R1 Yamaha Banshee med Turbo......

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
99 mot 00 motor trodde jag var ganska likvärdiga på utsidan!

vilka årsmodeler är det på motorerna??

jag har bara 00 och 01 delar så jag har ej full koll på 98 motorer.

Motorn är en 99a men vad växellådan är för årsmodell är jag osäker på, var någon som sa att den nya lådan borde komma från en nyare hoj....
Men nu har jag gjort ett nytt stag mellan växellådan och spaken, vi får se hur det kommer att fungerar?

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Då var det snurr på motorn igen, tusen tack till Race Repairs i Uppsala för den snabba hjälpen att byta växellåda:tummenupp
Kanske blir en provkörning på eftermiddagen efter olje byte, ska på kurs några timmar först.....
Gjorde om växel länkaget, så det finns tydligen två sorters kåpor/axlar till lådorna på r1 :va

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
I dag i solen skulle Banshee R1 Turbon få känna lite asfalt mot gummit, men inte det.......
Pga. allt skrot från växellådan så hade det slagit undan olje silen till olje pumpen, så den hade skurit och till följd av det och mitt tvära stopp när det började skramla om motorn så skar Turbon:huvet:huvet:huvet
Blev så illa att axeln gick av...........

Så då står man fortfarande med trasiga prylar.....
Men turbon är lämnad till Stefan på TTR-Racing så vi får se hur vi ska gör....

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
I dag i solen skulle Banshee R1 Turbon få känna lite asfalt mot gummit, men inte det.......
Pga. allt skrot från växellådan så hade det slagit undan olje silen till olje pumpen, så den hade skurit och till följd av det och mitt tvära stopp när det började skramla om motorn så skar Turbon:huvet:huvet:huvet
Blev så illa att axeln gick av...........

Så då står man fortfarande med trasiga prylar.....
Men turbon är lämnad till Stefan på TTR-Racing så vi får se hur vi ska gör....

OJOJOJ , Men vänta lite nu

Om silen är skadad så är nog turbon det minsta av dina problem

Oljepumpen , Vevaxel vevstakar ram och vevlager lär vara skadade

OFRÅNKOMMLIGT Sorry

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln

OFRÅNKOMMLIGT Sorry

Skrotet stannade i pumpen och motorn slogs av.
Inga skador på vev eller ramlager

Turbon däremot gick på full karamell.

Tro mig jag har varit därinne och tittat.

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Skrotet stannade i pumpen och motorn slogs av.
Inga skador på vev eller ramlager

Turbon däremot gick på full karamell.

Tro mig jag har varit därinne och tittat.

Ja som sagt hade nog en enorm tur att jag slog av direkt, fans inget spån i oljan till varken matning eller returen från turbon!

Axeln i turbon var väldigt fin blå och i två delar....

SÅ det kan inte vara orsaken till att Turbon skar, var nog mer att den snurrade med en jävla fart och jag bara stängde av motorn när det började rassla, blev nog lite väl varmt eftersom den tröck ur sig vattnen med.....

OFRÅNKOMMLIGT Sorry

Tänkte på en sak, går inte oljan in i filtret och sedan ut till alla lager mm ?
Så där borde inget skrot kunna gå vidare?

Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tänkte på en sak, går inte oljan in i filtret och sedan ut till alla lager mm ?
Så där borde inget skrot kunna gå vidare?

Oljan går från pumpen in i oljegalleriet och därifrån ut till vevaxeln, stakarna,toppen och filtret. Inte filtret först resten sen.
Med reservation för att r1 motorn skiljer sig mot det jag meckat med.

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Är det någon som har erfarenhet av hur mycket vinst i hk det blir om man byter från en 16T till en 18T på en i övrigt original R1 motor???

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Har pyslat lite med Gasgas/Ducati 748an ett tag och det gav resultat i Ånnabodabacken:banana:banana:banana

[YOUTUBE-ID]<object width="640" height="505"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ckxiU7iEd-A&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/ckxiU7iEd-A&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="505"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Bifogat

• nnaboda%20vinnare.jpg
    nnaboda%20vinnare.jpg
    60.5 KB · Visningar: 165
Last edited:

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
!

Och sen glömmer vi inte att filma provkörningen, det verkar ju vara då allt det intressanta händer :tungan

Du är en hemsk människa som lever på andras missöden Wiseguy:D:D:D

För sent och inget missöde hände:banana:banana:banana
Har redan åkt runt Möbelaffären/Jobbet, men bara på 1an och utan laddtryck, dammade så in i hel....

Men jag ska åka hem och hämta hjälm kameran till nästa riktig provkörning i kväll så ni får åka med och vem vet vad som händer då:tungan

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Blev bara en liten tur utan laddtryck, sedan upptäckte jag att axeln till kopplingen hade lossnat, klipset som håller den inne i kåpan hade lossnat...
Så riktig provkörning får bli i morgon.....
Med kamera så klart.....

Last edited:

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Tyvärr så kom det en rejäl regnskur så det blev endast prov startning med huvudsponsorns nya firmabil i bakgrunden....

[YOUTUBE-ID]<object width="640" height="505"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/x-pVgNACdN8&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/x-pVgNACdN8&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="505"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Härligt morr i den :yoparty

Jo nog morrrrar den allt...

Har aldrig varit mycket för fyrhjulingar, men den där skulle jag nog kunna göra ett undantag för :yoparty

He he där ser man vad en Banshee R1 Turbo kan ställa till med:D

Då slänger vi upp en liten rykande färsk film, se när jag stannar.....
[YOUTUBE-ID]<object width="853" height="505"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Vi1Q5w4XglI&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/Vi1Q5w4XglI&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="853" height="505"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Röv film

Här kommer en röv film, blev kanske inte den bästa kamera plaseringen...
[YOUTUBE-ID]<object width="1280" height="745"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/HMeGeWW7LHo&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/HMeGeWW7LHo&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="1280" height="745"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA