Jag är absolut inget motorproffs, men 5000 för arbetet med lager och sånt låter väl lite i överkant om det ska vara lönt att göra. Sen är det ju toppen kvar, kanske med ventiltätningar och styrningar och slipa in ventiler där några kanske behöver bytas (jag bara spekulerar).
Smidigt vore om du kände nån som kunde ha din motor som "kvällsprojekt", då vet du att den är schysst sen.
Kolla annars SH:s Köp och Sälj om det finns nån motor, eller kanske prova en köpes-annons?
Insåg att jag inte svarat på varför jag vill byta motor.
Motorn har en skada på ett av fodrena där det saknas en 2*1 cm bit i en av cylindrarna.
Sett många liknande skador på dessa motorer när jag letat information på nätet.
Han menade på att man kan ta bort fodret och borra upp för ett grövre foder. sedan borra tillbaka till original storlek. Han trodde det skulle behövas minst en ny kolv och när man ändå håller på så slipar man till alla cylindrarna och byter kolvringar m.m.
Har ingen uppfattning om priset är högt eller inte.
Har ingen uppfattning om vad det kostar att skicka toppen på koll och justering heller.
Jag skruvar mer än gärna med allt jag kan och har inget problem med att plocka isär allt och sätta ihop det med nya delar. Men jag har inga kontakter när det gäller borra i block eller sätta i foder. Inte heller när det gäller planhetsmätning av topp eller ventil kontroll. Övrigt känner jag att jag kan klara av.
Det jag har problem med är att hitta något ställe att beställa delar för motorrenovering ifrån. Tips uppskattas!
Jag har för övrigt hittat en motor på eBay i USA. Dock är jag osäker på om det är ett okej pris på den.
http://www.ebay.com/itm/443-2000-Yamaha-yzf-r6-R6-600-motor-engine-/181783567602?hash=item2a53251cf2&vxp=mtr
Priset på motorn är nog okej. 10000 kr
Problemet är export avgiften. 320 dollar
Landar enligt mina beräkningar på 15000 att få hem den.
Jag har koll på SH:s köp och sälj och har lagt en köpes annons där. Inget napp ännu.