R1 och R6-tråden!

wallbanger

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Fireblade -92
Har problem med min R1 -01.
Det är så här att den går bara på tre cylindrar till och från, ettans grenrör e kallt/ljummet efter varmkörning. Den har gnista på alla stift, har provat nya stift, spolar och kablar. Har provat med en annan förgasarbrygga, men ingen skillnad.
När den går puffar det till lite baklänges i ettans förgasare då och då, och så är det lite lite sotigt runt spjället i bara den förgasaren.
Har kollat komp och läckage testat alla cylindrar utan att se nån skillnad. Haft ner ventilkåpan och kollat ventilerna så att dom jobbar fint vid körning på startmotorn.
Varför bara ettans cyl? Är det nån skillnad på dom? Har provat skifta tändhatt mellan 1 och 4 men felet är kvar på ettan.

Snälla hjälp!

Det låter ju som att den inte orkar tända iallafall. Har du kollat med stroboskop så att den verkligen tänder och att den tänder rätt/regelbundet när motorn är igång?
 
Last edited:

wallbanger

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Fireblade -92
Hmm stroboskop? Ska du ha disco eller? :D

Stetoskop menar du?

Stetoskop? Ska du till doktorn eller? :hej Man lyssnar inte om det är gnista på stiftet, man fäster en speciell klämma om tändkabeln ansluten till en såkallad stroboskoplampa som avger en ljuspuls i samma stund som det spolen laddas ur över det aktuella tändstiftet. Man kan lyssna på motorer också men det är isåfall för att detektera knackning/misständning av andra orsaker.
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Stetoskop? Ska du till doktorn eller? :hej Man lyssnar inte om det är gnista på stiftet, man fäster en speciell klämma om tändkabeln ansluten till en såkallad stroboskoplampa som avger en ljuspuls i samma stund som det spolen laddas ur över det aktuella tändstiftet. Man kan lyssna på motorer också men det är isåfall för att detektera knackning/misständning av andra orsaker.

hihihi...
Ne, jag har inte kollat med "vad det nu heter" men jag tror jag har uteslutit tändingen ioma jag provat med brorsans spolar, kablar och tändhattar och andra stift. Jag har skiftat mellan stiften och skiftat tändhatt mellan ettens och fyrans cylinder (dom tänder samtidigt, som tvåtaktare, varje gång kolven är i övre läge).
Men felet är ändå kvar på ettans cylinder:gnissla

Tack ändå:tummenupp
 

Davva

Medlem
Gick med
12 Aug 2005
Ort
örnsköldsvik
Hoj
Crf 1000 Africa Twin -16
Köp R1a :fakta Skillnaden mellan hondan och r6an du frågar om är ganska ovesentlig om vi pratar powerwheelies Några hästar till men saknar vridet! Varför skulle du inte ha en literhoj om du vill ha kraft? :yoparty

den är nettare i alla mått... tycker r1 har svullit ut så förbannat... känns som de sitter en kåpa från fjr 1300...de är lite buss känsla när man sitter på den.. jag gillar r6 i alla avseenden men pulvret saknas känns de som... skit! r1 -03 känns faktiskt lite mindre... o lättare är den ju.. 198 fulltankad... men r6 -06-08 är ju bara såååå snygg me.:huvet
 

MarkusB

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Fireblade -07
Tjenare, är spekulant på en R1 -05, så har jag några frågor då:)

Hur är kvick är den i kursändringarna om man jämför med R1-07 och R1-00? Hur är kurv stabiliteten jämfört med dessa modeller?

Hur ser service intervallerna ut? Den första vid 100 mil självklart, sedan när är den andra? Vid 1000 mil?

Vad gäller garantin; Är det 5 års fullgaranti? Täcker det motorhaveri osv?

Är det något speciellt jag ska vara uppmärksam på när jag testkör hojen?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
den är nettare i alla mått... tycker r1 har svullit ut så förbannat... känns som de sitter en kåpa från fjr 1300...de är lite buss känsla när man sitter på den.. jag gillar r6 i alla avseenden men pulvret saknas känns de som... skit! r1 -03 känns faktiskt lite mindre... o lättare är den ju.. 198 fulltankad... men r6 -06-08 är ju bara såååå snygg me.:huvet

Bara tjöpa r1 :7peta finns inge substitut till riktig kraft :fakta :yoparty
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Någon som vet när det brukar komma ut bilder & siffror på nya modeller hade bestämt mig för en ny blade efter att jag sålt min R1-04 nyligen men hört att det ska komma en ny R1 nästa år. Var väldigt nöjd med R1an så man är ju sugen på en till.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Någon som vet när det brukar komma ut bilder & siffror på nya modeller hade bestämt mig för en ny blade efter att jag sålt min R1-04 nyligen men hört att det ska komma en ny R1 nästa år. Var väldigt nöjd med R1an så man är ju sugen på en till.

Ja det kommer en ny R1 nästa år. Du får vänta till september och Intermot-mässan i München, då kommer troligtvis både bilder & data.
 

Dark_Messenger

Guest
R1an är ju sanslöst mkt bekvämare än blejden plus att det finns mer muskler. Stick with R1. Har haft både nyare retta o blejd så jag anser mig opartisk.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Är man ingen åka på bakhjulet kille men gillar att hålla i när det svänger tycker jag gott att det räcker med en R6a, grymt go väghållning billigare försäkring, snyggare osv.
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Mmm...den ser vi fram emot, spännande!!! Får bli en begagnad sådan om 2-3 år om hojintresset ffr håller i sig!


Ja det kommer en ny R1 nästa år. Du får vänta till september och Intermot-mässan i München, då kommer troligtvis både bilder & data.
 

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
R1an är ju sanslöst mkt bekvämare än blejden plus att det finns mer muskler. Stick with R1. Har haft både nyare retta o blejd så jag anser mig opartisk.

:fakta ska sälja min o köpa R1 igen, förlåt att jag har syndat men jag har lärt mig min läxa:D
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Har oxå funderingar kring R1 -07/08, vore glad om någon kunde upplysa mig lite.

1) Hur gör man för att få riktigt rent vid dom upplagda blåsen, demonterar rören eller tar bort bakkåpan? Enkel match? Andra knep?

2) Någon som justerat sin utan katt och öppnare dämpare? Resultat? Fortfarande svacka i mellanregistret?

3) Finns det något system till R1 som låter så underbart mycket som Racefit Growler gör på R1000 K7/K8?

4) Powerwheelies på 2:an, krävs det fortfarande teknik eller går den upp även för klantarslen?
 

Kroon

Jourhavande älskare
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Kvänum
Hoj
Kinespuff Vespa 125cc
Är man ingen åka på bakhjulet kille men gillar att hålla i när det svänger tycker jag gott att det räcker med en R6a, grymt go väghållning billigare försäkring, snyggare osv.

Fel fel, det skiljde enbart någon hundralapp på min R1:a och en R6:a i försäkring, kollade upp detta när jag var lite byta sugen OBS! Detta gällde folksam dock.
 

Rille24

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Yamaha R1 01-
Tja Bikers!! För nån månad sen så pajjade hojjen o d visade sig att 2 lameller hade pajjat...fick ut dom flesta delarna o rätt mycke låg i sumpen...men till frågan...d lär väl ligga lite flis o spån i motorn o här o där?! Ska man låta lite billigare olja rinna igenom nårra gånger för o rensa eller va tro ni? Nån som vart med om samma öde?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top