R1 och R6-tråden!

Flankrooth

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Ort
Kungsängen
Hoj
BMW S1000RR, Yamaha R1, GASGAS EC300
Hej på er :hej

Är det någon här som har en underkåpa (racekåpa) till en R6 03-05 liggandes? det gör inget om den är repig o ful bara den sitter ihop, jag krashade min hoj på kinnekulle förra veckan o måste få ihop den till Gelleråsen den 6/8 o alla återförsäljare jag har pratat med har 3v leveranstid..
Släng iväg ett pm om du har en tillsalu :tummenupp

/Paul
 

carlsson747

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2007
Ort
Örebro
Hoj
-02 R1
Jag har lite problem! Har en r1 2006, ska besiktiga och har bytt tillbaka till orginalblinkers, men nu har jag turbonlimkers?! Sitter inga motstånd vad jag kan se( borde blinka ännu saktare en orginal iof) jorden är ok(direkt på batteri från relä. Har bytt relä. Samma fel!

Någon som har idéer?:va
 

snutten_00

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR
Någon som vet hur många mm man har mellan bultarna som håller fast tanken det är antingen 60 eller 90 mm på R6 2009 ?
Tanken att köpa Öhlins styrdämpare.
 

carlsson747

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2007
Ort
Örebro
Hoj
-02 R1
Jag har lite problem! Har en r1 2006, ska besiktiga och har bytt tillbaka till orginalblinkers, men nu har jag turbonlimkers?! Sitter inga motstånd vad jag kan se( borde blinka ännu saktare en orginal iof) jorden är ok(direkt på batteri från relä. Har bytt relä. Samma fel!

Någon som har idéer?:va
Sådär, någon klåpare som hängt på fel relä.... då går det inte! funkar fint nu....
Tack för hjälpen!:crash
 

Jemej

Medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Mönsterås
Hoj
06 Yamaha R6 Såld!! BMW S1000RR Såld!! Mv Agusta F4 R312 Såld! GSXR 750 L0 Såld! GSXR 750 K9 Såld! CBR1000RR 08 Såld! GSX-R 750 L1 Såld S1000rr 2012 Såld
Finns det 2 olika downpipes till R6 2008-2009 ?
Med kat och utan ?! :va
Någon som kan bekräfta det ???

Till den R6´an som såldes här finns ju bara den med cat men i bla USA så såldes ju den "gamla"
modellen kallad R6s så sent som 2009. Däremot så är det ju många som använder det grenröret från en tex 2005 på den nya modellen just för att eliminera catten. :)
 
Last edited:

Jemej

Medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Mönsterås
Hoj
06 Yamaha R6 Såld!! BMW S1000RR Såld!! Mv Agusta F4 R312 Såld! GSXR 750 L0 Såld! GSXR 750 K9 Såld! CBR1000RR 08 Såld! GSX-R 750 L1 Såld S1000rr 2012 Såld
Och den grenrör utan cat från USA passar rakt av på Europa modell?

Japp, det gör det men själva röret har samma diameter som ljuddämparen så du behöver en rörbit/adapter
för att sätta ihop dom :)

Googla "R6 05 Headers on 06" så hittar du några tips på hur man gör :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Japp, det gör det men själva röret har samma diameter som ljuddämparen så du behöver en rörbit/adapter
för att sätta ihop dom :)

Googla "R6 05 Headers on 06" så hittar du några tips på hur man gör :)


Men hur... då försvinner alltså -06ans dämpare under motorn? Ignorerar man och kör vidare med bara (orginal-)snutten som syns?
 

Jemej

Medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Mönsterås
Hoj
06 Yamaha R6 Såld!! BMW S1000RR Såld!! Mv Agusta F4 R312 Såld! GSXR 750 L0 Såld! GSXR 750 K9 Såld! CBR1000RR 08 Såld! GSX-R 750 L1 Såld S1000rr 2012 Såld

WREC

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2015
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha R6
Jag är ny på motorcykelfronten men inte oerfaren skruvare.
Nu har jag skaffat mitt första projekt, där jag har köpt en gammal R6a som jag tänkte skruva ihop till fungerande.
Första tanken var att skaffa en ny motor, men det verkar svårare än tänkt.
Så har börjat titta på att stoppa i en nyare motor, men har läst mig till att det inte är så bara.
Jag har inte hittat informationen jag behöver genom sökande, så skriver lite till er om erfarenhet och råd.
Jag har en Yamaha R6 RJ03 -00
Vad uppstår för komplikationer med att stoppa i en nyare motor? tex RJ05?
Uppskattar all typ av erfarenhet och tankar.
Även information och erfarenhet om att renovera upp den befintliga motorn, då det finns i tankarna också.

MvH
Kim
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha

Har ju bytt kåpor på min R6. De gamla är i ok skick. Inga sprickor, men däremot lite repor. Bilden ovan är tagen minuterna innan de togs av hojen. På någon meter så ger dom ett bra intryck men synar man dom nära så ser man repor på sina håll (främst från spännband, men finns en djup repa ända ner i plasten på toppkåpan). Kåporna är Yamaha original rakt igenom förutom underkåpan. Den är I äkta kolfiber och gjuten I ett stycke, med riktigt bra passform. Med en omgång lack på skulle dessa kåpor bli perfekta.

Jag har börjat irritera mig på hur mycket plats dom tar upp och funderar lite smått på vad ett sett kåpor enligt ovan kan vara värt om man skulle sälja av dom?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag är ny på motorcykelfronten men inte oerfaren skruvare.
Nu har jag skaffat mitt första projekt, där jag har köpt en gammal R6a som jag tänkte skruva ihop till fungerande.
Första tanken var att skaffa en ny motor, men det verkar svårare än tänkt.
Så har börjat titta på att stoppa i en nyare motor, men har läst mig till att det inte är så bara.
Jag har inte hittat informationen jag behöver genom sökande, så skriver lite till er om erfarenhet och råd.
Jag har en Yamaha R6 RJ03 -00
Vad uppstår för komplikationer med att stoppa i en nyare motor? tex RJ05?
Uppskattar all typ av erfarenhet och tankar.
Även information och erfarenhet om att renovera upp den befintliga motorn, då det finns i tankarna också.

MvH
Kim
Varför vill du byta motor?


Ett motorbyte till RJ05-generationen är inte görbart, iallafall inte utan en del pyssel då de har insprutning = helt olika elsystem och säkert mycket annat också.

Satsa på en 99-02-motor istället för enkelt byte. Ta allting lugnt och metodiskt och märk upp slangar och kablar var de satt (ta mycket kort). Ett depåstöd och en garagedomkraft är nästan ett krav.
Kom ihåg att lossa muttern till främre drevet och muttern till kopplingskorgen innan du hänger av kedjan, då har du mothåll om du lägger en träregel genom bakfälgen. Detta för att enklare kunna dela motorn senare.
Just det; till muttern till de bakre motorfästena behövs en speciell hylsa (som jag självklart inte minns hur den ser ut just nu).

Det finns säkert andra som kan fylla på med tips här, men kom ihåg: Kör hårt! :)
 
Last edited:

WREC

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2015
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha R6
Varför vill du byta motor?


Ett motorbyte till RJ05-generationen är inte görbart, iallafall inte utan en del pyssel då de har insprutning = helt olika elsystem och säkert mycket annat också.

Satsa på en 99-02-motor istället för enkelt byte. Ta allting lugnt och metodiskt och märk upp slangar och kablar var de satt (ta mycket kort). Ett depåstöd och en garagedomkraft är nästan ett krav.
Kom ihåg att lossa muttern till främre drevet och muttern till kopplingskorgen innan du hänger av kedjan, då har du mothåll om du lägger en träregel genom bakfälgen. Detta för att enklare kunna dela motorn senare.
Just det; till muttern till de bakre motorfästena behövs en speciell hylsa (som jag självklart inte minns hur den ser ut just nu).

Det finns säkert andra som kan fylla på med tips här, men kom ihåg: Kör hårt! :)

Hej. Tack för visat intresse.
Misstänkte att det inte bara var att byta till nyare motor. Men då mina efterforskningar på begagnad 99-02 motor har visat sig vara svårt att få tag i, börjar man fundera på om det är något man kan göra någorlunda "enkelt", då det finns nyare att få tag i.
Förhoppningen är såklart fortfarande att hitta en lika dan för smidigast jobb.

Jag köpte cykeln med motor urtagen och delad vid sidan av. Så jag har börjat prata med Yamaha återförsäljare och motorrenoverings firma för att titta på renoveringsalternativet.
Han trodde att borra upp och fixa till nytt foder och slipa in samtliga foder skulle gå på runt 5000. Sen måste jag skicka iväg toppen för koll då jag inte tror jag kan kontrollera funktionen på egen hand. Har inte koll på vad det skulle kosta. Kan ju såklart kolla så gott man kan och hoppas på det bästa?
Ska leta efter om det finns några "motorrenoverings kitt" med kolvringar och dylikt att beställa och vad de kostar. Om jag väljer alternativet att fixa till nytt foder så tänkte jag skruva ihop det själv sen.
Kul att ha gjort så mycket man kan själv och på så sätt minska kostnaderna.
Sen kommer det roliga jobbet att få tillbaka allt, då jag inte har tagit isär det. :va Men det löser sig säkert.

Letar med ljus och lyckta efter en fungerande motor, så säg till om nån vet vart det finns en. :tummenupp

Annars mottages andra tips när det gäller att renovera den havererade motorn varmt!

MvH
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej. Tack för visat intresse.
Misstänkte att det inte bara var att byta till nyare motor. Men då mina efterforskningar på begagnad 99-02 motor har visat sig vara svårt att få tag i, börjar man fundera på om det är något man kan göra någorlunda "enkelt", då det finns nyare att få tag i.
Förhoppningen är såklart fortfarande att hitta en lika dan för smidigast jobb.

Jag köpte cykeln med motor urtagen och delad vid sidan av. Så jag har börjat prata med Yamaha återförsäljare och motorrenoverings firma för att titta på renoveringsalternativet.
Han trodde att borra upp och fixa till nytt foder och slipa in samtliga foder skulle gå på runt 5000. Sen måste jag skicka iväg toppen för koll då jag inte tror jag kan kontrollera funktionen på egen hand. Har inte koll på vad det skulle kosta. Kan ju såklart kolla så gott man kan och hoppas på det bästa?
Ska leta efter om det finns några "motorrenoverings kitt" med kolvringar och dylikt att beställa och vad de kostar. Om jag väljer alternativet att fixa till nytt foder så tänkte jag skruva ihop det själv sen.
Kul att ha gjort så mycket man kan själv och på så sätt minska kostnaderna.
Sen kommer det roliga jobbet att få tillbaka allt, då jag inte har tagit isär det. :va Men det löser sig säkert.

Letar med ljus och lyckta efter en fungerande motor, så säg till om nån vet vart det finns en. :tummenupp

Annars mottages andra tips när det gäller att renovera den havererade motorn varmt!

MvH

Jag är absolut inget motorproffs, men 5000 för arbetet med lager och sånt låter väl lite i överkant om det ska vara lönt att göra. Sen är det ju toppen kvar, kanske med ventiltätningar och styrningar och slipa in ventiler där några kanske behöver bytas (jag bara spekulerar).
Smidigt vore om du kände nån som kunde ha din motor som "kvällsprojekt", då vet du att den är schysst sen.

Kolla annars SH:s Köp och Sälj om det finns nån motor, eller kanske prova en köpes-annons?
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top