så efter alla dessa inlägg i denna tråd så hoppas jag folk förstår att man inte är nån moraltant. jag ville mest bara belysa att det får vara nån sorts av rim o reson på brottet kontra straffet. alltså en fortkörning/buskörning ska inte bestraffas med att man blir prejjad av vägen halvt till döds(och seriöst ni som skrivit att ni tyckt polisen gjorde rätt osv, skulle ni seriöst önska att polisen behandla er på detta vis? nä trodde inte det heller).
Ifall jag vid uppmaning därom skulle vägra att stanna för polisen så anser jag att han skall ha rätt att förflytta mig från vägen. Det borde ingå i hans arbetsbeskrivning. Du framställer det ju som att vissa anser att poliser direkt ska få preja folk av vägen för vilken trafikförseelse som helst utan att polisen ens försökt få föraren att stanna av egen fri vilja. Ingen påstår dylikt.
I filmen ser vi hur denna motorcyklist begår grova överträdelser mot mängder av trafikregler och uppvisar total nonchalans för andras liv och säkerhet. Hade det handlat om en bilist hade vi inte ens diskuterat huruvida polisen borde fått preja honom av vägen eller ej. Vi hade krävt det.
Försöker man dra ifrån polisen bara för att man riskerar en böteslapp så borde man ju låsas in av ren omtanke. Så resonerar rationella människor. Ifall polisen märker att en snubbe utan MC-kläder vägrar att stanna så är den rationella tanken att det måste handla om mer än fortkörning i det aktuella fallet.
Fem gånger har jag haft blåljus bakom mig för att polisen ville få stopp på mig. Aldrig har jag ens snuddat vid tanken på att försöka dra därifrån.
(Och bara för att förtydliga: Jag har heller aldrig fått böter eller blivit straffad på något sätt. Jag antar att farbror blå bara var intresserad av mina kloka ord... )
Den som sig in i leken ger får leken tåla hette det i.a.f. när jag var liten.
Nu tycks det heta: Jag får göra som jag vill och du får inte hindra mig.