R1 och R6-tråden!

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
dr2fast4u skrev:
2512988 Den hårt kritiserade frambromsen verkar på bild i allafall ha blivit riktigt seriös!
Det är på tiden. Synd den inte är stålomspunnen direkt från fabriken.

Ja ser ut som sexkolvsok nu. Fattar inte varför de inte sätter stålomspunnet direkt?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
cbjorkman skrev:
2513005 Ja ser ut som sexkolvsok nu. Fattar inte varför de inte sätter stålomspunnet direkt?
För att inte göra tredjepartstillverkarna arbetslösa :) Stålomspunnet kostar inte många slantar extra att montera från början, så någon anledning har de nog...

Amras

y'all want a single... Fuck That
Gick med
22 Feb 2005
Hoj
660, KTM SMC
tjena

dax att byta styrlager, var köper jag nya...
R1 -99
Duells har ju 1073 30x55x18/30x55x18 för 430:- st

men det borde vara bättre att köpa genom skf eller något... vad vet jag, vem vet ???

m.v.h

Mike

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Harder skrev:
2517800 Har kollat igenom en massa sidor fast inget som ser lockande ut. Hade helst velat ha en undertail med org broms ljus och det verka vara lite värre att hitta det =/

Köp bromsljus med integrerade blinkers från www.clearalternatives.com så får du ett snyggt arsle på bågen! Annars så har du ju "hotbodies" också.

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Hörde att om man kopplar loss lambdan på R6 -06 så går CDIn över från closed-loop till open-loop, är det så? Är det bara till att ta bort katten och ge kattsingen (hi-hi :D) i att koppla in lambda-sonden?
Ngt som vet vilket lambda-värde som den strävar mot (miljövänligt eller effekt)?

überkill

Guest
Någon som beställt bakljus med integrerade blinkers fr http://www.clearalternatives.com/

och kan säga ifall det är krångligt att installera eller ej? Förresten är det lagliga i Sverige? Känns som man kommer få problem varje gång man kör i stan eller ska tanka annars..

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
überkill skrev:
2518874 Någon som beställt bakljus med integrerade blinkers fr http://www.clearalternatives.com/

och kan säga ifall det är krångligt att installera eller ej? Förresten är det lagliga i Sverige? Känns som man kommer få problem varje gång man kör i stan eller ska tanka annars..

Japp, har köpt därifrån till både R1:an & R6:an. De är ej lagliga i Sverige pga att avståndet mellan bakre blinkers skall vara 18cm minst.

Men det är förberett så att man bara drar ur kablarna till blinkfunktionen ur den nya lampan & monterar tillbaka orginalblinkerserna & petar i kablarna i dem. Då är din nya baklampa just bara en godkänd baklampa den dag då du ska besiktiga.

Det tog 4 dagar från beställning innan jag fick dem & de var enkla att montera dit.

überkill

Guest
Vad är det för flasher unit eller liknande de rekommenderar på sin site? Du har du i övrigt åkt fast mycket för polisen sett att det "saknats" blinkers?

Dregen

LOTE RACING.. Living on the edge!
Gick med
13 Jun 2005
Hoj
R1
Är det någon som vet om ett yoshimura slipon ger mer hästar?! :va Jag har hört olika versioner nu... Och om den ger mer, hur många fler hingstar får den då??!?!?!?!?! Någon??

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
überkill skrev:
2519020 Vad är det för flasher unit eller liknande de rekommenderar på sin site? Du har du i övrigt åkt fast mycket för polisen sett att det "saknats" blinkers?

Flasher unit är till för att du ska kunna reglera blink-frekvensen. Du måste antingen använda den eller löda mellan de bifogade motstånden, annars kommer det att blinka för snabbt.

Nej jag har aldrig blivit stoppad frö avsaknad av blinkers, ej heller för att jag har hemmagjord miniskylt i hjulhuset.

Dregen skrev:
2519141 Är det någon som vet om ett yoshimura slipon ger mer hästar?! :va Jag har hört olika versioner nu... Och om den ger mer, hur många fler hingstar får den då??!?!?!?!?! Någon??

Ett slip-on kan ge dig ca 3-5hk, men då måste du byta även katalysatorn. (Y-röret). Alternativt rensa den du har.

Men du.....Yoshimura ägs av Suzuki.
Ska du verkligen ha det då? :)

Last edited:

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
X-up skrev:
2519206
Ett slip-on kan ge dig ca 3-5hk, men då måste du byta även katalysatorn. (Y-röret). Alternativt rensa den du har.

Som sagt, måste man behålla lambdan eller klarar den sig utan den inkopplad?

Dregen

LOTE RACING.. Living on the edge!
Gick med
13 Jun 2005
Hoj
R1
X-up skrev:
2519206

:confused: Visste jag inte! Men Y-röret??? Vart sitter det??

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
flugan skrev:
2519276 Som sagt, måste man behålla lambdan eller klarar den sig utan den inkopplad?

Är inte säker, men jag tror man klarar sig utan den. Det kommer dock att visas felkod. Hör med ett Yamaha-Center!

Dregen skrev:
2519378 :confused: Visste jag inte! Men Y-röret??? Vart sitter det??

Y-röret sitter inne i hjulhuset, alltså där avgasarröret grenar ut sig till vardera ljuddämpare. Den delen ser ut, och kallas för "Y-röret". inuti den sitter katalysatorn som består av keramiska "rör". Antingen får du köpa ett nytt Y-rör som kostar ca 1000:- eller så får du demontera Y-röret & slå sönder innanmätet. Har inte gjort det själv, men har hört om andra som har gjort det.

Hittade en annons på Blocket som visar Y-röret (längst uppe till vänster).
http://www.blocket.se/vi/8697728.htm?ca=23_3_s

Last edited:

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
X-up skrev:
2522114 Marginellt skulle jag tro, viss ökning men ljuddämparen stoppar nog det mesta.

Jag har ju satt på Akrapovic men skillnaden är inte stor mot original!
Frågan är om Y röret ger större skillnad, på Bike ville de knappt sälja denna då det var onödiga pengar och skulle inte göra ett skit i varken effekt eller prestanda, men det är ju ljudet man är ute efter!

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Eureka skrev:
2523068 Jag har ju satt på Akrapovic men skillnaden är inte stor mot original!
Frågan är om Y röret ger större skillnad, på Bike ville de knappt sälja denna då det var onödiga pengar och skulle inte göra ett skit i varken effekt eller prestanda, men det är ju ljudet man är ute efter!

Har Akra på min R6:a & polaren hade det på sin R1 -04:a, & det är ingen enorm skillnad på ljudet. Tror inte Y-röret gör så stor skillnad, det hänger nog mer på själva ljuddämparen. Ljudet kommer iofs succesivt att öka då ljuddämparstoppningen "eldas" upp.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln