R1 och R6-tråden!

milarte

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2000 Yamaha Yzf r6
Funderar på att kugga ner en kugg på mitt framdrev på min R6-99:a för att få mer vrid i lägre varv.

Vad är orginal o nån som kan rekomendera nått drev som är bra o vart man kan inhandla det?

Undrar oxå om det är svårt att göra själv??
Har bara mekat 2-takts moppe när jag var 15.

är inte 16/48 orginal?

sjlv kör ja touringdrevat med 17/45. MAn får passa sig med hastigheten då mätaren visar mer än 15% för lite...
 

milarte

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2000 Yamaha Yzf r6
Funderar på att kugga ner en kugg på mitt framdrev på min R6-99:a för att få mer vrid i lägre varv.

Vad är orginal o nån som kan rekomendera nått drev som är bra o vart man kan inhandla det?

Undrar oxå om det är svårt att göra själv??
Har bara mekat 2-takts moppe när jag var 15.

är inte 16/48 orginal?

sjlv kör ja touringdrevat med 17/45. MAn får passa sig med hastigheten då mätaren visar mer än 15% för lite...
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Det är inte så att det är drevytorna som saknas eller kuggar över utan de klackar som greppar i varandra på sidorna. Detta upplevs som ett överkugg,,, händer när de blivit rundde eller inte når varandra riktigt som vid en sned gaffel..

men du är fri att tro vad du vill. jag hade inte kört med det...

Ah, så gaffeln petar runt dreven i sidled?
Om det nu är som tidigare skribent att problemen bara upplevs vid uppväxling från 1:an borde det alltså vara större annorlikhet att gaffeln är problemet, mendan och det sker oavsett från vilken växel man kommer ifrån är större risk för sketna drev?

Om man bara ser till att inte framkalla symtomet kan det väl inte vara någon större fara? Jag kan ju dra den till 6000rpm iaf, och det funkar för mej i stadstrafik.

Jag tror ingenting eftersom jag inte vet hur en växellåda fungerar. Därför frågar jag och är mycket tacksam för varje svar jag får, särskillt från sådana som dej som verkar veta vad det handlar om!
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Ah, så gaffeln petar runt dreven i sidled?
Om det nu är som tidigare skribent att problemen bara upplevs vid uppväxling från 1:an borde det alltså vara större annorlikhet att gaffeln är problemet, mendan och det sker oavsett från vilken växel man kommer ifrån är större risk för sketna drev?

Om klackarna på dreven är kass spelar det mycket riktigt ingen roll vilken växel man kommer ifrån, men samtidigt verkar det vara ett vanligt problem på R1-lådorna så jag skulle nog tippa på att rundade klackar i alla fall är ett av dina problem.

Om du skulle dra fullt på tvåan, hoppar växeln ur då?
 

Dark_Messenger

Guest
Kan iaf meddela att oljetryckslampan verkar ha slutat levt rövare. :) Var nog bara toklåg oljenivå som ställde till det. PS. Vad kan hända om man råkar fylla lite mycket olja? Hojen trycker bara ur sig överskottet va..??
 

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Ort
på havet
Hoj
K7
Tjena!

Har en R1 -01 som gått 2600 mil. Märkte en skum sak när jag var ute och körde igår. Hade kört rätt hårt med hojen i ca 20 minuter, efter det började den misstända vid 6500-7000 varv, vet inte om det är misständning det heter men det verkade som att den inte tände för några hundradelar, men så fort jag var förbi 7000 varv så sluta den, det var enbart mellan 6500-7000 varv som det hände, så jag stannade och lät hojen vila lite, och körde sen iväg och då hade det försvunnit. Vad kan det vara? Någon annan som vart med om liknande?

Tack på förhand.
 

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Nån som har en R1/R6 som kan tänka sig att man får komma och provsitta/eventuellt provköra lite på nån parkering? Är nämnligen sugen på en till nästa sommar men man vill ju inte köpa grisen i säcken. Bor i Västerås :)
 

rikardo_

Ny medlem
Gick med
2 May 2008
Ort
Umeå
Hoj
2009, yamaha, r1
Hej gott folk. Jag var till mittsverigebanan nu i helgen och kraschade min splitternya r1-08a som jag han köra ca 290mil med :( Är det någon som har förslag på hur man skulle ha gjort? Jag antar att det finns folk som tar ut nya r1 or och gör som till racehojar. Och om det är så är det någon som vet av eller känner någon som har nya kåpor och vill sälja dem till mig? Eller någon som vet av bra kraschkåps set som man sedan kan lacka. Tänkte mest på passformen.

Tack

Rikard
 

Dark_Messenger

Guest
Hej gott folk. Jag var till mittsverigebanan nu i helgen och kraschade min splitternya r1-08a som jag han köra ca 290mil med :( Är det någon som har förslag på hur man skulle ha gjort? Jag antar att det finns folk som tar ut nya r1 or och gör som till racehojar. Och om det är så är det någon som vet av eller känner någon som har nya kåpor och vill sälja dem till mig? Eller någon som vet av bra kraschkåps set som man sedan kan lacka. Tänkte mest på passformen.

Tack

Rikard

Ajfan, alltid tungt att klota nya cyklar. Var det totalhaveri eller vågar du dig på ett "renoveringsjobb"? Antar att du inte hade förs som täcker heller.. :huvet

Jag sålde mitt vrak när jag skrotade cbr:en. Fanns gott om intresse för att köpa spillrorna men jag loosade ungefär halva hojens värde. Personligen skulle jag aldrig åka på en lagd hoj så renovering var aldrig ett alternativ för mig.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hej gott folk. Jag var till mittsverigebanan nu i helgen och kraschade min splitternya r1-08a som jag han köra ca 290mil med :( Är det någon som har förslag på hur man skulle ha gjort? Jag antar att det finns folk som tar ut nya r1 or och gör som till racehojar. Och om det är så är det någon som vet av eller känner någon som har nya kåpor och vill sälja dem till mig? Eller någon som vet av bra kraschkåps set som man sedan kan lacka. Tänkte mest på passformen.

Tack

Rikard

Trist att höra, hoppas dock att det gick bra med dig!
Beroende hur pass skadad hojen är så kan du ju försöka dig på att laga den själv. Det finns ett komplett kåpset till R1-07 på annons här på Sporthoj för 8.000:- vilket är väldigt billigt jämfört mot nya.

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=17377
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Hejsan.
Jag tänkte köpa en x-a tank till min R1-98. Passar en tank från 00-01 på min gamla bajk ?
Har hört att dem småa plastskydden är annorlunda och inte passar årsmodellerna emellan ? Stämmer det :confused:
Anyone...

/Peter
Det går att få dit men det ser nog lite :va ut, -98 plastskydd är ca dubbelt så stora som -00

Ja, köra med det skall jag, orkar inte göra nåt denna sesongen. Särskilt efersom jag inte lider så mycket av det.

Vad kostar det att undercutta då, vem gör?
Det beror helt och hållet på hur mycket du gör själv, åker du med hela hojen till en märkes verkstad blir det dyrt, lämnar du in dreven till en lokal CNC-talang, kan det kosta ett flak öl.
Men det är som sagt lika bäst att byta allt som är slitet, drev, lager, gafflar, synkringar, packningar osv osv...

Kan iaf meddela att oljetryckslampan verkar ha slutat levt rövare. :) Var nog bara toklåg oljenivå som ställde till det. PS. Vad kan hända om man råkar fylla lite mycket olja? Hojen trycker bara ur sig överskottet va..??
Ja, det trycks ut genom packningar som sedan släpper ut all olja:gnissla

Tjena!

Har en R1 -01 som gått 2600 mil. Märkte en skum sak när jag var ute och körde igår. Hade kört rätt hårt med hojen i ca 20 minuter, efter det började den misstända vid 6500-7000 varv, vet inte om det är misständning det heter men det verkade som att den inte tände för några hundradelar, men så fort jag var förbi 7000 varv så sluta den, det var enbart mellan 6500-7000 varv som det hände, så jag stannade och lät hojen vila lite, och körde sen iväg och då hade det försvunnit. Vad kan det vara? Någon annan som vart med om liknande?

Tack på förhand.
Jag hade bytt tändstift.

Hej gott folk. Jag var till mittsverigebanan nu i helgen och kraschade min splitternya r1-08a som jag han köra ca 290mil med :( Är det någon som har förslag på hur man skulle ha gjort? Jag antar att det finns folk som tar ut nya r1 or och gör som till racehojar. Och om det är så är det någon som vet av eller känner någon som har nya kåpor och vill sälja dem till mig? Eller någon som vet av bra kraschkåps set som man sedan kan lacka. Tänkte mest på passformen.

Tack

Rikard

Otroligt ledsamt, hoppas det gick bra för dig och att hojen klarade sig med "endast" plastskador :pannkyss
 

Rille24

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Yamaha R1 01-
hej gott folk!! Va tror ni man skulle få om man säljer R1 01- till en mc firma? Är dom snåla eller är d typ samma pris som privat?=/ Vill bli av med den snabbt nämligen!
 

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
funderar på en R1 02/03, är det bra hojar och finns det några speciella modelspecifika fel på dem?

ingen runt skåne som har en att sälja mig?? :) orkar inte åka upp halva Sverige bara för att få tag i en hoj och har inte semester förrän augusti, life sucks!
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Du pajar troligen packningarna :gnissla
Beror väl lite på hur mycket olja man häller i, stuntfolket kan ju köra med +0,5 L utan större problem så jag tror de är rätt lugnt!

Nån som har en R1/R6 som kan tänka sig att man får komma och provsitta/eventuellt provköra lite på nån parkering? Är nämnligen sugen på en till nästa sommar men man vill ju inte köpa grisen i säcken. Bor i Västerås :)
Du bor lite långt bort men har ja vägarna förbi nån gång i sommar får du gärna provköra min hoj :)
 
Last edited:

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
Nån som har en R1/R6 som kan tänka sig att man får komma och provsitta/eventuellt provköra lite på nån parkering? Är nämnligen sugen på en till nästa sommar men man vill ju inte köpa grisen i säcken. Bor i Västerås :)

Du kan få titta på min när jag åker igenom centrum. Dock se, inte röra.
 

chylle

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
1999, Yamaha R6
Varvtalsregulator R6 -99

Jag har en R6a av årsm 99. Har tröttnat på att köra strypt och har tagit bort strypningen. Men jag är samtidigt rädd om mitt körkort så är nu ute och letar efter någon form av varvtalsregulator så att jag kan begränsa varvtalet när jag skulle behöva de. Har letat runt lite men vet inte exakt vad det är för en jag ska ha. Många går inte använda om de sitter en CDI-box på fordonet osv osv.

Jag undrar nu om det finns någon som har lite erfarenhet med detta och vet vad jag ska ha till min 99a. Ge gärna lite länkar med rekommenderade produkter.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Jag har en R6a av årsm 99. Har tröttnat på att köra strypt och har tagit bort strypningen. Men jag är samtidigt rädd om mitt körkort så är nu ute och letar efter någon form av varvtalsregulator så att jag kan begränsa varvtalet när jag skulle behöva de. Har letat runt lite men vet inte exakt vad det är för en jag ska ha. Många går inte använda om de sitter en CDI-box på fordonet osv osv.

Jag undrar nu om det finns någon som har lite erfarenhet med detta och vet vad jag ska ha till min 99a. Ge gärna lite länkar med rekommenderade produkter.

Berätta gärna att du har fösäkringen på mor eller far också så är du min idol nummer ett!:tummenupp

hej gott folk!! Va tror ni man skulle få om man säljer R1 01- till en mc firma? Är dom snåla eller är d typ samma pris som privat?=/ Vill bli av med den snabbt nämligen!

Troligtvis får du ett ganska lågt bud eftersom de vill kunna sälja den vidare med lite marginal.
 
Last edited:

chylle

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
1999, Yamaha R6
Berätta gärna att du har fösäkringen på mor eller far också så är du min idol nummer ett!:tummenupp

Va? Jag frågade om någon hade erfarenhet om varvtalsregulatorer. Berättade att jag hade en 99a eftersom de kan skilja i motor mellan årsmodellerna. Vad är problemet?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Va? Jag frågade om någon hade erfarenhet om varvtalsregulatorer. Berättade att jag hade en 99a eftersom de kan skilja i motor mellan årsmodellerna. Vad är problemet?

Nu vet jag inte hur gammal du är, men med tanke på ditt första inlägg så antar jag att du har begränsad behörighet. Att då plocka bort begränsningen på din motorcykel gör dig inte riktigt till min favorit om jag säger så. Inte för att vara dryg på något vis, men det finns ju en anledning till varför strypningen sitter där.

Ursäkta för mitt första svar.

För övrigt så är R6 99-02 identiska i utförande bortsett från färger och några få förändringar såsom tanklock & baklyse.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top