R1 och R6-tråden!

C.A.T

Kan själv!
Gick med
23 May 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha YZF R6
Farsan ska lämna motardträsket och byta till en R1 -98 till -00 vid 50 års ålder, tycker jag är starkt :D. Han undrar vilken årsmodell av dom ska man föredra och vilka fel ska man kolla upp på dom årsmodellerna?

Tack för svar.

-98 till -00 är i princip samma hoj. Sök bakåt i denna tråden eller jämför på Yamaha´s "10 year anniversary" sajt.

Annars: -98:eek:r

* En fjäder i växellådan för ca 20kr som lätt går av vilket resulterar i att tvåans växel strejkar.

* Felaktig kopplingskorg.

Båda två omfattades av garanti & på korrigerade cyklar är detta stämplat med en extra stjärna framför & bakom motornumret.

Hej,

Tänkte höra om någon vänlig själ kan berätta för mig vad original inställningarna är på framfjädringen (Comp, retur och förspänning) på en Yamaha R6 -06

//Anders

Kompression: 10 Klick. (Av 12)
Retur: 15 Klick. (Av 17)
Förspänning: 1 Klick (Av 5)

Läs/Se mer i instruktionsboken här, sid 3-18 & 3-19.

har funderingar på en retta , men då tjejen åker med ofta och långt så får hon gärna sitta bra och itne få ryggskott.. alltså nu pratar vi inte gundvingebra. utan att hon sitter vettigt..

hur är sadeln får hon ont i ascrhle ?

Sadeln är inga problem, det är snarare att hon sitter betydligt högre än dig som förare & på så vis får all fartvind på överkroppen såvida hon inte sitter böjd som en ostbåge. Dessutom är benvinkeln rent av omänsklig som passagerare. Enda sättet är att prova om det går!
 
Last edited:

Rille24

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Yamaha R1 01-
Alltså ursäkta mig men jag tror helt enkelt du suger på att slanga. Jag har dragit upp gamla möghojar med pissdålig effekt på slangen utan problem. Varför skulle inte du kunna det med din r1?

I förrgår var jag ute med en gammal -98. Den gick så fint både på 1 o 2 med enbart gas. Den var inte ens drevad. :)

Vet iinte riktigt hur man ska kuinna vara dålig på nått som inte går,ja märker jö att d inte går att gasa upp skiten om ja så ger fullgas på 2an...måste jö vara nått fel...

Är förgasarna osynkade märks det oftast genom att hojen vibrerar utav bara helvete. Skulle föreslå att du först och främst gör ett komp-test, därefter kolla insugsgummin så de inte drar tjuvluft. Kolla alla slangar, bensinslang, vakumslang, tankens avluftning. Byt luftfilter om det inte är gjort nyligen. Gå igenom elsystem och kolla så alla kontakter och jordningar är ok. Byt alla munstycken i förgasarna.

Men oj va slangar o kolla...sånt kan inte ja! hahaha o kostar väl säkert satan o lämna in den för o kolla allt d...ska benka den o c va ja får för effekt till o börja med! så jävla trist ba när man nyss köpt skiten...
 
Last edited:

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
Sadeln är inga problem, det är snarare att hon sitter betydligt högre än dig som förare & på så vis får all fartvind på överkroppen såvida hon inte sitter böjd som en ostbåge. Dessutom är benvinkeln rent av omänsklig som passagerare. Enda sättet är att prova om det går!

Ljug inte, skjutssadeln är skit på en Retta. Jag blev skjutsad 4 mil på polarens -04 och har nog aldrig suttit så obekvämt på hoj.

Nu har jag beställt en miniskylthållare + tankpad och lite extra skyddsfilm till nedre delen av kåporna som utsätts för stenskott. Nu ska hon bevaras!
 
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Vet iinte riktigt hur man ska kuinna vara dålig på nått som inte går,ja märker jö att d inte går att gasa upp skiten om ja så ger fullgas på 2an...måste jö vara nått fel...

Hehe, det känns inte som vi kommer nånstans med denna diskussion. Jag vet inget om dina bakhjulsskills såklart, det är bara det att jag har otroligt svårt att tänka mig att det skulle vara något "fel" på din värstinghoj när folk har åkt på bakslangen i alla tider med gammalt skit långt klenare än r1:eek:r. Vi pratar ändå om en hoj med 150 kusar som du inte får upp på bakhjulet. :)

Om du gungar lite då? Sitter annorlunda? På/av-gas? :va

Jag har en polare som är hopplös på att åka bakhjul, han har en effektstark hoj men han är helt enkelt jävligt dålig på tekniken och har ingen känsla för hur man ska göra whatsoever. Jag blir impad varje gång han lyckas slita upp sin hoj på bakan utan att hamna i diket eller nått. :D

En annan sak som talar mot är ju att om det nu vore så att din hoj verkligen inte GICK att få upp så skulle den ju gå sjukt dåligt överlag. O du säger ju att den går bra normalt?
 

Rille24

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Yamaha R1 01-
Hehe, det känns inte som vi kommer nånstans med denna diskussion. Jag vet inget om dina bakhjulsskills såklart, det är bara det att jag har otroligt svårt att tänka mig att det skulle vara något "fel" på din värstinghoj när folk har åkt på bakslangen i alla tider med gammalt skit långt klenare än r1:eek:r. Vi pratar ändå om en hoj med 150 kusar som du inte får upp på bakhjulet. :)

Om du gungar lite då? Sitter annorlunda? På/av-gas? :va

Jag har en polare som är hopplös på att åka bakhjul, han har en effektstark hoj men han är helt enkelt jävligt dålig på tekniken och har ingen känsla för hur man ska göra whatsoever. Jag blir impad varje gång han lyckas slita upp sin hoj på bakan utan att hamna i diket eller nått. :D

En annan sak som talar mot är ju att om det nu vore så att din hoj verkligen inte GICK att få upp så skulle den ju gå sjukt dåligt överlag. O du säger ju att den går bra normalt?


Du verkar jö ja kört en del,o d ha inte ja...men om ja ställer frågan lätt:Om ja ger full gas på ettan så borde den jö slå runt? ICKE!! O gerja full gas på 2an...så går han rakt fram på båda hjulen! Då kan man jö utesluta min "kassa" bakhjulskörning o kanske börja fundera på om d saknas hk i den eller va d kan vara? 270 på mätarn/ vet inte om dom ska göra mätarn ut?? En fråga till när ja endå klagar på min hojj! hahah! Nör ja kör iväg på ettan så hackar d...typ som om deck hackar över på kuggen,men d är ett nytt drev fram...men d är bara när man ska preeeecis köra iväg o sen när man kommit iväg så är d lugnt? Lådan? Kopplingen?
 
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Du verkar jö ja kört en del,o d ha inte ja...men om ja ställer frågan lätt:Om ja ger full gas på ettan så borde den jö slå runt? ICKE!! O gerja full gas på 2an...så går han rakt fram på båda hjulen! Då kan man jö utesluta min "kassa" bakhjulskörning o kanske börja fundera på om d saknas hk i den eller va d kan vara? 270 på mätarn/ vet inte om dom ska göra mätarn ut?? En fråga till när ja endå klagar på min hojj! hahah! Nör ja kör iväg på ettan så hackar d...typ som om deck hackar över på kuggen,men d är ett nytt drev fram...men d är bara när man ska preeeecis köra iväg o sen när man kommit iväg så är d lugnt? Lådan? Kopplingen?

Även om det saknades massor av hk i din maskin så skulle den gå att köra på bakhjulet. Därav mina paralleller till klenare hojar. Det där med att slå runt vid fullgas osv är ganska ointressant men, ja den borde slå runt om du håller fullgas på ettan, och ja den borde ge antydning till resning på tvåan vid fullgas men hojen kör sig inte själv utan DU måste få upp den dit.

Du lär dig. Ut o träna. :)
 

Rille24

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Yamaha R1 01-
Även om det saknades massor av hk i din maskin så skulle den gå att köra på bakhjulet. Därav mina paralleller till klenare hojar. Det där med att slå runt vid fullgas osv är ganska ointressant men, ja den borde slå runt om du håller fullgas på ettan, och ja den borde ge antydning till resning på tvåan vid fullgas men hojen kör sig inte själv utan DU måste få upp den dit.

Du lär dig. Ut o träna. :)

Ja d går säkert att köra på slangen utan tvekan,där är d jö min kunskap som felat absolut!=P D ja retar mig på är jö bara att ja vill veta varför inte den är så pigg som den ska vara! Va kan d vara som ja beskrev innan med hackandet när ja ska köra iväg?
 

Dark_Messenger

Guest
Ja d går säkert att köra på slangen utan tvekan,där är d jö min kunskap som felat absolut!=P D ja retar mig på är jö bara att ja vill veta varför inte den är så pigg som den ska vara! Va kan d vara som ja beskrev innan med hackandet när ja ska köra iväg?

Vad händer? Hur yttrar sig hackandet? 01:eek:rna har väl sprut? Kan det vara nått skit med det?

Finns säkert nån motor/växelådsfetischist här som kan förklara på ett bra sätt. :D
 

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
Ja d går säkert att köra på slangen utan tvekan,där är d jö min kunskap som felat absolut!=P D ja retar mig på är jö bara att ja vill veta varför inte den är så pigg som den ska vara! Va kan d vara som ja beskrev innan med hackandet när ja ska köra iväg?

Dålig på att hitta dragläget :arsele :va :tungan
 

Henkepenk

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ja d går säkert att köra på slangen utan tvekan,där är d jö min kunskap som felat absolut!=P D ja retar mig på är jö bara att ja vill veta varför inte den är så pigg som den ska vara! Va kan d vara som ja beskrev innan med hackandet när ja ska köra iväg?

Om man håller för dåligt med gas och krypkör hackar min också. R1 är inte gjord för att ligga och såsa under 2000 varv, håll högre varv så slutar det.

Om du är uppriktigt orolig för att det är något fel på hojen så lämna in den till en verkstad och låt dem provköra den! ...eller inse att det är bristande förarkunskaper...

EDIT: Fick klämt på Mivvet idag, helt sjukt gött ljud!
 

Bifogat

  • DSC00471liten.jpg
    DSC00471liten.jpg
    44.6 KB · Visningar: 68
Last edited:

Rille24

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Yamaha R1 01-
Vad händer? Hur yttrar sig hackandet? 01:eek:rna har väl sprut? Kan det vara nått skit med det?

Finns säkert nån motor/växelådsfetischist här som kan förklara på ett bra sätt. :D

Nä d är förgasare på dom...tror d kom 02 ir 03? Precis när kan ska köra iväg o släpper kopplingen så hackade lixom,tänk dig typ som om kedjan hoppar över kugg...(viilket den inte gör då men) hmm...?

Om man håller för dåligt med gas och krypkör hackar min också. R1 är inte gjord för att ligga och såsa under 2000 varv, håll högre varv så slutar det.

Om du är uppriktigt orolig för att det är något fel på hojen så lämna in den till en verkstad och låt dem provköra den! ...eller inse att det är bristande förarkunskaper...

EDIT: Fick klämt på Mivvet idag, helt sjukt gött ljud!

Ja nu får ja allt sluta gnälla!! Ska lämna bort iväg den så fort ja har tid! (o cash) :D
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
har funderingar på en retta , men då tjejen åker med ofta och långt så får hon gärna sitta bra och itne få ryggskott.. alltså nu pratar vi inte gundvingebra. utan att hon sitter vettigt..

hur är sadeln får hon ont i ascrhle ?

Finns ingen sporthoj som man sitter ok på! Frun åker med på rettan ibland och inte har hon det bekvämt direkt :gnissla Men det är ju inte så bekvämt för föraren heller igentligen så :yoparty
 

Kroon

Jourhavande älskare
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Kvänum
Hoj
Kinespuff Vespa 125cc
Finns ingen sporthoj som man sitter ok på! Frun åker med på rettan ibland och inte har hon det bekvämt direkt :gnissla Men det är ju inte så bekvämt för föraren heller igentligen så :yoparty

Jag tycker det suger kamelbak att skjussa på hojjen, dels att jag får jobba som fan för att passageraren halkar alltid framåt hela tiden, är helt färdig i armarna efter en åktur! Sen så har jag alltid en psykisk gräns som hindrar mej för att dra på, gillar liksom inte hojjens egenskaper med en person bakpå.
 

schneberger

Bannad
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Hos fingert
Hoj
CC Dominator
Jag tycker det suger kamelbak att skjussa på hojjen, dels att jag får jobba som fan för att passageraren halkar alltid framåt hela tiden, är helt färdig i armarna efter en åktur! Sen så har jag alltid en psykisk gräns som hindrar mej för att dra på, gillar liksom inte hojjens egenskaper med en person bakpå.

här kan jag inflika med ett tipps..

hade precis samma problem som dig vid första repan med tjejen. så diskuterade vi igenom och pratade med lite folk. numer sitter hon alltid med händerna mot tanken.. hon håller alltså inte direkt imig. utan stödjer sig mot tanken.. ypperligt vid t.ex inbrommsningar du slipper då själv ta kraften från henne..

att du inte drar på fullt med passagerare är ju ganska sunt iofs. men be din passagerare att testa det jag skrev vid nästa tillfälle. jag lovar det gör att både du och din passagerare får en bra resa

Finns ingen sporthoj som man sitter ok på! Frun åker med på rettan ibland och inte har hon det bekvämt direkt :gnissla Men det är ju inte så bekvämt för föraren heller igentligen så :yoparty

där har du faktiskt helt fel.

tjejen satt klockrent på min blade 96:a
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
där har du faktiskt helt fel.

tjejen satt klockrent på min blade 96:a

Sporthoj sa jag :hihi

Jag tycker det suger kamelbak att skjussa på hojjen, dels att jag får jobba som fan för att passageraren halkar alltid framåt hela tiden, är helt färdig i armarna efter en åktur! Sen så har jag alltid en psykisk gräns som hindrar mej för att dra på, gillar liksom inte hojjens egenskaper med en person bakpå.

Är sådär förtjust i det.. Skutsar ju inte för att det är roligare att åka med nån bak utan för att den som åker med ska få en upplevelse mé.. Jag som förare tar gärna en tråkigare tur för att cheyen ska få åka lite :tuttar
 
Last edited:

schneberger

Bannad
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Hos fingert
Hoj
CC Dominator
Sporthoj sa jag :hihi




Är sådär förtjust i det.. Skutsar ju inte för att det är roligare att åka med nån bak utan för att den som åker med ska få en upplevelse mé.. Jag som förare tar gärna en tråkigare tur för att cheyen ska få åka lite :tuttar

bladeen är ju värsta dundersporthojen =)..
 

Danneman_

Medlem
Gick med
10 Jun 2007
Ort
Falköping
Hoj
Yamaha R6 -06:a
ja då har man vart borta 2 veckor i spanien under det fina vädret här hemma:mad: men nu har jag äntligen åkt mån o tis på nya hojjen.:yoparty vilken dröm att köra!!!!:)

har ju bytt blinkers å skyllthållare men kollar lite på slip on och drivpaket nu, här ska det drevas ner så det blir lite mer bett i han på lägre varv.
jag har kollat på detta slip on http://cgi.ebay.com/ebaymotors/_Mot...diZ2863QQcmdZViewItem?_trksid=p3756.m20.l1116 men vad jag förstår så är det oem yamaha del? är det nån som vet om det är mullrigt och härligt ljud i detta? för det är ju ruskigt billigt från USA:tummenupp

ska dreva ner den 2 taggar fram och upp 4 taggar bak är det tänkt.. vad tror ni om det? jag har för mig at jag läst nånstans att 06 och frammåt har inbyggd speedohealer funktion så man kan ändra hastighet och tripp när man drevar om? är det så el har jag bara drömt det?

over and out!
 

Dark_Messenger

Guest
Hämtade hem en polare till min hoj ikväll, en R1 -98 från Norrköping. Bombade så mycket jag vågade ända hem. Kan meddela att -98 går finfint på slang på ett o två med endast gas. Med originaldrevning. Det jag inte tycker om är chassit men mos i motor finns det. Vi pratar ju ffs en tio år gammal hoj med drygt 6k mil på mätaren. ;)

Kändes lite trött men det går ju att dreva som sagt.

Topspeed reached = 275 på mätaren sen vågade jag inte mer med oinställda dämpare och ingen styrdämp. :tungan

R1_5.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top