R1 och R6-tråden!

WREC

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2015
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha R6
Jag är absolut inget motorproffs, men 5000 för arbetet med lager och sånt låter väl lite i överkant om det ska vara lönt att göra. Sen är det ju toppen kvar, kanske med ventiltätningar och styrningar och slipa in ventiler där några kanske behöver bytas (jag bara spekulerar).
Smidigt vore om du kände nån som kunde ha din motor som "kvällsprojekt", då vet du att den är schysst sen.

Kolla annars SH:s Köp och Sälj om det finns nån motor, eller kanske prova en köpes-annons?

Insåg att jag inte svarat på varför jag vill byta motor.
Motorn har en skada på ett av fodrena där det saknas en 2*1 cm bit i en av cylindrarna.
Sett många liknande skador på dessa motorer när jag letat information på nätet.
Han menade på att man kan ta bort fodret och borra upp för ett grövre foder. sedan borra tillbaka till original storlek. Han trodde det skulle behövas minst en ny kolv och när man ändå håller på så slipar man till alla cylindrarna och byter kolvringar m.m.
Har ingen uppfattning om priset är högt eller inte.
Har ingen uppfattning om vad det kostar att skicka toppen på koll och justering heller.
Jag skruvar mer än gärna med allt jag kan och har inget problem med att plocka isär allt och sätta ihop det med nya delar. Men jag har inga kontakter när det gäller borra i block eller sätta i foder. Inte heller när det gäller planhetsmätning av topp eller ventil kontroll. Övrigt känner jag att jag kan klara av.
Det jag har problem med är att hitta något ställe att beställa delar för motorrenovering ifrån. Tips uppskattas!

Jag har för övrigt hittat en motor på eBay i USA. Dock är jag osäker på om det är ett okej pris på den.
http://www.ebay.com/itm/443-2000-Yamaha-yzf-r6-R6-600-motor-engine-/181783567602?hash=item2a53251cf2&vxp=mtr

Priset på motorn är nog okej. 10000 kr
Problemet är export avgiften. 320 dollar

Landar enligt mina beräkningar på 15000 att få hem den.

Jag har koll på SH:s köp och sälj och har lagt en köpes annons där. Inget napp ännu.
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Är det samma blåa nyans på alla årsmodeller av R6 (och R1)? DPBMC allihopa?
 

WREC

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2015
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha R6
Jag håller ju som sagt på att leta efter en motor att sätta i min Yamaha R6 från 2000.
Jag har kontakt med en kille som vill sälja mig en RJ05 motor (-03). Han har tydligen kört den med förgasare.
Då kommer ju lite funderingar upp i huvudet!
Jag har ju i yngre dagar på div bilar satt i nyare motorer med insprutning och flyttat över förgasare för att inte behöva bygga om elsystemet. :tummenupp
Borde ju rimligtvis fungera likadant på MC?
Då kommer ju frågorna. Är det någon som har någon erfarenhet av detta?
Eller kanske viktigare, är den någon som vet om det skiljer något på motorupphängningen i ramen? Och i så fall vilka modeller har samma upphängning?
Eller andra problem som kan uppstå...
Alla tankar uppskattas. :va

MvH
Kim
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
99-02 motorerna är ju inte jätteovanliga i annonser......
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
50th-anniversary-ägare som jag är kom jag att tänka på en sak. Yamaha har ju redan firat av ett 50-års jubileum med gula hojar för några år sen.
2012 gällde det väl första gp-vinsten, men vad gällde det förra gången?


Det börjar likna H-D, leskit!:skrämd
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
2006 firade de 50 år av fabriksracing i USA. De svart-gula cyklarna är ju amerikanarnas racingfärger. Yamaha i Europa har kört mycket röd-vit.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
2006 firade de 50 år av fabriksracing i USA. De svart-gula cyklarna är ju amerikanarnas racingfärger. Yamaha i Europa har kört mycket röd-vit.

Just det ja, du har ju en Amerika-gul en och har koll. Nå, hoppas de (Yamaha) är lite restriktiva med jubileerna i fortsättningen så det slipper liknas vid alla jubileums-modeller H-D har. :gnissla
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Skulle behöva en lite smalare fälg till min R1 -98.(så jag kan kränga på ett smalare däck) Har nån koll på om nån annan fälg passar rakt av. Har hört att en TDM900 fälg passar men.....
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har nån koll på hur exupen på R6 ska justeras? Alltså i vilket läge ska den stå när man satt dit vajrarna? Håller på att återställa min -06 till orginal, men blev osäker på vilket läge den ska ha i viloläge.
 

DaKa

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia Tuono Factory -16
Någon som vet hur SC Project slip on låter på en R1 årsmodell 15? På Youtube har jag bara hört systemet utan katt! Ska man satsa på det eller räcker slipon?
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Har nån koll på hur exupen på R6 ska justeras? Alltså i vilket läge ska den stå när man satt dit vajrarna? Håller på att återställa min -06 till orginal, men blev osäker på vilket läge den ska ha i viloläge.
På fzr grundställde sig den när man slog på tändningen
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
På fzr grundställde sig den när man slog på tändningen

Jo, men exup-motorn ju inte veta hur jag justerat vajrarna? :va
Eller utgår den alltid från att fjädern till spjället ställt det i öppet läge och "nollas" i och med det?



Lite märkligt men egentligen öppnar inte motorn spjället på högre varvtal, snarare så att den stänger på lägre varv.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Tror det är så att den alltid är fullt öppen efter att man slagit på tändningen, just för att man lätt ska ha kunna justera in den. Sedan stänger den så fort motorn hoppar igång.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Fanns ett läge man satte en skruv i på ventilen vid vajerinfästningen på fzr.
Slog på tändningen så att motorn nollade.
Häng på vajrar och justera slack.
Ta bort skruv
Klart.
 

pink panther

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2015
Ort
hemma
Hoj
R1 -01 -10
Lightech fotpinnar R1 2010

:hejKöpte Lightech fotpinnar R1 2010.
Vid montering av vänster sida/nedre/bult diffar 3mm mellan ramen och fästet.

Fick det här som svar efter en månad eller två:

I have heard back from the technical guys at LighTech and they have advised me that there may be some slight tolerances of between 2-4mm on the Yamaha frame, what they suggest is to tighten the rear set bolts one turn each at a time so it tightens against the frame evenly this should resolve the issue you have.

Har Ni haft samma problem, då alla andra eftermarknads fotpinnar bör vara av samma problem på just R1 2009-2014?

Jag tycker deras svar (reactive parts) låter...:va
 

Bifogat

  • 20150718_130604.jpg
    20150718_130604.jpg
    99.3 KB · Visningar: 57
  • 20150718_130725.jpg
    20150718_130725.jpg
    80.2 KB · Visningar: 63
  • 20150718_131819.jpg
    20150718_131819.jpg
    112.3 KB · Visningar: 59

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tror det är så att den alltid är fullt öppen efter att man slagit på tändningen, just för att man lätt ska ha kunna justera in den. Sedan stänger den så fort motorn hoppar igång.

Fanns ett läge man satte en skruv i på ventilen vid vajerinfästningen på fzr.
Slog på tändningen så att motorn nollade.
Häng på vajrar och justera slack.
Ta bort skruv
Klart.

Tack för svaren (även om det va länge sen ni skrev dem), de kommer absolut vara till hjälp! Ska kolla lite noggrannare vid nästa mekseans.



Idag kände jag mig som en fullständig idiot.
Var på Classe och tänkte köpa en blinkerslampa till en av mina R6, det kan ju inte va så märkvärdigt. När jag är vid hyllan finns det två att välja på, fem eller tio watt. Då slår det mig att jag har nog aldrig under hela mitt liv på hoj aldrig behövt byta en endaste blinkerslampa. Ö.h.t.! :skrämd

Jag har alltså ingen aning - är det 5w eller 10w det ska va? Till orginalblinkers då.
 

JonneJ

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2014
Ort
Gällivare
Hoj
R1 -05, KTM 250EXC-F -04
DSC_0474.JPG

Så var säsongen 2015 kommen till sin ända och hojen är parkerad för vintern :gråta

Har åtminstone hunnit med nästan 1000mil på roliga vägar både här i Sverige och Norge och hoppas på minst lika många mil plus knix och bandagar tills nästa sommar :)
 

rtessmann

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2015
Ort
Örebro
Hoj
Letar
Hallå folket!
Jag är i farten att införskaffa mig en R6a. Har dock en fundering ifall det är värt att lägga 10-20.000kr extra för att få en 06a istället för en 03a. Samma mil och fint skick båda två. Vad säger era erfarna skallar om detta? Är 03an en OK årsmodell eller är den alldeles för trött? Kom gärna med för och nackdelar!

Tacksam för svar =)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top