Då var Rettan såld ... igen, 4:e på 5 år
får väl se när man skriver i denna tråden igen då
// Henke
Najj!! Vadan detta nu då??
// Henke
80tusen..... fick man inte en splitterny för 89 för ett litet tag sen?
Hmm...skumt :-/
Du ska kolla om miltalet verkar stämma med övrigt skick. Leta efter tecken på omkullkörningar, bankörd, tävlad om den har fulltecknad servicebok samt känna igenom växellådan ordentligt. Både genom att växla igenom alla växlar stillastående samt växla snabbt igenom under hård acceleration. Hoppar någon växel ur under körning så är det tecken på en sliten växellåda och då oftast 2:a / 3:e växeln.
Lyssna även efter missljud från kamkedjesträckaren. Kolla om drivpaketet är orginal eller utbytt, det kan ge en fingervisning om miltalet stämmer.
// Henke
Hej!
Någon som vet hur det är när man t.ex. monterar nytt helsystem och mappar om så att effekten på hojen höjs. Måste man regbesiktiga den på nytt då för att på papperet få den höjda effekten?
Försäkringspremien baseras ju på hur mycket effekt hojen har. Om jag då har höjt effekten och hamnar i nån olycka, kan inte försäkringsbolaget neka mig ersättning pga detta? hmm..
Hej!
Någon som vet hur det är när man t.ex. monterar nytt helsystem och mappar om så att effekten på hojen höjs. Måste man regbesiktiga den på nytt då för att på papperet få den höjda effekten?
Försäkringspremien baseras ju på hur mycket effekt hojen har. Om jag då har höjt effekten och hamnar i nån olycka, kan inte försäkringsbolaget neka mig ersättning pga detta? hmm..
Jag ställer mig frågande till hur de ska testa vad du har för effekt när hojen är klotad.
Jag kan ha fel, men tror inte det ska göra någon skillnad om du har helförsäkrat.
// Philip
Försäkringsbolagen baserar premien på ursprungseffekten, det är därför det inte spelar någon roll om man stryper ned hojen för att få 25Kw.
Dessutom finns det alltid en naturlig skillnad i den faktiska effekt-outputen eftersom varje motor & motorcykel är en individ.
Slutsats: Har du bara körkortsbehörighet för att framföra tung motorcykel så finns det inga begränsningar. Modifierar du däremot cylindervolymen & trimmar på så vis, så krävs det en ny reg-besiktning. Hänger du med?
Klart du ska. Det är nu du ska köpa dig en sån där med knepig tändföljd
en vecka sedan man sålde.
idag blev man med ny hoj.
hämtas i morgon
några bilder
Grymt! DET gick snabbt! USA-lack!?
ja, USA kåpor/lack, men svensksåld.
tycker denna gul/svarta är den snyggaste av alla R1r som tillverkats
mycket snyggare än 06 modellen (mitt tycke)
gul pearl, svart metallic, blänker najs i solen
hämtas i morgon
några bilder
hämtas i morgon
Så mycket rätt mindes jag
Mått på stålskivorna är oväsentligt då de inte slits på samma sätt som lamellerna. Däremot så kan de slå sig (Warped) av värmeutvecklingen och det kan man se om man kollar planheten på te x en planskiva. Är skivan kraftigt blånerad så kan det vara läge på att kolla detta.
Ordningen på lamellpaketet behöver du mycket riktigt endast ha koll på om du tänkt återmontera det.
Kopplingskorgen kan du inspektera i godan ro så snart du fått ur hela lamellpaketet. Ska du lossa kopplingskorgen krävs det ett specialverktyg för att lossa den inre skivan och bulten som håller samman det hela. Specialverktyget går att tillverka på egen hand men finns annars givetvis hos en Yamaha ÅF.
Slutligen är det som du skriver helt korrekt att lägga nya lameller i oljebad innan montering för att undvika torrfriktion med risk för onödigt slitage.
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|