Olja: r1 -09 ska ha 20w40 eller 20w50 enligt Boken. Okq8:s SBK Racing är 10w50 och jag är tveksam, av någon anledning anser alltså Yamaha att 20 är viktigt och det är väl viskositeten i kallaste läget? Någon som har åsikter? Någon som vet någon annan olja med rätt spec som går att köpa i ekonomiförpackning? Jaso ma vill jag minnas att det ska vara. Hur är t.ex xl moto att handla av? Gärna postorder, jag bor i en U-stad.
Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express
Du behöver inte vara det MINSTA orolig - OKQ8:s SBK Racing 10w50 funkar som hand i handske till 09:an, min har gått på denna oljan sedan ny. Jag har gjort service själv hela tiden, byter alltid olja och filter samtidigt och alltid ny fräsch olja innan avställning oavsett hur många mil hojen gått på säsongen.
Varför byter jag då olja så ofta, för att det behövs ? - Nä säkert inte
Jo för att jag har råd - 20 liters dunken för 1360 (65 kr litern) = 4 liter olja och ett filter för
320 spänn
Jag kör rätt hårt (tycker jag själv
), och tycker att denna olja är ruggigt prisvärd, så prisvärd att jag inte direkt snålar på bytena, utan byter efter (ca) 500-600 mils körning i snitt.
Nedan är Yamahas oljespec, 10w-50 täcker ju spektrumet från 10W("winter"-40 till 20w-50) till "50" och är en väl beprövad olja i racing = Då duger den till oss och våra crossplanemotorer också
YAMALUBE 4 10W-40 till lite kallare klimat alltså.
YAMALUBE 4 20W-50 till varmare klimatzon
och
OKQ8:s SBK Racing 10w50 till hela spektrumet
Type YAMALUBE 4 10W-40 or YAMALUBE 4 20W-
50, SAE 10W-40 or SAE 20W-50
Recommended engine oil grade API service SG type or higher, JASO standard
MA
Lubrication system Wet sump
Engine oil quantity
Total amount 4.58 L (4.84 US qt, 4.03 Imp.qt)
Without oil filter cartridge replacement 3.73 L (3.94 US qt, 3.28 Imp.qt)
With oil filter cartridge replacement 3.93 L (4.15 US qt, 3.46 Imp.qt)