R1 och R6-tråden!

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Tjena.

Söker muttrar samt brickor till bakdrevet på en R1 2007 fälg.

Vart hittar man det till vettigt prìs?

Muttrar och brickor beställer du hos din närmsta Yamaha-åf. Kostar en hundralapp eller två.
Kolla artikelnummer i länken i min signatur nedan.

Muttrarna är för engångsdragning och bör ersättas.
Har för mig att det står att de skall dras med 140Nm i serviceboken, vilket inte stämmer med rekommenderad standard. Minns inte exakt vad det var men ej över 110Nm (med reservation för felskrivning).

Drar man enligt boken så är det lätt att själva skruven utmattas och går av.
Drev kostar 600-700 orginal, tror bestämt jag har ett i princip nyskick här hemma om det skulle vara intressant. Har endast rullat på hoj då den stått ny i butik.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Har äntligen fått tag på en R6 08:a!
Skall ställa fjädringen efter mig, och har en fråga ang. gafflarna.

Ursäkta min taffliga bild nedan. Men den borde illustrera vad jag undrar.
Gaffeln sticker upp nån centimeter ur styrkronan, och cliponet sitter någon centimeter under styrkronan.

Jag vet att det varierar mellan olika hojar. Vill minnas att på min förra R6:a så slutade gaffelbenet i jämnhöjd med styrkronan, är det standard att den sticker upp lite på 08:eek:rna?

View attachment 384634


Intressant fråga! Jag har för mig att standard är att kronan ligger jämns med toppen på gaffelbenen.
Var tvungen att Googla och såg att det fanns bilder på hojar med orginaldämpare och styrkrona i bägge lägena.

Skillnaden består väl mest i en något annorlunda ride height annars.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har äntligen fått tag på en R6 08:a!
Skall ställa fjädringen efter mig, och har en fråga ang. gafflarna.

Ursäkta min taffliga bild nedan. Men den borde illustrera vad jag undrar.
Gaffeln sticker upp nån centimeter ur styrkronan, och cliponet sitter någon centimeter under styrkronan.

Jag vet att det varierar mellan olika hojar. Vill minnas att på min förra R6:a så slutade gaffelbenet i jämnhöjd med styrkronan, är det standard att den sticker upp lite på 08:eek:rna?

View attachment 384634

Ligger i andra ringen original, alltså ska du precis se den andra ringen. Kör du med 60profil bak rekommenderar jag att du sätter den i första istället och sänker en 5mm bak om det går.
 

Lassvegas

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05
Hejsan!
Längesen jag skrev nåt här inne. Nu undrar jag hur ofta ni byter olja på era R1'or? Jag har en årsmodell -05 och den har rullat 400 mil sedan senaste oljebytet. Borde jag byta olja efter 400 lugna mil?
För övrigt så är min hoj till salu om det är någon som vill ha en riktigt fin R1'a :banana
/Johan
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Intressant fråga! Jag har för mig att standard är att kronan ligger jämns med toppen på gaffelbenen.
Var tvungen att Googla och såg att det fanns bilder på hojar med orginaldämpare och styrkrona i bägge lägena.

Skillnaden består väl mest i en något annorlunda ride height annars.

Ligger i andra ringen original, alltså ska du precis se den andra ringen. Kör du med 60profil bak rekommenderar jag att du sätter den i första istället och sänker en 5mm bak om det går.

Tack för svar!

Den sitter precis vid andra ringen, så det är nog orört.
Förra ägaren kändes inte som någon "skruvare" direkt :)

Men vill minnas att på 05:an så satt den jämns med, så blev lite fundersam.

Här är en bild på aset för övrigt:

firedrulr6.jpg
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tack för svar!

Den sitter precis vid andra ringen, så det är nog orört.
Förra ägaren kändes inte som någon "skruvare" direkt :)

Men vill minnas att på 05:an så satt den jämns med, så blev lite fundersam.

Här är en bild på aset för övrigt:

View attachment 384671

Jo, har för mig gaffeln är 12mm längre på -08 och framåt men i övrigt samma setting så den längre slaglängden hamnar ovan gaffelkronan. :) om det inte sitter på redan så leta upp annan bakdämp, det är nödvändigt om inte annat så för slitaget bak. Fram räcker långt med rätt fjäder för dig, iaf. 1.10 på åsen. :)
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Drev har jag, men skall kolla lokala verkstan ang mutter och bricka. Har för mig att det är 100NM +- 10% i moment.
Men hört flera som sager att man inte skall dra over 80Nm-

Tackar!! :tummenupp

Muttrar och brickor beställer du hos din närmsta Yamaha-åf. Kostar en hundralapp eller två.
Kolla artikelnummer i länken i min signatur nedan.

Muttrarna är för engångsdragning och bör ersättas.
Har för mig att det står att de skall dras med 140Nm i serviceboken, vilket inte stämmer med rekommenderad standard. Minns inte exakt vad det var men ej över 110Nm (med reservation för felskrivning).

Drar man enligt boken så är det lätt att själva skruven utmattas och går av.
Drev kostar 600-700 orginal, tror bestämt jag har ett i princip nyskick här hemma om det skulle vara intressant. Har endast rullat på hoj då den stått ny i butik.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Någon som vet om det går att spänna gasvajern på R6 2008?

På mina tidigare hojar har man bara dragit isär ett gummiskydd ganska nära rullen och där har det funnits muttrar. Men på 08:an hittar jag inga muttrar under gummiskyddet.

Har ett ganska stort "glapp" i gasen innan man får kontakt och det faktiskt gasar. Detta leder till att det är svårare att vara finkänslig om man slagit av lite för mkt nån gång.

Så, går det att justera vajern? Eller är det bara att vänja sig?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Någon som vet om det går att spänna gasvajern på R6 2008?

På mina tidigare hojar har man bara dragit isär ett gummiskydd ganska nära rullen och där har det funnits muttrar. Men på 08:an hittar jag inga muttrar under gummiskyddet.

Har ett ganska stort "glapp" i gasen innan man får kontakt och det faktiskt gasar. Detta leder till att det är svårare att vara finkänslig om man slagit av lite för mkt nån gång.

Så, går det att justera vajern? Eller är det bara att vänja sig?

Tjena!

R6 -06 och framåt har ju såndäringa "fly by wire"-historia. Ingen vajer från rullen alltså, bara en sladd som gissningsvis skickar info från nån givare på gasrullen till nån konstig databox som gissningsvis försöker utvärdera hur mycket du vridit på gasen som gissningsvis skickar info till nåt servo som gissningsvis vrider på den axeln spjällen sitter på. Gissningsvis ungefär så.

Justera glappet? Vet inte om det går...
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tjena!

R6 -06 och framåt har ju såndäringa "fly by wire"-historia. Ingen vajer från rullen alltså, bara en sladd som gissningsvis skickar info från nån givare på gasrullen till nån konstig databox som gissningsvis försöker utvärdera hur mycket du vridit på gasen som gissningsvis skickar info till nåt servo som gissningsvis vrider på den axeln spjällen sitter på. Gissningsvis ungefär så.

Justera glappet? Vet inte om det går...

Det finns 2 st vajrar där precis som på den gamla. Dock utan justeringsmuttrar... :död

edit: tror att jag hittar justeringen, den verkar vara betydligt längre ner på vajern än vad den var på både R1:an och förra R6:an.
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det finns 2 st vajrar där precis som på den gamla. Dock utan justeringsmuttrar... :död

Aha!
Vajrarna kanske går ned till den konstiga databoxen för att där omvandlas till elimpulser?
Nä, lyssna inte på mig...

Men:
Kan du inte kolla om det går att justera vajrarna i andra änden, vart de nu tar vägen?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Wire ner till styrboxen med lämpligt motstånd för man ska känna sig hemma, sitter justering på wiren, leta. :)
 

R1-T

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
FAGERSTA
Hoj
BMW R nine T/5 2020
Sållt R1,köpt BMW K1300s 30år jubileums.Kommmer att sälja lite
Yamaha prylar b.l.a. orginal garage stöd.krauser bagage platta.r1 tankväska
åter kommer ska kollai garage.:gråtaett tuft beslut:gnissla
 

1002cc

Medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Downtown
Hoj
FZR 1k
Främre bromscylinderkolvspackningen till en R1 -99, åt vilket håll ska den på? den vida änden pekandes mot fjädern antar jag, har jag rätt?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top