R1 och R6-tråden!

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vad gäller just den dekalen på cutsen så har jag dessutom för mig att just den inte är överlackad med klarlack ens original.

Stämmer bra, av någon anledning är dekalerna som sitter på kåporna inte klarlackade. Så har det varit på alla mina hojar, helt odugligt när man ska vaxa!

Nån som vet varför det inte är klarlack över dekalerna? Kommer kanske klarlackstationen innan dekalstationen på löpande bandet för kåpor i fabrikerna? :va
 

Heimdall

Medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Kramfors
Hoj
R1 -98
Kan mäta upp det där vid tillfälle. Min är förvisso en polkagris men har tittat runt lite och vad jag förstår så är det inte nån skillnad -98 emellan?

Vad gäller just den dekalen på cutsen så har jag dessutom för mig att just den inte är överlackad med klarlack ens original.

Vore väldigt tacksam! Nä det ska nog inte vara någon skillnad på våra hojar.
Okej jag tog för givet att när sidokåporna var klarlackade så gällde det även all annan plast.
 

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Så nu har jag äntligen beställt stålomspunna bromsslangar.
Det vart från cobra performance.
Svårt att byta? (Är van att skruva)
Fylla bromsvätska går det bra från behållaren eller ska man försöka hitta spruta och ta från oket?
Vilken bromsvätska? (dot 5.?)
Moment på bajonetbult?
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej!

Det är enkelt att byta slangar, och om det följer med nya koppar brickor - använd dem. Följer det inte med - köp nya. Jag har alltid fyllt i behållaren och sen luftat som vanligt. Det kanske är enklare/bättre att spruta i "bakvägen" men har aldrig provat själv.
Däremot har jag fyllt i vätska, luftat lite halvhjärtat, och sen fortsatt nästa dag när det runnit ner av sig självt. Har alltid funkat för mig, men har ingen aning om det beror på att jag väntat över natten (är säkert bara en form av placeboeffekt).

Tänk på en sak bara; kolla så att slangarna inte ligger emot nånstans, både när du vrider styret, och när du fjädrar ihop gaffeln. Jag repade sönder ett gaffelben för att jag var för lat för att kolla. Men nuförtiden har ju slangarna sånt där smuttit plasthölje = borde va repfritt.
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Spruta och fyll på underifrån, går toksnabbt. Det du ska ha är en 60ml sårspruta (känner du nån inom sjukvården vet dom precis vilken du ska ha). Jag satte nya slangar på min r6:a förra helgen, tror det allt som allt tog 15min med luftningen. Hade då iofs sambon till hjälp med att pumpa upp trycket. :banana
 

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Tack för era svar!
Blir byte direkt när de kommer hem.
Är det dot 4 jag ska ha eller? Står så i rephandboken har jag för mig iaf.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tack för era svar!
Blir byte direkt när de kommer hem.
Är det dot 4 jag ska ha eller? Står så i rephandboken har jag för mig iaf.

Använd bara dot 4 eller dot 5.1.

Häll INTE i dot 5, den är silikonbaserad och funkar inte ihop med materialen i bromssystem avsedda för glykolbaserade vätskor som dot 4 och dot 5.1.

Kolla här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bromsvätska
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Efterlyser härmed försäljningsbroschyr(er) för Yamaha YZF R1 1998. Mest intressant är Svenska om det finns, men Engelska är intressant det med.

Skicka PM du har, eller vet var man skulle kunna få tag på en.
 

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Kan ni svara på om R1 och R6 har samma bromspump fram?
Jag behöver få tag på en ny pump till en R1 -07.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Efterlyser härmed försäljningsbroschyr(er) för Yamaha YZF R1 1998. Mest intressant är Svenska om det finns, men Engelska är intressant det med.

Skicka PM du har, eller vet var man skulle kunna få tag på en.

Jag förstår dig, fint att rama in och hänga på väggen i garaget.

Broschyrer finns på ebay. Här: http://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...brochure&_nkwusc=Yamaha+sales+broshure&_rdc=1

Tyvärr rätt dyrt tycker jag. Ibland en hundring för en broschyr, och sen lika mycket för frakten!
 
Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Efterlyser härmed försäljningsbroschyr(er) för Yamaha YZF R1 1998. Mest intressant är Svenska om det finns, men Engelska är intressant det med.

Skicka PM du har, eller vet var man skulle kunna få tag på en.


http://www.exup1000.co.uk/tech/yzf-r1/index.html

Här är väl det mesta som du önskar dig.


Såg nu att det var försäljningsbroschyrer från 99-03, men servicemanualen från 98 är ju en bonus kanske ?
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Last edited:

rusty_13

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2007
Ort
varberg
Hoj
r6
har precis blitt ägare till en r6 från 2006.Serviceboken är stämplad vid 1994 mil.Jag undrar om någon vet vad som ingår i den servicen(ventilkoll)? och hur ser serviceintervallerna ut till r6an?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
har precis blitt ägare till en r6 från 2006.Serviceboken är stämplad vid 1994 mil.Jag undrar om någon vet vad som ingår i den servicen(ventilkoll)? och hur ser serviceintervallerna ut till r6an?

Tjena!

Här är svaret från Yzf R1 när jag undrade samma sak. Länken är en kanonsida där allt rörande R1/R6 finns samlat.

laidback

Här är den kompletta för bland annat årsmodell 1999 som är densamma som till 00:an

http://www.r6messagenet.com/forums/...254-r6-service-maintenance-repair-manual.html

Också lite R6 historia

http://www.yamaha-motor.eu/designca...spx?segment=Supersport&view=article&id=441042

BTW - Tack för tipset med passagerarsadeln


F.ö. helt makalöst att en hoj med varvbryt vid 15.900v/min klarar 4200 mil utan ventilkoll!
 
Last edited:

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
S
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Hej alla,

Nu är det så att jag ångra mitt köp av en cbr1000rr och köpte en blå 2007 r1 i nyskick, fick ett bra pris på den. Den har bara rullat 830mil till och med plastskydden vid tändning sitter kvar. Men när man kom hem börja man söka på r1 2007 och så hitta man en massa problem så man nästan sket på sig. Sitter nu här och fundera på om jag ska säga upp detta köpte också :huvet
( fick 1 år garanti på hela mcn) men...:3freakr1r2.jpgr1 2.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej!

Vad var det för problem du hittade vid din sökning?
Nu är inte jag nån f.d. R1-pilot och vet inte så mycket om dem, men nån årsmodell hade ju nåt ventil-relaterat bekymmer väl? Var det -07-08, eller?
Skulle tro att de hojar som haft problem redan har blivit omhändertagna i garantiåtgärder, och de som fortfarande rullar utan mankemang kommer aldrig att drabbas. Detta är min högst personliga teori, och någon med mer vetskap får gärna rätta mig om jag har fel.
 

SpaceAce

Azzazzin
Gick med
30 Jun 2008
Ort
Norra Skåne
Hoj
1 st. R1 -09 gata, 1 st. R1 -09 bana

mysecret

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Ort
Sala
Hoj
R1 -09
Har lyckats hitta en Servicemanual till min R1 -09:banana som nog är ganska lik en Workshop manual . 500 sidor som beskriver det mesta ungefär dom i en Haynes.. Ligger som PDF så den som är intresserad kan höra av sig så delar jag med mig...:banana
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top