R1 och R6-tråden!

Zeif

Medlem
Gick med
11 Jun 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
Yamaha YZF R6-12
Hallå folket!
Jag är i farten att införskaffa mig en R6a. Har dock en fundering ifall det är värt att lägga 10-20.000kr extra för att få en 06a istället för en 03a. Samma mil och fint skick båda två. Vad säger era erfarna skallar om detta? Är 03an en OK årsmodell eller är den alldeles för trött? Kom gärna med för och nackdelar!

Tacksam för svar =)
Ju nyare desto bättre ;)
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Hallå folket!
Jag är i farten att införskaffa mig en R6a. Har dock en fundering ifall det är värt att lägga 10-20.000kr extra för att få en 06a istället för en 03a. Samma mil och fint skick båda två. Vad säger era erfarna skallar om detta? Är 03an en OK årsmodell eller är den alldeles för trött? Kom gärna med för och nackdelar!

Tacksam för svar =)

03-05 är en jäkligt fin hoj som är något snällare (körställning mm) än den helt nya modellen 06-.
Från 2008 kom en stor uppdatering i motor mm så den skulle jag rekommendera annars om du har råd.
Men 03-05 kan man hitta för vettiga pengar och är kanske billigare att försäkra? Kolla upp försäkring innan köp är mitt råd.
 

rtessmann

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2015
Ort
Örebro
Hoj
Letar
03-05 är en jäkligt fin hoj som är något snällare (körställning mm) än den helt nya modellen 06-.
Från 2008 kom en stor uppdatering i motor mm så den skulle jag rekommendera annars om du har råd.
Men 03-05 kan man hitta för vettiga pengar och är kanske billigare att försäkra? Kolla upp försäkring innan köp är mitt råd.

Okej, tack för infon! Ja rent estetiskt så är ju 06- trevligare. Säkert i motorn också. Men detta blir min första sporthoj, så jag kommer nog inte vara allt för kräsen. Försäkringen för en 03a ligger på 1300kr/månaden och 06an 1500kr/månaden. Så skillnaden är inte enorm. Men är 03an fortfarande "aggressiv" i körställning eller blir det rakryggad som en sport-touring?
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Okej, tack för infon! Ja rent estetiskt så är ju 06- trevligare. Säkert i motorn också. Men detta blir min första sporthoj, så jag kommer nog inte vara allt för kräsen. Försäkringen för en 03a ligger på 1300kr/månaden och 06an 1500kr/månaden. Så skillnaden är inte enorm. Men är 03an fortfarande "aggressiv" i körställning eller blir det rakryggad som en sport-touring?

Är det din första hoj överhuvudtaget eller första sporthoj?
En kompis köpte en R6 -04 som första hoj och den funkar bra även till det, även om den inte är superenkel runt lågfartskonbana osv.

03-05:an är något snällare i körställning men det är absolut ingen sporttouring, bara att 06- är något extremare. Rekommenderar att du provsitter minst och helst provkör innan du bestämmer dig helt.
 

rtessmann

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2015
Ort
Örebro
Hoj
Letar
Är det din första hoj överhuvudtaget eller första sporthoj?
En kompis köpte en R6 -04 som första hoj och den funkar bra även till det, även om den inte är superenkel runt lågfartskonbana osv.

03-05:an är något snällare i körställning men det är absolut ingen sporttouring, bara att 06- är något extremare. Rekommenderar att du provsitter minst och helst provkör innan du bestämmer dig helt.


Tackar enormt för din info!
Nej nej, det är inte min första hoj. Har kört lite blandat innan. Men R6 har alltid varit lite av en dröm! Ja absolut ska jag provsitt samt åka. Lite dåligt med sporthojar i butiker här i Örebrotrakterna dock. Men ska absolut försöka lösa det!
 

rtessmann

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2015
Ort
Örebro
Hoj
Letar
Förresten. Vad kan vara ett acceptabelt miltal på en 03a? Tänker lite spontant att "sporthojsmil" sliter lite mer än på en annan typ av hoj!? Kanske har tokfel :p
 

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Ort
Henkan
Hoj
Yamaha -R6 09
Tackar enormt för din info!
Nej nej, det är inte min första hoj. Har kört lite blandat innan. Men R6 har alltid varit lite av en dröm! Ja absolut ska jag provsitt samt åka. Lite dåligt med sporthojar i butiker här i Örebrotrakterna dock. Men ska absolut försöka lösa det!

Lycklig nybliven ägare till min första sporthoj en R6 -09:banana:banana Då köpet blev så här sent på säsongen har det bara blivit ett par lugnare turer kan jag ändå inte klaga på körställningen, jag sitter som ett smäck på den längtar till sommaren och få köra mer inspirerat... Kommer bli en låååång vinter...
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Lycklig nybliven ägare till min första sporthoj en R6 -09:banana:banana Då köpet blev så här sent på säsongen har det bara blivit ett par lugnare turer kan jag ändå inte klaga på körställningen, jag sitter som ett smäck på den längtar till sommaren och få köra mer inspirerat... Kommer bli en låååång vinter...

Grattis och välkommen till Yamma-gänget! :hej
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Kanske inte det smartaste valet men.....

Ser väl inte ut att ha varit mycket jobb men, jisses vad mycket funderande, provande och klurande för att få den som jag vill. Haft lite tur ändå och legat på gränsen med dubblängden(behöver lite längre här uppe i Norrbotten), men löste det genom att förstärka däcken invändigt mot ev genomslag.
Testdubbade fram också ett varv i mitten och på sidorna. Så jäkla nöjd att t o m orginalskärmen rymdes.

Värmehandtagen sär monterade liksom påsarna över dom. Testade med TRW styrhöjare, men blev inte riktigt riktigt nöjd, dvs....för lite höjdvinning för att avvika från orginalet.(kanske jag monterar dom igen sen?). Nu bara resten kvar....cirka 200 dubb till fram.

Ska bli grymt kul att se om den funkar på gata(har kört CBR600 tidigare)

r1-4.jpg
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Ser väl inte ut att ha varit mycket jobb men, jisses vad mycket funderande, provande och klurande för att få den som jag vill.

Dela gärna med dig av inköpslistan?
Igår kväll var det fan på gränsen att köra med R1:an tycker jag, med temp runt nollan och stelfrusna fingrar efter bara ett par mil :)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Dela gärna med dig av inköpslistan?
Igår kväll var det fan på gränsen att köra med R1:an tycker jag, med temp runt nollan och stelfrusna fingrar efter bara ett par mil :)

Värmehandtag såklart, längre lista för det behövs ju inte :)
Jag monterade på ett par feta Koso nu(handtagen blir lite tjocka). Annars har jag alltid använt mig av klistermodellen(såna som man klibbar under orginalhandtagen)
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Kanske inte det smartaste valet men.....
Ska bli grymt kul att se om den funkar på gata.

Klart den kommer funka!
R1 -98 är inte bara hoj. Det är som en religion :tummenupp

Kan vara så att jag ser fel...
Men, ser det inte ut att ha stått en Thruxton nästan precis på den platsen där din R1 står parkerad på bilden? Det är ngt med oljefläckarna på golvet.
 

rtessmann

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2015
Ort
Örebro
Hoj
Letar
Hej! Vad är ett rimligt pris på en "fräsch" 03a R6a..? Har absolut ingen aning om vad som är rimligt eller inte. :(
 

rtessmann

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2015
Ort
Örebro
Hoj
Letar
Är det någon som vet ifall det finns typ "karbonfilm" att sätta på ett kromat rör? Har ett fult kromat rör som jag vill pimpa lite. Borde finnas kan man tycka :)

Eller om det kanske till och med är någon som har ett fräscht slipon liggandes till salu?
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Galfer 1375 är bra!

Om du skulle jämföra de beläggen mot orginal (om du har kört på såna förstås...), vad är skillnaden då? Jag körde bara orginal, t.o.m. när jag tävlade, och vill veta vad jag ev missat.

Andra får naturligtvis också svara. :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om du skulle jämföra de beläggen mot orginal (om du har kört på såna förstås...), vad är skillnaden då? Jag körde bara orginal, t.o.m. när jag tävlade, och vill veta vad jag ev missat.

Andra får naturligtvis också svara. :)

Det initiala bettet och den kraft du behöver lägga för önskad bromskraft, ju mindre kraft desto högre precision.

Dock behöver man bromsa in sig på dom de första varven så man inte slår runt första sena bromsningen när dom blivit varma, anlägger du samma kraft på ett par nya varma 1375 som ett set som är halvslitna eller original så går du runt.....

Nu är ju bara 1375 bra kanske ett race eller så sen går dom ner sig fort, jag körde nästan 4säsonger på dom men var tvungen att byta minst 3 gånger/säsong för dom går ner sig så fort och då körde jag dom ändå långt över vad jag ville enbart av ekonomiska skäl, egentligen skulle jag velat haft nya inför varje race.
Bromsverkan blir sämre och kraften du får anlägga är därför större och då minskar ju precisionen, man blir tröttare i handen och får därmed ännu sämre precision.....ond cirkel alltså.

Men dom är snälla mot skivorna, har mina original än. :)

Finns bättre men de kostar ju lite till, 2400 för de TRW jag har nu men efter denna säsongen känns de lika bra som när jag monterade dom, dock kostar ju 3set 1375 lika så....

Sen får man göra samma när man byter till TRW annars så slutar det illa, den kraft du behöver på dom är inte i närheten av den du behöver på ett hyfsat set 1375 så när de blivit varma så Nyper det!
Första, kalla bromsningarna är som slitna 1375, när de börjar bli varma är de som nya 1375 och racevarma så tar det stopp! Blev några resor på escapen när jag försökte lära mig efter jag nästan slagit runt och fått släppa........

Jag bytte när jag överhettade mina original, spännande att bromsa "utan" bromsar på varv 3......utan bromsar innebär ju inte att bromsarna försvann då men när man förväntar sig en retardationskraft när du tar i greppet och den är avsevärt lägre så känns det som bromsarna är borta när man bromsar så sent det "går"
Kändes som fett på skivorna och det hjälpte inte att klämma hårdare, skivorna var blå när jag kom in, 1375 löste det problemet sen höll jag fast vid dom till i år då jag bytte på rekommendation från konkurrenter.

Ed. ska du köra gata rekommenderar jag original dock, det är de som funkar bäst i den miljön då de värms snabbt och inte kyls av, 1375 behöver några bromsningar för att bli varma och kyls snabbt så du vet inte vilken bromskraft du behöver anlägga för att få stopp på hojen om du inte kör "banaktivt" och de håller för rätt högt tempo på bana med.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jo, men exup-motorn ju inte veta hur jag justerat vajrarna? :va
Eller utgår den alltid från att fjädern till spjället ställt det i öppet läge och "nollas" i och med det?



Lite märkligt men egentligen öppnar inte motorn spjället på högre varvtal, snarare så att den stänger på lägre varv.

Har du inte löst detta så ta ner servicemanualen, där har du hur man går in i serviceläge via instrumentet så du kan justera spjället, det går då att ställa det i ändläge och du har noterat vilket spel det ska vara då. :)
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top