R1 och R6-tråden!

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Det ser ut som att den inte går att byta utifrån eftersom axeln är grövre längre ner eller vad tror du?

Du har ingen aning om dimensionen?

/Stefan
Jag har en lös kopplingskåpa till min R1 01a. Kan kolla imorgon (eller så snart som möjligt) på kåpan/armen om packningen går att byta.

Förövrigt fyllde jag bromsvätska idag. Tryckte på underifrån med spruta och luftade mha bromsa, lossa nippel, få ren vätska... Blev förvånad att jag blev klar på typ 20min och det hela verkar luftfritt. Hur lång tid brukar det ta för er att lufta/fylla?
 

Davve23

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Sandviken
Hoj
Snart en R1
okej. tur att de finns en Yamaha R guru här som har svar på allt! :)
Näe hojen går klockrent, katten sitter kvar men nå öppnare kn filter siter de i den iallafal. uplever att de är lite dåligt med botten i den bara, visst de är ju bara en 600 som ska varvas, men tänkte om orginalgrejern gjorde en stor skilnad på botten
finns de för mer fördelar med PCIII?


Om du inte har en PCIII & inte har bänkat hojen så kommer den att vara lite bluddrig på låga varv, nästan lite nervös kan upplevas på vissa exemplar. Men det förutsätter att även katalysatorn är bortplockad.

Skulle du uppleva hojen som ryckig eller bluddrig så kan det nog vara värt att investera i en PCIII & ett öppet luftfilter & sedan bänka hojen.
 

Tibban

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2009
Ort
Uppsala
Hoj
-02 Yamaha R6
Led-Blinkers

Hallå där!
Hoppas jag inte repostar en tidigare fråga.

Har monterat led blinkers på min R6 -01 och lastoberoende blinkersrelä. Av någon anledning vill blinkersen blinka på bägge sidor.
Blinkar man åt ett håll så blinkar de även svagt åt de motsatta hållet.

Misstänker att de skulle kunna funka att sätta dit motstånd på blinkarna, men vore skönt att slippa det.

Någon som har tips på hur man ska göra sig av med detta problem?

Tack på förhand!
 

Lardi

Medlem
Gick med
5 Jun 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Såld =(
Okej till mitt problem då...

Innehar en yamaha r6 från 99.. Då ja köpte den med slipon samt helsystem så har den med bägge system blöddrat, dvs ja har inget orginal system till hojen min..börjar fundera och söka lite på "bestyckning" eller ändra munstycke eller vad som nu behöver göras..

Problemen börjar ganska precis vid 11k rpm (rödmarkering 15,5k och uppåt)

Är helt vilsen på detta, ska man bara gå till närmsta "mc-delen" ja har här i eskilstuna och be dom kolla på den eller finns de något annat smidigt sätt..?

Yamaha r6 -99, skrivande stund har den passerat 3000mil...
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
blöddrar den bara på last, eller även när du "står stilla å gasar"
hur ser stiften ut ?
 

Lardi

Medlem
Gick med
5 Jun 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Såld =(
Endast vid last, iaf dom gångerna ja testa... :) (typ 1 gång, tycker juh de är pinsamt att torrgasa :D)
Stiften har ja dock inte kollat konstigt nog, men nu när du säger de kan de va klokt!
 

Lardi

Medlem
Gick med
5 Jun 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Såld =(
Nu ska vi se, nu har ja begravt mig lång in i garaget och grejat lite!



Luftfilter+bränslefilter.. Luftfiltret ser även ja att de måste bytas, men ska man satsa på något "effekt" filter`? Dvs va fan ska ja ha!


Numrerade från vänster, precis som dom sitter på bågen...
Som ni ser så är de även NGK CR10EK





De är väll vad ja har att bjuda på, bränslefilter samt luftfilter tänkte ja iaf byta nu när man ändå rev skiten.. Och stift med kanske? Ja bytte iaf inte förra säsongen, och vet inte hur pass nyligen förra ägeran gjorde de, men den gick orent den dagen ja köpte den (blåste inte ur den i respekt till ägaren, han ville att ja skulle ta de lugnt, samt att ja hade inget kort, så de va liiite grisen i säcken, men men)
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Det ser ut som att den inte går att byta utifrån eftersom axeln är grövre längre ner eller vad tror du?

Du har ingen aning om dimensionen?

/Stefan
Jag kollade dessvärre inte dimensionen igår, men det är nog inte det lättaste att få ur packningen/tätningen utan att kopplingskåpan är loss. Detta eftersom den genomgående axeln tar bra mycket plats igenom tätningen.

Rekommenderar därför att ta loss kopplingskåpan och sedan byta packningen/tätningen. Sen får du visserligen ett kalaskul jobb att sikta in kåpan med gängstången i lamellpaketet. :mad:

Jag kör med kompressor/maskin så de går snabbt, ska man köra manuellt får man hålla på i evigheter ju :)

Mytonspunna slangar och racebelägg fram gör susen för R1ans bromsar :yoparty
Fiffan, snabba rück! :hihi

Har inte bytt belägg än (mycket kvar på nuvarande), men mytomspunna slangar och räijzingsnabb Biltemavätska är fylld! :yoparty

Dessvärre var dock batteriet stendött när jag ville provrulla lite igår. :mad:
Jefla larm. :bordetagiturbatterietförunderhållsladdning

Ädit: Och så lite bildr.
 

Bifogat

  • Dsc02210-sm.jpg
    Dsc02210-sm.jpg
    140.5 KB · Visningar: 72
  • Dsc02214-sm.jpg
    Dsc02214-sm.jpg
    136.8 KB · Visningar: 73
  • Dsc02216-sm.jpg
    Dsc02216-sm.jpg
    110.4 KB · Visningar: 72
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Nu ska vi se, nu har ja begravt mig lång in i garaget och grejat lite!



Luftfilter+bränslefilter.. Luftfiltret ser även ja att de måste bytas, men ska man satsa på något "effekt" filter`? Dvs va fan ska ja ha!



De är väll vad ja har att bjuda på, bränslefilter samt luftfilter tänkte ja iaf byta nu när man ändå rev skiten.. Och stift med kanske? Ja bytte iaf inte förra säsongen, och vet inte hur pass nyligen förra ägeran gjorde de, men den gick orent den dagen ja köpte den (blåste inte ur den i respekt till ägaren, han ville att ja skulle ta de lugnt, samt att ja hade inget kort, så de va liiite grisen i säcken, men men)

Färgen på stiften ser OK ut. Den går iallafall inte för snålt! Huruvida stiften är slitna eller ej kan jag inte avgöra, men det ser inte så ut tycker jag. Mät elektrådavstånden och justera om det behövs.

Luftfiltret ser lite skitigt ut och kan med fördel bytas. Köp ett K&N eller BMC så slipper du byta någon mer gång utan kan tvätta det varje vinter för att alltid ha det fräscht.
 

Nicson

Already Gone
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Letar
Hallå där!
Hoppas jag inte repostar en tidigare fråga.

Har monterat led blinkers på min R6 -01 och lastoberoende blinkersrelä. Av någon anledning vill blinkersen blinka på bägge sidor.
Blinkar man åt ett håll så blinkar de även svagt åt de motsatta hållet.

Misstänker att de skulle kunna funka att sätta dit motstånd på blinkarna, men vore skönt att slippa det.

Någon som har tips på hur man ska göra sig av med detta problem?

Tack på förhand!

Skulle gissa på att den blinkersen som inte ska lysa tar tjuvström via blinkersindikatorn i instrumentpanelen.

På senare hojar brukar dessa vara led och därmed inget problem, men om du har en liten glödlampa där så kan det gå tjuvström via den. Detta löser du med lite omkoppling och en diod (http://sv.wikipedia.org/wiki/Diod) som bara tillåter strömen att gå en väg :tummenupp

Finns att köpa på t.ex. www.elfa.se =)

Om du har ett trepoligt lastoberoende relä så se till att jorda den tredje polen (31 på biltemas lastoberoende relä om jag inte minns fel).

hoppas det går vägen för dig =)
 

Lardi

Medlem
Gick med
5 Jun 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Såld =(
Så nu var luft/bränsle filter beställt, tänkte sätta i stiften igen i bågen men tänkte mäta dom först, hur långt ska distansen vara? och hur mäter man.. Är de från spetsen på dom 2 flärparna till pinnen i mitten? Distans? 1,1mm?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Använd bladmått och mät distansen mellan "flärparna" till "pinnen" :). Flärparna kallas elektroder och pinnen kanske kan kallas mittelektrod eller något liknande. Avståndet mellan sidoelektroderna till mittelektroden kallas elekrodavstånd.
Rätt avstånd bör stå i din manual eller iallafall i verkstadsmanualen. Troligen kan du googla och hitta det också.

Vad blev det för luftfilter?
 

Lardi

Medlem
Gick med
5 Jun 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Såld =(
Använd bladmått och mät distansen mellan "flärparna" till "pinnen" :). Flärparna kallas elektroder och pinnen kanske kan kallas mittelektrod eller något liknande. Avståndet mellan sidoelektroderna till mittelektroden kallas elekrodavstånd.
Rätt avstånd bör stå i din manual eller iallafall i verkstadsmanualen. Troligen kan du googla och hitta det också.

Vad blev det för luftfilter?


Man tackar för snabba och enkla svar! Vart ett K&N filter.. :yoparty

Va google är bra ibland, hitta en servicemanual!

Spark plug gap
0.6  0.7 mm
Out of specification  Regap.
 
Last edited:

SteMej

Återfallsknutte
Gick med
11 Nov 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
2000, Yamaha R1
Jag fick besked av Stockholms MC varuhus att packboxen heter 25x15x5.
De har ingen på lager så jag vände mig till den lokala packningsnasaren och fick tag i en för ett par tior.
Jag återkommer och berättar hur den passar inom ett par dagar.
/Stefan
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Jag fick besked av Stockholms MC varuhus att packboxen heter 25x15x5.
De har ingen på lager så jag vände mig till den lokala packningsnasaren och fick tag i en för ett par tior.
Jag återkommer och berättar hur den passar inom ett par dagar.
/Stefan
:tummenupp

För er information, Biltema Gelbatteri 80-819 (150x130x80) passar INTE Yamaha R1 2001. :mad:

Måste utröna och kolla efter om de har något som är liknande size, fast max 70mm tjockt.

Orka.

Ädit: Mycket riktigt var det dock det gamla batteriet som var sten-jävla-dött iaf. Gav ~0,35V. :rolleyes:
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top