Har haft (hoppas nu blivit av med dem...) problem med exup'en på min R6 ´07, fastnar i stängt läge.
Skriver ett lite längre inlägg mest för att om det skulle vara till hjälp för någon!
Symptomen var alltså att motorlampa lyste + felkod 18 = "exup stuck". Skruvade bort täckplåten vid exup-ventilen och varje gång har den stått fast i stängt läge, vickade lite fram och tillbaka med handkraft och efter några på/av med tändningsnyckeln så vred den sig rätt och allt ok, men det har återkommit flera gånger = tröttsamt att inte kunna lita på att ok + tappar ju all effekt + förmodligen inte så bra att köra med (kan avgasventilerna ta stryk?)
Felet återkom när körde en bit på 50-sträckor, dvs låga varv = där exup'en går in och stänger till.
-lossade vajrarna nere vid ventilen så att kunde kolla att själva ventilen inte kärvade, inget som helst fel där.
-justerade vajerspänningen, ska enl. servicemanualen vara 1.5 mm när trycker på vajrarna från sidan, felet återkom ändå
-Satte den i diagnostic mode och körde exup-testet (diag code 53) flera gånger - fungerade, inga fel
-felet återkom ändå, som tidigare fastnat i stängt läge
-lite bökigare, skruvade bort så att kunde kolla närmare på servomotormojängen, den var hel och ren, lossade vajrarna så att kunde kolla och känna att löpte helt fritt, inga problem, sprayade i lite olja när ändå hade det loss i läge att dra vajrarna ordentligt fram och tillbaka
-fel-helvetet återkom ändå! Upptäckte då att: när körde diag-testet, med vajerspänning så att öppnade exakt mot öppet-stoppet och sedan enligt spec i manualen på den andra vajern, så drog inte exup-servomotorn ventilen helt åt det stängda läget; men nu senast när fastnade igen, så stod ventilen helt mot stängd-stoppet: dvs diag-testet hade inte kört servomotorn med lika stora utslag, alternativt mer åt det öppna hållet, än vad som senare blev vid vanlig körning.
Här blir det ju klurigt - om det totala vridutslaget hos servomotorn är säg temperaturberoende och vid vanlig användning, dvs varmare än då kontrollerar prylarna, eller i vart fall opålitligt, blir så att det är ett större utslag stängt-öppet, så kan man kompensera för det med att slacka "stänga-vajern", max negativt av det blir ju att ventilen inte stänger så mycket som är tänkt och det skadar ju inte på något sätt alls.
Men om utslaget driftar åt det stängda hållet så är det ju fasen bättre att "ställa in" genom att lossa vajrarna vid ventilen helt och köra med den öppen och låta servomotorn dra i de två tåtarna bäst den vill.
Någon som har mer koll angående om kan hända att ändrar totala utslaget eller om det driftar?