R1 och R6-tråden!

Ramm

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
97:a Honda CBR 600
Tjena!!

Har fått vibrationer i min hoj. (R6) vibrerar så det gör ont att köra efter ett pr mil. bara små vibrationer. kommer vid 70 km/h och blir något värre ju fortare jag kör. Bytte bakdäck för 60 mil sedan till ett michelin pilot power 2ct. Kan det vara däcket eller finns det andra saker som kan ge vibrationer i hojen??
 
Last edited:

gargamel_2000

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha r6 -07, Husa fs 650, Yamaha yzf 426 -00
Tjena!!

Har fått vibrationer i min hoj. (R6) vibrerar så det gör ont att köra efter ett pr mil. bara små vibrationer. kommer vid 70 km/h och blir något värre ju fortare jag kör. Bytte bakdäck för 60 mil sedan till ett michelin pilot power 2ct. Kan det vara däcket eller finns det andra saker som kan ge vibrationer i hojen??

däcket lär väl ha balanserats?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Tjena!!

Har fått vibrationer i min hoj. (R6) vibrerar så det gör ont att köra efter ett pr mil. bara små vibrationer. kommer vid 70 km/h och blir något värre ju fortare jag kör. Bytte bakdäck för 60 mil sedan till ett michelin pilot power 2ct. Kan det vara däcket eller finns det andra saker som kan ge vibrationer i hojen??

Bakhjul brukar inte vara så känsliga för vibrationer & Michelins däck brukar vara väldigt välbalanserade. Men mitt råd är ändå att du låter kontrollera obalansen i ditt bakhjul.

Kolla även så att det inte kommer från framhjulet, det är dessto viktigare att ha i balans.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
behöver lite hjälp,
Har funderingar på att skaffa en R1 att köra en del på bana med. vilka årsmodeller skall man "ha" tänker främst på 02-03 vs 04-05. den senare har ju större motor men den tidigare är billigare och som det verkar så finns det större tillgång till tillbehör/reservdelar.

vad skall man kolla extra noga på vid köp utav dessa hojar?
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
behöver lite hjälp,
Har funderingar på att skaffa en R1 att köra en del på bana med. vilka årsmodeller skall man "ha" tänker främst på 02-03 vs 04-05. den senare har ju större motor men den tidigare är billigare och som det verkar så finns det större tillgång till tillbehör/reservdelar.

vad skall man kolla extra noga på vid köp utav dessa hojar?

Jag skulle lagt lite extra och kört på 04-05, såå mycket mer hoj för pengarna.
 

Isak

Åk ni i förväg så väntar jag där framme
Gick med
10 Jun 2008
Ort
lidköping
Hoj
Ktm 625,er6-n
Tjena!!

Har fått vibrationer i min hoj. (R6) vibrerar så det gör ont att köra efter ett pr mil. bara små vibrationer. kommer vid 70 km/h och blir något värre ju fortare jag kör. Bytte bakdäck för 60 mil sedan till ett michelin pilot power 2ct. Kan det vara däcket eller finns det andra saker som kan ge vibrationer i hojen??

Jag som skrev detta på kompisens konto. Jag lät en på Bike i thn prova den och han sa att det är något motor relaterat och att jag skulle släppa motorfästena,lyfta upp motorn och dra åt vilket inte hjälpte. frikopplar jag i fart så försvinner vibrationerna.jag orkade inte bry mig mer utan chansade på att det skulle hålla ihop under den planerade mc resan på drygt 130 mil på 3 dar och det gjorde det men fan va öm jag e i baken nu haha. såg oxå att drivpaketet har sett sina bästa dagar.:mad:
 
Last edited:

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Jag som skrev detta på kompisens konto. Jag lät en på Bike i thn prova den och han sa att det är något motor relaterat och att jag skulle släppa motorfästena,lyfta upp motorn och dra åt vilket inte hjälpte. frikopplar jag i fart så försvinner vibrationerna.jag orkade inte bry mig mer utan chansade på att det skulle hålla ihop under den planerade mc resan på drygt 130 mil på 3 dar och det gjorde det men fan va öm jag e i baken nu haha. såg oxå att drivpaketet har sett sina bästa dagar.:mad:

Jag antar att det blivit kollat så inte kedjan varit för spänd?
Sånt skapar ju både vibrationer och äter upp paketet.
 

Isak

Åk ni i förväg så väntar jag där framme
Gick med
10 Jun 2008
Ort
lidköping
Hoj
Ktm 625,er6-n
Jag antar att det blivit kollat så inte kedjan varit för spänd?
Sånt skapar ju både vibrationer och äter upp paketet.

jag har spelet på ca 4 cm drygt vilket ska vara ok.hade den lite hårt spänt ett tag men inte när problemet inträffade. kan nåt med drevaxeln va skadat?har en granne som erbjudit mig en kopp kaffe och 3 muffins för hojen :mad:och vill helst inte ta det budet tacksam för hjälp.
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag gav 2195kr för min 1000mila på mascotmotor "yamaha" i nässjö... Nästan så det lönar sig att åka ner o göra servicen här då ju =)

ofan! Men då får man ju en "maskot" stämpel i boken ;)

Men tack, då kanske de är värt att kolla runt lite i stlhlm, jag ringde bara mc varuhuset
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
ofan! Men då får man ju en "maskot" stämpel i boken ;)

Men tack, då kanske de är värt att kolla runt lite i stlhlm, jag ringde bara mc varuhuset

Japp ring runt och kolla det kan löna sig. Jag vill bara förtydliga med att mascot är alltså auktoriserade yamaha så vi jämför päron med päron.....
 

JonasGix

trams
Gick med
29 Mar 2009
Ort
söder
Hoj
röd ;)
miniblikers

Hej! Någon som upplevt samma problem? Lösning? Har redan kollat blinkerstråden men inte kommit fram till nåt vettigt.

Har monterat 4 st miniblinkers på r6 00.
Monterat lastoberoende relä a la biltema.

Nya blinkers 12v 1w
Gamla 12v 21w
Blinkersrelä art nr. 42-140 hos biltema 100w

Problemet som uppstått är att när man blinker åt ena hållet så lyser den andra sidan svagt i samma takt. Blinkersindikatorlampan blinkar ej.

Snacka med en kille med samma problem men han kunde inte erinra sig om hur han löst det. Dock trodde han att det kom för mycket ström till reläet så att det inte funka som det ska och att lösningen var väldigt banal...

Hjäääääääääääälp mig för jag vet inte va jag ska göra!!!!!! :Bugar
 

Emilstrandberg88

Lastbilschaufför
Gick med
16 Jun 2008
Ort
Hudiksvall
Hoj
Aprilia Rsv4 R 2010
Hallå, någon som vet när ventilerna ska kollas på en r6,a årsmodell 2005? Är det på 2000 mil eller 3000 ?

/ Emil


Hittade ett serviceschema, dom ska kollas på 4000 mil tydligen =)
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top