Det gör de om man inte är bestämd när man lägger i växeln!på min r6 -00 så "skrapar" i växellådan när man växlar mellan 1an å 2an
det låter illa alltså, vad är det för fel?
Om man har pallat upp bakhjulet så det snurrar fritt. så har man motorn igång och lägger i ettan, då börjar däcket snurra även fast kopplingen fortfarande är intryckt. Det snurrar inte speciellt fort och det går att stoppa med handen. Men det ska väl inte snurra alls? Är det kopplingen som börjar bli slut eller är det bara spänna upp kopplingsvajern lite?
Tjaa jag har en yamaha r6a 1999a.
Jag har problem med endast 2ans växel, typ att när jag är på 2ans växel och ska ge fullt gaspådrag så börjar den hacka till i gaspådraget, händer 2 gånger tills det avtar och jag är uppe i 70 typ..
Försöker återbeskriva fenomenet igen här om ni inte riktigt förstog men det låter som om gasen,kraften dör och återkommer direkt och sen så händer det igen blir riktigt ryckigt.. Händer inte alls på dem andra växlarna och inga växlar hoppar ur heller.. och det händer bara när jag ger fullt gaspådrag...
Vad kan felet bero på? Vad skulle detta ingrepp kosta på yamaha center? Tänkte köra en långtur till v22 och då borde hojen vara i tipp topp
Ytterst tacksam för svar!
Vad kan jag säga, du har med stor sannolikhet en motorklyvning samt en renoverinng av växellådan att vänta. Troligen är di "stora" drev till tvåans växel avskavt på drivningen och en kass växeltrumma samt även minst en krokig växelgaffel.
Kostnad drev 1500 (ca)
Trumma (dyr)
Gaffel ca1700
Motor i o ur samt klyvning och urplock av växellåda samt ihoåsättning så säg minst 13000 på verkstad och minst 3500 privar samt ca 5-7000 vid ett gråmek.. allt beroende på hupas mkt sopm är kass vid isärplock.
(utbytesmotor kostar ca 9-12.000 monterad o klar.. )
Har själv gjort exakt denna operation i vinter så jag vet vad jag pratar om.
Maila mig ett nummer så skall du få lite assistans för egenmek.
är det någon som har koll på hur lång en orginal R1 bak stötdämpare är?
har äntligen fått tag på en r6:a -06 som jag vart å hämtat idag
(bilder kommer)
men det fattades nån skruv på vänstersidan till magkåpan och sidokåpan..
finns det nån sprängskiss så man vet vilka skruv man ska beställa??
X-up du brukar ju ha koll på det mesta
m.v.h Daniel
Tack som fan för att du tog din tid och skrev ett gediget svar. Nu vet jag i alla fall vad problemet är och desvärre så är jag inte alls mekaniskt lagd så pilla ihop skiten själv = osannolikt. suck jag som köpte hojen inte alls för längesen och så kommer detta som ett bakslag..
När jag i princip hade bestämt mig för en R6a och ringt på några stycken så berättar kollegan på jobbet att hans polare har en zx9r som ska säljas billigt och smidigt.
Jaha tänkte jag, inte den hojen jag är inläst på, och mest "kär" i, men när han berättade om hojen så hamnade jag i brydderi...
Motorn är genomgången på Beviks (Linköping) för 30k för ngt år sedan i samband med att ngt vevlager eller liknande bråkat (kollegan var inte riktigt säker på exakt vad som hänt).
Hojen har haft samma ägare sedan 00-01 och han som har den ska enligt kollegan sköta om sina pryttlar...
Hojen är årsmodell 99a och jag kan köpa den för 35 000 kr.
Känns bra om jag får säga det själv?! Finns ingen 99a så billigt på blocket tex och denna är genomgången.
Aja finns massor att skriva men det jag ville komma till är att nu är det jobbigt =) . Inte den hoj jag hade tänkt mig men dock en potent hoj som säkert kommer ge mig mycket nöje, har ju ingen hoj alls nu...R6an är ju såå fin!!
FAN så svåra val man ställs inför...I-landsproblem antar jag!
Helt normalt. Har med vibrationerna att göra.
Om man har pallat upp bakhjulet så det snurrar fritt. så har man motorn igång och lägger i ettan, då börjar däcket snurra även fast kopplingen fortfarande är intryckt. Det snurrar inte speciellt fort och det går att stoppa med handen. Men det ska väl inte snurra alls? Är det kopplingen som börjar bli slut eller är det bara spänna upp kopplingsvajern lite?
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|