R1 och R6-tråden!

Hanzzon

Den långe Den snygge Å Den vackre
Gick med
21 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
R1 03, sådär Blå/Svart
rödsvart röra skrev:
2686014 Jag hade en r6 som första hoj, och den var perfekt.
den är lättkörd, och den går rätt hårt. ju mer du varvar, desto roligare är den.
jag blev dock lite less på att ligga nära rödmarkeringen hela tiden, och har nu bytt upp mig.
som första (sport)hoj är den dock perfekt enligt mig, och på bana är den säker helt kanon, där man kan varva utav h-vete!
Jag hade inga som helst problem med min R6:a

Samma för mig, hade en R6 som första hoj funkade kanon men tröttnade också lite på att ligga och varva och växla plus att den var lite liten för mig, Men annars en kanon hoj så vill du ha en så köp en :tummenupp
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Jayhan skrev:
2685720 tjoho!

Är ny här på forumet, håller på jobbar ihop pengar nu för att kunna ta mc-kort så fort det bara går. Är ruggigt sugen på en r6a. Det jag undrar är om det kanske är lite för mycke kraft i en sån som första hoj eller skulle det funka? Undrar också vad man ska tänka på när man nu kollar runt på den modellen??

hoppas på bra svar.
ha dé gött// jejje


R6:an är en mycket bra hoj, den trivs absolut bäst på bana där den kommer till rätta med sin hysteriska motor & sitt lättsvängda chassi.

Men den är ganska bra som förstahojsval också, tänk bara på att körställningen kan upplevas som mycket jobbig vid hastigheter under 90km/h. (Fartvinden hjälper till att avlasta kraften på armarna vid högre farter).
Den kräver lite varv & växlande, men vid 10.000 rpm kickar effekten in rejält.
Hur som helst så är den en mycket bättre förstahoj än en R1 som det verkar som att du väljer mellan. (Läser i den avatar).

Lycka till!
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Har en r1 som första hoj.
Tycker körställningen är helt ok och jag tycker det är ganska skönt att den drar helt ok på låga varv (allt är ju relativt)

Hojjen passar hittills mina ändamål att kunna åka längre sträckor när jag jobbar, kanske busa lite på bana osv.

Jag tycker personligen att man ska skaffa den hojjen man vill ha o köra efter sina kunskaper.
Vilken första-hoj man än köper så är man nybörjare med mer begränsningar än vad hojjen har.
Är du sugen på en r6:a köp en sån
Är du sugen på en r1:a ten den ist

mvh andrén
 

Jayhan

young rascal
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Sundsvall/Trondheim
Hoj
09, Kawasaki, Er6n
Låter som det skulle funka rätt bra. Är det nåt specielt man bör tänka på när man väl kommer till skott och ska köpa en r6a? nåt man bör kolla extra noga?

hade bra! :yoparty :yoparty
 

brandes

utan hoj så har man inget liv
Gick med
10 May 2006
Ort
trollhättan
Hoj
en ricktigt fräsig NSR :)
hej skulle vilja köpa r1 bakdel krashkåpa eller vanlig bara den är till ett rimligt pris....
 

V1ktor

a bike is more then two wheels!
Gick med
27 Sep 2006
Ort
enköping
Hoj
yamaha xt660 sm
r1-07

nån som ska köpa den femte genarationen r1 år 07 då? i såfall vlken färg? ;)
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Trimma en R1:a från 01 ...

Alla,

Är ny på forumet och kanske har detta ämne avhandlats tidigare men isåfall hittar jag inte fakta i målet. Har en Yamaha WR250F samt en Aprilia RS250 och slutligen en nyköpt Yamaha R1:a från 01 (150hk).

Det enda som skiljer min R1:a från standard är ett slipon från V&H. Min fråga är om någon har ett bra förslag på vad man rimligen bör göra för att få ca 20-30 hk till. Är det möjligt utan för stora ingrepp och vad bör isåfall göras? Vet någon hur man går tillväga för att få till mer tåliga bromsar fram och inte mattas med tiden och värmen?

Tack på förhand! /Dan
 

Mum!n

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Ort
eskilstuna
Hoj
En rosa
nu ska de låta gött i sommar

tänkte mig nå efekt dämpare till rätt pris till min 05:a
vill ha så mycke ljud för så litet pris som möjligt nån som vet nått blligt bra paket:tummenupp
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
BTB skrev:
2694548 Alla,

Är ny på forumet och kanske har detta ämne avhandlats tidigare men isåfall hittar jag inte fakta i målet. Har en Yamaha WR250F samt en Aprilia RS250 och slutligen en nyköpt Yamaha R1:a från 01 (150hk).

Det enda som skiljer min R1:a från standard är ett slipon från V&H. Min fråga är om någon har ett bra förslag på vad man rimligen bör göra för att få ca 20-30 hk till. Är det möjligt utan för stora ingrepp och vad bör isåfall göras? Vet någon hur man går tillväga för att få till mer tåliga bromsar fram och inte mattas med tiden och värmen?

Tack på förhand! /Dan

Hej & Välkommen!

Att öka på effekten med 20-30hk blir svårt att göra utan ingrepp i motorn.
Power Commander kan du ju glömma eftersom den har förgasare.
Du kan ju alltid slänga på ett helsystem & montera ett K&N-filter och sedan bänka maskinen, men troligtvis får du bara ca 5-6hk mer.

Angående bromsarna, så är det bästa att montera stålomspunna slangar och se till att ha ny fräsch bromsolja till varje säsong eftersom oljan drar till sig vatten.

Mum!n skrev:
2694559 tänkte mig nå efekt dämpare till rätt pris till min 05:a
vill ha så mycke ljud för så litet pris som möjligt nån som vet nått blligt bra paket:tummenupp

Devils dämpare har ett elakt men härligt ljud, likaså Arata & Jardine.

virrjo skrev:
2694404 nån som ska köpa den femte genarationen r1 år 07 då? i såfall vlken färg? ;)

Swedie har visst köpt en -07:a, färg vet jag inte.

Jayhan skrev:
2686823 Låter som det skulle funka rätt bra. Är det nåt specielt man bör tänka på när man väl kommer till skott och ska köpa en r6a? nåt man bör kolla extra noga?

hade bra! :yoparty :yoparty

Finns trådar om vad du bör kolla efter vid hojköp, men kolla:

  • Styrstoppen, märken i dem indikerar att styret slagit i hårt. Anledning?
  • Kontroll av drivpaket & jämför mot miltal på mätaren. Bytt nyligen men få mil? Ev. mätarfiffel.
  • Kontrollera gaffelbenen efter läckande packboxar. Många slarvar med rengöringen på gaffelbenen.
  • Kontrollera glapp i sving, hjul & styrlager.
  • Kontrollera bromsskivorna fram & beläggen.
  • Är det en -99 / -00 kolla om "fjädern" till 2:ans växel blivit bytt på garantin. (Vanligt fel).
  • Provkör, växla genom växlarna, lägena skall kännas tydligt, annars hårt körd.
  • Accelerera "kraftigt" & växla upp, hoppar ngn växel ur är lådan sliten.
  • Kontrollera kopplingen vid provkörning, slitna lameller?

Well...det var väl det mesta du BÖR kolla efter om du vill vara säker på ett bra köp! :)
 
Last edited:

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Mum!n skrev:
2694559 tänkte mig nå efekt dämpare till rätt pris till min 05:a
vill ha så mycke ljud för så litet pris som möjligt nån som vet nått blligt bra paket:tummenupp

Jag har ett effekt paket :pannkyss
Men om det sedan är till rätt pris för dig vet jag inte.
 

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1-03 såld
Fixa dom vita dekalerna, lacka fälgarna, lacka undre kåpan blå; och du har en grym r1'a :yoparty

Kolla skillnaden
 

Bifogat

  • blåvit.jpg
    blåvit.jpg
    110.4 KB · Visningar: 155

gurkis

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
LULEÅ
Hoj
KTM RC8R-09, CBR1000RR -10
Lägger upp en bild på min -05
 

Bifogat

  • gp500.jpg
    gp500.jpg
    69.1 KB · Visningar: 118

Toyboy

HjärnKirurg!
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Sthlm/Haninge
Hoj
RRRSeexNollseex
Jag har en R6-01, och ibland så hoppar ettans växel ur, det verkar vara ett
känt problem bland dessa modeller, är det "Bara" en fjäder som skall bytas
eller är lådan slut!? :rolleyes:
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Vilken är snabbast med samma förutsättningar ?

Har en Aprilia RS 250 samt en R1:a (01:a). Har inte haft någon av dessa på bana ännu men det blir av nu i år. Aprilian är gjord för att vara på bana men den har endast 60 bakhjulshästar på 140 kg. R1:an har desto mer effekt/kg vikt men är å andra sidan mer svårmanövrerad på knixiga banor. Eftersom jag skall köra på Sturup raceway i första hand kanske R1:an blir avhängd under samma förutsättningar (banoerfaren förare och knixig bana). Vad tror ni...har jag bäst förutsättningar men RS:en eller med R1:an ?

mvh /D.
 

Tony Z1000

Bättre att ha otur än ingen tur alls!!!
Gick med
10 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Z 1000 -08
Tänkte byta hoj

Har i dag en R6 -05 Rossi-modellen men har hittat en ny R1 -05 som jag tror jag måste köpa. Varför måste undrar ni? Jo, jag är nämligen barnsligt förtjust i gult och denna R1 är lackad i den jubileumsgula som kom -05. Ångrar att jag inte köpte en sådan redan i våras när jag köpte min R6. Nu finns ingen kvar på Yamaha-center i Gbg men lyckades hitta en via internet. Givetvis uppkommer ju några frågor om R1 -05. Ska man istället köpa -07? Är det några stora skillnader på -05 gentemot -07. Att -07 har mer hästar vet jag (men för mej räcker garanterat krutet i en -05:a) men finns det några andra stora skillnader? Funderar även på en begagnad -05 som jag hittat. Den har Öhlins styrdämpare och annan ljuddämpare än orginal och gått runt 350 mil. Då slipper man ju bl.a. inkörningen och 100 mila-sericen samt att gött ljud redan finns.

Ha de bra
Tony

Kanske till och med finns någon som vill köpa min R6:a.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top