R1 och R6-tråden!

Stämde dina täckbrickor bra färgmässigt? Har du lust kan du väl lägga upp en bild när de sitter på hojen?


nej, det gjorde dom inte

jag köpte kåpor på ebay i tyskland, säljaren angav svarta kåpor
jag beställde svartlackerade (black metallic) täcklock

men när kåporna kom, såg jag att det var graphite/grey färg på kåporna
syns inte så mycket dock
 
Behöver ny banhoj. När fick r6:an slirkoppling?
Du vill inte ha den slirkopplingen, helt kass. Kom på start o mål på Sviestad, trean och fullvarv. Sparkar i tvåan, mellangas, släpper ut kopplingen och bromsar in i esset precis som vanligt - då släpper kopplingen helt, är som att få i friläget, noll motorbroms.
Hörde av en polare som kör SS 600 att det det går att justera "släppet" om man köper Yamahas räserkoppling. Det finns andra här som säkert kan mer om det. :)

06, men sikta på en 08 och framåt, betydligt bättre hoj.

Jag trodde bara det var kåporna som skiljde sig åt? :va
 
Du vill inte ha den slirkopplingen, helt kass. Kom på start o mål på Sviestad, trean och fullvarv. Sparkar i tvåan, mellangas, släpper ut kopplingen och bromsar in i esset precis som vanligt - då släpper kopplingen helt, är som att få i friläget, noll motorbroms.
Hörde av en polare som kör SS 600 att det det går att justera "släppet" om man köper Yamahas räserkoppling. Det finns andra här som säkert kan mer om det. :)



Jag trodde bara det var kåporna som skiljde sig åt? :va

Går att justera ändå. Folk säger likadant om kawas prylar, men jag tycker då det funkar ypperligt. Ingreppet kräver en mutterknack för att justera, slirandet justeras med skivor. Jag gillar att kunna sparka ner 4 växlar o släppa upp kopplingen, knappt märka av motorbromsen o när jag vrider på igen så är allt bara som det ska på rätt växel.
 
nej, det gjorde dom inte

jag köpte kåpor på ebay i tyskland, säljaren angav svarta kåpor
jag beställde svartlackerade (black metallic) täcklock

men när kåporna kom, såg jag att det var graphite/grey färg på kåporna
syns inte så mycket dock

Okej, säger inte så mycket om hur hans täcklock matchar orginalkåpornas kulör alltså?
Ah, får lura på om hojen ska få vara helt fri från eftermarknads-bling...
 
Går att justera ändå. Folk säger likadant om kawas prylar, men jag tycker då det funkar ypperligt. Ingreppet kräver en mutterknack för att justera, slirandet justeras med skivor. Jag gillar att kunna sparka ner 4 växlar o släppa upp kopplingen, knappt märka av motorbromsen o när jag vrider på igen så är allt bara som det ska på rätt växel.

Jaha, det går att justera orginal också?
Det är klart den skulle passa dig om du inte använder/inte gillar motorbroms. Jag kör (körde) som en gammal träbock med mycket mellangas och bakhjulet släpandes efter. Omöjlig att lära mig nåt nytt. :huvet
 
Du vill inte ha den slirkopplingen, helt kass. Kom på start o mål på Sviestad, trean och fullvarv. Sparkar i tvåan, mellangas, släpper ut kopplingen och bromsar in i esset precis som vanligt - då släpper kopplingen helt, är som att få i friläget, noll motorbroms.
Hörde av en polare som kör SS 600 att det det går att justera "släppet" om man köper Yamahas räserkoppling. Det finns andra här som säkert kan mer om det. :)



Jag trodde bara det var kåporna som skiljde sig åt? :va

Stora problemet med slirkopplingen är att den är för hård, går dock att åtgärda ganska lätt.
Sitter 3 fjädrar av typ "3-bent solfjäder" , man tar bara bort benen på en fjäderbricka av 3 och sätter tillbaka den så minskar man styrkan, finns även yec-fjäder att handla som är typ som att ta bort benen på en.
Sen, med yec-box och kabelhärva kan man ställa in i programvaran, vet ej hur det funkar då jag inte har den men kan tänka mig högre tomgång för mjukare nedväxling.

Däremot är de fjädrarna en förbrukningsvara och är inte eviga, mina hade spruckit och delat sig när jag plockade ner så det var avsevärt lägre tryck, när jag satte ihop med nya så fick jag motorbroms igen som jag Inte var van vid, ställde ut när jag petade ner till 2an med för hög fart som jag blivit van att det skulle gå....så min gissning är att om du blev helt av med motorbroms så hade nog några bitar släppt helt.

08 är en annan hoj, största, synliga skillnaden är gaffeln som är ungefär 10mm längre förutom den kosmetiska skillnaden på kåpor då, gaffelkronan är även den av ny modell.
Ska enligt uppgift vara annan sving och ram med och nu tänker jag inte enbart att några skruvhål har annan placering utan styvhet osv.
Bakram i osvetsbar magnesiumlegering så lägg inte den i backen...
Sen motorn, ställbara trattar bla., märkbar skillnad i tryck mellan 06/07 och framåt

För gatåka är det skitsamma vilken man väljer men för banåka/race finns det vinster att hämta i den nya modellen.
 
Last edited:
Stora problemet med slirkopplingen är att den är för hård, går dock att åtgärda ganska lätt.
Sitter 3 fjädrar av typ "3-bent solfjäder" , man tar bara bort benen på en fjäderbricka av 3 och sätter tillbaka den så minskar man styrkan, finns även yec-fjäder att handla som är typ som att ta bort benen på en.
Sen, med yec-box och kabelhärva kan man ställa in i programvaran, vet ej hur det funkar då jag inte har den men kan tänka mig högre tomgång för mjukare nedväxling.

Däremot är de fjädrarna en förbrukningsvara och är inte eviga, mina hade spruckit och delat sig när jag plockade ner så det var avsevärt lägre tryck, när jag satte ihop med nya så fick jag motorbroms igen som jag Inte var van vid, ställde ut när jag petade ner till 2an med för hög fart som jag blivit van att det skulle gå....så min gissning är att om du blev helt av med motorbroms så hade nog några bitar släppt helt.

08 är en annan hoj, största, synliga skillnaden är gaffeln som är ungefär 10mm längre förutom den kosmetiska skillnaden på kåpor då, gaffelkronan är även den av ny modell.
Ska enligt uppgift vara annan sving och ram med och nu tänker jag inte enbart att några skruvhål har annan placering utan styvhet osv.
Bakram i osvetsbar magnesiumlegering så lägg inte den i backen...
Sen motorn, ställbara trattar bla., märkbar skillnad i tryck mellan 06/07 och framåt

För gatåka är det skitsamma vilken man väljer men för banåka/race finns det vinster att hämta i den nya modellen.

Underbart med sådana utförliga svar!
Är det inte som på kawan att man kan justera med stålplattorna i kopplingen med? Den har ju förvisso 1 extra fjäder bakom kopplingskorgen, men i övrigt tycker jag de verkar fungera precis likadant?
 
Jaha, det går att justera orginal också?
Det är klart den skulle passa dig om du inte använder/inte gillar motorbroms. Jag kör (körde) som en gammal träbock med mycket mellangas och bakhjulet släpandes efter. Omöjlig att lära mig nåt nytt. :huvet

Japp, på kawan tar man helt enkelt bort 1-3 av fjädrarna bakom kopplingskorgen för att justera hur lätt kopplingen ska börja slira, och genom att justera kopplingens tjocklek med olika tjocklek på stålskivorna så ändrar man hur mycket den slirar. Man har från 37.6-38.8mm att leka med, har satt min till 38 men ska nog jaga ner den lite till. Helst skulle jag knappt känna motorbromsen.

Jag hade gärna varit duktig på det där med att mellangasa vid nedväxling, men har inte blivit riktigt bra på det, och då blir det mest ett hinder att behöva göra det, så då tar jag hellre bort en sak til ur ekvationen så att jag bara behöver peta ner växlarna o sen slippa bry mig om annat än bromsningen och övergången till att ge gas igen.
 
Underbart med sådana utförliga svar!
Är det inte som på kawan att man kan justera med stålplattorna i kopplingen med? Den har ju förvisso 1 extra fjäder bakom kopplingskorgen, men i övrigt tycker jag de verkar fungera precis likadant?

Vet inte riktigt det du, finns ju lite olika tjocklekar på de och även lamellerna men det trodde jag endast var för att få rätt paket-tjocklek.....

Nummer 17 på bilden är de fjädrarna jag talar om, man kapar benen på en och lägger tillbaka den som bricka så blir det oftast tillräckligt bra för de allra flesta. :).

IMG.jpg

Jag var inget bra på att få med så det gick att se tydligen......öppna i nytt fönster och förstora......
 

Bifogat

Last edited:
Vet inte riktigt det du, finns ju lite olika tjocklekar på de och även lamellerna men det trodde jag endast var för att få rätt paket-tjocklek.....

Nummer 17 på bilden är de fjädrarna jag talar om, man kapar benen på en och lägger tillbaka den som bricka så blir det oftast tillräckligt bra för de allra flesta. :).

View attachment 421535

Jag var inget bra på att få med så det gick att se tydligen......öppna i nytt fönster och förstora......

Japp, precis som kawan, fast den har 4. Jag tog helt enkelt bort 3 av fjädrarna.
Ska du köra på Sviestad i september? Kanske kan komma förbi o provsitta o klämma o känna lite då?
 
Japp, precis som kawan, fast den har 4. Jag tog helt enkelt bort 3 av fjädrarna.
Ska du köra på Sviestad i september? Kanske kan komma förbi o provsitta o klämma o känna lite då?

Är jag och hoj hel så är det tänkt så.:)
och bikeweek hela veckan och seva nu på måndag-tisdag på åsen och troligen onsdagsträningen med med.........

Står i box 5 hela bikeweek, måndag till söndag. :)
 
Hej alla med lite mer kunskap än mig! Har en fråga om kit-härva. Härvan saknar anslutning till bränslepump under tanken, men har annan förgrening/kontakt mitt under. Hur löser man detta? Tacksam för idéer.
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top