BTB skrev:
2694548 Alla,
Är ny på forumet och kanske har detta ämne avhandlats tidigare men isåfall hittar jag inte fakta i målet. Har en Yamaha WR250F samt en Aprilia RS250 och slutligen en nyköpt Yamaha R1:a från 01 (150hk).
Det enda som skiljer min R1:a från standard är ett slipon från V&H. Min fråga är om någon har ett bra förslag på vad man rimligen bör göra för att få ca 20-30 hk till. Är det möjligt utan för stora ingrepp och vad bör isåfall göras? Vet någon hur man går tillväga för att få till mer tåliga bromsar fram och inte mattas med tiden och värmen?
Tack på förhand! /Dan
Hej & Välkommen!
Att öka på effekten med 20-30hk blir svårt att göra utan ingrepp i motorn.
Power Commander kan du ju glömma eftersom den har förgasare.
Du kan ju alltid slänga på ett helsystem & montera ett K&N-filter och sedan bänka maskinen, men troligtvis får du bara ca 5-6hk mer.
Angående bromsarna, så är det bästa att montera stålomspunna slangar och se till att ha ny fräsch bromsolja till varje säsong eftersom oljan drar till sig vatten.
Mum!n skrev:
2694559 tänkte mig nå efekt dämpare till rätt pris till min 05:a
vill ha så mycke ljud för så litet pris som möjligt nån som vet nått blligt bra paket
Devils dämpare har ett elakt men härligt ljud, likaså Arata & Jardine.
virrjo skrev:
2694404 nån som ska köpa den femte genarationen r1 år 07 då? i såfall vlken färg?
Swedie har visst köpt en -07:a, färg vet jag inte.
Jayhan skrev:
2686823 Låter som det skulle funka rätt bra. Är det nåt specielt man bör tänka på när man väl kommer till skott och ska köpa en r6a? nåt man bör kolla extra noga?
hade bra!
Finns trådar om vad du bör kolla efter vid hojköp, men kolla:
- Styrstoppen, märken i dem indikerar att styret slagit i hårt. Anledning?
- Kontroll av drivpaket & jämför mot miltal på mätaren. Bytt nyligen men få mil? Ev. mätarfiffel.
- Kontrollera gaffelbenen efter läckande packboxar. Många slarvar med rengöringen på gaffelbenen.
- Kontrollera glapp i sving, hjul & styrlager.
- Kontrollera bromsskivorna fram & beläggen.
- Är det en -99 / -00 kolla om "fjädern" till 2:ans växel blivit bytt på garantin. (Vanligt fel).
- Provkör, växla genom växlarna, lägena skall kännas tydligt, annars hårt körd.
- Accelerera "kraftigt" & växla upp, hoppar ngn växel ur är lådan sliten.
- Kontrollera kopplingen vid provkörning, slitna lameller?
Well...det var väl det mesta du BÖR kolla efter om du vill vara säker på ett bra köp!