Hur är det med reservnycklar till R6 -02?
Är den utrustad med immobilizer eller kan jag gå till lokala nyckelgubben och be han göra en ny?
Ingen immobilizer så det är bara att göra en ny. Men f-n vet om lokala nyckelgubben klarar dessa nycklar? Om inte så hoppas jag att du har nyckelbrickan kvar så kan du beställa ny direkt från Yamaha, men det blir säkert inte billigt. Man kan även köpa blanka nycklar vill jag minnas.
Momentnyckel har jag en AmPro 0-25 Nm. Har inte mätt upp hur korrekt den drar men den har funkat för mig. Jag brukar dra 20 Nm. Vill minnas att jag köpte den på Mekonomen för ett antal år sedan.Har aldrig skruvat på hojar förut men jag tänkte försöka ge mig in i leken lite smått.. Jag menar, hur svårt kan det vara?
Första jag tänkt göra är oljebyte. Borde ju inte vara något större problem.. men är man novis så är man
hojen är R1 -98. Tror jag har ganska bra koll på hur själva utförandet går till, men jag har förstått att det är bra att ha en momentnyckel? Vart hittar jag en vettig sådan? Den ska väl mäta typ ca 10-100 Nm om jag förstått rätt. Men hittar bara massa 50-200 Nm etc.. Tips?!
Sen har jag hört att man bör köpa och byta ut brickan till avtappningspluggen, vart köper man en sådan som passar min hoj?
Vad är det för oljefilter jag ska ha, någon som vet?
Olja sedan hade jag väl tänkt typ kanske motul 10W-40.. kör på det idag redan.
Extremt tacksam för hjälp! /nybörjare
Ingen immobilizer så det är bara att göra en ny. Men f-n vet om lokala nyckelgubben klarar dessa nycklar? Om inte så hoppas jag att du har nyckelbrickan kvar så kan du beställa ny direkt från Yamaha, men det blir säkert inte billigt. Man kan även köpa blanka nycklar vill jag minnas.
Uppföljning på mitt problem...
Köpte ju nytt batteri i hopp om att det var batteriet som var trasigt. Hojjen startade direkt och fortsatte o startade i en vecka, tills igår då den inte startar när jag skulle ta en tur. Det nya batteriet är helt dött?? Det måste ju betyda att hojjen inte laddar batteriet när man kör.
Vilka delar kan vara trasiga? har sökt lite på google och kommit fram till "Rectifier" eller laddningsregulatorn. Var sitter dessa komponenter?
Edit: Alla lampor och el funkar men det händer ingenting när man trycker på elstarten, inte ens startmotorn rör på sig det minsta.
Ja det är troligtvis laddningsregulatorn som lämnat in. Brukar kosta ca 1000-1500kr att köpa ny. Kolla på ebay.
Vill minnas att laddningsregulatorn sitter intill batteriet, under själva kutsen. Kan röra ihop det med R1 98-01 nu, men kolla min länk till sprängskisserna i signaturen så ser du var det sitter!
Hej alla r1/6 folk.
Jag har en lite fråga.
De är så att när jag krypkör med min R6a och går från ingen gas till gas så hugger/skuttar/rycker den iväg.
Samma sak åt andra hållet om man ligger på pytte lite gas och släpper helt så blir motorbromsen nästan för tvärt
Så om man ligger och smyger i ex depån på en bandag eller runt kvarteret och går från gas ingen gas så ser de ut som man sitter och headbangar
Kan man göra något åt detta eller är de bara jag som har för dåligt finlir i min gashand.
Hej alla r1/6 folk.
Jag har en lite fråga.
De är så att när jag krypkör med min R6a och går från ingen gas till gas så hugger/skuttar/rycker den iväg.
Samma sak åt andra hållet om man ligger på pytte lite gas och släpper helt så blir motorbromsen nästan för tvärt
Så om man ligger och smyger i ex depån på en bandag eller runt kvarteret och går från gas ingen gas så ser de ut som man sitter och headbangar
Kan man göra något åt detta eller är de bara jag som har för dåligt finlir i min gashand.
Dags att synka förgasarna kanske (om det nu är sådana på din modell)?
Även insprutningen, ifall det är en nyare R6 kan behöva ses över.
De är så jag gjort hittills legat och smyg bromsat lite men kändes inte helt rättAntar att du har en R6 med förgasare? Låter som så iaf
Prova att möta med kopplingen lite lätt, alltså låta den slira på kopplingen så ska du se att du kan smyga helfint. Du kan även lägga an fotbromsen bara en liten aning så får du lite hjälp där med.
Man måste felsöka......
1. Batterispänning när batteriet var nytt, innan startad hoj.
2. batterispänning med hojen startad
3. batterispänning med hojen på X.000 RPM (se rep-bok)
batterispänning efter ett dygn (när den stått ifred)
mäta upp förbrukning när den är "avstängd", dvs utan tändning osv.
Det är inte lönt att bara gissa och köpa grejor på måfå å byta...
hur klok blev du av att köpa nytt batteri ?
Ett frisk batteri ligger på närmre 13v obelastat
en frisk generator bör leverera runt 13,5 - 14v på tomgång och närmare 15v på angivet varvtal, över 15 volt är inte heller bra.
Helvete jag är less på R1: an nu!
Söker akut hjälp från expertisen här..
Som jag skrev för ett par sidor sen så köpte jag en ny motor och nu har vi monterat den, har varit på ett par småturer och allt verkade vara bra.
Men idag så skulle jag ut och köra lite och efter 2-3 mil så började motorlampan att lysa..
Som tur var så skedde det i närheten av en yamaha handlare, så jag körde hojen dit lugnt.
Slog av hojen, gick in i verkstan och snackade med gubben där om han kunde hjälpa mig men det kunde han inte för det var stängt.. Ok, men vi prövade starta hojen och inget skedde.
Felkod 11 står det. Han prövade kolla upp det men fann inte vad det kunde vara, så därför undrar jag om det är nån här som har nån aning.
Helvete!!! Jag skulle ju köra hem den imorgon.. Jobbpendlar nämligen.
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |