R1 och R6-tråden!

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Behöver lite hjälp..
Jag är 190cm men sitter hyfsat på R1 -06.. Hur skiljer sig sittställningen mellan modell 06 & 04??

Tacksam för svar.. :tummenupp
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
wannagofast skrev:
2537078 Behöver lite hjälp..
Jag är 190cm men sitter hyfsat på R1 -06.. Hur skiljer sig sittställningen mellan modell 06 & 04??

Tacksam för svar.. :tummenupp

Skiljer ingenting i sitthöjd mellan 04-06!

MrBurns skrev:
2537031 Bump! Någon som tycker hojen är värt priset? Vet själv inte riktigt, därför hade det varit gött ifall någon hade tyckt till:)

Priset på de första R1:eek:rna, alltså -98 och även -99:eek:rna har börjat öka.
Speciellt på de så kallade "Polka Rettorna". Anledningen är att det inte finns många fina exemplar i orginalskick kvar. Den engelska tidningen Superbike Magazine har med den hojen i sin "Future Classic" spalt över motorcyklar som anses bli eftertraktade i framtiden, tex som en RC30 eller RD 350 idag.

Deras råd var, köp en & låt den stå inlåst i några år! :)

Mina tankar kring annonsen är att den ser jättefin ut på bild, verkligen!
Bara där är den vär priset :)

Men den verkar ha vart tävlad med eftersom MC-ID Card finns samt race-delar. Inget negativt i det så länge hojen är välskött med service & olja samt inte sönderkraschad.

Åk & kolla på den, provkör, kolla så att det inte är märken i styrstoppen vilket indikerar att den vart omkull. Kolla efter glapp i styrlager, svinglager, hjullager med mera.Kolla även att den klassiska fjädern i växellådan är åtgärdad på garantin. Det visar 2st stjärnor före & efter i ramnumret.

Mitt råd: Köp om den går fint & allt verkar ok, men för 45K ska raceprylarna ingå. Annars runt 40K.
 
Last edited:

MrBurns

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2006
Ort
Götet
Hoj
Överviktig moped
Nice:) Nu vet man mer vad man har att gå på iallafall, tackar för det fina inlägget X-up!
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Santo skrev:
2545791 Någon som hört något om vad den nya R1an kommer att kosta?

11.599-11.699 USD. (Ca 86.900-87.700 SEK).
Men jag skulle tro att det svenska priset blir i stil med -06:eek:rnas Dvs runt 132.000:-
 

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Ort
Umeå.
Hoj
R1
Det snackas om US & EU-Färger.
Om jag känner för att handla t.ex den helröda, är det besvärligt att göra det?!
Eller går det att beställa via en yamaha ÅF?
 

PBV302

Längtar ut till banan
Gick med
23 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -05
Vid vilket tillfälle är det då det låter så?
Min gjorde en gång, då hade den stått still en längre tid, första jag tänkte:
-va f-n inte ventilslammer...hojen är ju NY!
Men det är ju fem års garanti på den, inte ska den vara så här efter någon månad bara!
Men det det försvann, kan ha varit för den stått still länge.
Har det varit så igen på cykeln?
wetblunt skrev:
2421970 lånar den här tråden lite..

jag har en ny R6a -05 som har gått ca 50 mil.
och den ger ifrån sig ett konstigt ljud nu.
motorn tickar och det låter som om det e ventilslammer,
den går inte heeeelt rent heller. det spelar ingen roll om hojen
e kall eller varm.

nån som har någon aning om vad det kan vara för fel ?

är det någon fara att fortsätta köra ?

jag märker inte att hojen går sämre. men ljudet låter inte helt rent.
 

PBV302

Längtar ut till banan
Gick med
23 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -05
Låt lyset vara!!!
Så slipper ni få en bil dåre som tror ni är en moped svängandes upp precis framför er.
Det är bara bra för då kan ingen ta fel på er!!!
Så länge inte besiktningsmannen säger något, men det borde han inte göra.
Besiktningsmannen sade inget när jag hade min -00, men bilisterna blinka åt mig, då tände jag hellyset bara...

colou5 skrev:
2506326 Har samma problem , så fort solen gått ner så blinkar många åt mig. Kollade i manualen men hitta inget om hur man sänker ljuset. någon som vet som kan dela med sig?
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Tja, har en liten fråga, vet nån ifall 00ans sving passar en 99as r1a?
 

i8lusaka

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Ort
johannesburg
Hoj
ZX10R 2009
R6 2006 eller GSX1000r 2005

Jag står inför ett angenämt problem.

Jag skall köpa en ny båge för min gamla ångvält är såld (FZR1000 91).
Nu när jag flyttar till London

Jag har hittat en GSX1000 2005 som gått 550mil larm yushimura slipp on + lite annat för 95000 Trafik förs i London på gata 6900kr

En R6 2006 300mil org förutom krach bobbins. för 85000 Trafik förs i London på gata 1700kr

Jag kommer att köra var dag till jobbet i centrala London och sen blir det massor av kul körning på krokigare vägar + en längre tur per år.

Jag är ju van vid bottendraget från FZR:en och är lite rädd för att det inte finns tillräckligt i R6:an
Jag kör nu en polares Fazzer 600 2001 till o från jobbet o där e inte mycket vrid, det blir en del växlingaroch det surrar ganska mycket. kan man jämföra en Fazzer 600 med R6 2006??

Hur är R6:an i låga farter funkar den eller är vridet obefintligt?
Jag har provat en zx10 2005 o den var hur lätt som hälst att köra sakta med.

Jag tvivlar inte på högfarts kapaciteten på någon av bågarna men vilka råd kan NI GE MIG??
 

Ohls

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2006
Ort
Enköping
Hoj
Yamaha R6 -99
Jag har inte service boken tillgänglig och hitta inte nån info på internet så är det nån som kan tala om för mig hur mycket olja jag ska ha i en R6 -99?

Undrar även om det är nått specielt man ska tänka på när man ställer av hojjen?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Ohls skrev:
2556708 Jag har inte service boken tillgänglig och hitta inte nån info på internet så är det nån som kan tala om för mig hur mycket olja jag ska ha i en R6 -99?

Undrar även om det är nått specielt man ska tänka på när man ställer av hojjen?

Om du tittar på sidan av hojen där du fyller på så ser du att volymen står angiven.

Men ska du även byta filter (vilket jag hoppas du gör) så ska du pytsa i lite till.

Med filterbyte: 2.7 liter.
Utan filterbyte: 2.5 liter.

Vad du ska tänka på när du ställer av hojen? Jaa....har samma problem, blir deppig som f-n av att inte få köra hoj på länge. :(

Men jag antar att du menar vad du ska göra med hojen när du ställer av? :)
Det finns många trådar om det ämnet här på forumet, bara att söka.

Men generellt gäller:

Ladda batteriet med en bra laddare.
Fyll upp tanken så det inte bildas kondens alt. töm den, skruva loss & häll liten slatt olja i den för att förhindra rost.
Kolla glykolhalten & kylarvätskan.
Ha gärna fram & bakhjul på depåstöd för att förhindra platta däck.
Gunga gärna på hojen någon gång per vecka så att fjädringen får lite motion (seriöst).
Rengör & smörj kedjan noga.
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
i8lusaka skrev:
2554032 Jag står inför ett angenämt problem.

Jag skall köpa en ny båge för min gamla ångvält är såld (FZR1000 91).
Nu när jag flyttar till London

Jag har hittat en GSX1000 2005 som gått 550mil larm yushimura slipp on + lite annat för 95000 Trafik förs i London på gata 6900kr

En R6 2006 300mil org förutom krach bobbins. för 85000 Trafik förs i London på gata 1700kr

Jag kommer att köra var dag till jobbet i centrala London och sen blir det massor av kul körning på krokigare vägar + en längre tur per år.

Jag är ju van vid bottendraget från FZR:en och är lite rädd för att det inte finns tillräckligt i R6:an
Jag kör nu en polares Fazzer 600 2001 till o från jobbet o där e inte mycket vrid, det blir en del växlingaroch det surrar ganska mycket. kan man jämföra en Fazzer 600 med R6 2006??

Hur är R6:an i låga farter funkar den eller är vridet obefintligt?
Jag har provat en zx10 2005 o den var hur lätt som hälst att köra sakta med.

Jag tvivlar inte på högfarts kapaciteten på någon av bågarna men vilka råd kan NI GE MIG??


Antar att du kommer att få krypköra / ströga en hel del i London?
I så fall skulle jag inte rekommendera någon av hojarna eftersom de lätt kommer att gå varmt i dessa farter pg a dålig kylning. (Så vida du inte ska köra under vintern). Hojarna är ju byggda för aktiv körning för bövelen! :)

Jag skulle inte drömma om att jämföra en Fazer 600 med nya R6, eller ens gamla för den delen eftersom Fazerns motor är betydligt tamare.

Som alla 600:eek:r kräver dock R6:an lite högre varv för att trivas, men väl där så är den hysterisk! Ska du som sagt ha den för att krypköra med så spelar ju det ingen roll, heller inte att en 600:a kräver lite mer växlingar (Främst på bana).

Men om du nu jämför R6:an med GSX-R 1000 och du ska ha den till & från jobbet & kommer köra sakta, så skulle jag välja R6:an eftersom 1000-kubikaren lätt blir lite ryckig på låga varv!

Lycka till!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top