

Köpte ju nytt batteri i hopp om att det var batteriet som var trasigt. Hojjen startade direkt och fortsatte o startade i en vecka, tills igår då den inte startar när jag skulle ta en tur. Det nya batteriet är helt dött?? Det måste ju betyda att hojjen inte laddar batteriet när man kör.

Vilka delar kan vara trasiga? har sökt lite på google och kommit fram till "Rectifier" eller laddningsregulatorn. Var sitter dessa komponenter?

Edit: Alla lampor och el funkar men det händer ingenting när man trycker på elstarten, inte ens startmotorn rör på sig det minsta.
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Ja det är troligtvis laddningsregulatorn som lämnat in. Brukar kosta ca 1000-1500kr att köpa ny. Kolla på ebay.
Vill minnas att laddningsregulatorn sitter intill batteriet, under själva kutsen. Kan röra ihop det med R1 98-01 nu, men kolla min länk till sprängskisserna i signaturen så ser du var det sitter!

Uppföljning på mitt problem...

Köpte ju nytt batteri i hopp om att det var batteriet som var trasigt. Hojjen startade direkt och fortsatte o startade i en vecka, tills igår då den inte startar när jag skulle ta en tur. Det nya batteriet är helt dött?? Det måste ju betyda att hojjen inte laddar batteriet när man kör.

Vilka delar kan vara trasiga? har sökt lite på google och kommit fram till "Rectifier" eller laddningsregulatorn. Var sitter dessa komponenter?

Edit: Alla lampor och el funkar men det händer ingenting när man trycker på elstarten, inte ens startmotorn rör på sig det minsta.
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Hej alla r1/6 folk.
Jag har en lite fråga.
De är så att när jag krypkör med min R6a och går från ingen gas till gas så hugger/skuttar/rycker den iväg.
Samma sak åt andra hållet om man ligger på pytte lite gas och släpper helt så blir motorbromsen nästan för tvärt:confused:
Så om man ligger och smyger i ex depån på en bandag eller runt kvarteret och går från gas ingen gas så ser de ut som man sitter och headbangar:rock
Kan man göra något åt detta eller är de bara jag som har för dåligt finlir i min gashand.:näsblod
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Man måste felsöka......

1. Batterispänning när batteriet var nytt, innan startad hoj.
2. batterispänning med hojen startad
3. batterispänning med hojen på X.000 RPM (se rep-bok)

batterispänning efter ett dygn (när den stått ifred)

mäta upp förbrukning när den är "avstängd", dvs utan tändning osv.

Det är inte lönt att bara gissa och köpa grejor på måfå å byta...

hur klok blev du av att köpa nytt batteri ?

Ett frisk batteri ligger på närmre 13v obelastat
en frisk generator bör leverera runt 13,5 - 14v på tomgång och närmare 15v på angivet varvtal, över 15 volt är inte heller bra.


Ja det är troligtvis laddningsregulatorn som lämnat in. Brukar kosta ca 1000-1500kr att köpa ny. Kolla på ebay.
Vill minnas att laddningsregulatorn sitter intill batteriet, under själva kutsen. Kan röra ihop det med R1 98-01 nu, men kolla min länk till sprängskisserna i signaturen så ser du var det sitter!
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Hej alla r1/6 folk.
Jag har en lite fråga.
De är så att när jag krypkör med min R6a och går från ingen gas till gas så hugger/skuttar/rycker den iväg.
Samma sak åt andra hållet om man ligger på pytte lite gas och släpper helt så blir motorbromsen nästan för tvärt:confused:
Så om man ligger och smyger i ex depån på en bandag eller runt kvarteret och går från gas ingen gas så ser de ut som man sitter och headbangar:rock
Kan man göra något åt detta eller är de bara jag som har för dåligt finlir i min gashand.:näsblod

Dags att synka förgasarna kanske (om det nu är sådana på din modell)?
Även insprutningen, ifall det är en nyare R6 kan behöva ses över.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Antar att du har en R6 med förgasare? Låter som så iaf :)
Prova att möta med kopplingen lite lätt, alltså låta den slira på kopplingen så ska du se att du kan smyga helfint. Du kan även lägga an fotbromsen bara en liten aning så får du lite hjälp där med.

Hej alla r1/6 folk.
Jag har en lite fråga.
De är så att när jag krypkör med min R6a och går från ingen gas till gas så hugger/skuttar/rycker den iväg.
Samma sak åt andra hållet om man ligger på pytte lite gas och släpper helt så blir motorbromsen nästan för tvärt:confused:
Så om man ligger och smyger i ex depån på en bandag eller runt kvarteret och går från gas ingen gas så ser de ut som man sitter och headbangar:rock
Kan man göra något åt detta eller är de bara jag som har för dåligt finlir i min gashand.:näsblod
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Dags att synka förgasarna kanske (om det nu är sådana på din modell)?
Även insprutningen, ifall det är en nyare R6 kan behöva ses över.

Japp förgasare! Var själv inne i de banorna. Tar de lång tid att få till en synkning mycket krångel att sätta sig in i hur man ska gå till väga ? Lider av konstant tidsbrist:D

Antar att du har en R6 med förgasare? Låter som så iaf :)
Prova att möta med kopplingen lite lätt, alltså låta den slira på kopplingen så ska du se att du kan smyga helfint. Du kan även lägga an fotbromsen bara en liten aning så får du lite hjälp där med.
:tummenupp De är så jag gjort hittills legat och smyg bromsat lite men kändes inte helt rätt:)
 

TimR

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6 -01 | Kawasaki kx 250 -03
Man måste felsöka......

1. Batterispänning när batteriet var nytt, innan startad hoj.
2. batterispänning med hojen startad
3. batterispänning med hojen på X.000 RPM (se rep-bok)

batterispänning efter ett dygn (när den stått ifred)

mäta upp förbrukning när den är "avstängd", dvs utan tändning osv.

Det är inte lönt att bara gissa och köpa grejor på måfå å byta...

hur klok blev du av att köpa nytt batteri ?

Ett frisk batteri ligger på närmre 13v obelastat
en frisk generator bör leverera runt 13,5 - 14v på tomgång och närmare 15v på angivet varvtal, över 15 volt är inte heller bra.

Nu har jag mätt.

Utan startad hoj med fulladdat batteri: 12.8v
Med startad hoj: 13.7v utan lampor på. Med lampor på: 13.5-13.6v
På ca 5k varv: nästan 14v.

Då laddar den ju som den ska? :va

Kan nånting ligga o dra tjuvström när hojjen är avstängd? Hur mäter jag mig till det? Jag sov på elläran i skolan.

Tack för alla tips förresten, uppskattas mycket.
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Helvete jag är less på R1: an nu!
Söker akut hjälp från expertisen här..
Som jag skrev för ett par sidor sen så köpte jag en ny motor och nu har vi monterat den, har varit på ett par småturer och allt verkade vara bra.
Men idag så skulle jag ut och köra lite och efter 2-3 mil så började motorlampan att lysa..
Som tur var så skedde det i närheten av en yamaha handlare, så jag körde hojen dit lugnt.
Slog av hojen, gick in i verkstan och snackade med gubben där om han kunde hjälpa mig men det kunde han inte för det var stängt.. Ok, men vi prövade starta hojen och inget skedde.
Felkod 11 står det. Han prövade kolla upp det men fann inte vad det kunde vara, så därför undrar jag om det är nån här som har nån aning.
Helvete!!! Jag skulle ju köra hem den imorgon.. Jobbpendlar nämligen. :huvet
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Helvete jag är less på R1: an nu!
Söker akut hjälp från expertisen här..
Som jag skrev för ett par sidor sen så köpte jag en ny motor och nu har vi monterat den, har varit på ett par småturer och allt verkade vara bra.
Men idag så skulle jag ut och köra lite och efter 2-3 mil så började motorlampan att lysa..
Som tur var så skedde det i närheten av en yamaha handlare, så jag körde hojen dit lugnt.
Slog av hojen, gick in i verkstan och snackade med gubben där om han kunde hjälpa mig men det kunde han inte för det var stängt.. Ok, men vi prövade starta hojen och inget skedde.
Felkod 11 står det. Han prövade kolla upp det men fann inte vad det kunde vara, så därför undrar jag om det är nån här som har nån aning.
Helvete!!! Jag skulle ju köra hem den imorgon.. Jobbpendlar nämligen. :huvet

Surt! Kolla om något av nedanstående kan ge dig en ledtråd.

[FONT=Tahoma, Calibri, Verdana, Geneva, sans-serif]Fault code 11

No normal signals are received from
the cylinder identification sensor


Reasons :

 Open or short circuit in wiring sub lead.
 Open or short circuit in wiring harness.
 Defective cylinder identification sensor.
 Malfunction in ECU.
 Improperly installed sensor.
[/FONT]



 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Ok, tack!
Grejen är att jag suger verkligen på att skruva, men det verkar som att jag får gå över alla kablar och kolla så det inte är nån kortis nånstans?
Har man tur så kanske det bara har lossnat nån kontakt eller så..
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top